Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvordan lades 12v batteries i e-golfen?

Startet av elfocus, onsdag 14. oktober 2015, klokken 15:23

« forrige - neste »

stefse

Tror man må angripe saken på enkleste mulige måte. Jeg bodde en gang i et borettslag med fellesvaskeri, og der måtte man avlese strømmåleren før og etter bruk av vaskeriet, og notere sirlig i en bok.
Jeg hadde egen vaskemaskin og vasket vel i fellesvaskeriet for 9 kr i et år husker jeg. Disse 9 kr ble avregnet mot husleia.  ;D

Jeg tror at det her bunner litt i det samme behovet for "millimeter-rettferdighet", og lading av den bilen blir nok tross alt endel mer enn 9 kr pr år.

Min anbefaling er å få satt opp en counter på det uttaket du bruker elfocus, og bli enig om at du betaler strømmen utfra det som er avlest. Altså ingen sinnrike oppkoblinger til eget sikringskap.
Slike countere er ganske billig, du ser dem ofte i offentlige ladeuttak typ schuko. En trikker setter sikkert opp en slik for et par lapper, ganske mye billigere enn å koble til eget sikringskap.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Olatho

Det aller enkleste, og det som krever klart minst administrasjon, er å bli enige om et passende fast beløp.
200 - 250 kr/mnd kan de fleste leve med for "fri lading", samtidig som det trolig mer enn dekker de faktiske strømkostnadene.
Superenkelt å administrere, og alle er lykkelige.
- Så kan man heller gjøre "stikkprøver" eller be om dokumentasjon i enkelt-tilfeller dersom man tror at noen lader fryktelig mye mer enn 2-300 kWh i måneden.

Elmo

Sitat fra: Olatho på tirsdag 22. september 2015, klokken 19:21
Det aller enkleste, og det som krever klart minst administrasjon, . . .
Superenkelt å administrere, og alle er lykkelige.

JEG er enig med deg, men dessverre så er det veldig mange som tror at elbiler lader for 1000-vis av kroner hver måned, når strømmen skal tas fra fellesanlegg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Det er nok både enklere, mer rettferdig og sikrere mot juks å sette opp en Ladestasjon med NFC som åpner ladestasjonen for lading, og sender regningen direkte til den aktuelle brukeren.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

e-curious

Dersom man har et lite borettslag så høres ladestasjon med NFC litt dyrt ut i forhold til å bruke strømmåler?

Olatho

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. september 2015, klokken 08:11
Det er nok både enklere, mer rettferdig og sikrere mot juks å sette opp en Ladestasjon med NFC som åpner ladestasjonen for lading, og sender regningen direkte til den aktuelle brukeren.

Enklere er det jo ikke.  Både må noen montere disse, og man må distribere og administrere NFC-kort (eller andre ID-brikker eller folks mobiler eller hva de nå velger å basere seg på), og det er fare for at automatiikken ikke funker, og man må ha et system for å fakturere, følge opp faktureringen osv. 
De fleste borettslag har allerede rimelig greie rutiner for å kreve inn fellesutgifter, og det å slenge på et fast beløp ekstra hver måned for enkelte beboere er veldig mye enklere enn å fakturere småbeløp med ujevne mellomrom.
For den typen fakturaer blir også ofte borettslaget fakturert et gebyr for hver utsendte faktura - mens felleskosnadene kreves inn uansett.
- Dette har jeg snakket en del med OBOS om i andre sammehenger, og det er ekstremt mye overhead i forhold til beløpene det er snakk om å enten spare eller tape på en fastpris.

Men her er det jo viktig at de andre beboerne blir presentert informasjon på en god måte, så de ser at beløpet som faktureres er rettferdig, og at systemet er til det beste for alle parter.

RaBalder


  • Skru opp en måler ved hver parkeringsplass hvor det er elbil (forutsetter at plassen allerede har et strømuttak). Kostnad for dette belastes elbileier.
  • Legg på 200 spenn på månedlig husleie for de som har elbil
  • En gang i året sjekker man hvor mye over eller under man ligger i forhold til 200kr som er innbetalt. Og justerer med en innbetaling.

Det burde være gjennomførbart uten å jobbe seg ihjel.

elektrolux

Sitat fra: Olatho på onsdag 23. september 2015, klokken 17:08
Enklere er det jo ikke.  Både må noen montere disse, og man må distribere og administrere NFC-kort (eller andre ID-brikker eller folks mobiler eller hva de nå velger å basere seg på), og det er fare for at automatiikken ikke funker, og man må ha et system for å fakturere, følge opp faktureringen osv. 

Prisen på Zaptec sin Smart som løser alt dette er nå lekket ut. Rundt 12 000 kr + moms. Når en så tar med at montering av disse Smart boksene er like enkelt for en elektrikker som å montere opp en ny kurs med vanlige stikk blir det lite utgifter for elektrikkeren også. Dette betyr at første ladestasjon kan koste så lite som 15000 kr + moms inkludert B vern NFC, AMS og omtrent alt annet tenkelig.

Hvor mye var dere hadde regnet med i kostnad?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olatho

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. september 2015, klokken 18:39
Sitat fra: Olatho på onsdag 23. september 2015, klokken 17:08
Enklere er det jo ikke.  Både må noen montere disse, og man må distribere og administrere NFC-kort (eller andre ID-brikker eller folks mobiler eller hva de nå velger å basere seg på), og det er fare for at automatiikken ikke funker, og man må ha et system for å fakturere, følge opp faktureringen osv. 

Prisen på Zaptec sin Smart som løser alt dette er nå lekket ut. Rundt 12 000 kr + moms. Når en så tar med at montering av disse Smart boksene er like enkelt for en elektrikker som å montere opp en ny kurs med vanlige stikk blir det lite utgifter for elektrikkeren også. Dette betyr at første ladestasjon kan koste så lite som 15000 kr + moms inkludert B vern NFC, AMS og omtrent alt annet tenkelig.

Hvor mye var dere hadde regnet med i kostnad?

Du skryter masse av Zaptec, og jeg har også stor tro på produktet deres, men de løser jo ikke adminstrasjons-overheaden.
Det finnes flere løsninger der ute for et tilsvarende beløp, som også kan benytte både sms og rfid og nøkler og gud vet hva for å starte og stoppe lading.  Men om brukeren skal faktureres for faktisk bruk, så vil det være administrasjon involvert, både for å dele ut nøkler, passord, brikker, koder eller hva det måtte være, og for å sende ut og følge opp fakturaer.

At Zapcharger Smart vil være en god løsning for borettslag om den en dag skulle komme på markedet har jeg ingen problemer med å se, men den vil neppe selv sørge for å snakke med de beboerne som mister nøklene sine, som kjører rfid-brikka i vaskemaskina, som ikke skjønner fakturaen sin osv osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA