Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

Tr0047

He he, mongo bare troller :)   Han vet godt at vi snakker 0.4 sek 0-100 og at det mangler etpar hundre hester!  Så la oss ikke henge oss opp i tull innlegg;)
Mars 2015 P85D

EJ

Er nok snakk om litt mer enn 1 knippe med folk som ikke er happy med P85D

Og janteloven er sterk i Norge uansett om du har Tesla eller ikke

Tideler/HK eller hva som enn er problemet

Saken er egentlig så enkel at Tesla bevist har brukt andre målemetoder på P modellen for å få solgt flere av disse til en høyere pris (uten å opplyse om dette, er fremdeles ikke mulig å se på de norske sidene om bruk av rollout)
Er nok mange som hadde valgt bort P hvis de hadde kjent til fakta, og dette vet Tesla og har bevist misledet kjøpere for å tjene mer penger.

Er selv spent på hva det kommer ut av dette med Forbrukerråd og Naf involvert i saken

Men det skal Tesla ha, de er flinke til å bruke media til sin fordel.
Kjenner du ikke til saken så virker det nesten som om de ikke har gjort noe galt  :o

Slettet profil

Det er rart P85D fortsatt selger som varmt hvetebrød, nå som Teslanewbie og hans 60 danske venner har avslørt "sannheten" om at kjøperne blir "snydt" ...

sigurdi

#873
Grunnen til at en må ta med MB SLS er at effekt er målt etter samme målestandard som Tesla hevder de forholder seg til.

Målemetode for max effekt bryr seg overhode ikke hva type elmotor dette er eller hva utveksling som driv verket har.
Men det viser igjen på 0-100 tider og hastighet osv.

Så for å bevise at Tesla oppgir feil effekt til kunde, må man også bevise at de ikke ikke har opplyst om riktig effekt i forhold til typegodkjenning i EU, dersom de samme tallene går igjen her.
Jeg kan ikke se at noen har satt seg skikkelig inn i dette, noen hevder det, men samtidig så stemmer ikke tallene de opplyser om med det som står i målestandarden.

Eks så tillatter standarden max 5% reduksjon i spenning under testen men opplyser ikke om at måling av max effekt på elmotorer krever tilførsel av strøm fra batteriet i bilen.
Siden Tesla bruker AC motor så står det da ikke om det er spenningsfall på AC siden eller DC siden som gjelder.
Eks så kan DC siden ha større fall mens AC siden opprettholder spenningen pga inverter.

For å finne dette må en kontakte noen som driver med målinger og høre hvordan dette faktisk blir utført.
Vi skal ikke se bort fra at det brukes ekstern strømkilde under max effekt målingene, EU sine målinger er ofte rare  og til tider nesten teoretiske, siden tallene de ønsker ikke alltid har sammenheng med virkelige liv. :-(

Kan heller ikke finne noe dokumentasjon i EU direktivet at effekten av to motorer ikke kan legges sammen når max total effekt skal opplyses. Kan heller ikke finne ut at de to motorene må levere denne effekten samtidig til drivverket.
Slik som Tesla argumenterer med at bilen får mer effekt bak ved stor akselerasjon pga vektfordelingen gjør at full effekt på begge motorer samtidig vil føre til hjulspinn på fremhjulene.

Dersom Tesla har forholdt seg til riktig målemetode og tallene stemmer, så har de gjort alt riktig i forhold til markedsføring på dette punktet. (Kan nok ikke kreve at de markedsfører max effekt med andre tall en det EU regulativer tilsier.)

Men slik som saken kan se ut som i dag er det kun feil markedsføring når det gjelder 0-100 tider der Tesla ikke har vært ærlige med tanke på rollout.

Men de hevder også å ha brukt en uavhengig "leverandør" til denne målingen slik at det ikke er deres tall, men fra en 3.part.

Jeg prøver å belyse problemstillingen litt fra andre sider og litt med tanke på hva en vil få som mot argumentasjon fra motpart i konflikten.

Så de som jobber med saken bør finne ut om Tesla faktisk har opplyst om riktige tall med tanke på effekt, dette er ikke noe som en kan regne seg ut i et data program, men må kontakte noen som kan og driver med målinger i henhold til riktige standarder.
Tror en kommer til kort om en ikke kan dokumentere at Tesla her ikke har forholdt seg til EU sine regler.

Norge tillater også typegodkjenning fra USA og må kontakte vegdirektoratet for å finne ut hva Tesla bruker i Norge for typegodkjenning i Norge.
Må effekt være opplyst etter EU Norm eller kan de bruke USA sine målestandarder for biler solgt her i Norge.

Dersom USA tall kan bruke må en også sette seg inn i hva som ligger til grunn for typegodkjenning og effekt målinger og metoder i USA for å komme noen vei her hos oss.

Så lykke til for de som har mye tid å bruke på saken, dette kommer til å ta laaang tid.
Men ekstremt god forberedelse kreves og en må få noe bedre argumentasjon som holder i retten.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

691

Sitat fra: sigurdi på mandag 28. september 2015, klokken 09:31
Grunnen til at en må ta med MB SLS er at effekt er målt etter samme målestandard som Tesla hevder de forholder seg til.

Målemetode for max effekt bryr seg overhode ikke hva type elmotor dette er eller hva utveksling som driv verket har.
Men det viser igjen på 0-100 tider og hastighet osv.

Så for å bevise at Tesla oppgir feil effekt til kunde, må man også bevise at de ikke ikke har opplyst om riktig effekt i forhold til typegodkjenning i EU, dersom de samme tallene går igjen her.
Jeg kan ikke se at noen har satt seg skikkelig inn i dette, noen hevder det, men samtidig så stemmer ikke tallene de opplyser om med det som står i målestandarden.

Eks så tillatter standarden max 5% reduksjon i spenning under testen men opplyser ikke om at måling av max effekt på elmotorer krever tilførsel av strøm fra batteriet i bilen.
Siden Tesla bruker AC motor så står det da ikke om det er spenningsfall på AC siden eller DC siden som gjelder.
Eks så kan DC siden ha større fall mens AC siden opprettholder spenningen pga inverter.

For å finne dette må en kontakte noen som driver med målinger og høre hvordan dette faktisk blir utført.
Vi skal ikke se bort fra at det brukes ekstern strømkilde under max effekt målingene, EU sine målinger er ofte rare  og til tider nesten teoretiske, siden tallene de ønsker ikke alltid har sammenheng med virkelige liv. :-(

Kan heller ikke finne noe dokumentasjon i EU direktivet at effekten av to motorer ikke kan legges sammen når max total effekt skal opplyses. Kan heller ikke finne ut at de to motorene må levere denne effekten samtidig til drivverket.
Slik som Tesla argumenterer med at bilen får mer effekt bak ved stor akselerasjon pga vektfordelingen gjør at full effekt på begge motorer samtidig vil føre til hjulspinn på fremhjulene.

Dersom Tesla har forholdt seg til riktig målemetode og tallene stemmer, så har de gjort alt riktig i forhold til markedsføring på dette punktet. (Kan nok ikke kreve at de markedsfører max effekt med andre tall en det EU regulativer tilsier.)

Men slik som saken kan se ut som i dag er det kun feil markedsføring når det gjelder 0-100 tider der Tesla ikke har vært ærlige med tanke på rollout.

Men de hevder også å ha brukt en uavhengig "leverandør" til denne målingen slik at det ikke er deres tall, men fra en 3.part.

Jeg prøver å belyse problemstillingen litt fra andre sider og litt med tanke på hva en vil få som mot argumentasjon fra motpart i konflikten.

Så de som jobber med saken bør finne ut om Tesla faktisk har opplyst om riktige tall med tanke på effekt, dette er ikke noe som en kan regne seg ut i et data program, men må kontakte noen som kan og driver med målinger i henhold til riktige standarder.
Tror en kommer til kort om en ikke kan dokumentere at Tesla her ikke har forholdt seg til EU sine regler.

Norge tillater også typegodkjenning fra USA og må kontakte vegdirektoratet for å finne ut hva Tesla bruker i Norge for typegodkjenning i Norge.
Må effekt være opplyst etter EU Norm eller kan de bruke USA sine målestandarder for biler solgt her i Norge.

Dersom USA tall kan bruke må en også sette seg inn i hva som ligger til grunn for typegodkjenning og effekt målinger og metoder i USA for å komme noen vei her hos oss.

Så lykke til for de som har mye tid å bruke på saken, dette kommer til å ta laaang tid.
Men ekstremt god forberedelse kreves og en må få noe bedre argumentasjon som holder i retten.

Hvad ville du sige hvis McDonalds kun fyldte 0,4l i deres 0,5l kop fordi maskinen ikke kunne tappe mere end 0,4l ad gangen og solgte det som 0,5l? McDonalds vil have fulgt alle gældende målestandarder for størrelsen af deres kop på 0,5l.

Tesla kommer med det ene efter det andet dårlige forsøg på at bortforklare at de har lavet en fejl, men fakta er simple og jeg tror ikke det bliver svært at bevise.

Cookie Monster

Hadde bare Tesla oppgitt tallene pent og pyntelig slik som før hadde dette aldri blitt et problem:

Feks
http://my.teslamotors.com/node/21926/view

Eneste grunnen til at de sluttet med det må være for å få kjøperne til å tro at toppmodellen har mer effekt enn hva som er tilfelle. Og det sammen med at de har begynt å jukse på 0-100 tiden på kun topp modellene kommer til å bli vanskelig for Tesla å forsvare.

2015 P85D

kos

Sitat fra: Kalle Klovn på mandag 28. september 2015, klokken 15:17
Hadde bare Tesla oppgitt tallene pent og pyntelig slik som før hadde dette aldri blitt et problem:

Feks
http://my.teslamotors.com/node/21926/view

Eneste grunnen til at de sluttet med det må være for å få kjøperne til å tro at toppmodellen har mer effekt enn hva som er tilfelle. Og det sammen med at de har begynt å jukse på 0-100 tiden på kun topp modellene kommer til å bli vanskelig for Tesla å forsvare.


Nå har det gått 5 uker siden denne tråden kom i gang - og jeg lurer litt på hva Klovnen har gjort siden sist ?
Foruten hva man gjentar på denne siden ? Noe som kommer til å ta laaang tid og som ikke vil løse problemet. Utenom at P85D har fått en uberettiget redusert annenhåndsverdi. se andre tråder.

691

Sitat fra: kos på mandag 28. september 2015, klokken 17:46
Sitat fra: Kalle Klovn på mandag 28. september 2015, klokken 15:17
Hadde bare Tesla oppgitt tallene pent og pyntelig slik som før hadde dette aldri blitt et problem:

Feks
http://my.teslamotors.com/node/21926/view

Eneste grunnen til at de sluttet med det må være for å få kjøperne til å tro at toppmodellen har mer effekt enn hva som er tilfelle. Og det sammen med at de har begynt å jukse på 0-100 tiden på kun topp modellene kommer til å bli vanskelig for Tesla å forsvare.


Nå har det gått 5 uker siden denne tråden kom i gang - og jeg lurer litt på hva Klovnen har gjort siden sist ?
Foruten hva man gjentar på denne siden ? Noe som kommer til å ta laaang tid og som ikke vil løse problemet. Utenom at P85D har fått en uberettiget redusert annenhåndsverdi. se andre tråder.
Hvis P85D har fået reduceret annenhåndsverdi, så er det vel fordi at det er rigtigt at den ikke kan det den skal - vil du hellere have at man skal følge Teslas løgn?

Kejsernes nye klæder ...

HåkonE

#878
Sitat fra: sigurdi på mandag 28. september 2015, klokken 09:31
Så for å bevise at Tesla oppgir feil effekt til kunde, må man også bevise at de ikke ikke har opplyst om riktig effekt i forhold til typegodkjenning i EU, dersom de samme tallene går igjen her.

Alle henvisninger til 700 hk er fjernet hos Tesla. Vognkortet representerer vel typegodkjenningen (?), og der står det ikke 700 hk.

I intervju med Tesla (Espen Pedersen) kommer det frem: Det er aldri 691hk (ref. 700hk) full effekt samtidig. Chief Technical Officer, JB Straubel, erkjente at de har brukt en annen strategi for å oppgi effekt på P85D enn de andre modellene.

Sistnevnte ble dog sensurert av Tesla i løpet av timer.

Det kan virke opplagt at det er nå er Tesla som må forklare hva de egentlig mener mente med 700 hk. Kundene kan ikke bevise noe som ikke eksisterer.

Sitat fra: sigurdi på mandag 28. september 2015, klokken 09:31Eks så tillatter standarden max 5% reduksjon i spenning under testen men opplyser ikke om at måling av max effekt på elmotorer krever tilførsel av strøm fra batteriet i bilen.

Henvisningene til ECE R85 har Tesla nå slettet fra hjemmesiden, om det er den du mener.

Men la oss late som Tesla fortsatt mener den gjelder.

ECE R85 sier at hele drivlinjen skal være der. Enda viktigere, alt standard elektronisk utstyr bilen er utstyrt med i produksjonen skal være tilkoblet. Se appendix 6, tabell 1, punkt 4.

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R085r1e.pdf

Verken sikringer, kontaktorer eller elektronikk/software som styrer motorene kan være benyttet i testen for å få et resultat på 700 hk.

Den eneste måten de kan oppnå slike tall på er om Tesla har satt opp en og en motorer i benk på en ekstern strømforsyning, uten nødvendig elektronikk slik beskrevet i tabell 4, og målt maks effekt i hver motor. Så legger de den effekten sammen på bakrommet, og får 700 hk.

Men tallene fra den testen har vi jo. De står vel i vognkortet.

Sitat fra: sigurdi på mandag 28. september 2015, klokken 09:31Så lykke til for de som har mye tid å bruke på saken, dette kommer til å ta laaang tid. Men ekstremt god forberedelse kreves og en må få noe bedre argumentasjon som holder i retten.

Det er enkelte her inne som virker over normalt bekymret for kundenes krav til bevis i en hypotetisk rettsak. Andre later som alle forbrukere i denne saken er ute etter 2 tiendeler, og alle berørte har truet med media.

Tror det kan være en god idè for de som er interessert i saken å lese tråden, og ikke spise Espen Pedersen``s uttalelser helt ukritisk. Man skal heller ikke se bort i fra at Tesla-ansatte og aksjeeiere er engasjert i disse trådene.

Akselerasjon fra 0 km/t (eller 5 km/t slik Tesla liker å oppgi det på kun den ene modellen som markedsføres som en høy-ytelse versjon, uten å informere kundene sine om det) er begrenset av moment og grep. Hestekrefter kommer først til sin rette i høy fart.

Så er man fornøyd med ~550 hk, syntes P85D går mer enn raskt nok i høye hastigheter og/eller ikke er opptatt av det prinsipielle i forhold til markedsføringsloven, så er det nok liten vits å bruke energi på denne saken.

For alle andre oppfordrer jeg til å sende inn en klage, og ta det videre til Forbrukerrådet via deres klageskjema (evn. NAF osv.). Er også opprettet en Facebook-gruppe med etter hvert ganske mange P85D-eiere.


jazzwheel

Uansett hva du mener ECE R85 sier om at batteriet må regnes med (noe USA-forumet ikke er like enig i) så har Tesla alltid skrevet følgende.

** Tested in accordance with ECE R85 - This force measurement was taken without considering the battery.

Da kan det ikke være veldig mye spørsmål om at Tesla mente de målte uten batteriet. Saken er at de så fjernet notisen, men de har aldri skrevet at de målte den til 700hk MED batteriet heller. Dette er ikke min mening, det er fakta som jeg også har skrevet tidligere.

Cookie Monster

#880
Hvis ECE R85 tillater å teste uten batteri koblet til så er det rart det står slik som dette under å nevner at batteri kan lades og begrenser?
Hadde de 700hk ikke tatt hensyn til batteri måtte Tesla ha spesifisert dette tydelig på nettsiden og andre steder de oppga 700hk, noe de ikke gjorde.

5.2.4. Measurements shall be carried out according to the provisions of Annex 5 to
this Regulation.
5.2.5. The test report shall contain the results and all the calculations required to
find the net power, as listed in the appendix to Annex 5 to this Regulation
together with the characteristics of the engine listed in Annex 1 to this
Regulation. In order to draw up this document, the competent authority may
use the report prepared by an approved or recognized laboratory pursuant to
the provisions of this Regulation.
5.3. Description of tests for measuring the net power and the maximum 30
minutes power of electric drive trains
The electric drive train shall be equipped as specified in Annex 6 to this
Regulation. The electric drive train shall be supplied from a DC voltage
source with a maximum voltage drop of 5 per cent depending on time and
current (periods of less than 10 seconds excluded). The supply voltage of the
test shall be given by the vehicle manufacturer.
Note: If the battery limits the maximum 30 minutes power, the maximum
30 minutes power of an electric vehicle can be less than the maximum
30 minutes power of the drive train of the vehicle according to this test.
5.3.1. Determination of the net power
5.3.1.1. The motor and its entire equipment assembly must be conditioned at a
temperature of 25 °C ± 5 °C for a minimum of two hours.
5.3.1.2. The net power test shall consist of a run at full setting of the power controller.
5.3.1.3. Just before beginning the test, the motor shall be run on the bench for three
minutes delivering a power equal to 80 per cent of the maximum power at the
speed recommended by the manufacturer.
5.3.1.4. Measurements shall be taken at a sufficient number of motor speeds to define
correctly the power curve between zero and the highest motor speed
recommended by the manufacturer. The whole test shall be completed within
5 minutes.
5.3.2. Determination of the maximum 30 minutes power
5.3.2.1. The motor and its entire equipment assembly must be conditioned at a
temperature of 25 °C ± 5 °C for a minimum of four hours.
5.3.2.2. The electric drive train shall run at the bench at a power which is the best
estimate of the manufacturer for the maximum 30 minutes power. The speed
must be in a speed range, which the net power is greater than 90 per cent of
the maximum power as measured in paragraph 5.3.1. This speed shall be
recommended by the manufacturer.
5.3.2.3. Speed and power shall be recorded. The power must be in a range of ±5 per
cent of the power value at the start of the test. The maximum 30 minutes
power is the average of the power within the 30 minutes period.
5.4. Interpretation of results
The net power and the maximum 30 minutes power for electric drive trains
indicated by the manufacturer for the type of drive train shall be accepted if it
does not differ by more than ±2 per cent for maximum power and more than
±4 per cent at the other measurement points on the curve with a tolerance of
±2 per cent for engine or motor speed, or within the engine or motor speed

http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2013/R085r1e.pdf
2015 P85D

Muffinman

Tre minutter på 80% last vil nok gi effektbegrensning i god tid før selve målingen starter om oppsettet er identisk med det som står i bilen.

691

#882
Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 29. september 2015, klokken 12:23
Uansett hva du mener ECE R85 sier om at batteriet må regnes med (noe USA-forumet ikke er like enig i) så har Tesla alltid skrevet følgende.

** Tested in accordance with ECE R85 - This force measurement was taken without considering the battery.

Da kan det ikke være veldig mye spørsmål om at Tesla mente de målte uten batteriet. Saken er at de så fjernet notisen, men de har aldri skrevet at de målte den til 700hk MED batteriet heller. Dette er ikke min mening, det er fakta som jeg også har skrevet tidligere.
Dette faktum viser at Tesla var bevidste om begrænsningen fra batteriet og at de 700hk dermed altid var bevidst vildledning af kunderne for at få P85D til at fremstå som noget den ikke er.

At de ovenikøbet fjerner denne information fra deres hjemmeside er en skærpende omstændighed og understøtter endnu mere den bevidste vildledning. En kunde vil aldrig kunne forventes at finde en sådan teknisk information frem fra gamle sider.

Det bliver en meget meget svær bevisførelse for Tesla ...

kos

Sitat fra: 691 på mandag 28. september 2015, klokken 20:01
Sitat fra: kos på mandag 28. september 2015, klokken 17:46
Sitat fra: Kalle Klovn på mandag 28. september 2015, klokken 15:17
Hadde bare Tesla oppgitt tallene pent og pyntelig slik som før hadde dette aldri blitt et problem:

Feks
http://my.teslamotors.com/node/21926/view

Eneste grunnen til at de sluttet med det må være for å få kjøperne til å tro at toppmodellen har mer effekt enn hva som er tilfelle. Og det sammen med at de har begynt å jukse på 0-100 tiden på kun topp modellene kommer til å bli vanskelig for Tesla å forsvare.


Nå har det gått 5 uker siden denne tråden kom i gang - og jeg lurer litt på hva Klovnen har gjort siden sist ?
Foruten hva man gjentar på denne siden ? Noe som kommer til å ta laaang tid og som ikke vil løse problemet. Utenom at P85D har fått en uberettiget redusert annenhåndsverdi. se andre tråder.
Hvis P85D har fået reduceret annenhåndsverdi, så er det vel fordi at det er rigtigt at den ikke kan det den skal - vil du hellere have at man skal følge Teslas løgn?

Kejsernes nye klæder ...

Du har et poeng der men hva gjør man med problemet ? Syter eller handler i et handlingsorientert mønster ?

mogu

Sitat fra: kos på tirsdag 29. september 2015, klokken 14:18
Sitat fra: 691 på mandag 28. september 2015, klokken 20:01
Sitat fra: kos på mandag 28. september 2015, klokken 17:46
Sitat fra: Kalle Klovn på mandag 28. september 2015, klokken 15:17
Hadde bare Tesla oppgitt tallene pent og pyntelig slik som før hadde dette aldri blitt et problem:

Feks
http://my.teslamotors.com/node/21926/view

Eneste grunnen til at de sluttet med det må være for å få kjøperne til å tro at toppmodellen har mer effekt enn hva som er tilfelle. Og det sammen med at de har begynt å jukse på 0-100 tiden på kun topp modellene kommer til å bli vanskelig for Tesla å forsvare.


Nå har det gått 5 uker siden denne tråden kom i gang - og jeg lurer litt på hva Klovnen har gjort siden sist ?
Foruten hva man gjentar på denne siden ? Noe som kommer til å ta laaang tid og som ikke vil løse problemet. Utenom at P85D har fått en uberettiget redusert annenhåndsverdi. se andre tråder.
Hvis P85D har fået reduceret annenhåndsverdi, så er det vel fordi at det er rigtigt at den ikke kan det den skal - vil du hellere have at man skal følge Teslas løgn?

Kejsernes nye klæder ...

Du har et poeng der men hva gjør man med problemet ? Syter eller handler i et handlingsorientert mønster ?

Du trenger ikke å se lenger enn denne tråden her for å svaret på det ;)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA