Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av plvr, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:55

« forrige - neste »

Tai

Er det noen som vet om jeg trenger et adapter for å lade i Kroatia? Litt sent å spørre siden vi reiser i morgen men jeg er rimelig sikker på at de har samme standard som Norge.

Eller...?


Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

SR

Sitat fra: Tai på fredag 10. juli 2015, klokken 11:20
Er det noen som vet om jeg trenger et adapter for å lade i Kroatia? Litt sent å spørre siden vi reiser i morgen men jeg er rimelig sikker på at de har samme standard som Norge.

Eller...?
Tai


Er i Kroatia nå med Tesla. Kom hit i dag, så kan ikke sies å ha full oversikt....  Men jeg ser at de har samme  schuko som oss. Har ellers allerede prøvd 22kw type 2 lader i en liten by ved der vi bor. Virket som bare det og var også gratis!

Turen ned hit har forøvrig gått helt strålende. Vi tok østlig rute. Først gjennom Sverige (utrolig bråkete veidekke!), deretter Danmark og ferge Gedser-Rostock. God plass på SC både i Sverige og Danmark. På den nye SCen rett før Rødby/Gedser så må man parkere i en liten gressbakke for å komme inntil laderen. Altså en grunn til å ha firehjulsdrift
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

E_S

Kroatia bruker samme Schuko som Norge, og strømnettet er som stort sett alle land i Europa vanlig 400V TN-nett, altså finner man røde 3-faskontakter her og der. Ladepunkter er vanlige type 2. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Tai

Tusen takk SR og E_S, fint å få det 100% avklart. :)

Bilen er vasket innvendig og utvendig, mesteparten av tingene er pakket. Tror vi har husket alt, om noe er glemt får vi plukke det opp på veien.

Noen tips om veien til Kroatia eller andre ting jeg må huske på? Vi tar ferge fra Bergen til Hirtshals i morgen og kjører da derfra i 8 tiden søndags morgen. Er det for optimistisk å satse på at vi er fremme i Kroatia mandags kveld? Vi har hus ved Pula i nord Kroatia, ca 6-7 mil fra grensen til Slovenia. Det bilr ca 9 timers effektiv kjøring for dagen, slik jeg har sett på det blir det 4-5 ladinger per dag.

Tai

Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

SR

Vi kjørte fra Østfold til et liten by bare fem mil fra Pula. Vår reiserute var i starten litt annerledes enn din, men antar at når du kommer til Tyskland så velger du samme rute som oss etter hvert.  Dvs at du setter kursen mot Berlin og deretter sørover. 

I Tyskland ladet vi i Herzsprung (stort Truckstopp, men ikke et sted man vil bruke mye tid).  Nempitz, 247 km lengre sør.  Etappen går bra når du har nærmest fult batteri fra Herzsprung og holder 140-150'km/t. Nempitz var forøvrig også en plass du ikke ønsker å bruke mer tid enn nødvendig på.  Neste lading var i Munchberg.  Her var det mange spisesteder å velge mellom, og en bra plass å plassere SC. 
Deretter stoppet vi i kort tid i Hilpotstein for å ha litt reserve til Schweitenkirchen.  Her spiste vi middag (ok veikro) og fikk ladet så mye at vi hoppet over neste Sc og kjørte til Salzburg. Navigasjonen tar deg her gjennom et boligstrøk til SC. Den ligger ved et hotell hvor du får første møte med Tyrol-kultur. Hotellet forøvrig drevet av en elbilfantast. Ta deg en tur på pissoaret, så skjønner du hva jeg mener... (Ikke det samme på dametoalettet. Fikk det undersøkt...).
Så over/gjennom alpene.  Mye tunneler og du bruker mindre strøm enn du tror. Kunne kjørt helt til Ljubliana, men valgte en kort reservelading i Villach. Den SC-en er forøvrig inne i byen, og neppe noe problem å slå ihjel noe tid der.

I Ljubliana ligger SC ved et helt greit hotell. Vi valgte å overnatte der for å oppleve litt av Slovenias hovedstad om kvelden. Flott by og mye liv i sentrum. Siste etappe til Istria (der også Pula ligger) var bar en flott kjøretur gjennom Slovensk landsbygd. Mye nedover så forbruket ble bare ca 180kwh selv med en del 130 soner.
Så svaret er at det er helt realistisk å komme fram til mandag kveld!

God tur og nyt turen som en del av ferien!

Vi hadde en overnatting i Tyskland
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

Tai

SR, hvilken by utenfor Pula bor du i? Vi skal bo rett utenfor Cabrunici.

Takk for tipsene også, gleder oss til å sette igang!

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Elliot

Hei,
Jeg håper dette er riktig tråd for spørsmålet mitt,
Jeg planlegger en tur til Brno i Tsjekkia i august. Siste SC i Tyskland er nesten 40 mil fra Brno og det er ingen SC i Tsjekkia ennå...
Er det noen som har erfaring med lading infrastruktur i Tsjekkia?
Elliot, vår S85D levert Mar-2015
#2, Blå Nissan Leaf Tekna fra Jan-2014

SR

Sitat fra: Tai på lørdag 11. juli 2015, klokken 00:05
SR, hvilken by utenfor Pula bor du i? Vi skal bo rett utenfor Cabrunici.

Takk for tipsene også, gleder oss til å sette igang!

Tai

Vi bor i Rabac noen dager til. Det er en gratis type 2 lader,  22kw om du har dobbeltlader, på torget i Labin.  Mener det også skal være en slik i Pula også. Men da har du en i "reserve" om det skulle bli nødvendig.

Været er forøvrig mildt og fint.....
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

E_S

Sitat fra: Elliot på lørdag 11. juli 2015, klokken 02:08
Hei,
Jeg håper dette er riktig tråd for spørsmålet mitt,
Jeg planlegger en tur til Brno i Tsjekkia i august. Siste SC i Tyskland er nesten 40 mil fra Brno og det er ingen SC i Tsjekkia ennå...
Er det noen som har erfaring med lading infrastruktur i Tsjekkia?

Om du kjører gjennom/forbi Praha er det både type 2-punkter i sentrum og på det store kjøpesenteret "Cerny Most" i utkanten. Sistnevnte er gratis, man får kort til å åpne ladingen i informasjonen på senteret. Helt greit å slå i hjel litt tid der ute om man ikke ønsker å reise helt inn til sentrum, og har du dobbeltlader skal det ikke så mye til før du har nok strøm til å fortsette til Brno. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Elliot

Tusen takk!
Type 2 i kjøpesenteret er en god løsning, jeg håper bare vi klarer å få det før de stenger den i kveld...
Elliot, vår S85D levert Mar-2015
#2, Blå Nissan Leaf Tekna fra Jan-2014

Lacaixxa

Jeg sitter nå i Frankrike etter en strålende tur fra Norge, bortsett fra at SC i D'Orange Frankrike ikke virket ved ankomst. Når jeg ringte Tesla kunne de opplyse om denne laderen ikke fungerte, og at jeg hadde valget mellom å kjøre til ny lader, eller vente på tauebil (!) Heldigvis var det 66 km til annen SC, mens jeg hadde rundt 60 typical igjen. 66 km motsatt vei med grinete familie som bet negler var ingen fin opplevelse. Ved ny SC var det kø av Teslaer som hadde opplevd det samme, i tillegg til en danske med 12V problemer pga. 0-kjøring av batteri. Tesla fraskrev seg  ansvar for å betale for hotell selv om jeg ble 4 timer forsinket og kom til destintasjon kl. 0200 på natten med to små barn.

Tips til alle som skal til europa må derfor være å ringe Tesla underveis for en oppdatering av SC status.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Jejl

Sitat fra: Lacaixxa på søndag 12. juli 2015, klokken 21:48
Jeg sitter nå i Frankrike etter en strålende tur fra Norge, bortsett fra at SC i D'Orange Frankrike ikke virket ved ankomst. Når jeg ringte Tesla kunne de opplyse om denne laderen ikke fungerte, og at jeg hadde valget mellom å kjøre til ny lader, eller vente på tauebil (!) Heldigvis var det 66 km til annen SC, mens jeg hadde rundt 60 typical igjen. 66 km motsatt vei med grinete familie som bet negler var ingen fin opplevelse. Ved ny SC var det kø av Teslaer som hadde opplevd det samme, i tillegg til en danske med 12V problemer pga. 0-kjøring av batteri. Tesla fraskrev seg  ansvar for å betale for hotell selv om jeg ble 4 timer forsinket og kom til destintasjon kl. 0200 på natten med to små barn.

Tips til alle som skal til europa må derfor være å ringe Tesla underveis for en oppdatering av SC status.
Det er ikke sikkert at tauebil hadde vært så dumt. Dere hadde vel da blitt tauet i riktig retning på Teslas regning til nærmeste sc?

Lacaixxa

Tja! Det er alltids mer styr når man er 2+2 og bagasje. Dansken jeg traff med 12v problemer hadde ventet på tauebil i 4t når vi traff han, og alle hotellene i området var fulle! Poenget mitt er at tesla ikke kan tillate nedetid på SC. Da må de i alle fall ha folk på plass som kan informere og problemløse på stedet.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

E_S

Velkommen til den verdenen vi som har hatt/har annen elbil må leve i. ;) Når man er avhengig av "vanlige" hurtigladere som stort sett står plassert *en* på hvert sted og med en bil som med "lite strøm" har maksimalt et par mil igjen å kjøre, er det ganske kjipt om hurtigladeren er ute av drift, noe som absolutt ikke er uvanlig. Ikke kan man klage sin nød og få noen assistanse uten å måtte dekke det selv heller.. Å garantere mot nedetid tror jeg blir vanskelig til umulig. Er hver "SC-dings" autonom eller henger alle sammen sammen på et sted?
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Espen Hugaas Andersen

De er til en viss grad uavhengige av hverandre. Men de har stort sett samme transformator og i hvert fall samme nett-tilkobling, så om dette går i stykker slutter alle superladerne å fungere. Stort sett eneste måte å unngå dette på er ved å koble seg til forskjellige transformatorer og eventuelt regionnett.

Jeg vet det er en del datasentre som ligger akkurat på grensen mellom to regionnett, slik at de kan ha redundant kraft fra begge regionnettene. Men dette er kanskje litt overkill for en superladestasjon.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA