Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av plvr, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:55

« forrige - neste »

E_S

Siden jeg ikke får min Model S før i slutten av måneden ble det eksosbil nedover, men regnet på det før det var endelig avklart. Vi reiste fra Oslo med ferge til Kiel, så begynte turen nedover, en overnatting i området Passau (i Passau er det gratis ladepunkter, dog bare 16A Schuko), så videre nedover gjennom Østerrike og Slovenia. I Ljubljana er det Tesla SC, og så må man ha en 22kW-lading et eller annet sted i Kroatia for å komme ned til Split.

Kjører man eksosbil holder det med en overnatting + fergeturen, men i hvert fall om man reiser med unger yngre enn 8-10 år bør man nok basere seg på to overnattinger. Total distanse fra Kiel ned hit (Trogir ved Split) er ca. 1600 km.

Anbefales for øvrig her, 4. året jeg ferierer her nede! :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Tuxedo

Sitat fra: VL på onsdag 08. juli 2015, klokken 06:45
Takk for svar "Tuxedo"  ;D
Så det står en SC i Aurland da. Rett før lærdalstunnelen vil jeg da tippe?
Ja, den står like ved krysset hvor man kan ta av til fylkesvei 50 over Geiteryggen til RV 7 (du kommer inn på RV 7 rett før Ål).  Dette er også en fin rute til Ål.

Kart:
http://www.teslamotors.com/findus#/bounds/60.9089955,7.2177304,60.8981436,7.1857156,d?place=aurlandsupercharger&search=store,service,supercharger,destination%20charger
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Joachim@sancon.no

Da er feriehus i Danmark offisielt avblåst pga vær og vi drar til syd tyskland og park Bostalsee. http://www.centerparcs.com/gb-en/germany/fp_BT_holiday-park-park-bostalsee?hc=BT410&duree=3&dated=2015-07-10

Har med meg Skjøteledning på 25m, samt umc. Regner med å være i parken i ca 1 uke uten for mye farting. Er det Schuko som vanlig i Tyskland?

Noe mer man absolutt burde ha med?

Eller funderer jeg litt på å kjøre om middelfart i steden for Rødøy-puttgarden. T/R med båten koster 1350, og bompenger på storebelt er vel ca 470. Etter  Google mars så tar middelfart ca 30 min lenger med utgangspunkt København-Hamburg.

Øggen

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 09. juli 2015, klokken 22:41
Sitat fra: Joachim@sancon.no på torsdag 09. juli 2015, klokken 22:28
Har med meg Skjøteledning på 25m, samt umc. Regner med å være i parken i ca 1 uke uten for mye farting. Er det Schuko som vanlig i Tyskland?
Nei, de har ikke Schuko.  Samme avstand på pinner mellom fasene, men jordingløsningen er forskjellig, så Schuko passer ikke i tyske jorede kontakter.  Ellers er det stort sett rødt adapter som gjelder for utekontakter i Tyskland. Men uten at jeg har sett på kartet hvor du skal feriere, kan du stort sett regne med at uansett hvor du er i Tyskland, så er du stort sett innenfor spytteavstand fra en superlader.

Dette må du forklare litt(rød skrift) Hva mener du er annerledes?? Har bodd 9 år i Hamburg og mine apparater fra norge brukte jeg også der nede. Har jeg da tysk standard på mine norske apparater??

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 09. juli 2015, klokken 22:41
Sitat fra: Joachim@sancon.no på torsdag 09. juli 2015, klokken 22:28
Har med meg Skjøteledning på 25m, samt umc. Regner med å være i parken i ca 1 uke uten for mye farting. Er det Schuko som vanlig i Tyskland?
Nei, de har ikke Schuko.  Samme avstand på pinner mellom fasene, men jordingløsningen er forskjellig, så Schuko passer ikke i tyske jorede kontakter.  Ellers er det stort sett rødt adapter som gjelder for utekontakter i Tyskland. Men uten at jeg har sett på kartet hvor du skal feriere, kan du stort sett regne med at uansett hvor du er i Tyskland, så er du stort sett innenfor spytteavstand fra en superlader.
'

Tyskland har samme schuko som oss og Sverige.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joachim@sancon.no

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 09. juli 2015, klokken 22:41
Sitat fra: Joachim@sancon.no på torsdag 09. juli 2015, klokken 22:28
Har med meg Skjøteledning på 25m, samt umc. Regner med å være i parken i ca 1 uke uten for mye farting. Er det Schuko som vanlig i Tyskland?
Nei, de har ikke Schuko.  Samme avstand på pinner mellom fasene, men jordingløsningen er forskjellig, så Schuko passer ikke i tyske jorede kontakter.  Ellers er det stort sett rødt adapter som gjelder for utekontakter i Tyskland. Men uten at jeg har sett på kartet hvor du skal feriere, kan du stort sett regne med at uansett hvor du er i Tyskland, så er du stort sett innenfor spytteavstand fra en superlader.

Ser ut til at jeg er midt mellom 3 superladere, og ca 100km fra de alle. Regner med at ladingen går via  "kjøkkenviduet" og skjøte ledning. Har kun blått adapter, så kanskje jeg skal ta meg en tur ned på Tesla lade  i morgen og kjøpe et rødt adapter også.

Om Schuko ikke passer, hva adapter trenger jeg da?

jkirkebo

Sitat fra: Joachim@sancon.no på torsdag 09. juli 2015, klokken 23:16
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 09. juli 2015, klokken 22:41
Sitat fra: Joachim@sancon.no på torsdag 09. juli 2015, klokken 22:28
Har med meg Skjøteledning på 25m, samt umc. Regner med å være i parken i ca 1 uke uten for mye farting. Er det Schuko som vanlig i Tyskland?
Nei, de har ikke Schuko.  Samme avstand på pinner mellom fasene, men jordingløsningen er forskjellig, så Schuko passer ikke i tyske jorede kontakter.  Ellers er det stort sett rødt adapter som gjelder for utekontakter i Tyskland. Men uten at jeg har sett på kartet hvor du skal feriere, kan du stort sett regne med at uansett hvor du er i Tyskland, så er du stort sett innenfor spytteavstand fra en superlader.

Ser ut til at jeg er midt mellom 3 superladere, og ca 100km fra de alle. Regner med at ladingen går via  "kjøkkenviduet" og skjøte ledning. Har kun blått adapter, så kanskje jeg skal ta meg en tur ned på Tesla lade  i morgen og kjøpe et rødt adapter også.

Om Schuko ikke passer, hva adapter trenger jeg da?

Det er to ekstra adaptere som kan være aktuelle i Tyskland i tillegg til rødt og schuko, CEE 32A 400V rød og CEE 16A 230V 1-fase blå. 
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thilo

Sitat fra: Tuxedo på torsdag 09. juli 2015, klokken 23:19Har du derimot et jordet Schuko støpsel, så vil dette ikke la seg trykke inn i en tysk jordet kontakt, siden de har andre skinner for selve jordkoblingen i kontakten.

Sorry, men det er tull, Tyskland bruker CEE-7/4-Schuko og en jordet Schukostikk som brukes her i Norge passer selvfølgelig.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

Tuxedo

#98
Sitat fra: thilo på torsdag 09. juli 2015, klokken 23:38
Sitat fra: Tuxedo på torsdag 09. juli 2015, klokken 23:19Har du derimot et jordet Schuko støpsel, så vil dette ikke la seg trykke inn i en tysk jordet kontakt, siden de har andre skinner for selve jordkoblingen i kontakten.

Sorry, men det er tull, Tyskland bruker CEE-7/4-Schuko og en jordet Schukostikk som brukes her i Norge passer selvfølgelig.
Du har rett, og jeg var uheldig med kontaktene jeg forsøkte.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. juli 2015, klokken 19:53
Fikk plutselig en mulighet til å kjøre nedover Europa fra Hirtsals med kone og 2 barn på 6 og 8 år. Ser folk anbefale diverse ladere, men har noen noen konkrete tips til steder å dra, ting og se, ruter å kjøre, hoteller å bo på? Har inntil 2 uker på oss. Ser at superladekartet ser ganske fullt ut av ladere nå...? Ser ut til en kommer frem overalt?

Ble ikke biltur i år. Konen synes det ble for risikabelt å kjøre avgårde uten en detaljert plan hvor alle overnattinger var bestilt på forhånd, særlig med tanke på at vi har 2 barn, sa hun. Hadde vært gøy om folk la ut nøyaktige reiseruter med hotellnavn, erfaringer og tider / lading pluss ting å se, samt anbefalinger til endringer sånn sett i ettertid.
Så nå blir det 2 uker på Kreta / Hellas med lommene fulle av cash, og helst en Rambo-kniv for å forsvare seg mot desperate grekere når banksystemet kollapser...trygt...
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

dosmont

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. juli 2015, klokken 23:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. juli 2015, klokken 19:53

Ble ikke biltur i år. Konen synes det ble for risikabelt å kjøre avgårde uten en detaljert plan hvor alle overnattinger var bestilt på forhånd, særlig med tanke på at vi har 2 barn, sa hun. Hadde vært gøy om folk la ut nøyaktige reiseruter med hotellnavn, erfaringer og tider / lading pluss ting å se, samt anbefalinger til endringer sånn sett i ettertid.
Så nå blir det 2 uker på Kreta / Hellas med lommene fulle av cash, og helst en Rambo-kniv for å forsvare seg mot desperate grekere når banksystemet kollapser...trygt...
Vi har gjort som konen din ønsker, og det må enn egentlig gjøre når vi også tar med 2 barn.
95% av planlegginga ble utført med google-maps og hotells.com. resten er colorline og storebælt og viki.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Joachim@sancon.no

Vi trenger en overnatting på vei nedover. Vi starter i Drøbak og regner med å ta en overnatting sånn halvveis (er 150 mil til dest) Har selv kjerring og 2 barn på 6 og 9, og satser på å bruke booking.com når vi er klare for å finne et hotell for natten. Det var noen andre på forumet som tipset om det.

Vet ikke om jeg hadde turt å satse en hel ferie på drop-in..

Vi drar om 12 timer og leiligheten i syd Tyskland ble bestilt for 6 timer siden. Det blir sikkert bra! :)

mandresen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. juli 2015, klokken 23:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 07. juli 2015, klokken 19:53
Konen synes det ble for risikabelt å kjøre avgårde uten en detaljert plan hvor alle overnattinger var bestilt på forhånd, særlig med tanke på at vi har 2 barn, sa hun. Hadde vært gøy om folk la ut nøyaktige reiseruter med hotellnavn, erfaringer og tider / lading pluss ting å se, samt anbefalinger til endringer sånn sett i ettertid.
Heisan
Jeg kommer til å legge ut nogenlunde detaljert plan etterhvert. Vi har reist fra Trondheim og har vært innom Legoland, Disneyland Paris og er nå på vei ned til Barcelona. Vi har med 2 barn på 6 og 12 år og tatt mye på sparket. Og vi har ikke hatt flere stopp enn om vi hadde kjørt en dieselpurke. Har brukt kun SC, men selvfølgelig ladet på Legoland og Disneyland.
Vi alle 4 stortrives og vi får mange blikk etter oss både på motorvei og i små landsbyer.


Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

E_S

Jeg ser i hvert fall at med de utbyggingsplanene for SC som ligger til grunn blir neste sommer med Tesla ned hit jeg er nå mye mer aktuelt - da kan jeg kjøre mer eller mindre samme trasé som nå. Jeg kjører med fossilbil Kiel-Passau-Maribor-Zagreb-Split med en overnatting på tur nedover, men kan fint legge sist bit om Ljubljana i stedet for, og der er det allerede SC. Med litt mer SC i Sørøst-Tyskland og Østerrike (bør ha noe ved Linz) samt Kroatia bør man være godt dekket. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. juli 2015, klokken 23:43
Så nå blir det 2 uker på Kreta / Hellas med lommene fulle av cash, og helst en Rambo-kniv for å forsvare seg mot desperate grekere når banksystemet kollapser...trygt...

Hehe, for den som vil ha følelsen av Hellas uten problemene med banksystemet kan jeg anbefale Kypros :)
Norwegian har flyvninger hver lørdag, som regel hyggelig priset.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA