Audi kommer med Tesla X utfordrer

Startet av hstad, fredag 14. august 2015, klokken 08:45

« forrige - neste »

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. august 2015, klokken 10:54
Hvor ofte mener du man skal lade på SC? Dette skjønner du så lite av at jeg ikke gidder poste mer. Har andre ting å bruke dagen på :)

Jeg kjører selv 4-5 turer på rundt 400 km mellom øst og vest hvert år. Lading etter 200 km  midtveis vil innebære 40kWh hver vei. Men med begrenset mulighet for å saktelade på det stedet jeg besøker, ville jeg i så fall også måttet beregnet et ekstra stopp på nærmeste SC før jeg kunne startet turen hjem igjen. Så hver av disse turene ville minst ha kostet 120kWh på SC som til sammen blir 600kWh. Og når jeg først har betalt for lading ville jeg nok også svippet innom og ladet på en SC ellers også hvis det tilfeldigvis passet sånn. Så det er ikke urimelig å anta et årsforbruk på bortimot 800kWh for min del.

Ellers er det morsomt å se hvordan du vrir deg unna den vanskelige delen av problemet ved å svare at jeg har så lite peiling at du gidder ikke å diskutere. >:(

Tesla kan fint holde det de har lovet kjøperene om tilgang til SC, selv om de ikke fortsetter å bygge ut i noen særlig grad. Laderene er der og er plassert slik at de fleste kan komme dit de vil. Om det er kø på laderene betyr ikke det at Tesla ikke har levert det de har lovet. Så hvorfor skal da Tesla bruke masse penger på å etablere nye ladere?

For å komme tilbake til det egentlige temaet, som er Audi Q6, så er det jo litt rart at bilen ikke vil være brukbar med Combo lading fordi det er for treigt. Særlig når vi setter dette opp mot det faktum at Tesla eiere nesten ikke bruker strøm som er ladet fra SC. Er det bare potensielle Audi Q6 eiere som kommer til å kjøre Norge på langs?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 10:20
Dette med utbygging av SC er et interessant tema med tanke på alle utfordringene med å få midler til å få bygget ut ladenettverket for CHAdeMO og CCS. Så vidt jeg har forstått utgjør betaling for SC en kostnad på 16500,- ekstra pr. bil, og skal gi gratis lading i hele bilens levetid.

Hvor mye strøm får du for 16500,- når du skal lade på inntil 150 KW?
Antar man at en 500 kW superladerinstallasjon brukes i snitt 6 timer hver dag, så betyr det at det blir levert ca 90 MWh/mnd.

Hos mitt lokale nettselskap, EB Nett, betaler man 49 kr/kW/mnd, pluss 2,5 øre/kWh i energiledd (vinter). Altså ved slik bruk betaler man ca 30 øre/kWh i nettleie. I tillegg er spotprisen i snitt rundt 30 øre/kWh, og når man legger til forbruksavgift og mva havner man på ca 1 kr/kWh.

Da er 16.500 kroner nok til 16.500 kWh, eller ca 66.000 km.

Jeg vil anslå at på sikt er det naturlig om 10% av forbruket er ved superlader, altså med det norske snittet på 13.000 km/år og 19 år før vraking, så vil ca 25.000 km tilbakelegges ved hjelp av superlader.

Det betyr at med 16.500 kr innbetalt, så holder det med 6250 kr til strøm, og da kan man bruke 10.000 kroner på infrastrukturen. En superladestasjon koster i området av 2 millioner, altså trenger man ca 200 solgte Teslaer for å betale for en superladestasjon.
Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 10:20Og her må man ta i betrakting at kraftselskapene vil prise strømmen i henhold til hvilken belastning man påfører fordelingsnettet. Hvis du ser på belastingen på fordelingsnettet når du sammenligner 150KW med 3 KW saktelading i egen garasje, er det en faktor 50 i effekt og dermed også strøm, som gjør at overføringstapene blir en faktor 2500 større. (Basert på at spenningen er lik på fordelingsnettet og at effekttapet er gitt som motstand ganger kvadratet av strømmen)
Det er derfor ikke unaturlig å forvente en pris pr kWh i størrelseorden 2 kroner. ( Vi betaler i praksis 4-5 kroner for CCS og CHAdeMO)
Det fungerer ikke slik. For det første har alle superladerne egen trafo som står få meter unna superladerne. Inn til trafoen er det 11 eller 22 kV. For det andre er det brukt grovere ledning enn man finner i en stikkontakt mellom trafoen og superladerne, altså kan det prosentmessige tapet være ganske likt. For det tredje så lader man med høyere effekt over *kortere tid*.

Noe høyere tap er det ved superlading, men der saktelading har 85-90% virkningsgrad kan superlading ha 80% virkningsgrad.
Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 10:20Det er viktig å være klar over at Tesla har bygget ut det nåværende nettverket av SC for egen regning, for å skape grunnlaget for et marked. Jeg tror derfor det er naivt å anta at Tesla fortsetter å bygge ut nettverket i samme tempo, fordi noe Tesla eiere ikke liker å stå i ladekø. Noen må betale for utbyggingen og da er det ikke nok å bare betale for strømmen.
Som vist ovenfor, så betaler salget for utbyggingen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 16. august 2015, klokken 11:34
Det fungerer ikke slik. For det første har alle superladerne egen trafo som står få meter unna superladerne. Inn til trafoen er det 11 eller 22 kV. For det andre er det brukt grovere ledning enn man finner i en stikkontakt mellom trafoen og superladerne, altså kan det prosentmessige tapet være ganske likt. For det tredje så lader man med høyere effekt over *kortere tid*.
Nå tenkte jeg ikke først og fremst på den lokale belastningen. Men på belastningen på 22kV linjen, som heller ikke er tapsfri. Tross alt er det overføringstap i alle ledd fra generatoren på kraftverket til trafoer og linjer. Heldigvis ligger disse tapene på et lavt prosentantall, men hvis man øker antallet brukere med høy peakbelastning vil dette på sikt øke behovet for investeringer i kraftnettet som igjen er kostnader som vil bli belastet brukerene. Og kraftselskapene har allerede flagget at de ønsker å øke prisene på de forbrukerne som har høyest belastning.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 11:49Nå tenkte jeg ikke først og fremst på den lokale belastningen. Men på belastningen på 22kV linjen, som heller ikke er tapsfri. Tross alt er det overføringstap i alle ledd fra generatoren på kraftverket til trafoer og linjer. Heldigvis ligger disse tapene på et lavt prosentantall, men hvis man øker antallet brukere med høy peakbelastning vil dette på sikt øke behovet for investeringer i kraftnettet som igjen er kostnader som vil bli belastet brukerene. Og kraftselskapene har allerede flagget at de ønsker å øke prisene på de forbrukerne som har høyest belastning.
Storforbrukere betaler allerede for effekt, og det er lite trolig at dette vil bli drastiskt dyrere. Kanskje prisen går fra 49 kr/kW/mnd til 60 kr/kW/mnd, men det har veldig liten betydning.

Der det kan komme effektprising som gjør vondt er hos private. Om noen har en 22 kW ladestasjon i garasjen, som brukes 5 ganger per måned til å lade 50 kWh, og denne personen må betale 49 kr/kW/mnd, så vil de 250 kWh ladet med ladestasjonen koste over 4 kr/kWh i nettleie.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 16. august 2015, klokken 11:34

Hos mitt lokale nettselskap, EB Nett, betaler man 49 kr/kW/mnd, pluss 2,5 øre/kWh i energiledd (vinter). Altså ved slik bruk betaler man ca 30 øre/kWh i nettleie. I tillegg er spotprisen i snitt rundt 30 øre/kWh, og når man legger til forbruksavgift og mva havner man på ca 1 kr/kWh.

Da er 16.500 kroner nok til 16.500 kWh, eller ca 66.000 km.

Jeg vil anslå at på sikt er det naturlig om 10% av forbruket er ved superlader, altså med det norske snittet på 13.000 km/år og 19 år før vraking, så vil ca 25.000 km tilbakelegges ved hjelp av superlader.

Det betyr at med 16.500 kr innbetalt, så holder det med 6250 kr til strøm, og da kan man bruke 10.000 kroner på infrastrukturen. En superladestasjon koster i området av 2 millioner, altså trenger man ca 200 solgte Teslaer for å betale for en superladestasjon.

Men nå må man også ta hensyn til at Tesla ikke er en ideell organisasjon. Det er kostnader i forbindelse med finansiering og drifting av ladenettverket. Ansatte skal betales og investorer forventer avkastning på sin investering.

16500,- ville bare holdt til 4,5 år med abonnement hos Artic Roads, som er et selskap som opererer med samme modell. Og de baserer seg også på tilskudd hos Enova. Og lader du hos Grønn kontakt eller Fortum betaler du i snitt 4-5 kroner pr. kWh, også på ladere som har fått tilskudd fra Enova. Grønn kontakt tilbyr også fastpris for storforbrukere til ca 6000,- i året.

Så sammenlignet med konkurrentene virker da prisen på lading mistenkelig billig. Hvordan klarer Tesla å tilby lading til 25% av prisen det koster hos alle andre? Og kan de fortsett slik på lengre sikt?

eivhelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 16. august 2015, klokken 11:58
Storforbrukere betaler allerede for effekt, og det er lite trolig at dette vil bli drastiskt dyrere. Kanskje prisen går fra 49 kr/kW/mnd til 60 kr/kW/mnd, men det har veldig liten betydning.

Der det kan komme effektprising som gjør vondt er hos private. Om noen har en 22 kW ladestasjon i garasjen, som brukes 5 ganger per måned til å lade 50 kWh, og denne personen må betale 49 kr/kW/mnd, så vil de 250 kWh ladet med ladestasjonen koste over 4 kr/kWh i nettleie.

Hvis sistnevnte skjer vil det være motivasjon for de som i dag har 22kW lader hjemme, til å flytte langt mer av ladingen sin over på SC. Og da tror jeg  man kan anta at snittforbruket på SC blir langt høyere enn 10%.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. august 2015, klokken 22:25
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. august 2015, klokken 18:48
Det som har åpnet i år er:

- Åsane ( 6 )
- Klett ( 8 )
- Porsgrunn ( 8 )
- Stjørdal ( 6 )
- Oppgradering Solli ( 4 )
- Oppgradering Lier Nord ( 4 )

Dette er en veldig akseptabel utrulling av kapasitet. Her vil det være masse ledig kapasitet som klargjøres før Model 3 kommer på markedet.

4 nye SC i år altså. Til sammenligning åpnet de 61 nye SC i USA 1.halvår. Med ca. 4 ganger så mange biler solgt i 1.halvår fikk de altså over 15 ganger så mange nye SC eller nesten 4 ganger så mange nye SC per bil som Norge.  Så jeg føler fortsatt at vi er litt nedprioritert her nå.

Jeg ser på SCene bygget i Europa for oss nordmenn og. Skal man sammenligne med USA, så bør man se på Europa under ett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 13:06Men nå må man også ta hensyn til at Tesla ikke er en ideell organisasjon. Det er kostnader i forbindelse med finansiering og drifting av ladenettverket. Ansatte skal betales og investorer forventer avkastning på sin investering.

16500,- ville bare holdt til 4,5 år med abonnement hos Artic Roads, som er et selskap som opererer med samme modell. Og de baserer seg også på tilskudd hos Enova. Og lader du hos Grønn kontakt eller Fortum betaler du i snitt 4-5 kroner pr. kWh, også på ladere som har fått tilskudd fra Enova. Grønn kontakt tilbyr også fastpris for storforbrukere til ca 6000,- i året.

Så sammenlignet med konkurrentene virker da prisen på lading mistenkelig billig. Hvordan klarer Tesla å tilby lading til 25% av prisen det koster hos alle andre? Og kan de fortsett slik på lengre sikt?
Forskjellen er at Tesla har tilstrekkelig med kunder for å få god utnyttelse av infrastrukturen. Dette er det mange grunner for:

- Superladenettverket er gratis ved bruk.
- Superladenettverket er enkelt å bruke.
- Stort sett alle som kjøper Tesla vil stort sett bruke bilen på langkjøring innimellom, ellers ville de kjøpt en Leaf eller noe.
- Det at hver hurtiglader har to ladeplasser betyr at man får utnyttet makskapasiteten til større grad. Man bruker stort sett makskapasiteten om det er 4-8 Teslaer som lader. På en CHAdeMO med en ladeplass bruker man kapasiteten en brøkdel av tiden mens det er en bil til lading, da effekten trappes ned raskt.
- Det er ca balanse mellom antall Teslaer, antall ladere og geografisk distribusjon. Med flere konkurrerende tilbydere av CHAdeMO lading blir samme område dekket opp flere ganger mens andre områder ikke blir dekket.

På sikt vil trolig Tesla klare å få ned prisene på superladenettverket per bil. Det er for eksempel for stor kapasitet på laderne i Nord, men dette vil bli mer i balanse ettersom det blir flere Teslaer. Etter hvert vil Tesla klare å optimalisere infrastrukturen til større og større grad.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 13:26Hvis sistnevnte skjer vil det være motivasjon for de som i dag har 22kW lader hjemme, til å flytte langt mer av ladingen sin over på SC. Og da tror jeg  man kan anta at snittforbruket på SC blir langt høyere enn 10%.
Det er lite trolig at det vil ha særlig betydning. Med 400 km buffer er det svært sjeldent man *trenger* hurtigere lading enn 16A.

Der effektprising rammer hardest er de som har Renault Zoe, o.l, der man kanskje trenger raskere lading for å få ting til å gå rundt. Det vil også ramme folk som har gjennomstrømsvarmere, kraftige varmepumper, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 16. august 2015, klokken 13:38
Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 13:26Hvis sistnevnte skjer vil det være motivasjon for de som i dag har 22kW lader hjemme, til å flytte langt mer av ladingen sin over på SC. Og da tror jeg  man kan anta at snittforbruket på SC blir langt høyere enn 10%.
Det er lite trolig at det vil ha særlig betydning. Med 400 km buffer er det svært sjeldent man *trenger* hurtigere lading enn 16A.

Der effektprising rammer hardest er de som har Renault Zoe, o.l, der man kanskje trenger raskere lading for å få ting til å gå rundt. Det vil også ramme folk som har gjennomstrømsvarmere, kraftige varmepumper, osv.

Vel, den som lever får se.

Men siden hurtiglading ser ut til å være mindre viktig for de fleste tror jeg heller ikke at dette kan bli en stor sak for de som kjøper Audi Q6. Å lade 300 kWh i året på hurtiglader innebærer 6 timer til sammen på 50KW CCS og en kostnad på 900 kroner. I den store sammenhengen blir dette forsvinnende lite.

Amoss

Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 14:02
Men siden hurtiglading ser ut til å være mindre viktig for de fleste tror jeg heller ikke at dette kan bli en stor sak for de som kjøper Audi Q6. Å lade 250 kWh i året på hurtiglader innebærer 5 timer til sammen på 50KW CCS og en kostnad på 750 kroner. I den store sammenhengen blir dette forsvinnende lite.

Når man jo diskuterer kommende elbiler, og hvilke fordeler/ulemper de forskjellige bilene har for potensielle elbilkjøpere. To av disse kriteriene som man vil se på er rekkevidde og ladetilgang. (Pris er også ett element, men det er jo ikke det debatten her handler om.)

Selv er jeg en slik "potensiell elbilkjøper". Mine viktigste kriterier når jeg skal kjøpe en elbil er at den må ha lang nok rekkevidde til at jeg ikke skal behøve å bruke ekstern ladning - det være seg sakte eller (semi)hurtig - i det daglige.

Jeg har sjekket ut hvor langt jeg kjører i hverdagen og lagt til "vintertillegg" + sikkerhetsmarginer og kommet frem til en ønsket minimumsrekkevidde jeg må ha for mitt normale forbruk. Denne rekkevidden vil da være ett "krav" fra meg til enhver elbil jeg måtte vurdere å kjøpe.

Neste kravet blir det "unormale" bruket. Enkelte ganger vil det være behov for å kjøre lengre enn man gjør i hverdagen. Om det er snakk om en hyttetur, besøk av venner/familie som bor lengre unna eller andre årsaker, så hender det at behovet dukker opp, og man kan ikke alltid si sikkert hvor eller hvor mye dette behovet skulle komme til å bli når man kjøper bilen. Derfor er det viktig med ett godt utbygget hurtigladenettverk som er tilgjengelig for enhver bil som jeg måtte vurdere å kjøpe.

Hvilke krav stiller jeg så til dette nettverket?
- Hvor langt man kan kjøre før man må lade har jo alt vært satt i og med kravet til rekkevidde. Enda lengre er så klart enda bedre...
- Det må være rimelig kjapt. Å sitte å tvinne tommeltotter mens man lader er uinteressant. En 20/30 minutter kan man fort bruke på ett do-besøk eller litt handling eller strekke litt på beina etter en kjøretur på oppimot ett par timer.
- Det må være godt utbygget. Om det er 20 ladesteder i Oslo og omegn er irrelevant dersom det er store "hull" i ladenettverket på landeveien. Herunder også at det er godt utbygget i land jeg kunne komme til å finne på å kjøre bil til.
- Det må være en enkel verifikasjon/betalings-løsning. Jeg har ikke planer om å kjøre rundt med 20 forskjellige kort til diverse ladenettverk, sende drøssevis av SMS'er og sitte i timer i telefon med support for å få i gang ladingen. Ikke vil jeg behøve å lage lange tråder på forum om "hvilke ladekort trenger jeg for å kunne kjøre til X?"

Pris er også en faktor, men i seg selv ikke SÅ viktig da hoveddelen av elektronene fylles hjemme (prisen på strøm hjemme kan derimot bli viktig), men må si jeg stusser litt når jeg hører om folk som bruker hurtigladere og sammenligner prisen med hva de hadde betalt for bensin/diesel for samme tur.

Hvordan er så prisen på superlandenettverket?  Vel, det kan jo være dyrt dersom man sjeldent/aldri bruker det. Eller billig dersom man bruker det mye. Men det viktigste man har betalt for er sikkerheten av at laderne er der og er tilgjengelig og godt utbygget.

Står valget mitt mellom en bil med kombi-laderen, en bil med ChaDemo og en bil med tilgang til Teslas superlandenettverk, så er jeg i dag ikke i tvil om at jeg ville velge den med tilgang til superlandenettverket. At en Tesla også kan benytte både type2/22kWh og ChaDemo er en bonus som "plastrer" evnt. hull i nettverket som fortsatt skulle finnes når TM3 kommer. Ja, kanskje den på sikt også får tilgang til å bruke CCS nettet?
Model S 85D

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 13:26

Hvis sistnevnte skjer vil det være motivasjon for de som i dag har 22kW lader hjemme, til å flytte langt mer av ladingen sin over på SC. Og da tror jeg  man kan anta at snittforbruket på SC blir langt høyere enn 10%.

Jeg har allerede effektprising hjemme, men neimen om jeg gidder å bruke av min dyrebare fritid til å stå på Solli og lade for en bedrøvelig timelønn alikevel. Jeg lader bare med lavere effekt over lengre tid isteden. Som sagt står de fleste biler stille >90% av tiden.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. august 2015, klokken 13:30
Jeg ser på SCene bygget i Europa for oss nordmenn og. Skal man sammenligne med USA, så bør man se på Europa under ett.

Godt eksempel. I USA er salget størst i California, og det er i California det finnes absolutt flest SC. 31 stk. for å være nøyaktig, mens i Pennsylvania (som har nesten 13 millioner innbyggere) er det bare 2. Her i Europa har derimot Tyskland langt flere SC enn Norge, selv om det er mange ganger så mange TMS i Norge.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

eivhelle

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. august 2015, klokken 14:58
Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 13:26

Jeg har allerede effektprising hjemme, men neimen om jeg gidder å bruke av min dyrebare fritid til å stå på Solli og lade for en bedrøvelig timelønn alikevel. Jeg lader bare med lavere effekt over lengre tid isteden. Som sagt står de fleste biler stille >90% av tiden.

Jeg tror nok at når model 3 kommer med mer folkelige priser, vil mer av den norske folksjelen komme til syne i brukergruppen. Og noe som er typisk norsk er at vi elsker ting som er gratis. Og hvis hurtiglading sparer en 50 lapp i strøm er det nok av folk som synes det er verdt å spandere en halvtime på det. I tillegg vil en bil som har gratis lading være attraktiv for dem som ikke har mulighet for å lade hjemme. kjører du 10000 km i året og bor  innenfor en avstand på 3-4 mil fra en hurtiglader, kan en fint basere seg på å svippe innom hurtigladeren et par tre ganger i måneden og fylle batteriet.

Gnilre

Kan noen flytte alt dette kjatet om Lading, superladere og Tesla til et annet forum ? Trodde dette handlet om Audi, men det er jo lite om Audi her.

Finnes det moderatorer i elbilforum som kan ta jobben ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA