Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvordan lades 12v batteries i e-golfen?

Startet av elfocus, onsdag 14. oktober 2015, klokken 15:23

« forrige - neste »

elfocus

Hei alle. Etter to år med ladning av min El Focus i Borettslagets fellesgarasje, bestemte Generalforsamlingen i år at ladning i Borettslagets garasjer ikke lenger er tillatt. Jeg skreiv et brev til Styret, hvor jeg spurte om jeg kunne innstallere en egen kontakt i min garasje, for egen regning, men fikk avslag, med begrunnelse om at ladning av El bil ikke var tillatt. Forbudet trådte i kraft to år etter at jeg kjøpte min Elbil. PS. Bruk av fellesstrøm i garasjer er tillatt brukt til motorvarmere og cupevarmere??????. Er det noen som har opplevd noe lignende og klaget, eller kjørt noe sak rettslig på slike vedtak?

svingen

hva var grunnen da?
dem finner vel ikke bare på det her får og være vansklige? er det pga kostand eller?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elfocus

Nei jeg tilbød meg å betale alt selv iforb med ny innstalasjon fra mitt eget sikringskap
Sitat fra: svingen på søndag 13. september 2015, klokken 19:14
hva var grunnen da?
dem finner vel ikke bare på det her får og være vansklige? er det pga kostand eller?

Espen Hugaas Andersen

Høres ut som en vanskelig sak. Jeg har ikke hørt om noe helt lignende, der eksisterende eiere plutselig ikke kan bruke bilen sin pga borettslaget.

Har du fått skriftlig tillatelse til å lade i borettslaget tidligere? Eller kan det vinkles som at du har tatt deg til rette?

Om du tidligere har fått tillatelse mistenker jeg at vedtaket er rettstridig. Jeg ville tatt kontakt med advokat. Hvis advokaten mener du har en sak er det muligens nok med et brev.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elfocus

Har ikke fått tillatelse skriftlig, men alt var ok med ladning for to år siden. Føler heller ikke at jeg har tatt meg til rette. Av 60 boenheter i Borettslaget, er det kun en El bil. Min. Hadde vært fint om noen har vært borti noe lignende og hva et eventuelt utfall ble?

Olatho

Jeg antar du ikke var tilstede på generalforsamlingen (ut fra hvordan du formulerer deg).
- Selvsagt litt dumt av deg, og særlig siden sakerog forslag til generalforsamlingen normalt skal sendes ut til alle eiere i god tid, så du burde ha sett dette i sakspapirene på forhånd?

Men uansett - det må jo ha vært en diskusjon rundt det, der noen har sagt noe om hvorfor dette ikke skal være lov.

Hvis generalforsamlingen først har gjort et vedtak, så er det nok vanskelig å få det omgjort uten en ny generalforsamling.  Du _kan_ selvsagt forsøke å få innkalt til en ekstraordinær generalforsamling, men det krever normalt at et visst antall eiere krever det, så det er mer jobb å få organisert.

Normalt skyldes jo "forbud mot lading"-vedtak rett og slett uvitenhet fra de andre beboernes side, og da er det viktig å beholde hodet kaldt, og starte med det helt grunnleggende, og forsøke å skape støtte for din sak, ikke angripe "de andre".   

Jeg har skrevet en del om hvordan jeg mener det er fornuftig å gå fram - sett fra både en styreleder og elbileieres perspektiv her:
http://elbil.olen.net/borettslag.php

Men kort oppsummert:
- Finn ut hvorfor det plutselig ble forbudt
- Forklar styret og medbeboerne hvordan virkeligheten ser ut. 
* Elbiler bruker ikke veldig mye strøm
* Man MÅ ikke tilby lading til ALLE fra dag 1, selv om det nå finnes EN elbil i borettslaget
* Det finnes gode løsninger for last-deling osv. som gjør at man ikke trenger å gjøre store investeringer selv om flere skulle trenge å lade etter hvert.

Så må du nok rett og slett få et nytt generalforsamlingsvedtak på at det er ok, og hvilke retningslinjer som gjelder.

elfocus

Olatho.
Jeg var dessverre ikke tilstede på nevnte Generalforsamli. Var på ferie i syden på en tur booket i Februar. Generalforsamlingem ble avholdt medio Mai. Sakspapirer kom oss i hende 14 dager før G F.
På G F, ble det stemt over sitat " ladning av Elbiler i xxxxxborettslags fellesstrømuttak" Men i husholdsreglene står det nå sitat " Ladning av El biler i xxxxxborettslag er ikke tillatt " Jeg ser det sånn at G F stemte over " fellesstrømuttak " noe som bekostes av borettslaget. Ser du forskjellen?

Espen Hugaas Andersen

Be om referat fra generalforsamlingen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elfocus

Espen Hugaas Andersen

Hva står det i referatet da rundt avstemningen?
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elfocus

Espen. Det står at Styrets forslag om " ladning av Elbiler i xxxxxborettslags felles strøm uttak vedtatt med xxx stemmer mot x stemmer "

RaBalder

Sitat fra: elfocus på søndag 13. september 2015, klokken 20:36
Olatho.
Jeg var dessverre ikke tilstede på nevnte Generalforsamli. Var på ferie i syden på en tur booket i Februar. Generalforsamlingem ble avholdt medio Mai. Sakspapirer kom oss i hende 14 dager før G F.
På G F, ble det stemt over sitat " ladning av Elbiler i xxxxxborettslags fellesstrømuttak" Men i husholdsreglene står det nå sitat " Ladning av El biler i xxxxxborettslag er ikke tillatt " Jeg ser det sånn at G F stemte over " fellesstrømuttak " noe som bekostes av borettslaget. Ser du forskjellen?

Man må nok vite mer hva bakgrunnen for vedtaket var.

• Enten har man vedtatt at man ønsker elbiler dit "peppern gror".
  • Eller så har man ønsket og ikke belaste felles-skapet med strømutgifter fra elbil-lading.

Jeg tror mest på den siste, og da bør det i praksis være mulig å få satt opp en egen kontakt med egen strøm-måler uten kostnad for borettslaget. Også betaler man for den strømmen som brukes, med en eller annen sats fastsatt av borettslaget.

Dog om styret sitter på bakbeina, så kan det bli vanskelig  ???

elfocus

RaBalder. Jeg føler også for det siste alternativet ditt. Derfor har jeg tilbudt meg å bekoste installasjon fra mitt eget sikringsskap og til min garasje, for ladning av min Elbil. Det som også kan nevnes i denne sammemheng er at: borettslaget betaler strøm til motorvarmere og cupevarmere fra kontakter som allerede er satt opp i garasjene????? Skjønner du at jeg er LITT frustret????

Olatho

Skjønner veldig godt frustrasjonen din, men nettopp i frustrerende situasjoner er det viktig å holde hodet kaldt og ta en ting av gangen.

Det virker jo som det de har vedtatt er at borettslaget ikke skal betale strømmen din.   I og for seg ikke noe urimelig vedtak, uansett om de betaler for kupevarmere osv.
Du har allerede tilbudt deg å sørge for installasjon av strøm du selv betaler for, og det bør jo ikke stride mot vedtaket sånn som jeg leser det. 
Hvis styret mener at det også skal være forbudt ville jeg bedt om en skriftlig avklaring fra dem som sier noe om hvorfor det er forbudt, og hvorfor de mener det er omfattet av formuleringen om "fellesstrømuttak".
Be også om å få tilsendt den nøyaktige teksten i hele vedtaket - dvs. også teksten det ble stemt over.

I brevet du sender styret (veldig greit å ha alt dette skriftlig, også det du sender til styret, men epost holder) bør du beskrive hvordan du ønsker å løse dette rent praktisk, og være nøye med formuleringene der du forklarer hvor mye strøm det er snakk om, og at det er du som skal betale for det.

Kom gjerne tilbake med mer info om hvordan det går, og bare si fra om du ønsker hjelp til formuleringer.

elfocus

Olatho. Tusen takk for at du engasjere deg i mitt problem, dere andre også som har kommentert mitt innlegg. Som sagt så skrev jeg i min søknad til Styret, at all innstallasjon og strøm til ladning, skal bekostes av meg. Styret henviser i midlertid til vedtak på G F " ladning av elbil i xxxxxborettslag ikke er tillatt" Mener du at jeg kan ha krav på stemmeresultat fra GF, og teksten det ble stemt over?
Jeg tar gjerne imot forslag til ordlyd i et eventuelt klagebrev til Styret. ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA