Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valg av bil

Startet av nie, torsdag 27. august 2015, klokken 13:52

« forrige - neste »

weld77

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. november 2015, klokken 19:43
Sitat fra: Epleskreller på mandag 16. november 2015, klokken 19:38
Lover dårlig for Model X-prisen

Litt irriterende at de somler sånn med å åpne config for Model X. Jeg kunne gjerne forhåndsbetalt noen hundre K for å sikre pris.

Det ville jo være en ganske dårlig deal for Tesla... Å betale noen hundre tusen nå kontra om noen måneder har svært liten verdi for Tesla. De må selvsagt gjøre en vurdering rundt priselastisiteten til kundene og fortjeneste pr. bil kontra hvor mange salg de ønsker osv osv men det er ganske åpenbart at fortjenesten pr. solgte bil nå er betydelig lavere i Norge enn i USA. Enn så lenge er Norge et viktig marked, men på lang sikt og i en visjon der Tesla produserer flere hundre tusen biler i året så er ikke Norge så viktig lengre. Antar dog at prisen holdes såpass "lav" i Norge fordi det er ett av få steder de faktisk selger en del biler utenfor USA.

Øyvind.h

Sitat fra: weld77 på mandag 16. november 2015, klokken 20:09
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. november 2015, klokken 19:43
Sitat fra: Epleskreller på mandag 16. november 2015, klokken 19:38
Lover dårlig for Model X-prisen

Litt irriterende at de somler sånn med å åpne config for Model X. Jeg kunne gjerne forhåndsbetalt noen hundre K for å sikre pris.

Det ville jo være en ganske dårlig deal for Tesla... Å betale noen hundre tusen nå kontra om noen måneder har svært liten verdi for Tesla.

Dårlig deal for Tesla? Å få inn penger mange måneder før bilen må leveres?
Jeg kunne gjerne forhåndsbetalt i august når jeg solgte min S. Da var det varslet prisøkning, og jeg kunne gjerne betalt før den. Nå kommer enda en prisøkning.

Penger i dag er normalt verd mer enn penger i morgen. Et rentefritt lån fra august ett år til Q1 påfølgende år skal det mye til at er "en dårlig deal". Så lenge Tesla ikker lar pengene stå i Norge og tar kurstapet selv.

Og for å si det pent: et rentefritt lån i månedsvis er en langt bedre deal enn et tapt salg pga stygg utvikling i dollar/NOK.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

weld77

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 16. november 2015, klokken 20:15

Penger i dag er normalt verd mer enn penger i morgen. Et rentefritt lån fra august ett år til Q1 påfølgende år skal det mye til at er "en dårlig deal". Så lenge Tesla ikker lar pengene stå i Norge og tar kurstapet selv.

Med dagens rentenivå er ikke penger særlig mer verdt i dag enn i morgen. I enkelte valutaer (SEK, EUR og CHF) så er penger i dag verdt mindre enn penger i morgen. Tesla har heller ikke likviditetsproblemer så vidt jeg vet.

Tesla taper helt sikkert en del salg når de øker prisene, men samtidig tjener de mer pr. bil de faktisk selger. Hva som er den beste strategien er vanskelig å vite siden man ikke vet hvor mange som lar være å kjøpe pga økte priser. I den grad de har produksjonsbegrensninger er det også bedre for de å selge en bil i USA enn å selge den samme bilen i Norge siden de tjener mer penger i USA. I Norge har de foreløbig lagt seg på en mellomløsning hvor kun deler av kronesvekkelsen dyttes over på kundene. Det betyr at Tesla tar en del av valutatapet selv og det betyr sannsynligvis også at de ikke vil ha det spesielt travelt med å sette ned prisene om kronen skulle styrke seg i fremtiden.

Bjoris

#243
Det blir litt som i boligmarkedet dette, det er tidspunktet en kom inn på som betyr noe, men det er klart skummelt å gå ut i påvente av ny som ikke er valutasikret, på samme måte som i boligmarkedet.

Nå skal jeg ikke være så bastant, men burde en ikke bare valutasikre seg?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

christian1986

Valuttarisikoen har jo egentlig vært et langt pluss for oss som kom inn tidlig. Spent på om jeg nok en gang er heldig.

Folk blir ganske overrasket når jeg sier at bilen i praksis har vært gratis de årene jeg har hatt model s til nå..

dosmont

Hvis det er slik at vi kjøper bilen av Tesla Norge.
Så er det logisk at noe av kjøpesummen blir igjen i Norge, siden garanti og drift og salg foregår her, muligens samme med summen til superladere.
Hvor mye vet jeg ikke, men det demper helt sikkert noe av valuta variasjonene.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Øyvind.h

Når en OK spekket Model X nærmer seg 900k bør det være åpenbart at Tesla ville kommet best ut om de hadde sluppet priser og forhåndsbetaling for lenge siden.
Med lik profitt per bil er den stygge utviklingen for dollar/NOK utelukkende negativt.
Opp fra 5,30 ca da jeg kjøpte Mod S til rundt 8,60 nå.

Ingenting tyder på at de hedger. Men det valgte jeg å gjøre for en stund siden. Dog langt ifra full kjøpesum.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

christian1986

Hvorfor er det åpenbart? For meg er det da like åpenbart at de burde solgt model x med mindre avanse.

Viktig å huske på at Tesla av en eller annen grunn ikke driver med valutasikring...

Sjøhyene

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 17. november 2015, klokken 08:21
Hvorfor er det åpenbart? For meg er det da like åpenbart at de burde solgt model x med mindre avanse.

Viktig å huske på at Tesla av en eller annen grunn ikke driver med valutasikring...

Valutasikring koster jo penger og EM er vel ikke kjent for å kjøre å bruke penger på å minimere risiko. Er jo high risk/reward som gjelder for han, på godt og vondt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Stikkkontakt

Sitat fra: christian1986 på tirsdag 17. november 2015, klokken 08:21
Hvorfor er det åpenbart? For meg er det da like åpenbart at de burde solgt model x med mindre avanse.

Viktig å huske på at Tesla av en eller annen grunn ikke driver med valutasikring...

I grunn litt merkelig at de ikke har gjort det.
Ved starten av 2015 var USD ca 7,40 og absolutt ALLE sa at dollaren skulle opp.
Et noenlunde estimat på antall solgte biler burde de også kunne regne seg frem til. Slik at de ihvertfall kunne sikre noe. Det ville i det minste gitt en større forutsigbarhet for potensielle kunder. Siden nyttår har USD styrket seg med over 15% mot Euro også. Så også her kunne de sikret.

I motsatt fall lurer jeg på hvordan pengestrømmen fra salg i US blir for f.eks BMW. Riktignok bygges X-modellene  i Statene,men mye annet eksporteres.. For ikke å snakke om Porsche som vel produserer alt i Europa. De må da tjene penger som gress. Ihvertfall fra nyttår av dersom de har årlige forhandlinger om valuta.

Når det gjelder prisøkning i Norge vet jeg at Volvo XC90 stiger 10% fra nyttår. Dvs 10% av pris eks engangsavgift.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

Amoss

http://www.dagbladet.no/2015/11/17/nyheter/hegnarno/okonomi/bnp/41994927/

SitatNorsk BNP-vekst - kronen styrker seg

Ikke rare styrkingen, men kan i det minste gi ett lite håp om at vi nå har nådd bunnen?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

weld77

#251
Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. november 2015, klokken 13:19
http://www.dagbladet.no/2015/11/17/nyheter/hegnarno/okonomi/bnp/41994927/

SitatNorsk BNP-vekst - kronen styrker seg

Ikke rare styrkingen, men kan i det minste gi ett lite håp om at vi nå har nådd bunnen?

Styrker seg først og fremst mot EUR, men siden EUR har svekket seg ytterligere mot USD så er ikke forskjellen på USD/NOK så stor.

Strengt tatt handles ikke USD/NOK i markedet, de valutakryssene som faktisk handles er EUR/NOK og EUR/USD så dersom en bank skal kjøpe NOK mot USD så vil den først kjøpe NOK mot EUR, så selge EUR mot USD slik at den netto har kjøpt NOK og solgt USD.

Ser man stort på det har den store svekkelsen av NOK mot USD to forklaringer: For det første har NOK svekket seg mye mot EUR og i tillegg har EUR svekket seg mye mot USD. I 2011 kostet det rundt 1.40-1.45 USD for en EUR, nå koster den ca 1.07 USD.

flux

Sitat fra: Amoss på tirsdag 17. november 2015, klokken 13:19
http://www.dagbladet.no/2015/11/17/nyheter/hegnarno/okonomi/bnp/41994927/

SitatNorsk BNP-vekst - kronen styrker seg

Ikke rare styrkingen, men kan i det minste gi ett lite håp om at vi nå har nådd bunnen?
Neppe, ganske langt fra tror jeg.

rsomby

Snakket med selger nå nettopp som sa det ville komme en betydelig prisøkning innen en uke, uten å komme med mer detaljer.  Hvis er i beit for ny bil er det nok tiden for det.

Salvesen

Sitat fra: rsomby på tirsdag 17. november 2015, klokken 14:21
Snakket med selger nå nettopp som sa det ville komme en betydelig prisøkning innen en uke, uten å komme med mer detaljer.  Hvis er i beit for ny bil er det nok tiden for det.

Ble ikke dette sagt sist uke også ? :P
Svart S75D 2016(AP2.0)
Solgt: Svart S70D 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA