Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: flux på tirsdag 17. november 2015, klokken 13:58
Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. november 2015, klokken 13:19
http://www.dagbladet.no/2015/11/17/nyheter/hegnarno/okonomi/bnp/41994927/

SitatNorsk BNP-vekst - kronen styrker seg

Ikke rare styrkingen, men kan i det minste gi ett lite håp om at vi nå har nådd bunnen?
Neppe, ganske langt fra tror jeg.

Enig. Litt bedre makro betyr nok i praksis kun at q1 reduksjon i styringsrenten forskyves noe.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jazzwheel

Sitat fra: Salvesen på tirsdag 17. november 2015, klokken 14:25
Sitat fra: rsomby på tirsdag 17. november 2015, klokken 14:21
Snakket med selger nå nettopp som sa det ville komme en betydelig prisøkning innen en uke, uten å komme med mer detaljer.  Hvis er i beit for ny bil er det nok tiden for det.

Ble ikke dette sagt sist uke også ? :P

Nå må det da skje noe snart...

evneveik

Sitat fra: jazzwheel på mandag 23. november 2015, klokken 00:23
Sitat fra: Salvesen på tirsdag 17. november 2015, klokken 14:25
Sitat fra: rsomby på tirsdag 17. november 2015, klokken 14:21
Snakket med selger nå nettopp som sa det ville komme en betydelig prisøkning innen en uke, uten å komme med mer detaljer.  Hvis er i beit for ny bil er det nok tiden for det.

Ble ikke dette sagt sist uke også ? :P

Nå må det da skje noe snart...

Tipper det skjer inatt, 0330   :)

HaakonH

Det er i grunnen merkelig med denne prisstigningen hele tiden.

Alle biler handles nok i samme valuta, men man hører ikke Toyota, Mazda, Opel og andre snakke om betydelige prisøkninger...
TMS 70D levert 02/12-15
2014 VW e-up
2011 Renault Laguna Dci
2008 Mitsubishi Colt
De to siste er til å ha på pynt på plassen... Den siste er nå til salgs :-)

Stikkkontakt

Sitat fra: HaakonH på mandag 23. november 2015, klokken 08:34
Det er i grunnen merkelig med denne prisstigningen hele tiden.

Alle biler handles nok i samme valuta, men man hører ikke Toyota, Mazda, Opel og andre snakke om betydelige prisøkninger...

Jeg tror enkelte importører enkelt og  greit kjøper bilene i NOK. F.eks BMW og Møller har ikke noe annet enn inflasjonsjustert økning.

Jeg kjøpte forresten ny BMW her om dagen. Den kostet ca 60.000 Euro i Tyskland. Omregnet til Euro og tysk moms betaler jeg 43.400 Euro.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Sandvika

Sitat fra: HaakonH på mandag 23. november 2015, klokken 08:34
Det er i grunnen merkelig med denne prisstigningen hele tiden.

Alle biler handles nok i samme valuta, men man hører ikke Toyota, Mazda, Opel og andre snakke om betydelige prisøkninger...
Når du kjøper en Toyota, Mazda, Opel så er ofte godt over halve prisen engangsavgift som ikke er avhengig av valutasvingninger. Det vil si at valutasvingninger her har en betydelig dempningsfaktor siden den bare påvirker halve kjøpsprisen.

Når du ser hvordan markedet for parallellimport av tradisjonelle nybiler eksploderte for noen år siden og så plutselig forsvant igjen så er det nok også mye som tyder på at importørene har glattet ut mye av svingningene gjennom å justere marginer og/eller valutasikring.

Sjøhyene

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 23. november 2015, klokken 08:57
Sitat fra: HaakonH på mandag 23. november 2015, klokken 08:34
Det er i grunnen merkelig med denne prisstigningen hele tiden.

Alle biler handles nok i samme valuta, men man hører ikke Toyota, Mazda, Opel og andre snakke om betydelige prisøkninger...

Jeg tror enkelte importører enkelt og  greit kjøper bilene i NOK. F.eks BMW og Møller har ikke noe annet enn inflasjonsjustert økning.

Jeg kjøpte forresten ny BMW her om dagen. Den kostet ca 60.000 Euro i Tyskland. Omregnet til Euro og tysk moms betaler jeg 43.400 Euro.

Dette er jo uansett ikke bærekraftig. Noen taper masse penger her i ett eller annet ledd. Om det er de som selger valutaforsikringen, BMW i tyskland, eller importøren er egentlig likegyldig. Prisen vil garantert settes opp på sikt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

weld77

I følge en jeg kjenner fungerer eksempelvis VW slik at konsernet i Tyskland tar "all" valutarisiko, dvs at det ikke er noe den norske (eller andre) importører trenger å tenke veldig mye på. Men det er klart at dersom vekslingskursene avviker svært mye over lang tid så vil det før eller senere få konsekvenser. Enten for prisen i eksempelvis Norge eller på bunnlinjen til produsenten. Husk på at biler flest selges med svært lave marginer og mesteparten av pengene ligger i ettermarkedet (les: service o.l.). De kan også gjøre ting som ikke er fullt så tydelige, som å justere prisene på ekstrautstyr de fleste uansett velger.

jazzwheel

Snakka med en selger hos Tesla nå og de kunne bekrefte, i følge ganske sikre kilder (elbilforum.no), at det nok var en prisøkning nært forestående.

KrW

Sitat fra: jazzwheel på mandag 23. november 2015, klokken 14:16
Snakka med en selger hos Tesla nå og de kunne bekrefte, i følge ganske sikre kilder (elbilforum.no), at det nok var en prisøkning nært forestående.

Var de sikre kildene elbilforum.no???
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

RaBalder

fra sikre kilder.....blir nok en prisøkning......kanskje helt sikkert.....en gang.....i løpet av natten....i natt eller en annen natt.....

Dette er jeg ganske sikker på....  ::)

...tror jeg...  ;D  ;D  ;D

Bjoris

#266
Natt til onsdag, 5-6%. Dette er 100% sikkert, kanskje:) Skal vi lage ett veddemål?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

rsomby

Sitat fra: bjoris på mandag 23. november 2015, klokken 19:15
Natt til onsdag, 5-6%. Dette er 100% sikkert, kanskje:) Skal vi lage ett veddemål?

Hørte det samme, 5'ish %, men ikke helt sikker på når, Da tar jeg natt til torsdag. 

La inn bestilling på ny bil før helgen for å være sikker :-)

Softblue

2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

dundun

Forstår ikke alt dette maset om prisøkninger - betalte 780 for en 100% fullt utstyrt S85D med multicoat bestilt forrige uke jeg!
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA