Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

40.000 service.

Startet av kjetil.west, torsdag 24. september 2015, klokken 22:07

« forrige - neste »

Ljosdal

Skulle til Danmark en tur i helgen, men bilen døde på veien....
Turen skulle gå fra Stavanger til Kr.Sand men ved en aksellerasjon etter en lang nedoverbakke i Bjerkreim, kom det melding om "12V battery low, car will switch off"  Båten skulle gå kl 08, med oppmøte en time før. Heldigvis hadde jeg lagt inn god tid for å lade i Lyngdal. Prøvde reset og slettet all førerinfo i slengen. Fikk ingen ting til, og etter hvert gikk skjermen i svart, kun lys i LED i dørhåntak.
Ringte til Tesla i Nederland og de logget inn via VIN, og sa det var en feil som måtte fikses ved Tesla Stavanger. Tipper at dem kommer til å skifte kontaktor, som jeg mener ikke er gjort på min bil enda..

Nådde uansett båten hårfint med en Toyota RAV4(Traktor) leiebil..
Men frustrasjonen var ikke liten der og da, med en kompis og hver sitt barn i bilen...

Kan denne feilmeldingen komme av at jeg aksellererte ganske godt? Bilen ble så død at jeg ikke fikk prøve å åpne ladeluka, som ble foreslått av Tesla en gang..

Svart P85 Signature #88

Ljosdal

Fikk bekrefta i dag at det var kontaktoren som var gåen ja... Bilen ankom Tesla med ca 70% soc, og de måtte tømme den ned til under 30% soc. Så ingenting ble gjort idag utenom at bilen ble brukt som varmepume for Tesla Stavanger for å tømme strøm hehe..

Mener jeg har lest her at noen har merket endret effektkurve etter kontaktorskifte? At bilen ikke er like hissig, stemmer dette??
Svart P85 Signature #88

Belloq

Sitat fra: Ljosdal på mandag 14. september 2015, klokken 21:35
Fikk bekrefta i dag at det var kontaktoren som var gåen ja... Bilen ankom Tesla med ca 70% soc, og de måtte tømme den ned til under 30% soc. Så ingenting ble gjort idag utenom at bilen ble brukt som varmepume for Tesla Stavanger for å tømme strøm hehe..

Mener jeg har lest her at noen har merket endret effektkurve etter kontaktorskifte? At bilen ikke er like hissig, stemmer dette??

Jeg merket ikke noe etter kotaktorskifte, annet en at ballong fise lyden var litt annerledes .
P85 2014

Cookie Monster

Er defekt DU, kontaktorer som ryker og panotak problemer som opptar nesten alt av kapasitet hos service senterne til Tesla sier en som jobber der.
2015 P85D

o.b.lix

Sitat fra: Kalle Klovn på tirsdag 15. september 2015, klokken 13:32
Er defekt DU, kontaktorer som ryker og panotak problemer som opptar nesten alt av kapasitet hos service senterne til Tesla sier en som jobber der.

Var det ikke Riis bilglass som tok seg av panotak?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Cookie Monster

Kommer an på hvor. De forskjellige verkstedene har forskjellige avtaler. Noen har satt det bort andre gjør det selv. I Drammen feks tar Drammen Karosseri mye panotak problemene..
2015 P85D

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 15. september 2015, klokken 13:59
Sitat fra: Kalle Klovn på tirsdag 15. september 2015, klokken 13:32
Er defekt DU, kontaktorer som ryker og panotak problemer som opptar nesten alt av kapasitet hos service senterne til Tesla sier en som jobber der.

Var det ikke Riis bilglass som tok seg av panotak?

I Bergen tar Riis en god del av det som har med glass og gjøre for Tesla. Men det koster penger for Tesla og ikke bruke sitt eget verksted og sine egne ansatte, derfor har de også syk ventetid. De kunne ha betalt mange andre for og gjøre jobbene sine , men så lenge kundene venter så koster det ikke noe for dem

BMW850

#82
Sitat fra: elbilertilalle på tirsdag 01. september 2015, klokken 06:51
Noen som vet dette? Hvis bilen står parkert over lengere tid, vil bilen lade 12V batteriet regelmessig fra hovet batteriet automatisk?

Hvis hovedbatteriet har for lav lading, sånn 10-15 prosent vil 12V batteriet ikke lenger bli vedlikeholdsladet. Husker ikke hvor jeg leste eller fikk denne informasjonen men fikk feilmeldingene "Car needs service", " 12 V battery low" samt "Car may not restart". Dette var i vår når jeg hadde graving rundt huset og bilen stod hos en nabo uten lading. Batteriet hadde nedimot  5 mils rekkevidde ett par dager og ville plutselig ikke starte. Dagen etter startet den, jeg fikk den hjem og satt den på lading. Bilen ble uansett fraktet til Drammen uten at de fant noen spesiell årsak.

Det begynte faktisk noen få dager før bilen døde med "Car needs service". Jeg tenkte bare at dette var en påminnelse for årlig service da det var nøyaktig 12 mnd siden jeg fikk den utlevert. Burde egentlig vært en annen melding som indikerte lav effekt på 12V.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

o.b.lix

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 15. september 2015, klokken 17:36
I Bergen tar Riis en god del av det som har med glass og gjøre for Tesla. Men det koster penger for Tesla og ikke bruke sitt eget verksted og sine egne ansatte, derfor har de også syk ventetid. De kunne ha betalt mange andre for og gjøre jobbene sine , men så lenge kundene venter så koster det ikke noe for dem

Det du sier her, er at de ansatte hos Tesla ikke får lønn. Og at leien på verkstedet er gratis.

Å betale andre for å gjøre jobben handler ikke om penger, men mest om kvalitet og tilgjengelighet. Er få som kan Tesla godt nok, og få som "gidder" å skru for konkurrenter.

Jeg hadde bilen inne for å bytte frunk-lås i Bergen, og da måtte damen i Tesla-mottaket være svært masete på naboen (Frydenbø) for at de skulle ta seg av demontering og remontering av front (8 timers jobb), de hadde egentlig ikke tid. Penger var ikke tema.

Dette var før servicedelen til Tesla i Bergen flyttet, men de flyttet for å få større plass og flere servicefolk på plass. Som altså ikke er gratis.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

cirys1

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 15. september 2015, klokken 19:09
Det du sier her, er at de ansatte hos Tesla ikke får lønn. Og at leien på verkstedet er gratis.

Å betale andre for å gjøre jobben handler ikke om penger, men mest om kvalitet og tilgjengelighet. Er få som kan Tesla godt nok, og få som "gidder" å skru for konkurrenter.

Hvordan du fikk lirket av deg den dritten der med innlegget mitt må "gudene vite"...

De fleste reklamasjoner som omhandler glass (pano(må sikkert kalibreres hos Tesla), sidevinduer og bakvindu) klarer Riis og fikse like bra som Tesla. De har også mange reklamasjoner på understell som de fleste andre verksteder klarer å fikse (feil spissing og klunkelyder).

Vill tro de aller fleste uavhengige verksteder bryr seg svært lite om hva de skrur på så lenge de får betalt, det er selvfølgelig ikke heldig for en bilprodusent og ikke klare å levere tjenester til sine egne biler, dokumentasjon opp mot Tesla USA kan også bli mangelfull.

Grunnen for enorm pågang er jo veldig mange reklamasjoner, ser man på andre bilmerker så er ikke de så "sprengt" selv med mange flere biler solgt enn Tesla.

Og jo de ansatte får lønn og de må betale for verkstedet, mens deres mekanikere skulle brukt tiden på service så brukes den på og rette opp de samme feilene om att og om att..

emagic

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 15. september 2015, klokken 19:09
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 15. september 2015, klokken 17:36
I Bergen tar Riis en god del av det som har med glass og gjøre for Tesla. Men det koster penger for Tesla og ikke bruke sitt eget verksted og sine egne ansatte, derfor har de også syk ventetid. De kunne ha betalt mange andre for og gjøre jobbene sine , men så lenge kundene venter så koster det ikke noe for dem

Det du sier her, er at de ansatte hos Tesla ikke får lønn. Og at leien på verkstedet er gratis.

Å betale andre for å gjøre jobben handler ikke om penger, men mest om kvalitet og tilgjengelighet. Er få som kan Tesla godt nok, og få som "gidder" å skru for konkurrenter.


Det handler nok mer om at du betaler lønn til din egne serviceansatte, setter du ut jobben til et annet verksted får de en faktura i tillegg.  Stor forskjell.

emagic

erlanddf

Sitat fra: Ljosdal på mandag 14. september 2015, klokken 21:35
Fikk bekrefta i dag at det var kontaktoren som var gåen ja... Bilen ankom Tesla med ca 70% soc, og de måtte tømme den ned til under 30% soc. Så ingenting ble gjort idag utenom at bilen ble brukt som varmepume for Tesla Stavanger for å tømme strøm hehe..

Mener jeg har lest her at noen har merket endret effektkurve etter kontaktorskifte? At bilen ikke er like hissig, stemmer dette??
Jeg har opplevd det, og har fremdeles ikke fått noen løsning på dette fra Tesla. Hissigheten er på en måte borte og klarer så vidt 0-100 på 4,9.
2014 P85+

Ljosdal

Har kun dratt på sånn middels en gang ut på motorveien siden jeg fikk igjen bilen, men den virket normal i aks.. Men har aldri målt noe som helst..
Svart P85 Signature #88

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA