Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

40.000 service.

Startet av kjetil.west, torsdag 24. september 2015, klokken 22:07

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 26. august 2015, klokken 12:07
12V er vel ikke akkurat steinalderteknologi.
Stort sett det meste av elektronikk kjører på lavspenning såvidt meg bekjent.

En av årsakene til at 12V batteriet i Tesla er utsatt er at det er mer eller mindre under konstant belastning.

Vampire drain trekker strøm konstant fra batteriet, og det blir ved jevne mellomrom ladet opp av DC-DC converteren i bilen. Dette fører til at man fort får veldig mange cycles på 12V batteriet.
Mente ikke at 12V i seg selv er steinalder, men at man nesten alltid velger blybaserte batterier til 12V systemer. Hvorfor ikke lithium? Spesielt hvis det er mange cycles.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Thor2014

Litium skal ikke lades når det er kaldt.
Det har vært snakk om bruk av 48v på nyere biler.
Mindre tap i kabler, tynnere tverrsnitt og mindre risiko for feil da spenningen lettere bryter gjennom ved dårlig kontakt.

sigurdi

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 26. august 2015, klokken 17:28
Det har vært snakk om bruk av 48v på nyere biler.
Mindre tap i kabler, tynnere tverrsnitt og mindre risiko for feil da spenningen lettere bryter gjennom ved dårlig kontakt.

Dette har vært diskutert i mange år, men det store problemet er hvem som skal starte og ta en stor del av kostnaden.

Skal en bil gå over til 48v istede for 12v må allt av utstyr til bilen bygges om til å støtte dette, samt at kompabilitets problematikken vil vare i svært mange år.
Er ikke bare en sensor eller to, men alle. Alaternativer er å kjøre delvis 12v og delvis 48, men det er ivertfall ikke noe bedre løsning.

Hadde de store bil leverandørene blitt enige om å gjøre dette fra f.eks 2016 modellene, hadde underleverandører fort bygget om ustyret til 48v istede for 12v.
Dette kommer nok ikke til å skje så da må det lages to parallele systemter: Eks en abs sensor for 12v og en for 48v, et sett med lys for 12v og et for 48v, egne hengerer med støtte for 48v eller adapter og omformer på hengerfeste uttaket osv osv osv.

Kostnaden blir ekstremt stor, når industrien er så stor som den er, 12v er implementert så i de grader, kostnadene er skjært ned til beinet for å få billigs mulig deler osv osv. 

Eks Industri bruker mye 24v som styrestrøm og her finnes svært mye utstyr allerede. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

tomrh

Det du påpeker gjelder jo hovedbatteriet også, vi snakker om ekstrem kulde før dette blir relevant. Blybatterier har stor selvutlading i kulde, vi vet jo hva NAF, Viking og Falken gjør oftest om vinteren. Lithium har praktisk null selvutlading, kan levere store strømstyrker og er dermed mye mer egnet i kaldt klima som startbatteri. Biltema har forøvrig begynt å selge en serie små lithium-batteri til motorsykler m.m., har nylig kjøpt til sønnen min sin scooter.
Stjørdal

vnm

Sitat fra: sigurdi på onsdag 26. august 2015, klokken 18:27
Dette har vært diskutert i mange år, men det store problemet er hvem som skal starte og ta en stor del av kostnaden.

Skal en bil gå over til 48v istede for 12v må allt av utstyr til bilen bygges om til å støtte dette, samt at kompabilitets problematikken vil vare i svært mange år.
Er ikke bare en sensor eller to, men alle. Alaternativer er å kjøre delvis 12v og delvis 48, men det er ivertfall ikke noe bedre løsning.

Hadde de store bil leverandørene blitt enige om å gjøre dette fra f.eks 2016 modellene, hadde underleverandører fort bygget om ustyret til 48v istede for 12v.
Dette kommer nok ikke til å skje så da må det lages to parallele systemter: Eks en abs sensor for 12v og en for 48v, et sett med lys for 12v og et for 48v, egne hengerer med støtte for 48v eller adapter og omformer på hengerfeste uttaket osv osv osv.

Kostnaden blir ekstremt stor, når industrien er så stor som den er, 12v er implementert så i de grader, kostnadene er skjært ned til beinet for å få billigs mulig deler osv osv. 
Audi har utviklet og er i ferd med å levere biler (om de ikke allerede er på veien) med en kombinasjon av 12V og 48V system. 48V brukes til elektrisk turbo, men det kan jo tenkes at de videreutvikler dette til å gjelde flere komponenter etter hvert.

Jeg kan ikke så mye om eventuelle risikomomenter ved økt spenning til alle bilens komponenter ved f eks ulykker. Tenningsfare, skadelig for personer, osv?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Thor2014

Sitat fra: tomrh på onsdag 26. august 2015, klokken 19:11
Det du påpeker gjelder jo hovedbatteriet også, vi snakker om ekstrem kulde før dette blir relevant. Blybatterier har stor selvutlading i kulde, vi vet jo hva NAF, Viking og Falken gjør oftest om vinteren. Lithium har praktisk null selvutlading, kan levere store strømstyrker og er dermed mye mer egnet i kaldt klima som startbatteri. Biltema har forøvrig begynt å selge en serie små lithium-batteri til motorsykler m.m., har nylig kjøpt til sønnen min sin scooter.
Dersom du synes -5 er ekstremt kaldt så er jeg enig. Skal ikke mer til før regen blir koblet ut.
Gel batteri har lav selvutlading. 
Bruk batterisparing så bruker bilen mindre 12v og sparer elektronikken.

tomrh

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 26. august 2015, klokken 19:57
Dersom du synes -5 er ekstremt kaldt så er jeg enig. Skal ikke mer til før regen blir koblet ut.
Regen produserer potensielt store strømstyrker, nesten som hurtiglading. Jo kaldere temperatur, jo lavere strømstyrke må lithium lades med. Elbiler kan generelt normallades ned til 20-25 blå uten batterivarmer. Og er strømstyrken lav nok, kan det lades i enda lavere temperatur. I områder med vedvarende sprengkulde under -25oC ville jeg ikke satset på et 12V batteri av lithium. Men der ville jeg nok ikke hatt elbil heller. ;)
Stjørdal

tomrh

Sitat fra: Sven-E på onsdag 26. august 2015, klokken 23:31
12V batteriet burde kunne byttes ut med kondensatorer.
Artig løsning, men ca 5:00 ut ser vi hvorfor det ikke vil fungere. Han lot lysene stå på, gikk ikke mange minuttene før pakken var nede på 10V.
Stjørdal

Lynet

Det du påpeker gjelder jo hovedbatteriet også, vi snakker om ekstrem kulde før dette blir relevant. Blybatterier har stor selvutlading i kulde, vi vet jo hva NAF, Viking og Falken gjør oftest om vinteren.

Blybatteri har ikke stor selvutlading, men det kan ikke levere så høy startstrøm i kuldem, derfor må man ofte ha starthjelp om vinteren.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

tomrh

Sitat fra: Lynet på torsdag 27. august 2015, klokken 11:56
Det du påpeker gjelder jo hovedbatteriet også, vi snakker om ekstrem kulde før dette blir relevant. Blybatterier har stor selvutlading i kulde, vi vet jo hva NAF, Viking og Falken gjør oftest om vinteren.
Blybatteri har ikke stor selvutlading, men det kan ikke levere så høy startstrøm i kuldem, derfor må man ofte ha starthjelp om vinteren.
Jeg erfarer ihvertfall at hyttebatteriene (AGM) mister det meste av kapasiteten fra november til februar selv om det ikke er forbrukere koblet på, de lades noe av et solcellepanel når vintersola titter fram. Likevel må jeg starte aggregatet og lade dem opp etter en måned uten hyttebesøk. For ikke å snakke om plentraktoren og div scootere som er umulig å starte på våren hvis ikke batteriene har blitt vedlikeholdsladet om vinteren. Kan du forklare det på noen annen måte enn selvutlading?

"Batteriet har lettere for å få selvutlading når det ikke er toppladet og kuldegradene er mange nok", sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF.
Stjørdal

o.b.lix

Sitat fra: tomrh på torsdag 27. august 2015, klokken 13:30

Jeg erfarer ihvertfall at hyttebatteriene (AGM) mister det meste av kapasiteten fra november til februar selv om det ikke er forbrukere koblet på, de lades noe av et solcellepanel når vintersola titter fram. Likevel må jeg starte aggregatet og lade dem opp etter en måned uten hyttebesøk. For ikke å snakke om plentraktoren og div scootere som er umulig å starte på våren hvis ikke batteriene har blitt vedlikeholdsladet om vinteren. Kan du forklare det på noen annen måte enn selvutlading?

Sannsynligvis er alt du har tilkoblet som har en krypstrøm. Prøv å koble de helt fra (også fra hverandre om du har flere i parallell), og se om de tømmes like fort?

Ikke uten grunn at hovedstrømsbryter er kjekt å ha.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Jalla

Sitat fra: vnm på onsdag 26. august 2015, klokken 19:51
Audi har utviklet og er i ferd med å levere biler (om de ikke allerede er på veien) med en kombinasjon av 12V og 48V system. 48V brukes til elektrisk turbo, men det kan jo tenkes at de videreutvikler dette til å gjelde flere komponenter etter hvert.

Jeg kan ikke så mye om eventuelle risikomomenter ved økt spenning til alle bilens komponenter ved f eks ulykker. Tenningsfare, skadelig for personer, osv?

Både neste generasjon MB E-klasse og BMW 5-serie bekreftet med 48V systemer.
Both brands are in 2017 going to introduce the aforementioned 48V electrical system which consists of three fully integrated energy modules: brake energy recuperation, energy storage via lithium-ion batteries, and energy consumers like water pump, power steering and AC compressor. On top of all this, one or two electrically operated turbochargers will be added to provide an instant boost effect, speed up the throttle response, add plenty of low-end padding to the torque curve and improve the overall efficiency.

kjetil.west

Da kom meldingen fra Tesla:
"Removed and re-installed HV battery assembly after power switch update. Final quality check performed and confirmed everything is operating optimally."

Power switch update - er dette en svak komponent som er blitt oppgradert?

Gleder meg ihvertfall til å gå inn i helgen med Tesla, istedenfor loaner (Toyota)!

Tuxedo

De har skiftet kontaktor på batteriet ditt. Det har vært en svak komponent på nyere biler, ja.  Du har sannsynligvis fått en oppgradert versjon.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 27. august 2015, klokken 21:44
De har skiftet kontaktor på batteriet ditt. Det har vært en svak komponent på nyere biler, ja.  Du har sannsynligvis fått en oppgradert versjon.

På eldre også. Jeg har bil fra september 2013 og de skal bytte min på service i november.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA