Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange amp på 16a kurs?

Startet av hstad, søndag 13. september 2015, klokken 15:11

« forrige - neste »

Avh

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. august 2015, klokken 15:28

Godt eksempel. I USA er salget størst i California, og det er i California det finnes absolutt flest SC. 31 stk. for å være nøyaktig, mens i Pennsylvania (som har nesten 13 millioner innbyggere) er det bare 2. Her i Europa har derimot Tyskland langt flere SC enn Norge, selv om det er mange ganger så mange TMS i Norge.
+1
Tesla mod 3
Tesla S 85 kWh Rød mm
Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Amoss

Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 15:46
Jeg tror nok at når model 3 kommer med mer folkelige priser, vil mer av den norske folksjelen komme til syne i brukergruppen. Og noe som er typisk norsk er at vi elsker ting som er gratis. Og hvis hurtiglading sparer en 50 lapp i strøm er det nok av folk som synes det er verdt å spandere en halvtime på det. I tillegg vil en bil som har gratis lading være attraktiv for dem som ikke har mulighet for å lade hjemme. kjører du 10000 km i året og bor  innenfor en avstand på 3-4 mil fra en hurtiglader, kan en fint basere seg på å svippe innom hurtigladeren et par tre ganger i måneden og fylle batteriet.

Dette er ikke den bruken superlandenettverket er tiltenkt brukt til. Helt fra starten har det vært omtalt som ett nettverk for å muliggjøre langkjøring med elbil. Rett nok har de ikke vært flinke nok i kommunikasjonen sin så langt, så det har oppstått slike missforståelser, men Tesla har nå begynt å presisere dette bedre. Innen TM3 er på markedet er jeg sikker på at de har mekanismer på plass for å hindre nettopp dette.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eivhelle

Sitat fra: Amoss på søndag 16. august 2015, klokken 16:15
Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 15:46
Jeg tror nok at når model 3 kommer med mer folkelige priser, vil mer av den norske folksjelen komme til syne i brukergruppen. Og noe som er typisk norsk er at vi elsker ting som er gratis. Og hvis hurtiglading sparer en 50 lapp i strøm er det nok av folk som synes det er verdt å spandere en halvtime på det. I tillegg vil en bil som har gratis lading være attraktiv for dem som ikke har mulighet for å lade hjemme. kjører du 10000 km i året og bor  innenfor en avstand på 3-4 mil fra en hurtiglader, kan en fint basere seg på å svippe innom hurtigladeren et par tre ganger i måneden og fylle batteriet.

Dette er ikke den bruken superlandenettverket er tiltenkt brukt til. Helt fra starten har det vært omtalt som ett nettverk for å muliggjøre langkjøring med elbil. Rett nok har de ikke vært flinke nok i kommunikasjonen sin så langt, så det har oppstått slike missforståelser, men Tesla har nå begynt å presisere dette bedre. Innen TM3 er på markedet er jeg sikker på at de har mekanismer på plass for å hindre nettopp dette.

Feilen er vel at Tesla markedsfører det som at du skal få fri tilgang til nettverket av SC. Mens det de egentlig mente er at du skal få lov til å være med på å betale utviklingen av SC nettverket.

Det skal bli interessant å se hvordan Tesla har tenkt å løse dette samtidig som de ikke skremmer vekk de potensielle kundene som er mest opptatt av tilgangen til SC.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Amoss

Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 16:38
Feilen er vel at Tesla markedsfører det som at du skal få fri tilgang til nettverket av SC. Mens det de egentlig mente er at du skal få lov til å være med på å betale utviklingen av SC nettverket.

Ingen som har forhåndsbetalt fri tilgang til superladenettverket lever vel i den villfarelsen at de ikke er med på å betale for utviklingen av dette nettverket?  Så ja, man får "lov til å være med på å betale utviklingen av SC nettverket" samtidig med at man får fri tilgang til det samme nettverket - for langdistansekjøring. Den siste uthevede biten har de ikke vært flinke nok til å kommunisere tidligere.

Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 16:38
Det skal bli interessant å se hvordan Tesla har tenkt å løse dette samtidig som de ikke skremmer vekk de potensielle kundene som er mest opptatt av tilgangen til SC.

Ja, det blir det. Kan se for meg flere forskjellige tilnærminger til dette. Men å utbrodere disse blir litt vel OT her?

Poenget er uansett at dersom Audi - eller for den sak skyld noen andre - skal slippe en elbil som skal konkurrere mot Teslas tilbud så er dette nettverket en viktig konkurransefaktor som de blir nødt til å forholde seg til på den ene eller andre måten. Enten må de tilby noe som er like bra eller bedre, eller så må de ha andre konkurransefordeler som oppveier for ett evnt. handikapp på hurtigladetilbudet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eivhelle

#64
Hvis jeg skal sette opp en liste der jeg tror Audi kan score bedre enn Tesla vil det være følgende :

1. Normale bakdører
2. Tak som ikke lekker, samt mulighet for takstativ uten å måtte velge takluke.
3. Interiør med oppbevaringsrom, hvor det er mulig å legge fra seg ting.
4. Generelt bedre finish.
5. Bedre løsning på valg av regen (Golf løsning med mulighet for enkelt valg mellom seiling og regen)

Og jeg ser det som en stor fordel om Audi holder seg til Combo plugg for hurtiglading så det ikke blir introdusert enda en mulig måte å lade på. Jeg har for så vidt ingen innvendinger om Audi skulle ha kjøpt seg inn i Teslas nettverk for SC, så lenge de fortsatt beholder støtte for CCS. Fordelen med Combo pluggen er tross alt at pluggen innholder type2 konnektor og derfor fint kan plugges i SC hvis bilen ellers ble gjort kompatibel.

Av samme grunn ser jeg også som en stor fordel om Tesla for eksempel hadde utstyrt fremtidige modeller med Combo plugg slik at de kunne ladet på CCS i tillegg til SC. Å gå omveien om et CHAdeMO adapter er en dårlig løsning hvis man i stedet kunne ha bygget inn støtte for CCS direkte i bilen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 17:25
Hvis jeg skal sette opp en liste der jeg tror Audi kan score bedre enn Tesla vil det være følgende :

1. Normale bakdører
2. Tak som ikke lekker, samt mulighet for takstativ uten å måtte velge takluke.
3. Interiør med oppbevaringsrom, hvor det er mulig å legge fra seg ting.
4. Generelt bedre finish.
1 og 4 stemmer nok. 2 stemmer neppe. For det første kan man ikke få Model X med takluke, for det andre har de brukt mye tid på testing så jeg ville være overrasket om taket skulle lekke. 3 stemmer nok heller ikke. De prøvde seg på et åpent interiør på Model S, det ble ikke veldig godt mottatt, så på Model X vil de nok gå litt tilbake mot det tradisjonelle.

Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 17:25Og jeg ser det som en stor fordel om Audi holder seg til Combo plugg for hurtiglading så det ikke blir introdusert enda en mulig måte å lade på. Jeg har for så vidt ingen innvendinger om Audi skulle ha kjøpt seg inn i Teslas nettverk for SC, så lenge de fortsatt beholder støtte for CCS. Fordelen med Combo pluggen er tross alt at pluggen innholder type2 konnektor og derfor fint kan plugges i SC hvis bilen ellers ble gjort kompatibel.

Av samme grunn ser jeg også som en stor fordel om Tesla for eksempel hadde utstyrt fremtidige modeller med Combo plugg slik at de kunne ladet på CCS i tillegg til SC. Å gå omveien om et CHAdeMO adapter er en dårlig løsning hvis man i stedet kunne ha bygget inn støtte for CCS direkte i bilen.
Jeg er absolutt enig i at det beste er en CCS plugg kompatibel med Tesla Type 2. Det beste var om alle produsentene i europa gikk over til dette. Men trolig vil Audi bare gå for CCS.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Vel med tanke på at vi enda ikke har sett den endelige løsning på model X tok jeg med noen av punktene som kan forbedres på model S.

Ellers tror jeg at Combo kontakt på model 3, samt at man måtte betale for tilgang til SC, kan være en vei å gå for Tesla for å unngå for mye press på SC. Selv om Tesla mener de har den beste løsningen, vil det beste for brukeren være å ha flere valgmuligheter. Og da er det en fordel om også Tesla kunne vært kompatible med den europeiske standarden for hurtiglading.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Espen Hugaas Andersen

#67
Sitat fra: eivhelle på søndag 16. august 2015, klokken 17:44Ellers tror jeg at Combo kontakt på model 3, samt at man måtte betale for tilgang til SC, kan være en vei å gå for Tesla for å unngå for mye press på SC. Selv om Tesla mener de har den beste løsningen, vil det beste for brukeren være å ha flere valgmuligheter. Og da er det en fordel om også Tesla kunne vært kompatible med den europeiske standarden for lading.
Enig i at dette hadde vært en veldig god løsning. CCS som standard og ubegrenset superladetilgang for langturskjøring for 10.000 kroner ville være attraktivt for de aller fleste. Både de som ikke har enormt med penger og de som verdsetter problemfri langkjøring.

I tillegg ville Tesla på sikt også kunne ta i bruk DC-pinnene på CCS pluggen til å øke ladeeffekten til opp mot 200 kW.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 16. august 2015, klokken 17:34
3 stemmer nok heller ikke. De prøvde seg på et åpent interiør på Model S, det ble ikke veldig godt mottatt, så på Model X vil de nok gå litt tilbake mot det tradisjonelle.

Tja. Det er da et fåtall som har bestilt midtkonsoll så vidt jeg skjønner, det virker på meg som at langt de fleste er veldig fornøyd med det åpne interiøret i TMS. De som har vært veldig misfornøyd med dette har lagt mye mer "støy" enn de som har vært veldig fornøyd (det er ikke så rart).

En løsning med tvungen midtkonsoll ser jeg derfor som lite sannsynlig, men at det kan bestilles midtkonsoll sammen med bilen slik at den kommer ferdig montert kan godt hende. Det må jo være den beste løsningen for alle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. august 2015, klokken 17:58Tja. Det er da et fåtall som har bestilt midtkonsoll så vidt jeg skjønner, det virker på meg som at langt de fleste er veldig fornøyd med det åpne interiøret i TMS. De som har vært veldig misfornøyd med dette har lagt mye mer "støy" enn de som har vært veldig fornøyd (det er ikke så rart).

En løsning med tvungen midtkonsoll ser jeg derfor som lite sannsynlig, men at det kan bestilles midtkonsoll sammen med bilen slik at den kommer ferdig montert kan godt hende. Det må jo være den beste løsningen for alle.
Tvungen midtkonsoll er nok ikke sannsynlig, men litt flere lommer og oppbevaringsrom her og der vil vi nok se. Samt stroppepunkter bak i bilen og noen andre uteglemte detaljer.

Valgfri midtkonsoll hadde også vært bra, men tviler på at Tesla har prioritert det, utifra hvordan dette gikk på Model S.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Sitat fra: jkirkebo på søndag 16. august 2015, klokken 17:58
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 16. august 2015, klokken 17:34
3 stemmer nok heller ikke. De prøvde seg på et åpent interiør på Model S, det ble ikke veldig godt mottatt, så på Model X vil de nok gå litt tilbake mot det tradisjonelle.

Tja. Det er da et fåtall som har bestilt midtkonsoll så vidt jeg skjønner, det virker på meg som at langt de fleste er veldig fornøyd med det åpne interiøret i TMS. De som har vært veldig misfornøyd med dette har lagt mye mer "støy" enn de som har vært veldig fornøyd (det er ikke så rart).

En løsning med tvungen midtkonsoll ser jeg derfor som lite sannsynlig, men at det kan bestilles midtkonsoll sammen med bilen slik at den kommer ferdig montert kan godt hende. Det må jo være den beste løsningen for alle.

Skulle jeg ha bestilt model S i dag ville jeg definitivt også hatt med midtkonsoll. Men i tillegg savner jeg oppbevaringsrom i dørene. Skjønner ikke at Tesla har droppet dette. Når vi først er i gang er jeg heller ikke spesielt begeistret for nakkestøttene som etter min mening burde vært justerbare og buet riktig vei.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

hgs

http://www.tv2.no/2015/08/17/broom/audi/elbil/suv/7252504

Om denne informasjonen er riktig bør man kunne lade ca 65 kwh på 20 min. Tviler på at det er CCS Audi har i tankene her.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Espen Hugaas Andersen

Tviler på at det stemmer. Men det er er mulig det var ment å skulle stå at man kan lade 0-50% på 20 minutter. Da snakker vi nok om superladenettverket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hgs

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 17. august 2015, klokken 19:05
Tviler på at det stemmer. Men det er er mulig det var ment å skulle stå at man kan lade 0-50% på 20 minutter. Da snakker vi nok om superladenettverket.

Ja, det er mer trolig. Men nå er jo denne artikkelen skrevet av tidligere Model S eier Vegard, og han burde jo ha peiling nok til å høre at 0-80 % på 20 min skurrer om det ikke hadde vært litt substans. Det får være lov å håpe. Uansett er det interessant at de sikter seg inn på ladehastighet på høyde med Tesla iallfall. Alt annet er for tregt slik det framstår i dag.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

eivhelle

#74
Sitat fra: hgs på mandag 17. august 2015, klokken 19:00
http://www.tv2.no/2015/08/17/broom/audi/elbil/suv/7252504

Om denne informasjonen er riktig bør man kunne lade ca 65 kwh på 20 min. Tviler på at det er CCS Audi har i tankene her.
Combo pluggen har i utgangspunktet potensial for å levere mye mer strøm enn type2 pluggen Tesla benytter.

AC pinnene er i utgangspunktet spesifisert til 63A , mens DC pinnene skal tåle 200A. Tesla har så vidt jeg har forstått modifisert lengden på pinnene i type2 pluggen for å kunne kjøre mer strøm, og bruker to par i stedet for et.

Forlenger man pinnene i Combo pluggen tilsvarende burde det være mulighet for enda høyere strømmer enn det  Tesla bruke på sine superchargere. Så jeg tenker at det nok snart kommer en oppdatert spek på CCS som støtter høyere strømmer og er bakover kompatibel med eksisterende standard.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA