Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mange amp på 16a kurs?

Startet av hstad, søndag 13. september 2015, klokken 15:11

« forrige - neste »

THE

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 18. august 2015, klokken 22:10
Sitat fra: hgs på mandag 17. august 2015, klokken 19:00
http://www.tv2.no/2015/08/17/broom/audi/elbil/suv/7252504

Om denne informasjonen er riktig bør man kunne lade ca 65 kwh på 20 min. Tviler på at det er CCS Audi har i tankene her.
Combo pluggen har i utgangspunktet potensial for å levere mye mer strøm enn type2 pluggen Tesla benytter.

AC pinnene er i utgangspunktet spesifisert til 63A , mens DC pinnene skal tåle 200A. Tesla har så vidt jeg har forstått modifisert lengden på pinnene i type2 pluggen for å kunne kjøre mer strøm, og bruker to par i stedet for et.

Forlenger man pinnene i Combo pluggen tilsvarende burde det være mulighet for enda høyere strømmer enn det  Tesla bruke på sine superchargere. Så jeg tenker at det nok snart kommer en oppdatert spek på CCS som støtter høyere strømmer og er bakover kompatibel med eksisterende standard.

Mener jeg har sett et eller annet sted i CCS spesifikasjon at CCS skal støtte opp til 600V og 400A, dvs. opp til 240kW. Regner med at det krever endringer i både ladestasjoner og biler før dette kan utnyttes, og at det ikke er noe vi kommer til å se med det første. For å utnytte 240kW inn på bilen, så må det være snakk om store batteripakker også (200kWh?), så denne delen av CCS-spesifikasjonen var vel tiltenkt lading av busser og tyngre kjøretøy hvis jeg husker riktig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Øyvind.h

Ja høyere effekt på CCS forutsetter batterispenning ingen bruker.
Tesla selv har tidligere nevnt mulighet for 160-170kW.
Men høyere effekt enn dagens 120kW forutsetter nok større batteri :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

90kWh batteripakke, tyngre enn Model X. Blir spennende å se om bilen faktisk kommer om 3-4 år. Og hvor Tesla er om 3-4 år :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

K S

Sitat fra: THE på onsdag 19. august 2015, klokken 07:32
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 18. august 2015, klokken 22:10
Sitat fra: hgs på mandag 17. august 2015, klokken 19:00
http://www.tv2.no/2015/08/17/broom/audi/elbil/suv/7252504

Om denne informasjonen er riktig bør man kunne lade ca 65 kwh på 20 min. Tviler på at det er CCS Audi har i tankene her.
Combo pluggen har i utgangspunktet potensial for å levere mye mer strøm enn type2 pluggen Tesla benytter.

AC pinnene er i utgangspunktet spesifisert til 63A , mens DC pinnene skal tåle 200A. Tesla har så vidt jeg har forstått modifisert lengden på pinnene i type2 pluggen for å kunne kjøre mer strøm, og bruker to par i stedet for et.

Forlenger man pinnene i Combo pluggen tilsvarende burde det være mulighet for enda høyere strømmer enn det  Tesla bruke på sine superchargere. Så jeg tenker at det nok snart kommer en oppdatert spek på CCS som støtter høyere strømmer og er bakover kompatibel med eksisterende standard.

Mener jeg har sett et eller annet sted i CCS spesifikasjon at CCS skal støtte opp til 600V og 400A, dvs. opp til 240kW. Regner med at det krever endringer i både ladestasjoner og biler før dette kan utnyttes, og at det ikke er noe vi kommer til å se med det første. For å utnytte 240kW inn på bilen, så må det være snakk om store batteripakker også (200kWh?), så denne delen av CCS-spesifikasjonen var vel tiltenkt lading av busser og tyngre kjøretøy hvis jeg husker riktig.

Kia Soul med batteripakke på 27 kWt tar i mot 100 kW..... Altså neste fire ganger kapasiteten.....

THE

Sitat fra: K S på onsdag 19. august 2015, klokken 10:47
Sitat fra: THE på onsdag 19. august 2015, klokken 07:32
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 18. august 2015, klokken 22:10
Sitat fra: hgs på mandag 17. august 2015, klokken 19:00
http://www.tv2.no/2015/08/17/broom/audi/elbil/suv/7252504

Om denne informasjonen er riktig bør man kunne lade ca 65 kwh på 20 min. Tviler på at det er CCS Audi har i tankene her.
Combo pluggen har i utgangspunktet potensial for å levere mye mer strøm enn type2 pluggen Tesla benytter.

AC pinnene er i utgangspunktet spesifisert til 63A , mens DC pinnene skal tåle 200A. Tesla har så vidt jeg har forstått modifisert lengden på pinnene i type2 pluggen for å kunne kjøre mer strøm, og bruker to par i stedet for et.

Forlenger man pinnene i Combo pluggen tilsvarende burde det være mulighet for enda høyere strømmer enn det  Tesla bruke på sine superchargere. Så jeg tenker at det nok snart kommer en oppdatert spek på CCS som støtter høyere strømmer og er bakover kompatibel med eksisterende standard.

Mener jeg har sett et eller annet sted i CCS spesifikasjon at CCS skal støtte opp til 600V og 400A, dvs. opp til 240kW. Regner med at det krever endringer i både ladestasjoner og biler før dette kan utnyttes, og at det ikke er noe vi kommer til å se med det første. For å utnytte 240kW inn på bilen, så må det være snakk om store batteripakker også (200kWh?), så denne delen av CCS-spesifikasjonen var vel tiltenkt lading av busser og tyngre kjøretøy hvis jeg husker riktig.

Kia Soul med batteripakke på 27 kWt tar i mot 100 kW..... Altså neste fire ganger kapasiteten.....

Nå er det vel ingen som har fått testet Kia mad 100kW Chademo siden det ikke eksisterer ladere, men det hadde vært interessant å vite ved hvilken SOC ladeeffekten begynner å avta fra 100kW. Jeg tror ikke Kia Soul vil klare å utnytte dobling i ladeeffekt til å redusere ladetiden merkbart under normale forhold. Ser jo rapporter om at Tesla med 60kWh batteripakke lader mye tregere enn 85kWh batteri.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

bruisepristine

Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

stiberger

Leser at Audien skal komme med tre motorer, noe Tesla allerede har patent på.



http://www.faqs.org/patents/app/20140257613
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

hstad

Ja da blir det spennende å sjå om Tesla kjører dette for retten eller de lar Audi drive på for å øke antall elektriske biler. Går de til retten er det vel imot Tesla sin filosofi strengt tatt.
Hvit VW E-UP!, ny 19.06.2015
Teknikkpakke og "panorama" soltak

Kanon

Ingen kan vel ha patent på antall motorer? 

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Kanon på torsdag 20. august 2015, klokken 18:29
Ingen kan vel ha patent på antall motorer?
Nei. Du har rett. Det man kan patentere er en gitt løsning for å benytte seg av tre motorer. Men selv dette har liten relevanse, så lenge Tesla har frigitt alle sine patenter til alle som i god tro vil benytte seg av de.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

eivhelle

Sitat fra: hstad på torsdag 20. august 2015, klokken 18:01
Ja da blir det spennende å sjå om Tesla kjører dette for retten eller de lar Audi drive på for å øke antall elektriske biler. Går de til retten er det vel imot Tesla sin filosofi strengt tatt.
Audi har allerede 3 motorer i konstruksjonen til R8 e-tron, så det er ikke noe nytt her.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

NegativeElectrode

Sitat fra: hstad på torsdag 20. august 2015, klokken 18:01
Ja da blir det spennende å sjå om Tesla kjører dette for retten eller de lar Audi drive på for å øke antall elektriske biler. Går de til retten er det vel imot Tesla sin filosofi strengt tatt.

All our patents belong to you
http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/all-our-patent-are-belong-you
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

jensjacob

Hvorfor ikke bare tage skridtet ud og køre med fire motorer. Så kan den sidste stump fossil-æra-mekanik, differentialen, også spares væk. Mindre olie, mindre mekanisk slid.

Iøvrigt, hvis Audi skal komme med en 'Tesla X udfordrer', så vil det jo kræve at de kommer med noget mens Tesla X stadig sælges. Der har jeg mine tvivl...  :: ;D ::)
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Amoss

http://www.businessinsider.com/analyst-car-companies-cant-compete-against-tesla-2015-8

SitatThis new SUV shows how car companies can't compete against Tesla

The auto industry isn't going to be able to produce a successful foil for Tesla anytime soon, and Audi's all-electric SUV shows why, says Stifel analyst James Albertine.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA