Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvordan lades 12v batteries i e-golfen?

Startet av elfocus, onsdag 14. oktober 2015, klokken 15:23

« forrige - neste »

tutti

Jeg tror du har en vanskelig sak mot styret. Jeg hadde heller prøvd en lobbyaksjon mot enkeltmedlem o.l. for å påvirke styret ved å finne ut om 1. Er det noen misfortåelser angående det tekniske 2. Er motviljen bunnet i misnøye/misunnelse (ja, folk er folk).

Enda bedre er kuppe styret ved å stille til valg ved neste generalforsamling og drive litt reklame for deg selv før dette. Sitter du i styret så fikser du sånne ting lett.

TB

Bur sjølv i burettslag. Her var det opprinnelig uråd å lade elbil pga. teksten i vedtektene. Teksten var:

SitatOmgjøring eller utvidelse av faste elektriske installasjoner er ikke tillatt. Strømuttaket må kun tilkoples ett stk. motorvarmer eller belastes med maksimum 550 watt.

Det kom opp forslag om å endre vedtektene, der ekstra setning er lagt til:
SitatFor strømuttak som er avsatt for utvidet bruk gjelder egen grense, avtalt skriftlig med styret.

Vedtaket som er gjort i ditt burettslag høyres ut som basert på feilaktig informasjon. Om det er lov å bruke motor og kupevarmer er det på vinterstid mulig å bruke meir straum pr. døgn enn ein elbil brukar. Forskjellen vil vera at elbilen treng straum heile året - motor og kupe varmer blir normalt sett brukt 3-4 mnd pr år, avhengig av kvar det er i landet.

Bruk Olatho sin oppskrift, så er det gode muligheiter å få klargjort kva vedtaket er tenkt for, alternativt omgjort vedtaket.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Rav4_EV

Er det en årsakssammenheng til dette nye vedtaket?
Har noe oppstått? Hyppige strømbrudd osv?
Forstår at du har ladet i flere år. Å fatte et vedtak uten saklig grunn som gir en andelseier store konsekvenser er kritikkverdig.
Man kan regulere bruken av felles strømanlegg, men å nekte installasjon av eget opplegg som er grunngitt et udokumentert vedtak er gir deg privatrettslig gode kort.
Neppe annet å gjøre enn å hyre inn en advokat som kan fortelle styret at du ikke lar deg tråkke på.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

RaBalder

Sitat fra: elfocus på mandag 14. september 2015, klokken 15:54
Olatho. Tusen takk for at du engasjere deg i mitt problem, dere andre også som har kommentert mitt innlegg. Som sagt så skrev jeg i min søknad til Styret, at all innstallasjon og strøm til ladning, skal bekostes av meg. Styret henviser i midlertid til vedtak på G F " ladning av elbil i xxxxxborettslag ikke er tillatt" Mener du at jeg kan ha krav på stemmeresultat fra GF, og teksten det ble stemt over?
Jeg tar gjerne imot forslag til ordlyd i et eventuelt klagebrev til Styret. ;D

Styret skal ikke ettefølge en annen bestemmelse enn det som det ble stemt over på generalforsamling.

Olatho

Sitat fra: elfocus på mandag 14. september 2015, klokken 15:54
Olatho. Tusen takk for at du engasjere deg i mitt problem, dere andre også som har kommentert mitt innlegg. Som sagt så skrev jeg i min søknad til Styret, at all innstallasjon og strøm til ladning, skal bekostes av meg. Styret henviser i midlertid til vedtak på G F " ladning av elbil i xxxxxborettslag ikke er tillatt" Mener du at jeg kan ha krav på stemmeresultat fra GF, og teksten det ble stemt over?
Jeg tar gjerne imot forslag til ordlyd i et eventuelt klagebrev til Styret. ;D

Jeg er litt engasjert i dette, fordi jeg selv sitter både som styreleder i et borettslag, og eier elbil.

Men, ja. Jeg mener du bør be om å få de faktiske teksten den ble stemt over.  Stemmetallet er ikke så interessant, men hva som faktisk står i vedtaket som er gjort er jo det hele saken dreier seg om.  Overskriften, som du har sitert, snakker bare om felles-uttakene.  Hvis innholdet er noe annet, så er det jo i alle fall en misvisende overskrift, og uansett veldig greit å vite nøyaktig hva som er vedtatt.

Flere foreslår advokat, men jeg ville personlig venta med det.  Man skal gjerne fortsatt bo i et borettslag, og omgås naboene i forskjellige sammenhenger, så det er veldig mye bedre å forsøke å finne en god løsning som alle kan være fornøyde med.  Men da må du - som andre har nevnt - først forsøke å finne ut hvorfor de har gjort dette vedtaket.
Har det vært noen problemer som du ikke vet om?
Bekymrer de seg bare for hva som vil skje fremover?
Er det mange andre som ønsker å gjøre "rare ting" med strømmen, som er grunnen til at de må lage regler og begrensninger?

Et utkast til brev til styret kan kanskje være noe sånt som


SitatTil Styret i XXXXXX Borettslag

Ad. lading av elbil i borettslaget.

Da denne saken er veldig viktig for meg er jeg svært interessert i å finne en god løsning på problemet som har oppstått.  Jeg beklager først at jeg ikke fikk vært tilstede på generalforsamlingen for å kunne redegjøre for mitt syn, og forhåpentligvis oppklart eventuelle uklarheter eller misforståelser.  Jeg håper likevel på forståelse for at vedtaket som ble gjort, og de senere tilbakemeldingene fra styret skaper store utfordringer for meg i hverdagen.

Det første jeg vil be om er å få tilsendt den konkrete teksten det ble votert over, så jeg har det faktiske vedtaket foran meg, og vet hva jeg har å forholde meg til.
I tillegg håper jeg at dere har mulighet til å redegjøre kort for hvorfor dette vedtaket var nødvendig å gjøre.
- Har det oppstått problemer i forbindelse med min elbil-lading?
- Er det stor etterspørsel etter lademuligheter, og styret er bekymret for det totale strømforbruket?
- Er det andre årsaker til at man nå, etter at jeg har hatt en muntlig avtale om lading i flere år, har vedtatt å gå tilbake på dette?

Jeg har tidligere foreslått at jeg skal skal bekoste insallasjon av en egen kurs for lading, koblet til min egen strøm-måler, som altså ikke vil belaste borettslaget verken for strøm eller andre kostnader.  Hva er årsaken til at dette heller ikke kan aksepteres?

TIl informasjon kan jeg opplyse at min elbil i gjennomsnitt lades med XXXXX kWh hver natt - et strømforbruk som omtrent tilsvarer en vanlig panelovn.
(Her må du tilpasse teksten litt etter ditt eget forbruk) 

Jeg er helt inneforstått med at det er naturlig at jeg selv betaler for mitt strømforbruk, og det har jeg ingen problemer med.  Nettopp derfor ønsker jeg å få installert en kurs knyttet til mitt abonnement.  Dersom dette ikke er mulig kan jeg eventuelt inngå en avtale med borettslaget der vi monterer en egen strøm-måler på denne kursen, og jeg betaler etter forbruk, eller at vi blir enige om et fast månedsbeløp som skal dekke strømforbruket mitt til lading.

Jeg er også klar over at et generalforsamlingsvedtak ikke uten videre kan oppheves uten en ny generalforsamling, men håper vi eventuelt kan finne en midlertidig løsning fram til neste generalforsamling.

Ser fram til en positiv tilbakemelding.


Mvh.

XXXXXX


elfocus

Takk alle. Er dere meget takknemlig for stort engasjement i denne, for meg, viktige og frustrerende sak. Jeg har nå begynt å se litt lysere på dette, takket være dere. Jeg har nå tenkt å bruke brevtekst forslaget, som Olatho foreslo for meg. Jeg regner ikke med at jeg får svar på dette før neste styremøte. Spørsmålet mitt blir da: skal jeg fortsette å lade min bil som før, eller bare la den stå, til svar fra Styret foreligger? Ser vel for så vidt ikke noe problem med å få tilsendt teksten som det ble stemt over på siste G F. Men brevet som Olatho har tekstet for meg skal sendes Styret i morgen. Er det noen der ute som har hørt om lignende saker, og hva eventuelt utfallet ble?

TB

#21
Sitat fra: elfocus på mandag 14. september 2015, klokken 21:59
Spørsmålet mitt blir da: skal jeg fortsette å lade min bil som før, eller bare la den stå, til svar fra Styret foreligger?
Du vil komme lengst med å rette deg etter vedtaket som er gjort. Om du ignorerer vedtaket kan det ha stor negativ effekt, og du kan ha vanskelig for å hente støtte for at vedtaket blir omgjort. Spesielt om årsaken til vedtaket har grunnlag i misunnelse vil fortsatt bruk ha svært negativ effekt.

Sitat
Ser vel for så vidt ikke noe problem med å få tilsendt teksten som det ble stemt over på siste G F.
Stusser litt på at teksten ikkje var ein del av innkalling til generalforsamlingen? Slik eg har sett er det vanlege at innkalling inkludert saksliste, med eventuelle vedlegg sendt ut samla.
Er du sikker på at du alt har motteke denne informasjonen? Om dette vart presentert muntlig på generalforsamlingen kan det bli vanskelig å avklare ordlyden i etterkant.

Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Trekkoppbil

#22
Dersom GF har vedtatt begrensninger på bruk av felles strømuttak, så kan ikke styret bruke det som argument mot at du skal kunne sette opp eget strømuttak.  Når styret vrir på bestemmelsene på denne måten, så betyr det bare at de vil være vanskelige, og de argumenterer helt urimelig.
Problemet er at i mange borettslag blir styret dominert av herskere som skal undertrykket enkeltmedlemmer. På samme måten som at mange av verdens stater er diktaturer, er også mange borettslag noe av det samme.
I sammfunnet rundt oss er det enkelte el-bilhatere som gjør aktive handlinger for å fjerne ladepunkter mm. Jeg har opplevd det samme sjølv på arbeidsplass.
Dersom forslaget til GF kom fra styret, så har du nok problemet der. Jeg trur man ikke kan få levelige kår i et sånnt borettslag, uten å først finne fram til den dominante part i styret, og få den valgt ut. Det kan være en enehersker i borettslaget som styrer allt.
Ellers bør du komme med et nytt forslag til neste generalforsamling, hvor du formulerer deg smart, og du må finne noen alliansepartnere, og du må argumentere godt på møtet.  Dersom en reiser seg og kommer med et godt argument på en generalforsamling, så kan han få hele saueflokken til å endre mening, hvis det er en sak som de fleste ikke har tenkt over.

Bor man i borettslag bør man følge med på tekstene i alle vedtak og i borettslagsloven.  Alle medlemmer skal ha lik tilgang til fellesarealer etter loven. Om enkelte typer biler får ta ut energi til motorvarmere, mens andre typer biler ikke får lov å hente energi fra de samme stikkontaktene, så er det tvilsom prakis.  En el-bil trenger minst 6A for å lade, og det er diskrimenerende å sette ned effektgrensa for å utelukke lading.

elfocus

Trekkoppbil. Takk for engasjement i denne saken. Tror kanskje at det kan lønne seg for meg å be om et møte med Styret i Borettslaget, slik at jeg kan få belyst hva som kreves for ladning av El bil. Det kan se ut som at det er en del misforståelser ute å går, både på G F og i Styresammenheng. Som jeg tidligere har skrevet, så skal jeg bekoste all kostnad iforb. med opplegg av nytt ladepunkt ned fra mitt sikringsskap til min garasje. Håper at alt dette bunner ut i en misforståelse. :D

Olatho

Jeg synes det høres ut som du tar en god approach her. 
Personlig tror jeg det er veldig dumt å ha som utgangspunkt at "motparten" i en diskusjon er en maktsyk diktator som er ute etter å gjøre livet ditt surt.  Så å be om et møte og i alle fall begynne med dialog, tror jeg er det smarteste.

Hvis det så viser seg at det er umulig å finne en god løsning, SÅ kan du evt. vurdere å trekke inn advokat eller annen juridisk bistand osv.  Men jeg ville prøvd mye annet før den tid.

- Og som andre har sagt.  Inntil videre synes jeg du skal akseptere vedtaket om å ikke lade inntil videre, hvis det er mulig.  Alt som kan forhindre at saken eskalerer og at de bare setter seg skikkelig på bakbeina av prinsipp (fordi du oppfattes som en kranlgefant) er av det gode. 

TB

Vil gjerne legge til: Personer som er valgt inn i styret til borettslag er heilt vanlege folk. Dei skal etter beste evne løyse mange oppgåver, der kunnskapen om dei ulike områder vil variere. Å hente inn kunnskap om ulike tema, slik at best mulig løysing for borettslaget blir valgt vil vere krevende for styret å vurdere.

Samtidig er det alltid er begrensa budsjett vil enkelte spørsmål bli utsatt, eller avvist for å spare tid og pengar.

Det er generalforsamling som stemmer fram eit styre. Valgdeltakelsen i mange borettslag er langt under valgdeltakelsen for siste kommunevalg som var ca 60%. Dermed kjem det ikkje nødvendigvis inn nye personer eller kunnskap i styret - og det kan bli fatta uheldige vedtak, basert på missforståelser og/eller manglende kunnskap.

Det meste kan bli løyst ved god kommunikasjon med naboar og styremedlemmer (som og er naboar..)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

havardolini

Jeg bor selv i borettslag, og på senhøsten i fjor var jeg i forkant og sendte styret et enkelt og saklig brev der jeg redegjorde for at jeg hadde bestilt meg elbil, at jeg hadde snakket med vaktmester om at kursen taklet lading på 10A og at jeg var villig til å betale en ekstra sum pr. måned som dekker merforbruket ladingen ville medføre.
Jeg la også ved noen kalkyler for kostnader der jeg presenterte noen realistiske scenarier for hvor mye jeg ser for meg å lade pr. måned.

Jeg fikk ikke noe skriftlig svar, men et styremedlem fortalte meg at det var bare å lade i vei. Nå vet jeg at det er planer om en omfattende oppgradering av det elektriske anlegget i borettslaget, der det visstnok skal være i planen å sette opp ladestolper for elbil.
I dag har jeg garasje i en rekke der jeg deler kurs med en nabo. Vil det evt. være mulig for meg å sette opp en egen måling dersom jeg får installert en egen kurs for lading av elbil?
Vaktmester sier at det er null problem å få lagt opp en egen 16A-kurs.

Leif Nilsen

Har bestilit elbil, Kia Soul, så jeg regner litt på strøm tilgangen, det er i mitt øvre tun, 19 garasje plasser, og 12 strømstolper ute, bygget ferdig 2014/2015
Min forundring er at de ikke er framtidsrettet mot elbiler,
3 og 4 garasje plasser deler en 16A kurs, strømstolper ser jeg det er 50A delt på 12 stikkstolper, inne der ser jeg 16A automatsikringer. Da ser det ut at vi må bruke de istedenfor garasje.

Tok opp med styreleder og varslet at jeg venter en elbil, og ser at det ikke er nok strøm om flere deler samme 16A kurs, iallefall er nabogarasje en elbil, frykter at det blir dårlige greier.
Fikk da beskjed at vi må bruke strøm stolper ute, og da ba jeg om skriftlig brev om dette gis til alle andelseiere. Ser idag allerede at flere har el-bil og lade opp i garasje plassen sin.
Nå blir det slutt på å ha garasjeplass for elbil, men det var dårlig løsning, så jeg skal ta opp på årsmøte å ta det opp at hver garasjeplass må oppgradere at hver for 16A sikring kurs!

als77

@havardolini
Hvis borettslaget har planer om å oppgradere så må du henge på.
Borettslaget mitt rev opp hele parkeringsplassen i fjor sommer, la nye kabler og satte opp nye stolper, med ny asfaltering. De fant visst ut at det holdt med 9 elbilplasser av 60-70 plasser... Det ironiske er at det er fullt mulig at totalkostnaden ikke hadde blitt noe vesentlig dyrere i og med at Oslo Kommune dekker en del...
Selv om man ikke bor i Oslo (eller andre kommuner som har tilskudd til slikt) så bør det ikke være SÅ mye dyrere å i det minste forberede til elbillading i fremtiden, men å rive opp hele parkeringsplassen en gang til blir svinedyrt :(

havardolini

Sitat fra: als77 på onsdag 16. september 2015, klokken 19:15
@havardolini
Hvis borettslaget har planer om å oppgradere så må du henge på.
Borettslaget mitt rev opp hele parkeringsplassen i fjor sommer, la nye kabler og satte opp nye stolper, med ny asfaltering. De fant visst ut at det holdt med 9 elbilplasser av 60-70 plasser... Det ironiske er at det er fullt mulig at totalkostnaden ikke hadde blitt noe vesentlig dyrere i og med at Oslo Kommune dekker en del...
Selv om man ikke bor i Oslo (eller andre kommuner som har tilskudd til slikt) så bør det ikke være SÅ mye dyrere å i det minste forberede til elbillading i fremtiden, men å rive opp hele parkeringsplassen en gang til blir svinedyrt :(
Ja, det kunne kanskje vært lurt å ta en prat med de for å høre hva de tenker. Det er ikke så veldig mange parkeringsplasser ute, da de leier ut en stor og fin plass til noen bedrifter i nærheten. Jeg kan i alle fall høre om de tenker å oppgradere det gamle ledningsnettet i garasjene. Der er det egne kurser, dvs. at jeg og naboen deler en 10A-kurs i garasjerekken.
Det er noen få uteplasser med strømstolpe, men der er det visst allerede 16A(schuko).
Hun jeg snakka med i vinter nevnte noe om ladestolper der beboerne kunne bruke kort for å åpne for lading, vi får vente i spenning og se hva som skjer :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA