Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange amp på 16a kurs?

Startet av hstad, søndag 13. september 2015, klokken 15:11

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 21:42
De som kjører 300 km uten pause har neppe med seg kone og 2 unger slik jeg pleier på langtur.

Kjørte jeg alene med fossilbilen f.eks Arendal-Trondheim, og Trondheim-Arendal var det gjerne stopp på Alvdal på vei oppover, og Elverum på vei nedover. Ikke fordi jeg følte stort behov for pause, men da begynnte bensintanken å bli tom.

Med frue, unge og bikkje med i bilen ble det gjerne et lite ekstra do og luftestopp på Elverum på vei oppover og Alvdal på vei nedover.

Samme også med strekningen Hirtshals-Berlin (uten bikkje). Der var det et kort bensinstopp rundt grensen Danmark/Tyskland og en kort dopause midtveis derifra til Berlin.

eivhelle

#31
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 15. august 2015, klokken 20:25

Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 19:49Hvor mye effekt får du for eksempel på en Tesla supercharger hvis alle plassene er benyttet? Neppe mer enn 50kW, mest sannsynlig mindre.
Det er sjeldent det er 5+ Teslaer på superladestasjonene. Effekten øker også fort ettersom den andre bilen får fullt opp batteriet, altså kan man kanskje måtte være ved ladestasjonen i 30 minutter i stedet enn 20 minutter. Det er helt OK.

Dette er betydelig bedre enn om 5+ Audier kommer til en enkelt CCS, og alle trenger en time med lading. Da er man der i 5 timer før man kan kjøre videre.


Hvordan tror du det blir ved Tesla hurtigladerene når model 3 kommer og antallet biler blir langt høyere. Selv om ladenettverket til Tesla er imponerende i dag er det allerede noen knutepunkter der det er trangt om plassen. For eksempel på Brokelandsheia var det fullt opp begge gangene da jeg passerte der i sommer. Og en kollega av meg som har Tesla klaget over at han av og til har måttet vente på å slippe til. Og mange steder er det dessuten så langt til nærmeste supercharger at Tesla eiere uansett må belage seg på å lade på andre hurtigladere. Det er en grunn til at det har vært behov for å lage CHAdeMO adapter til Tesla.

Og det er ikke sånn at man blir ventende i kø i timersvis på CCS. Kjører du E18 sørover ligger laderene så tett at du enkelt kan kjøre videre til neste hvis det er kø. Og man bør forvente at antall ladere vil øke med behovet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 15. august 2015, klokken 21:51
Kjørte nettopp oslo-Trondheim med tre barn i bilen. Hadde en 2 min tissepause etter rundt 27-28 mil, og en lengre pause etter 31 mil på Alvdal. Minsten på 11mnd er klart mest utålmodig, men han sovnet etter tre kvarter og sov i to timer.
Holdt vel rundt 120kmt fra Oslo til avkjøringen til rv3.
Siden fartsgrensen på strekningen mellom Oslo og avkjøringen til rv 3 variere mellom 90 og 110, bekrefter du herved min påstand om at Tesla eiere liker å råkjøre ;D

Jeg har også kjørt 3 timer uten stopp med familien med, men ikke uten en del knurring fra fruen. Og kjører man lenge nok kan man nok kjede ungene nok til at de sovner. Men turen blir stort sett mer hyggelig med flere stopp, og ikke minst er den som kjører mindre sliten når man kommer frem.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 14. august 2015, klokken 18:48
Det som har åpnet i år er:

- Åsane ( 6 )
- Klett ( 8 )
- Porsgrunn ( 8 )
- Stjørdal ( 6 )
- Oppgradering Solli ( 4 )
- Oppgradering Lier Nord ( 4 )

Dette er en veldig akseptabel utrulling av kapasitet. Her vil det være masse ledig kapasitet som klargjøres før Model 3 kommer på markedet.

4 nye SC i år altså. Til sammenligning åpnet de 61 nye SC i USA 1.halvår. Med ca. 4 ganger så mange biler solgt i 1.halvår fikk de altså over 15 ganger så mange nye SC eller nesten 4 ganger så mange nye SC per bil som Norge.  Så jeg føler fortsatt at vi er litt nedprioritert her nå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Hmmm, interessant dette med kjørelengde. Vi kjørte fra Moseldalen til Helsingborg med campingvogn, ca 1000 km, start kl 9 og fremme kl 24.
Da hadde vi en pause for fylling av diesel og spise. I tillegg ferje Puttgarden-Rødbyhavn og Helsingør-Helsingborg.
Da var det ett par tre timers kø inkludert. Om det er lurt kan nok diskuteres, men å fordele kjøringen på to dager er bedre er jeg usikker på.

Men pause hver 100-200 km har ikke jeg behov for.....men for sportens skyld kan jeg nok kjøre elbil med innlagte ladepauser, ikke for jeg vil men for at jeg må!

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 21:58Hvordan tror du det blir ved Tesla hurtigladerene når model 3 kommer og antallet biler blir langt høyere. Selv om ladenettverket til Tesla er imponerende i dag er det allerede noen knutepunkter der det er trangt om plassen. For eksempel på Brokelandsheia var det fullt opp begge gangene da jeg passerte der i sommer. Og en kollega av meg som har Tesla klaget over at han av og til har måttet vente på å slippe til. Og mange steder er det dessuten så langt til nærmeste supercharger at Tesla eiere uansett må belage seg på å lade på andre hurtigladere. Det er en grunn til at det har vært behov for å lage CHAdeMO adapter til Tesla.
Den første Model 3 kommer nok til Norge i første halvdel av 2018. Om Tesla fortsetter utbyggingen som i dag frem til 2018, så vil de ha satt opp ca 20 nye superladere. Det er nesten en dobling fra dagens 24 stk. Om Tesla ser at behovet vil være større kan de fint også trappe opp utbyggingen.

CHAdeMO adapteret er det behov for i dag, for enkelte personer. Jeg vil neppe ha behov for det, men om man f.eks bor i leilighet uten mulighet for lading der man parkerer, så er CHAdeMO adapteret nyttig å ha til rådighet. Hovedformålet er ikke langkjøring, men heller destinasjonslading og som en erstatning for saktere lading.
Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 21:58Og det er ikke sånn at man blir ventende i kø i timersvis på CCS. Kjører du E18 sørover ligger laderene så tett at du enkelt kan kjøre videre til neste hvis det er kø. Og man bør forvente at antall ladere vil øke med behovet.
Det er ikke først og fremst antallet ladere som er problemet, det er hastigheten. Men når det er sagt - om jeg skulle kjøre til Lofoten med en Q6 e-tron i dag, så ville det være et reelt problem med mangel på hurtigladere. Dette er noe av det jeg sier bør endre seg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#36
Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 22:13Jeg har også kjørt 3 timer uten stopp med familien med, men ikke uten en del knurring fra fruen. Og kjører man lenge nok kan man nok kjede ungene nok til at de sovner. Men turen blir stort sett mer hyggelig med flere stopp, og ikke minst er den som kjører mindre sliten når man kommer frem.
Jeg er absolutt for regelmessige stopp, men helst noe sånt som 1 stopp hver 3-5 time på maks 30-45 minutter, og noen korte stopp på 5-10 minutter. Ikke 30 minutter hver 1,5 timer. Eller eventuelt 1-2 timer hver 3-5 timer, som er enda verre!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 15. august 2015, klokken 22:28

CHAdeMO adapteret er det behov for i dag, for enkelte personer. Jeg vil neppe ha behov for det, men om man f.eks bor i leilighet uten mulighet for lading der man parkerer, så er CHAdeMO adapteret nyttig å ha til rådighet. Hovedformålet er ikke langkjøring, men heller destinasjonslading og som en erstatning for saktere lading.


Hvis jeg skulle ha kjøpt Tesla i dag ville jeg ha kjøpt CHAdeMO adapteret nettopp med hensyn til langturer. Dette skyldes at plasseringen av superchargerene passer dårlig til noen av de stedene jeg kan tenke meg å kjøre til.

For eksempel er det tåpelig av Tesla å plassere en supercharger i Aurland når det mest naturlige knutepunktet er Lærdal, noe som krever 5 mil omvei for å bruke denne. Og hvis man så kjører videre gjennom sogn og mot kysten til Førde finnes det heller ikke noen supercharger her. Den nærmeste ligger i Sandane 5 mil nord for det naturlige knutepunktet på Skei i jølster. Dermed ville en fått 100 km omvei her. Dermed vil det være naturlig å heller lade på CHAdeMO i Førde hvis en har tenkt seg til kystområdene i sunnfjord.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

#38
Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 22:13
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 15. august 2015, klokken 21:51
Kjørte nettopp oslo-Trondheim med tre barn i bilen. Hadde en 2 min tissepause etter rundt 27-28 mil, og en lengre pause etter 31 mil på Alvdal. Minsten på 11mnd er klart mest utålmodig, men han sovnet etter tre kvarter og sov i to timer.
Holdt vel rundt 120kmt fra Oslo til avkjøringen til rv3.
Siden fartsgrensen på strekningen mellom Oslo og avkjøringen til rv 3 variere mellom 90 og 110, bekrefter du herved min påstand om at Tesla eiere liker å råkjøre ;D

Jeg har også kjørt 3 timer uten stopp med familien med, men ikke uten en del knurring fra fruen.
Du trenger ikke ta innlegget så bokstavelig. Jeg kjører naturligvis ikke i 120 på ring 3, over Alnabru osv. Litt usikker på hvor fartsgrensen blir 110, men fra toppen før Olavsgård er man definitivt ingen råkjører om man ligger i 120. Jeg kjører etter forholdene mer enn fartsgrensen. Da kan 120-130 være helt fint i 110-sonen, samtidig som 110 kan være alt for mye i 110-sonen. Det er firefelts hele veien til Kolomoen (avkjøring rv3).

Uansett, jeg bor i Oslo og det er stort sett 100-110-soner i alle retninger. Og der flyter trafikken ofte i 120 i venstre felt uten at det kan kalles råkjøring. Mange kjører i 130-140 også. Råkjøringen opplever jeg selv at starter rundt 140, for det harmonerer sjeldent med trafikkmengde/annen trafikks hastighet på veiene rundt Oslo. I Danmark i fjor sommer derimot fløt trafikken gjerne i 130-150km/t. La meg derfor i 140, noe som krever lading ca hver annen time /28 mil. Der var 100kW+ meget nødvendig for å oppleve pausene som passe (dvs. gjøremålet der vi tok pause matchet bra med ladetid).

Når det gjelder knurring: forsøk å foreslå å lade 30-45 minutter akkurat når ungene har sovnet slik at de plutselig sover mye kortere enn ideelt på en slik langtur. Da blir det knurring angående valg av elbil :D

Uansett, dette blir en tøvete diskusjon. Du har åpenbart ingen anelse om hvordan det er å kjøre langtur elbil når du fabler om 50kW. Jeg har kjørt haugevis av langturer alene, med halvfull og full bil. Og jeg kjenner godt til at turer med småbarn ofte krever mange pauser (i påsken i fjor hadde vi 4-5 stopp mellom Oslo og Trondheim med oppkast, tissepauser og spisepause). Det er ikke dermed sagt at mange pauser alltid er det ideelle (eksempelvis når ungene plutselig sover et par timer i strekk. Da vil du bare kjøre.

PS: Du har fått med deg at hver solgte bil genererer penger til SC nettverket? Du forstår da kanskje også at massivt model 3 salg fører til........utbygging av SC?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

#39
Dette med utbygging av SC er et interessant tema med tanke på alle utfordringene med å få midler til å få bygget ut ladenettverket for CHAdeMO og CCS. Så vidt jeg har forstått utgjør betaling for SC en kostnad på 16500,- ekstra pr. bil, og skal gi gratis lading i hele bilens levetid.

Hvor mye strøm får du for 16500,- når du skal lade på inntil 150 KW? Og her må man ta i betrakting at kraftselskapene vil prise strømmen i henhold til hvilken belastning man påfører fordelingsnettet. Hvis du ser på belastingen på fordelingsnettet når du sammenligner 150KW med 3 KW saktelading i egen garasje, er det en faktor 50 i effekt og dermed også strøm, som gjør at overføringstapene blir en faktor 2500 større. (Basert på at spenningen er lik på fordelingsnettet og at effekttapet er gitt som motstand ganger kvadratet av strømmen)
Det er derfor ikke unaturlig å forvente en pris pr kWh i størrelseorden 2 kroner. ( Vi betaler i praksis 4-5 kroner for CCS og CHAdeMO)

Du vil da ha betalt inn nok penger til å dekke ca. 8000 kWh med SC i løpet av bilens levetid. Dette vil igjen gi rundt 40000km langkjøring i løpet av bilens levetid, eller rundt 5000 km i året hvis du gir bilen en levetid på 8 år.

Hvis det da skal være penger igjen til å bygge ut SC innebærer det at en stor andel av de som kjøper Tesla ikke bruker sin del av den strømmen de har betalt for.

Det er viktig å være klar over at Tesla har bygget ut det nåværende nettverket av SC for egen regning, for å skape grunnlaget for et marked. Jeg tror derfor det er naivt å anta at Tesla fortsetter å bygge ut nettverket i samme tempo, fordi noe Tesla eiere ikke liker å stå i ladekø. Noen må betale for utbyggingen og da er det ikke nok å bare betale for strømmen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Tidligere tall tydet på at Model S eiere ladet ca 5% av forbruket på SC på Langtur (kjørt distanse delt på ladet distanse).
Dette er tall publisert av Tesla (ikke beregning av fordeling av forbruk).
Tallet vil nok øke noe med økende antall SC.

Og et annet tips: Du ser kanskje at SC nettverket er en viktig del av Teslas markedsføring?

Noe mer du lurer på?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. august 2015, klokken 10:24
Tidligere tall tydet på at Model S eiere ladet ca 5% av forbruket på SC på Langtur (kjørt distanse delt på ladet distanse).
Dette er tall publisert av Tesla (ikke beregning av fordeling av forbruk).
Tallet vil nok øke noe med økende antall SC.

Og et annet tips: Du ser kanskje at SC nettverket er en viktig del av Teslas markedsføring?

Noe mer du lurer på?

Jeg lurer fortsatt på hvordan utvidelser av Teslas SC nettverk skal finansieres. Du oppfordres herved til å sette opp et troverdig regnestykke.

Hvis det stemmer at man bare har 5% lading på SC, må det være svært mange som aldri drar på langtur siden det i snitt betyr maks 150kWh for en gjennomsnittsbilist. Og 150kWh vil da gi deg en kjørelengde på rundt 750 km. Jeg tviler sterkt på at dette er representativt for en gjennomsnittlig norsk Tesla eier og definitivt ikke for noen av de jeg kjenner.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Hva er det du fabler om? Som nevnt 5% er globalt. Der SC dekningen er god er nok tallet høyere. På turen Oslo-Trondheim trenger jeg å lade 15-30kWh.
Tur/retur 1000km trenger jeg altså 30-60kW fra SC.
I løpet av et år har jeg et par slike turer, samt et par andre turer med liknende bruk. Dvs kanskje 2-300kW fra SC i løpet av et år. Eller litt under 10% av mitt totalforbruk.

Hvor ofte mener du man skal lade på SC? Dette skjønner du så lite av at jeg ikke gidder poste mer. Har andre ting å bruke dagen på :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eivhelle

#43
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. august 2015, klokken 09:50

Uansett, dette blir en tøvete diskusjon. Du har åpenbart ingen anelse om hvordan det er å kjøre langtur elbil når du fabler om 50kW. Jeg har kjørt haugevis av langturer alene, med halvfull og full bil. Og jeg kjenner godt til at turer med småbarn ofte krever mange pauser (i påsken i fjor hadde vi 4-5 stopp mellom Oslo og Trondheim med oppkast, tissepauser og spisepause). Det er ikke dermed sagt at mange pauser alltid er det ideelle (eksempelvis når ungene plutselig sover et par timer i strekk. Da vil du bare kjøre.


Jeg har kjørt mer enn 2000km denne sommeren i e-golf med hele familien med, så jeg skjønner ikke hvorfor du prøver å belære meg om hvordan det er å kjøre elbil på langtur. At folk har forskjellige preferanser for hvordan de ønsker å gjøre ting er greit nok. Men det betyr ikke at din måte er den rette.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 10:45
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. august 2015, klokken 10:24
Tidligere tall tydet på at Model S eiere ladet ca 5% av forbruket på SC på Langtur (kjørt distanse delt på ladet distanse).
Dette er tall publisert av Tesla (ikke beregning av fordeling av forbruk).
Tallet vil nok øke noe med økende antall SC.

Og et annet tips: Du ser kanskje at SC nettverket er en viktig del av Teslas markedsføring?

Noe mer du lurer på?

Jeg lurer fortsatt på hvordan utvidelser av Teslas SC nettverk skal finansieres. Du oppfordres herved til å sette opp et troverdig regnestykke.

Hvis det stemmer at man bare har 5% lading på SC, må det være svært mange som aldri drar på langtur siden det i snitt betyr maks 150kWh for en gjennomsnittsbilist. Og 150kWh vil da gi deg en kjørelengde på rundt 750 km. Jeg tviler sterkt på at dette er representativt for en gjennomsnittlig norsk Tesla eier og definitivt ikke for noen av de jeg kjenner.

Jeg kjører mye langtur og har nok under 5% på SC. Tross alt starter man typisk hver dag med fullt batteri, så SC trengs for de fleste kun når man kjører over 35-40 mil pr. dag. Det er en svært liten andel av gjennomsnittsbilistens turer som er så lange. Jeg har 566km tur/retur hytta, som ikke har innlagt strøm. Men siden jeg starter med 350-400km rekkevidde (avhengig av årstid) er det ikke all verdens som må lades på SC i løpet av turen for å komme hjem igjen. Ofte starter jeg fra Oslo pga. at jeg har vært på jobb før vi drar på hytta, da synker distansen til 468km tur/retur. Forøvrig bruker jeg CHAdeMO og ikke SC på disse turene da det ikke finnes noen SC nord for Oslo før Lillehammer (som er for langt nord).

Hvis jeg trenger SC for å rekke fram et sted lader jeg kun så lenge at jeg kommer fram. Så om reisen er 500km lang og jeg starter med 400km rekkevidde lader jeg bare 100km rekkevidde pluss litt marging.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA