Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: NY PRIS ! BLUE SPARK justerbar ladekabel 6-16A fra Charge Amps

Startet av Elmo, søndag 13. september 2015, klokken 21:51

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: mogu på tirsdag 29. september 2015, klokken 22:56
S90D er det ja. Ikke S85.. Hvis dere mener tesla er vrir og vender på tall bør dere i det minste opptrå pinlig nøyaktig selv.

Uklart for deg eller forstår du det ikke eller hva er det?


cirys1

Sitat fra: Kalle Klovn på tirsdag 29. september 2015, klokken 23:05
EPA rekkevidden stemmer ganske så bra. At de tulle EU tallene er på bærtur er ikke Tesla sin feil og gjelder mange andre biler også.

kW/effekt derimot er ganske så likt uansett hvor og er hva denne tråden handler om. Så ta heller rekkevidde klaging i en annen tråd. Er selv fornøyd med hvor langt jeg kan kjøre med min P85D på langtur.

NEDC? Poenget var at rekkevidde er ikke realistisk , de er oppnåelige men da i en meget "kjedelig Tesla verden".. At du er fornøyd med rekkevidden spiller i den grad veldig liten rolle, mange er fornøyd med sin "leif " også..

Hva er realistisk iforhold til oppgitt.. Det var det jeg svarte på..

Cookie Monster

Europa bruker NEDC ja, men i USA bruker de EPA sine tall som stemmer veldig bra både for Tesla og andre fabrikanter.
2015 P85D

jazzwheel

Dette blir omtrent som å diskutere fossilbil og forbruket som er oppgitt fra fabrikken mot hva man faktisk bruker av drivstoff.

Det er ikke så mange som får til det heller?

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 29. september 2015, klokken 23:34
Dette blir omtrent som å diskutere fossilbil og forbruket som er oppgitt fra fabrikken mot hva man faktisk bruker av drivstoff.

Det er ikke så mange som får til det heller?

Njaa.. Jeg har aldri hatt problemer med å få det til og stemme (sånn noenlunde) har sikkert hatt litt over. Men allikevel så tror jeg de er mer realistiske, den forrige bilen jeg hadde en Superb gikk helt fint på 0,7 på lang kjøring. Fossiler differensierer også på lang og blandet kjøring, noe Tesla ikke gjør. For å få realistisk tall med Tesla så må man kjøre mye mer urealistisk enn med en fossil er min erfaring. Er det et stort problem? Egentlig ikke men det er sjøsprøyt informasjon.. Min konklusjon er at "alle" klarer og kjøre på 0,7 på langkjøring med "en" fossil, mens å klare nærmere 500km eller mer av en Tesla så kreves det mye mye mer..

weld77

At den europeiske standarden er latterlig er ikke Teslas feil.


jazzwheel

#906
Langkjøring på 0,7? En A6 Avant med 3,0 liter diesel sier den klarer bykjøring på 0,55.. Og jeg ville målt hva man fyller på tanken kontra kjørte km i tillegg, for det som står i kjørecomputeren var 10-15% feil på mine to siste biler før Teslaen (BMW og Volvo).

Hodetelefoner

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 29. september 2015, klokken 21:10
Sitat fra: KristofferH på tirsdag 29. september 2015, klokken 20:42
hva er galt med rekkevidden?

Det er bare og prøve og få ut 491km det....
Grunnlaget for rekkevidden er helt feil uten og informere om det, alle vet at 5% er reservert i bunn og topp.
Altså er rekkevidden basert på veldig gunstige forhold, med konstant hastighet og strømtrekk, ingen start/stopp, de burde ha oppgitt. Deler du 75000 med 200 så har du 375km, optimistisk med din P85D del med 180 da får 417km, optimalt.

Så rekkevidden er absolutt "en pakke med bananer" visst ikke ditt navn er Bjørn og du gidder/orker/klarer og ligge i 40km/t i et døgn i verdens flateste land..  :)
De europeiske tallene er ikke helt enkle å få til å gå opp nei. Men det er jo ikke tesla Motors sin feil... Da hadde selv en Mitsubishi outlander vært billig i bruk :D

Øyvind.h

#908
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 29. september 2015, klokken 22:41
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. september 2015, klokken 22:14
Eller 487km ved bruk av 75kWh.

Ja det burde si sitt, 5 mill klarte du på et meget sparsom forbruk og da fikk du 487km, bilen er oppgitt med 528km, det er tall som er svært vanskelig og forsvare..
Det var kjøring i 60-90km/t på en strekning jeg også ville klart 0,4l per mil med min gamle Passat (som er oppgitt til 0,4 på langkjøring). Så det var pen kjøring, men langt ifra best case. En S85D ville hatt lavere forbruk enn min S85 pga mer effektive motorer og dekk med vesentlig lavere rullemotstand enn Goodyear-dekkene.

Tar man utgangspunkt i at en S85D har ca 81kWh utnyttbart før bilen stopper altså bilen etter 525km.

Men som sagt - EPA-standarden som benyttes av amerikanske produsenter er bedre enn NEDC som benyttes her i Europa.
Nå vet jeg ikke om Tesla er rette å laste for bruk av NEDC som alle benytter.

Snittet over året for min forrige bil var ca 0,7 selv om den på langkjøring i teorien skulle ligge på 0,4 og blandet på 0,44. Men det var en jukse-VW.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mogu

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 29. september 2015, klokken 23:06
Sitat fra: mogu på tirsdag 29. september 2015, klokken 22:56
S90D er det ja. Ikke S85.. Hvis dere mener tesla er vrir og vender på tall bør dere i det minste opptrå pinlig nøyaktig selv.

Uklart for deg eller forstår du det ikke eller hva er det?

Uklart for deg eller forstår du det ikke eller hva er det?

Det er forskjell på S85 og S85D.
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

cirys1

Sitat fra: mogu på onsdag 30. september 2015, klokken 10:28
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 29. september 2015, klokken 23:06
Sitat fra: mogu på tirsdag 29. september 2015, klokken 22:56
S90D er det ja. Ikke S85.. Hvis dere mener tesla er vrir og vender på tall bør dere i det minste opptrå pinlig nøyaktig selv.

Uklart for deg eller forstår du det ikke eller hva er det?

Uklart for deg eller forstår du det ikke eller hva er det?

Det er forskjell på S85 og S85D.
Det er også forskjell på 85D og 90D, noe som du påstod at mine tall var hentet ifra..

mogu

Sitat fra: cirys1 på onsdag 30. september 2015, klokken 12:18
Sitat fra: mogu på onsdag 30. september 2015, klokken 10:28
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 29. september 2015, klokken 23:06
Sitat fra: mogu på tirsdag 29. september 2015, klokken 22:56
S90D er det ja. Ikke S85.. Hvis dere mener tesla er vrir og vender på tall bør dere i det minste opptrå pinlig nøyaktig selv.

Uklart for deg eller forstår du det ikke eller hva er det?

Uklart for deg eller forstår du det ikke eller hva er det?

Det er forskjell på S85 og S85D.
Det er også forskjell på 85D og 90D, noe som du påstod at mine tall var hentet ifra..

S90D står oppgitt med 528km ja, det samme gjør 85D, men det står spesifisert under at 90D gir 6% lengre rekkevidde. poenget mitt var at det eksemplet som var nevnt var en S85, og da blir det feil å dra frem et eksempel på S90D...
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

mogu

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 29. september 2015, klokken 22:41
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. september 2015, klokken 22:14
Eller 487km ved bruk av 75kWh.

Ja det burde si sitt, 5 mill klarte du på et meget sparsom forbruk og da fikk du 487km, bilen er oppgitt med 528km, det er tall som er svært vanskelig og forsvare..

For å gå litt tilbake i historien her, så dere forstår, les over.

Det kommer en et konkret eksempel på en rekkevidde oppnåd med S85, og så dras det frem at S90D har en påstått rekkevidde som er mye lengre. Da følte jeg at det var greit å påpeke forskjellen på oppgitt rekkevidde mellom de to bilene, slik at man ikke bruker feil tall bare for å støtte sin egen sak. Men jeg er åpen for konstruktiv kritikk newbie, så om du vil må du gjerne forklare hva som var galt med det :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Teslanewbie

Sitat fra: mogu på onsdag 30. september 2015, klokken 14:52
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 29. september 2015, klokken 22:41
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 29. september 2015, klokken 22:14
Eller 487km ved bruk av 75kWh.

Ja det burde si sitt, 5 mill klarte du på et meget sparsom forbruk og da fikk du 487km, bilen er oppgitt med 528km, det er tall som er svært vanskelig og forsvare..

For å gå litt tilbake i historien her, så dere forstår, les over.

Det kommer en et konkret eksempel på en rekkevidde oppnåd med S85, og så dras det frem at S90D har en påstått rekkevidde som er mye lengre. Da følte jeg at det var greit å påpeke forskjellen på oppgitt rekkevidde mellom de to bilene, slik at man ikke bruker feil tall bare for å støtte sin egen sak. Men jeg er åpen for konstruktiv kritikk newbie, så om du vil må du gjerne forklare hva som var galt med det :)

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

jazzwheel

Ser at e24.no skriver at TMX P90D gjør 0-100km/t på 3,2sek, raskere enn TMS P85D er oppgitt til altså.

And so it begins...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA