Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av Mippen, lørdag 28. november 2015, klokken 20:39

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 02. november 2015, klokken 22:58
Sitat fra: Taffelman på mandag 02. november 2015, klokken 22:00
Hvilken elbil under 500.000,-  kommer jeg opp bratte kneiker med om vinteren

Hvor er disse bratte kneikene egentlig? Det er ti år siden jeg hadde firehjulstrekk sist, men etter 8 biler uten har jeg ennå ikke kommet over en kneik som ikke er farbar med gode vinterdekk.
Setter pris på om noen kan gi meg et konkret eksempel på en offentlig vei sør for Dovre som krever firehjulstrekk.
Klatre over snø og isvuller når man skal inn og ut av luker ved gateparkering om vinteren. Oppkjørselen til huset (når jeg ikke har hatt tid til å måke) masse bratte bakker i villastrøk rundt om, og når man er blitt måkt inne av brøytebilen og har dårlig tid for å rekke ett møte på jobben.

Ekstremt mange hytteveier som gjerne ikke er måket fredag kveld. Brøytemannskaet vil vel også dra ut på by'n med kompiser eller sitte hjemme med kona og se gullrekka.  Ut over dette så slites hjulene mindre når dreimomentet får fordelt seg på 4 hjul istedenfor 2. Eller mer sikker kjøring (om man ikke kompanserer med høyere hastighet seff). Bakkestart i glatt motbakke v/kø vikeplikt etc. Det var vel det jeg kom på i farten.. -Jo selvsagt!! Trekke opp båten med båthenger fra glatte og sleipe båtslipp. Sette ut båten rett fra en sandstrand.

Familiehovedbilen bør selvsagt kunne leveres med 4wd og hengerfeste samt mye bagasjeplass også som elbil. Model X er 1'st ute som vi alle vet. Etterhvert vil flere eilbilprodusenter kopiere Tesla, fordi 2 elmotorer med forskjellig utveksling og torqsleep gjør rekkevidden mye bedre.

Momentsterke elmotorer sliter mye på dekkene, så 4wd er en helt naturlig utvikling, når bilprodusentene går litt ut av "compliant modus" (dvs kun levere mistekrav California krever av nullutslippsbiler ca 100 miles rekkevidde.) samt at de tør å la elbilen konkurrere med den typiske bil nr. 1 stasjonsvognen med hengerfeste.. gjerne med 4wd eller SUVmed 4wd.

I mellomtiden for familier som trenger alt dette, så er Outlander ett bra valg, men Model X enda bedre. Crunsh litt tall i excel og se at break even med en model X kommer ganske fort, om man regner inn bompenger, årsavg. bensinforbruk etc. etc.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Øyvind.h

Model X skal koste det samme som Model S, pluss ca 5000usd. Dvs en X70D vil starte på rundt 640".
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Taffelman på mandag 02. november 2015, klokken 22:00
Hvilken bløff?

...

Dette fikser Outlander PHEV, i tillegg kan fruen pendle hel elektrisk til både jobb og treninger, slik at det fossile forbruket reduseres med minst 70-80%.

At de har ett så ekstremt lavt forbruk som gjengitt på NEDC. NEDC representerer vel ikke reellt forbruk for noen biltyper, men hybrid er vel ekstremt feil.

Det er soleklart at noe er feil når en BMW Active tourer med 35kms el rekkevidde koster mindre enn i3 REX med 4 ganger så lang rekkevidde.

Ellers er jeg enig i at modellutvalget er for lavt av rene elbiler, kanskje nettopp pga at fabrikantene har valgt å fokusere på hybrid i stedet for å utvikle gode elbiler.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Taffelman

Det blir for banalt å mene at plug-in hybrider ikke skal ha livets rett fordi de kan komme skeivt ut i en målemetode som er tilpasset fossile biler.

Forbruket til en Plug-in hybrid er veldig avhengig av kjøremønster, og min erfaring er at bilselgerene er flinke til å opplyse om dette, spesielt de som selger samme bilen med forskjellige drivlinjer.

Hele poenget med en plug-in hybrid er å flytte den daglige pendlingen over til EL, men samtidig beholde fleksibiliteten til fosilbilen de gangene man trenger det. Og nettopp dette er essensielt for å få de store kjøpegruppene, som i utgangspunktet fnyser av elbiler, til å oppdage at det å kjøre på eldrift faktisk er ganske ålreit.

Plug-in hybrider gir også samfunnet en mykere overgang til elektrifisering av bilparken, da de ikke vil belaste det underutbygde hurtigladenettverket fordi det er dyrere å hurtiglade enn å generere strømmen selv.

Er enig i at det burde differensieres mellom plug-in hybrider og elbiler med rekkeviddeforlenger, men det er et politisk spørsmål.
X75D
TM3 LR AWD

turfsurf

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 03. november 2015, klokken 08:25
Det blir for banalt å mene at plug-in hybrider ikke skal ha livets rett fordi de kan komme skeivt ut i en målemetode som er tilpasset fossile biler.

...

Hele poenget med en plug-in hybrid er å flytte den daglige pendlingen over til EL, men samtidig beholde fleksibiliteten til fosilbilen de gangene man trenger det.

Det er nok ikke poenget fra bilfabrikantenes side. Som du ser så er batteristørrelsen nøye tilpasset å gjøre det bra på NEDC, og ikke en km lengre. Mercedes er en værsting her, med en praktisk rekkevidde på under 2 mil om vinteren. Hederlig unntak er GM med Volt.

Det største problemet med ladbar hybrid som jeg ser det, er at det oppmuntrer til å kjøpe store biler med høyt forbruk uten å få noen miljøgevinst tilbake. De som kjøper Golf GTE, Outlander PHEV osv bryr seg nok om forbruket og passer på å lade, men de som kjøper Q7, XC90, X5 osv har penger nok til ikke å gidde å lade. Hvorfor skal disse bilene få noe rabatt? F.eks med XC90 så oppmuntrer det til å kjøpe en diger bil med bensin V8 i stedet for en mye gjerrigere diesel. Det gir ingen fornuft.

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Mippen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. november 2015, klokken 08:52
Sitat fra: Taffelman på tirsdag 03. november 2015, klokken 08:25
Det blir for banalt å mene at plug-in hybrider ikke skal ha livets rett fordi de kan komme skeivt ut i en målemetode som er tilpasset fossile biler.

...

Hele poenget med en plug-in hybrid er å flytte den daglige pendlingen over til EL, men samtidig beholde fleksibiliteten til fosilbilen de gangene man trenger det.

Det er nok ikke poenget fra bilfabrikantenes side. Som du ser så er batteristørrelsen nøye tilpasset å gjøre det bra på NEDC, og ikke en km lengre. Mercedes er en værsting her, med en praktisk rekkevidde på under 2 mil om vinteren. Hederlig unntak er GM med Volt.

Det største problemet med ladbar hybrid som jeg ser det, er at det oppmuntrer til å kjøpe store biler med høyt forbruk uten å få noen miljøgevinst tilbake. De som kjøper Golf GTE, Outlander PHEV osv bryr seg nok om forbruket og passer på å lade, men de som kjøper Q7, XC90, X5 osv har penger nok til ikke å gidde å lade. Hvorfor skal disse bilene få noe rabatt? F.eks med XC90 så oppmuntrer det til å kjøpe en diger bil med bensin V8 i stedet for en mye gjerrigere diesel. Det gir ingen fornuft.

Helt enig. Labare hybrider blir let en "sovepute" for bilindustrien. De er som du turfsurf sier, laget for å score bra på tester men ikke mer enn det. Det har blitt godt kjent etter hvert at tester som utføres I lab er langt fra representativt for virkelig bruk. En ladbar hybrid slipper ikke ut noe så lenge den går på strøm, men med mye mindre batteri og høyere vekt enn en tilsvarende ikke hybrid vil rekkevidden på ren eldrift bli begrenset I det praktiske bruk. Den vil også slippe ut mer på langkjøring enn en vanlig bil pga. den ekstra vekten. Til kortere kjøring på strøm er det eneste hybriden scorer bra på. Ellers er den langt unna å være en miljøbil. Hvis du bare kjører korte strekk med bilen er det like greit å kjøpe en elbil kanskje?

Når det gjelder awd er det svært få som egentlig trenger det. Jeg er en av de som "trenger" det selv, men jeg har alltid kommet meg fram med andre biler også hvor jeg "trengt" awd. Det krever  bare litt ekstra planlegging et par ganger I året. Hurtigkjettinger er jo også en fin ting, men selv har bare måtte bruke de en gang.
Fremtiden er elektrisk.

KjellG

#21
Vi har ca 6 km 300 m stigning, dårlig brøytet og deler av veien går opp forbi "Brattegard", guess why!

I sommer strevet jeg med å komme ut fra hytta med forhjulsdrift på gress,  ingen verdi i å plassere kona på tilhengerkula da, ikke som i gamle dager med drift i rett ende.

kodalse

Sitat fra: KjellG på tirsdag 03. november 2015, klokken 19:41
I sommer strevet jeg med å komme ut fra hytta med forhjulsdrift på gress,  ingen verdi i å plassere kona på tilhengerkula da, ikke som i gamle dager med drift i rett ende.
Minner meg på en gammel nabo på tidlig 80-tall som beskrev forskjellen mellom forhjulstrekk og bakhjulstrekk slik:
"Æ ska kjør bil! Ikkje bli dradd fram som ei hæst å kjærre!"  :D
Bilen var på det tidspunktet en splitter ny Volvo 245 GLE.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Taffelman

Har kjørt mye morsomt på vinterføre ja ::)
rwd er overlegent fwd på fremkommelighet. Men her vi bor nå (flyttet i fjor) må ihverfall en av bilene ha awd. Det er ikke uten grunn at det kryr av Forester, Pajero og Landcruisere her.
X75D
TM3 LR AWD

Taffelman

#24
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 03. november 2015, klokken 08:52
Sitat fra: Taffelman på tirsdag 03. november 2015, klokken 08:25Hele poenget med en plug-in hybrid er å flytte den daglige pendlingen over til EL, men samtidig beholde fleksibiliteten til fosilbilen de gangene man trenger det.

Det er nok ikke poenget fra bilfabrikantenes side. Som du ser så er batteristørrelsen nøye tilpasset å gjøre det bra på NEDC, og ikke en km lengrer
-----
Det største problemet med ladbar hybrid som jeg ser det, er at det oppmuntrer til å kjøpe store biler med høyt forbruk uten å få noen miljøgevinst tilbake.

EL rekkevidden på en plug-in hybrid er egentlig knekkende likegyldig så lenge den er lang nok til å dekke det daglige behovet. At den bruker litt fuel når man skal på en helgetur i ny og ne er en helt grei tradeoff for å beholde fosilbilens positive egenskaper.

Har man enebolig og familie så trenger man av og til en litt stor bil med mulighet for å dra henger og frakte ting på taket. Trenger man i tillegg awd, så er PHEV eneste relle alternativ i dag, og sannsynligvis de neste 3-4 årene.

At PHEV'en ikke skal gi noe miljøgevinst er jeg ikke enig i. Dragen kan kjøre til og fra jobb, trening og butikken på ren EL. Dette utgjør ca 13000 km i året, mens omtrent 2000 km vil være turer på 5-8 mil hvor halve turen går på EL. Langturer over 10 mil kan telles på fingerne.


X75D
TM3 LR AWD

Taffelman

Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 03. november 2015, klokken 00:47Familiehovedbilen bør selvsagt kunne leveres med 4wd og hengerfeste samt mye bagasjeplass også som elbil. Model X er 1'st ute som vi alle vet.
-----
I mellomtiden for familier som trenger alt dette, så er Outlander ett bra valg, men Model X enda bedre. Crunsh litt tall i excel og se at break even med en model X kommer ganske fort, om man regner inn bompenger, årsavg. bensinforbruk etc. etc.

Modell X er dritkul, men den er ikke tilgjengelig før om tidligst et år. Men kan den dra henger? Og får man med seg ski til hele familien?

Men, en ribbet X90D vil sannsynligvis koste over 800.000,- som er mer enn både en toppspekket Outlander PHEV og en toppspekket BMW i3 tilsammen.

Hvis vi hadde klart oss med en bil...  ::)
X75D
TM3 LR AWD

Mippen

#26
Sitat fra: Taffelman på tirsdag 03. november 2015, klokken 23:22
Sitat fra: Elbil fundamentalist på tirsdag 03. november 2015, klokken 00:47Familiehovedbilen bør selvsagt kunne leveres med 4wd og hengerfeste samt mye bagasjeplass også som elbil. Model X er 1'st ute som vi alle vet.
-----
I mellomtiden for familier som trenger alt dette, så er Outlander ett bra valg, men Model X enda bedre. Crunsh litt tall i excel og se at break even med en model X kommer ganske fort, om man regner inn bompenger, årsavg. bensinforbruk etc. etc.

Modell X er dritkul, men den er ikke tilgjengelig før om tidligst et år. Men kan den dra henger? Og får man med seg ski til hele familien?

Men, en ribbet X90D vil sannsynligvis koste over 800.000,- som er mer enn både en toppspekket Outlander PHEV og en toppspekket BMW i3 tilsammen.

Hvis vi hadde klart oss med en bil...  ::)

2,2 tonn er den godkjent for i Norge. Ski får du med det med originalt tilbehør som festes på hengerfestet. Verre på taket. Kan også bruke dette tilbehøret til sykler mm. Den er også godkjent med sugekopp feste på bakluken.

Fremtiden er elektrisk.

AmocoCadiz

En nabo skaffet seg Golf GTE for en stund siden, men i vår blokk er det ingen ladeplasser på parkeringen.
Han har enda ikke ladet bilen med ladekabel noe sted.
Bilen kan vel lade seg en del under kjøring, men han kjører nok svært lite på ren el. Dette gjelder selvsagt ikke alle eiere av ladbar hybrid, men jeg vil anta at svært mange ikke gidder å koble til ladekabel bare for 2-3 mil el drift. Det er vel logisk ut i fra erfaring med at mange elbileiere heller ikke gidder å lade på ladeplasser.

Og her kommer enda en utfordring med hybridene, de som velger å lade bilen opptar jo ladeplassene unødvendlig lenge, ofte er de fulladet på 2-3 timer men opptar plassene i makstid 16-24 timer, noe som ER et problem i byen hvor det er mangel på ladeplasser.

turfsurf

#28
Sitat fra: Taffelman på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:52

At PHEV'en ikke skal gi noe miljøgevinst er jeg ikke enig i. Dragen kan kjøre til og fra jobb, trening og butikken på ren EL.

Virker som om du prøver å forsvare ditt eget valg ved å generelt forsvare ladbare hybrider. Merk at min kritikk går ikke på ditt valg av Outlander PHEV, men ladbare hybrider generelt som de (hovedsaklig) blir lagd i dag. Jeg har tvert i mot forståelse for at mange velger nettopp denne bilen, siden den er ganske unik på markedet.

Det jeg kritiserer er dagens utvalg (eller mangelen på) av elbiler, mye pga at fabrikantene har valgt den lette veien med å lage ladbare hybrider.

Akkurat når det gjelder ladbare hybrider og rekkevidde på el, så er det ett problem. Når snittdistansen kjørt daglig er 35km(?), så sier det seg selv at mange kjører over det, og dagens ladbare hybrider går 2 - 4 mil på el. Dvs at de vil ofte komme til kort. En NEDC rekkevidde på 10 mil burde vært minimum for avgiftsreduksjon.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Taffelman på tirsdag 03. november 2015, klokken 22:52
Dragen kan kjøre til og fra jobb, trening og butikken på ren EL. Dette utgjør ca 13000 km i året, mens omtrent 2000 km vil være turer på 5-8 mil hvor halve turen går på EL. Langturer over 10 mil kan telles på fingerne.

Skulle jeg satt opp det samme regnestykket for oss med PHEV, så hadde det blitt 4000km på ren eldrift, 9000km hvorav 2/3 gikk på eldrift og 30000km hovedsaklig på bensin. Som du ser, ikke mye gevinst av ladingen.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA