Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange amp på 16a kurs?

Startet av hstad, søndag 13. september 2015, klokken 15:11

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. august 2015, klokken 19:12
Alikevel har det ikke åpnet en eneste ny en på Østlandet det siste året, kun de to utvidelsene.

Porsgrunn er vel på Østlandet?

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. august 2015, klokken 19:12
Den eneste nye som er offisielt planlagt er Askim.

Vet ikke helt hvor forskjellen ligger mellom Askim og Fagernes/Valdres og Lom?

... men med det sagt så er jeg helt enig i at stedene på "ønskelisten" din også burde få dekning snart.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Gordon Retriever

Sitat fra: THE på fredag 14. august 2015, klokken 09:28
Hvis de kommer med en konseptbil til høsten (http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=44156), så vil det bety at en produksjonsklar modell ligger en del år frem i tid, og sannsynligvis tar det enda et par år før den kommer i salg?

Oljeprisen tror jeg er en avgjørende faktor her: Holder den seg lav i de kommende par-tre årene, kan fornybar energi bli mindre konkurransedyktig, og Audi med flere kan komme til å sette konseptbilene innerst på museumslageret...

hgs

Sitat fra: jkirkebo på fredag 14. august 2015, klokken 19:54
Sitat fra: Kristian O på fredag 14. august 2015, klokken 19:42
Kom SC nordover i år? Eller var det i fjor. Det var ivertfall en kraftig utbyggelse av flatedekninga.
Enig i at mesteparten av tms selges på østlandet, men dere må jo få reise rundt i europa også  :

Nordover var i fjor høst.

Ja, sikkert kjekt med noen SC nedover, men personlig har jeg mye mer bruk for SC på "normale" turer som gjøres hele året (f.eks besøkt, til/fra hytta osv.) da jeg på disse turene ikke har all verdens tid. På bilferie har vi som regel såpass god tid at jeg har lite behov for SC så lenge jeg får ladet over natten. Vi kjørte jo 8019km i fjor  sommer og brukte SC kun 5 ganger (4 forskjelige SC). Det var helt uproblematisk.

Husk da Kirkebø, at du kommer ikke til å bli fornøyd selv med SC hver 5 mil i hele resten av landet så lenge det ikke kommer noen mellom Solli og Lillehammer
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: hgs på lørdag 15. august 2015, klokken 09:23Audi klarer sikkert å lage et godt alternativ til Model X, kanskje hakket rimeligere også. Men om de gjør som alle andre bilprodusenter og overlater ladenettverket til eksterne aktører er jeg redd de er frakjørt før de får bilen i butikkene.
Etter planen skal jo Audi komme med sin elbil ca samtidig som Tesla kommer med Model 3. Selv om Audi skulle klare å ta noen salg fra Tesla vil det dermed ha veldig liten påvirkning på Tesla.

Men som noen som har bestilt Model X, jeg ville som du sier aldri kjøpe Q6 e-tron om ikke den kommer med et overbevisende ladenettverk. Per dags dato er det kun Tesla's superladenettverk som er overbevisende, men det kan så klart i teorien endre seg. Om det kommer 100 kW CCS på hvert gatehjørne, så er det tilfredsstillende.

Kanskje Audi klarer å få til en pris under Tesla Model X. Audi har nok billigere interiør o.l, men batteriene er nok dyrere. Samme produksjonspris er kanskje mulig, men om Audi tar 5% margin der Tesla tar 25% margin, så vil nok Audis bil kunne bli billigere. Men her er også volum viktig. Om Audi planlegger å lage 5000 stk/år blir nok Q6 e-tron dyrere enn Model X.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Amoss

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 15. august 2015, klokken 11:00
Etter planen skal jo Audi komme med sin elbil ca samtidig som Tesla kommer med Model 3.

For noen år siden var headingene at Audis "Tesla Model X killer" skulle være på markedet omtrent samtidig med Teslas Model X...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

timingbeltkiller

Manglende Tesla konkurranse fra de store bilprodusentene skyldes antakelig mer manglende vilje
pga frykt for intern kanibalisering av fossilene enn manglende evne.

Vil de komme Tesla i forkjøpet, er jo det relativt enkelt siden "Tesla år" er nærmere skuddår enn kalenderår.
Eksempelvis kommer antakelig debuten til GM sin Bolt lenge før debuten til TM sin M3
til tross for M3 var påtenkt lysår før Bolt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

eivhelle

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 15. august 2015, klokken 11:00

Men som noen som har bestilt Model X, jeg ville som du sier aldri kjøpe Q6 e-tron om ikke den kommer med et overbevisende ladenettverk. Per dags dato er det kun Tesla's superladenettverk som er overbevisende, men det kan så klart i teorien endre seg. Om det kommer 100 kW CCS på hvert gatehjørne, så er det tilfredsstillende.


Hvorfor i all verden skal Audi lage sitt eget ladenettverk? Det er problematisk nok at det finnes en haug med forskjellige tilbydere og standarder om ikke nok en aktør skal starte med nok et nytt nettverk.

Så lenge Audi velger å utstyre bilen med combo lading slik at den kan benytte det som finnes av ladere fra Grøn Kontakt og Fortum, skal jeg mer enn gjerne vurder å kjøpe en. Hvis de i tillegg sørger for å legge inn en ombordlader på 22kW blir det helt perfekt.

Q6 blir sikkert en fin bil, men jeg hadde nok heller foretrukket en el-utgave av A6 eller A4. Og jeg ville heller ikke vært så opptatt av at rekkevidden skal være over 500km. Jeg ser absolutt ingen problemer med å måtte ta ladestopp etter 200-300 km og ville vært fornøyd med 300km rekkevidde hvis det kan gjøre bilen lettere og billigere.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 17:49Hvorfor i all verden skal Audi lage sitt eget ladenettverk? Det er problematisk nok at det finnes en haug med forskjellige tilbydere og standarder om ikke nok en aktør skal starte med nok et nytt nettverk.

Så lenge Audi velger å utstyre bilen med combo lading slik at den kan benytte det som finnes av ladere fra Grøn Kontakt og Fortum, skal jeg mer enn gjerne vurder å kjøpe en. Hvis de i tillegg sørger for å legge inn en ombordlader på 22kW blir det helt perfekt.

Q6 blir sikkert en fin bil, men jeg hadde nok heller foretrukket en el-utgave av A6 eller A4. Og jeg ville heller ikke vært så opptatt av at rekkevidden skal være over 500km. Jeg ser absolutt ingen problemer med å måtte ta ladestopp etter 200-300 km og ville vært fornøyd med 300km rekkevidde hvis det kan gjøre bilen lettere og billigere.
Jeg bryr meg fint lite om det er Audi som setter opp laderne eller andre. Men CCS er per dags dato for tregt til at jeg ville vurdere å kjøpe en Q6 e-tron. Med 50 kW CCS og 90 kW batteri vil man måtte ta en pause på to timer hver 300-500 km. Det faller ikke innefor det jeg vil vurdere som akseptabelt.

I tillegg er det stort sett kun en hurtiglader på hvert sted, altså om jeg skal kjøre Oslo - Bodø og ved en hurtiglader skulle havne bak en annen Q6 e-tron som har samme plan, så ville jeg måtte vente 2 timer før jeg ville kunne å begynne å lade 2 timer. I tillegg ville hver lading koste 300 kroner, så det ville nok fort bli dyrere enn en dieselbil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

#23
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 15. august 2015, klokken 18:10
Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 17:49Hvorfor i all verden skal Audi lage sitt eget ladenettverk? Det er problematisk nok at det finnes en haug med forskjellige tilbydere og standarder om ikke nok en aktør skal starte med nok et nytt nettverk.

Så lenge Audi velger å utstyre bilen med combo lading slik at den kan benytte det som finnes av ladere fra Grøn Kontakt og Fortum, skal jeg mer enn gjerne vurder å kjøpe en. Hvis de i tillegg sørger for å legge inn en ombordlader på 22kW blir det helt perfekt.

Q6 blir sikkert en fin bil, men jeg hadde nok heller foretrukket en el-utgave av A6 eller A4. Og jeg ville heller ikke vært så opptatt av at rekkevidden skal være over 500km. Jeg ser absolutt ingen problemer med å måtte ta ladestopp etter 200-300 km og ville vært fornøyd med 300km rekkevidde hvis det kan gjøre bilen lettere og billigere.
Jeg bryr meg fint lite om det er Audi som setter opp laderne eller andre. Men CCS er per dags dato for tregt til at jeg ville vurdere å kjøpe en Q6 e-tron. Med 50 kW CCS og 90 kW batteri vil man måtte ta en pause på to timer hver 300-500 km. Det faller ikke innefor det jeg vil vurdere som akseptabelt.

I tillegg er det stort sett kun en hurtiglader på hvert sted, altså om jeg skal kjøre Oslo - Bodø og ved en hurtiglader skulle havne bak en annen Q6 e-tron som har samme plan, så ville jeg måtte vente 2 timer før jeg ville kunne å begynne å lade 2 timer. I tillegg ville hver lading koste 300 kroner, så det ville nok fort bli dyrere enn en dieselbil.

Hvem i all verden er det som orker å kjøre 300-500 km i strekk? Skal du ha en komfortabel tur stopper du annenhver time og lader samtidig. Da trenger du bare å lade tilsvarende det du har brukt på den strekningen du har kjørt, dvs rundt 20kWh som du får på 25 minutter.

Hvor mye effekt får du for eksempel på en Tesla supercharger hvis alle plassene er benyttet? Neppe mer enn 50kW, mest sannsynlig mindre.

Og innen Q6 kommer på markedet er det forhåpentligvis langt flere hurtigladere på plass. Og hvis Artic Roads klarer å gjennomføre sine planer vil de også tilby ladning med 100kW eller mer.

Jeg synes mange er litt for opphengt i batterikapasitet og rask hurtiglading. Tross alt er batteripakken bare en mellomlagring av energien. Det er ikke gitt at du bare skal lade når batteriet er tomt. Og det er heller ikke gitt at du skal lade fullt hver gang. Du lader når det passer slik, og hvis batteriet har stor nok kapasitet til at du har nok å gå på, vil du i tillegg få ladet med maks hastighet hver gang.

Og hurtiglading blir ikke dyrer for en Audi Q6 enn det vil være for en e-golf, BMW i3 eller Leaf. Det blir heller billigere siden du får utnyttet ladekapasiteten bedre og ladet konstant på 50KW. Og er du bekymret for å betale minuttpris kan du heller betale for et fastpris abonnement.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

sølv-pilen

Hvorfor skulle ikke Audi kunne bruke SC nettverket til Tesla? Tesla har jo åpnet for dette...
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

Øyvind.h

Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 19:49
Hvem i all verden er det som orker å kjøre 300-500 km i strekk?
Svært mange. Jeg vil nesten tro de fleste lett kjører 300km før de må ta pause.

Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 19:49
Hvor mye effekt får du for eksempel på en Tesla supercharger hvis alle plassene er benyttet? Neppe mer enn 50kW, mest sannsynlig mindre.
Hvert laderpar deler på rundt 140-150kW (om jeg ikke husker feil). Er du uheldig får du ikke mer enn rundt 36-37kW. Om effekten er jevnt fordelt mellom alle får man dermed rundt 70kW. Dvs 40% høyere effekt enn det du gjetter på. Tips: 70kW duger ikke. 120kW fra start duger derimot fint på langtur.

Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 19:49
Og innen Q6 kommer på markedet er det forhåpentligvis langt flere hurtigladere på plass. Og hvis Artic Roads klarer å gjennomføre sine planer vil de også tilby ladning med 100kW eller mer.
Hvilken effekt bilen klarer å nyttiggjøre seg av avhenger av hvor mange amp laderen kan levere ved batteriets spenning. Om ikke jeg husker feil støtter CCS 100kW, men ved 500V. Alle elbilene i dag har batterier på rund 350-400V.

Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 19:49
Jeg synes mange er litt for opphengt i batterikapasitet og rask hurtiglading. Tross alt er batteripakken bare en mellomlagring av energien. Det er ikke gitt at du bare skal lade når batteriet er tomt. Og det er heller ikke gitt at du skal lade fullt hver gang. Du lader når det passer slik, og hvis batteriet har stor nok kapasitet til at du har nok å gå på, vil du i tillegg få ladet med maks hastighet hver gang.
Et stort batteri kan lades langt raskere enn et lite. Og etter 2 år med langturer med Model S er jeg helt klar på at hurtiglading må foregå med 100kW+ effekt. 50kW duger ikke på lange turer.
Stort batteri gir bedre fleksibilitet, rom for omkjøring, bedre ladehastighet og mindre batterislitasje med likt bruksmønster.

Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 19:49
Og hurtiglading blir ikke dyrer for en Audi Q6 enn det vil være for en e-golf, BMW i3 eller Leaf. Det blir heller billigere siden du får utnyttet ladekapasiteten bedre og ladet konstant på 50KW. Og er du bekymret for å betale minuttpris kan du heller betale for et fastpris abonnement.
Som nevnt: 50kW duger ikke for de distansene en slik bil skal dekke.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 19:49
Hvem i all verden er det som orker å kjøre 300-500 km i strekk? Skal du ha en komfortabel tur stopper du annenhver time og lader samtidig. Da trenger du bare å lade tilsvarende det du har brukt på den strekningen du har kjørt, dvs rundt 20kWh som du får på 25 minutter.

Høh? To timer i 100km/t vil nok forbruke i overkant av 40kWh så du kan nok fint forvente å lade en times tid. 2 timer i 120km/t vintertid = 1,5 times ladetid. For å bruke 20kW på 2 timer må nok snitthastigheten ned i maks 60km/t.

Sitat
Hvor mye effekt får du for eksempel på en Tesla supercharger hvis alle plassene er benyttet? Neppe mer enn 50kW, mest sannsynlig mindre.

Minimum 30kW på de nyere, om du er skikkelig uheldig. Men en ny plass blir tilgjengelig hvert 4.minutt i snitt så det tar sjelden lang tid før man evt. kan flytte seg til en raskere plass eller sidemannen blir ferdig eller senker effekten han lader med.

Sitat
Og innen Q6 kommer på markedet er det forhåpentligvis langt flere hurtigladere på plass. Og hvis Artic Roads klarer å gjennomføre sine planer vil de også tilby ladning med 100kW eller mer.

CCS støtter ikke mer enn ca. 80kW med dagens batterispenning, typisk maks 75kW. 200A ganger 400V, men du får ikke 200A ved 400V. Tipper den ramper ned fra ca. 380V batterispenning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

#27
Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 19:49Hvem i all verden er det som orker å kjøre 300-500 km i strekk? Skal du ha en komfortabel tur stopper du annenhver time og lader samtidig. Da trenger du bare å lade tilsvarende det du har brukt på den strekningen du har kjørt, dvs rundt 20kWh som du får på 25 minutter.
Jeg kjører ikke 300-500 km i strekk. Men jeg tar ikke 2 timer med pauser heller. I de siste 12 månedene har jeg tatt to turer Kongsberg - Trondheim og en tur Kongsberg - Lofoten.

Med en Model X vil turen nordover utføres slik:

Kongsberg - Lillehammer, 216 km
Supercharger i Lillehammer, 10 minutter
Lillehammer - Dombås, 157 km
Supercharger i Dombås, 20 minutter
Dombås - Trondheim, 197 km
(Mulig at jeg også ville stoppet noen minutter på Klett, i tilfelle hotellet ikke har lading.)

Med Audi Q6 e-tron, antatt 50 kW CCS samme steder, ville turen nordover utføres slik:

Kongsberg - Lillehammer, 216 km
50 kW CCS i Lillehammer, 0,5 timer
Lillehammer - Dombås, 157 km
50 kW CCS i Dombås, 1 time
Dombås - Trondheim, 197 km
(Mulig at jeg også ville stoppet 0,5-1 time like før Trondheim, i tilfelle hotellet ikke har lading.)

Enda verre blir det ved litt lengre turer. Når vi kjørte til Lofoten tok vi ruten Kongsberg - Sandefjord - Namsos første dagen. Det er 900 km, det er kun 16A lading i nærheten av hotellet vi bodde på og vi skulle langt neste dag. Med Model X betyr det bare at jeg kan fylle litt opp ved Supercharger nær Trondheim, slik at jeg kommer frem med over 50% igjen på batteriet som så kommer seg opp til 100% over natten. Det er vanskeligere når det tar enormt med tid å få fyllt opp. Model X vil ta ca 4 stopp på 20 minutter, mens en Q6 e-tron vil behøve ca 4 stopp på en time, eller 8 stopp på 30 minutter.

Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 19:49Hvor mye effekt får du for eksempel på en Tesla supercharger hvis alle plassene er benyttet? Neppe mer enn 50kW, mest sannsynlig mindre.
Det er sjeldent det er 5+ Teslaer på superladestasjonene. Effekten øker også fort ettersom den andre bilen får fullt opp batteriet, altså kan man kanskje måtte være ved ladestasjonen i 30 minutter i stedet enn 20 minutter. Det er helt OK.

Dette er betydelig bedre enn om 5+ Audier kommer til en enkelt CCS, og alle trenger en time med lading. Da er man der i 5 timer før man kan kjøre videre.
Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 19:49Og innen Q6 kommer på markedet er det forhåpentligvis langt flere hurtigladere på plass. Og hvis Artic Roads klarer å gjennomføre sine planer vil de også tilby ladning med 100kW eller mer.
Om Audi velger å satse på CCS, så håper jeg virkelig de får skikk på ladingen. Som sagt, så om det er rikelig med 100 kW CCS, så er det supert, og Audi ville kunne være aktuelt for meg.

Men det beste for Audi er nok om de kjøper seg inn i superladenettverket. Det fungerer såpass bra at det er vanskelig å konkurrere med.
Sitat fra: eivhelle på lørdag 15. august 2015, klokken 19:49Jeg synes mange er litt for opphengt i batterikapasitet og rask hurtiglading. Tross alt er batteripakken bare en mellomlagring av energien. Det er ikke gitt at du bare skal lade når batteriet er tomt. Og det er heller ikke gitt at du skal lade fullt hver gang. Du lader når det passer slik, og hvis batteriet har stor nok kapasitet til at du har nok å gå på, vil du i tillegg få ladet med maks hastighet hver gang.
Det har betydning for meg fordi den elbilen jeg skal kjøpe blir trolig eneste bil. Da må den kunne utføre alle de oppgavene jeg har til den på en tilfredsstillende måte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Jeg har vel ikke tatt hensyn til at dere Tesla folk elsker å råkjøre :D Men skal man forholde seg til Norske fartsgrensen er det bare noen få hovedveier hvor man kan regne med høyere snitthastighet enn 70-80.

Og mengden energi man trenger å lade vil også i stor grad avhenge av hvor effektiv bilen er. Med litt mer optimalisering av kraftelektronikk og et godt aerodynamisk design på bilen, bør en håpe på et forbruk ned mot 0.15 kWh/km på en fin sommerdag og hastighet rundt 70-80 i snitt.

De som kjører 300 km uten pause har neppe med seg kone og 2 unger slik jeg pleier på langtur. Jeg kommer sjelden lengre enn 120-130 km før det kommer krav om å ta pause. Og det kjøremønsteret passet utmerket i sommer når vi kjørte langtur med e-golfen. Vi brukte nok noe lengre tid enn da vi kjørte fossil bil, men det var deilig å for en gangs skyld komme frem uten å føle seg sliten, etter å ha kjørt 430 km. :)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Kjørte nettopp oslo-Trondheim med tre barn i bilen. Hadde en 2 min tissepause etter rundt 27-28 mil, og en lengre pause etter 31 mil på Alvdal. Minsten på 11mnd er klart mest utålmodig, men han sovnet etter tre kvarter og sov i to timer.
Holdt vel rundt 120kmt fra Oslo til avkjøringen til rv3.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA