Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av plvr, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:55

« forrige - neste »

Lacaixxa

Sitat fra: E_S på søndag 12. juli 2015, klokken 23:32
Velkommen til den verdenen vi som har hatt/har annen elbil må leve i. ;) Når man er avhengig av "vanlige" hurtigladere som stort sett står plassert *en* på hvert sted og med en bil som med "lite strøm" har maksimalt et par mil igjen å kjøre, er det ganske kjipt om hurtigladeren er ute av drift, noe som absolutt ikke er uvanlig. Ikke kan man klage sin nød og få noen assistanse uten å måtte dekke det selv heller.. Å garantere mot nedetid tror jeg blir vanskelig til umulig. Er hver "SC-dings" autonom eller henger alle sammen sammen på et sted?

Vi har det nok bedre nå med tesla enn noen gang før, men tesla ligger jo opp til at bilkjøring med SC skal være like sømløst som vanlig. Da kommer nedetiden på SC som en overraskelse man forventer at Tesla bruker store ressurser på å håndtere/forhindre.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Amoss

Sitat fra: Lacaixxa på mandag 13. juli 2015, klokken 09:36
Vi har det nok bedre nå med tesla enn noen gang før, men tesla ligger jo opp til at bilkjøring med SC skal være like sømløst som vanlig. Da kommer nedetiden på SC som en overraskelse man forventer at Tesla bruker store ressurser på å håndtere/forhindre.

Det tror jeg nok også de gjør. Men at noe som helst system skal være helt uten nedetid er og blir en utopi. Løsningen er som nevnt over redundans i systemet. Hver lader har to stolper - check. De aller fleste stasjoner har mer enn en lader - check. Men så vidt jeg vet har vær stasjon kun en transformator og inngående linje.

Neste nivå av redundans måtte da være kort avstand mellom ladestasjonene - og du sa det var kun 6,6 mil til neste? - check.

Det som virkelig feilet her - så langt jeg kan se - er dette systemet Tesla lanserte tidligere i år, der bilen skulle sjekke tilgjengeligheten på superladestasjonene på veien, og rute deg til en som fungerer. At stasjonen var nede er ikke noe du skulle oppdaget da du kom frem - i alle fall ikke når Tesla tydelig var klar over problemet. Ett tidlig varsel om at denne var utilgjengelig ville gitt deg mulighet til å velge en annen vei, eller redusere farten på ett tidligere tidspunkt for å sikre at du ville komme frem til en fungerende stasjon. Oppfølgingen fra Tesla når situasjonen først hadde oppstått kan også se ut til å ha vært en smule suboptimal :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lacaixxa

Sitat fra: Amoss på mandag 13. juli 2015, klokken 09:51
Sitat fra: Lacaixxa på mandag 13. juli 2015, klokken 09:36

Det tror jeg nok også de gjør. Men at noe som helst system skal være helt uten nedetid er og blir en utopi. Løsningen er som nevnt over redundans i systemet. Hver lader har to stolper - check. De aller fleste stasjoner har mer enn en lader - check. Men så vidt jeg vet har vær stasjon kun en transformator og inngående linje.

Neste nivå av redundans måtte da være kort avstand mellom ladestasjonene - og du sa det var kun 6,6 mil til neste? - check.

Det som virkelig feilet her - så langt jeg kan se - er dette systemet Tesla lanserte tidligere i år, der bilen skulle sjekke tilgjengeligheten på superladestasjonene på veien, og rute deg til en som fungerer. At stasjonen var nede er ikke noe du skulle oppdaget da du kom frem - i alle fall ikke når Tesla tydelig var klar over problemet. Ett tidlig varsel om at denne var utilgjengelig ville gitt deg mulighet til å velge en annen vei, eller redusere farten på ett tidligere tidspunkt for å sikre at du ville komme frem til en fungerende stasjon. Oppfølgingen fra Tesla når situasjonen først hadde oppstått kan også se ut til å ha vært en smule suboptimal :p

Stort sett enig med deg bortsett fra at vi ikke kan ligge opp til å ha 6 mil tilgjengelig på hver etappe. Og det er vel ikke mange sc'er med 60km avstand
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

VL

Jeg skal på ferie om ikke så lenge og hytten vi skal bo i ligger vel 15-20 meter fra parkeringsplassen. Er det mulig å bruke skjøteledning fra 16A uttak og ned til bilen og lade via dette? Eller er det veldig brannfarlig?

Evt noen andre tips til hva jeg kan/bør gjøre? ( langt til nærmeste lade punkt.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt


Restusj

Nå har jeg også bestillt Type3c kabel. I tillegg har jeg ChaDemo og type2 kabel så da burde jeg være rustet for 3 ukers ferie i Frankrike. På fredag går turen til sentrum av Paris og er noe spent på hvordan det vil ta seg ut. Har bestillt parkeringsplass i et av garasjene (Quay Branly) like ved Eiffel tårnet men vet ingenting om breddebegrensningen i disse garasjene. Å stå fast i en 90' sving i garasjen med 21" felger blir over gjennomsnittet spennende.

Noen som har erfaringer fra disse garasjene?
S85, 85kW, Grå, 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Park, Nappa-skinn, Vinterpakke, dobbeltlader,

VL

Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Cobos

Pass på at kabelen når den er i bruk ikke ligger kveilet opp, eller i veldig store løkker, type 2-3m hver. Jeg er også litt paranoid spesielt først gang jeg bruker en ladekabel og kjenner på temp ved først 15, 45 og 120 min. Den skal være kaldere enn hånda di.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

LA-Thing

Til info; Orange er oppe igjen. Står og lader der nå i 32 grader.
Drammen, Tesla Model S #2510

Harlex

I fjor hadde jeg en egen tråd i forbindelse med vår årlige tur til den franske riviera.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12533.msg344601.html#msg344601
I år virker det som at "alle" skal nedover så jeg nøyer meg med en oppsummering i denne tråden:
Startet fra Bergen og tok danskebåten... Overnatting i Hannover, sørtyskland og Milano før vi cruiste inn på den franske riviera via den italienske riviera. ( Dormo- Nice går helt greit) Ca samme veien tilbake....
Bilen: bilen fungerte bra inntil vi fikk totalsstopp på A8 på den franske riviera. Takket være kjent unik Tesla service gikk dette greit. Det viste seg å være den kjente kontaktorfeilen på batteriet. Vi fikk tilfredsstillende leiebil av Tesla. Pga. tidstrøbbel rakk de ikke å fikse batteriet. Løsningen var nytt batteri. Jeg er ikke lei meg for det. Byttet et b-batteri mot et nytt D-batteri. Ellers så har ferien vært finfin. Har kun ladet på SC foruten litt på leiehus..... Så idag at jeg hadde fått en miniatyrbulk på støtfangeren bak men det er vel å forvente etter snart 55 000 km. Hadde forøvrig en kantkjøring i parkeringshus i Frankrike... Banningen etter den ligger vel som ekko i fjellene der fremdeles i mange år fremover... Alt i alt en finfin tur. Har truffet MANGE hyggelige Teslaeiere på SC-ene nedover...både norske og utenlandske...... Total reise ble  ca 5000 km... Gjentar suksessen neste år....   
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

RonnyØ

Sitat fra: Harlex på torsdag 16. juli 2015, klokken 21:43
I fjor hadde jeg en egen tråd i forbindelse med vår årlige tur til den franske riviera.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12533.msg344601.html#msg344601
I år virker det som at "alle" skal nedover så jeg nøyer meg med en oppsummering i denne tråden:
Startet fra Bergen og tok danskebåten... Overnatting i Hannover, sørtyskland og Milano før vi cruiste inn på den franske riviera via den italienske riviera. ( Dormo- Nice går helt greit) Ca samme veien tilbake....
Bilen: bilen fungerte bra inntil vi fikk totalsstopp på A8 på den franske riviera. Takket være kjent unik Tesla service gikk dette greit. Det viste seg å være den kjente kontaktorfeilen på batteriet. Vi fikk tilfredsstillende leiebil av Tesla. Pga. tidstrøbbel rakk de ikke å fikse batteriet. Løsningen var nytt batteri. Jeg er ikke lei meg for det. Byttet et b-batteri mot et nytt D-batteri. Ellers så har ferien vært finfin. Har kun ladet på SC foruten litt på leiehus..... Så idag at jeg hadde fått en miniatyrbulk på støtfangeren bak men det er vel å forvente etter snart 55 000 km. Hadde forøvrig en kantkjøring i parkeringshus i Frankrike... Banningen etter den ligger vel som ekko i fjellene der fremdeles i mange år fremover... Alt i alt en finfin tur. Har truffet MANGE hyggelige Teslaeiere på SC-ene nedover...både norske og utenlandske...... Total reise ble  ca 5000 km... Gjentar suksessen neste år....   
Hørtes ut som du hadde en finfin tur! Hilsen hvit P85+ på Randers ;)
Husqvarna Automower 320

E_S

Etter å ha kjørt gammel Audi 100 Turbo quattro gjennom hele Europa (kryss i taket at den faktisk har holdt hele turen uten det minste problem!) denne sommeren gleder jeg meg i hvert fall til å neste gang kunne kjøre rundt uten å måtte fylle bensin for nesten tusenlappen støtt og stadig! ;) Om kanskje totalregnskapet ikke er like rosenrødt er det likevel en psykisk tilfredsstillelse å slippe de bensinstasjonbesøkene "hele tiden".. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Harlex

Sitat fra: RonnyØ på torsdag 16. juli 2015, klokken 21:48
Sitat fra: Harlex på torsdag 16. juli 2015, klokken 21:43
I fjor hadde jeg en egen tråd i forbindelse med vår årlige tur til den franske riviera.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12533.msg344601.html#msg344601
I år virker det som at "alle" skal nedover så jeg nøyer meg med en oppsummering i denne tråden:
Startet fra Bergen og tok danskebåten... Overnatting i Hannover, sørtyskland og Milano før vi cruiste inn på den franske riviera via den italienske riviera. ( Dormo- Nice går helt greit) Ca samme veien tilbake....
Bilen: bilen fungerte bra inntil vi fikk totalsstopp på A8 på den franske riviera. Takket være kjent unik Tesla service gikk dette greit. Det viste seg å være den kjente kontaktorfeilen på batteriet. Vi fikk tilfredsstillende leiebil av Tesla. Pga. tidstrøbbel rakk de ikke å fikse batteriet. Løsningen var nytt batteri. Jeg er ikke lei meg for det. Byttet et b-batteri mot et nytt D-batteri. Ellers så har ferien vært finfin. Har kun ladet på SC foruten litt på leiehus..... Så idag at jeg hadde fått en miniatyrbulk på støtfangeren bak men det er vel å forvente etter snart 55 000 km. Hadde forøvrig en kantkjøring i parkeringshus i Frankrike... Banningen etter den ligger vel som ekko i fjellene der fremdeles i mange år fremover... Alt i alt en finfin tur. Har truffet MANGE hyggelige Teslaeiere på SC-ene nedover...både norske og utenlandske...... Total reise ble  ca 5000 km... Gjentar suksessen neste år....   
Hørtes ut som du hadde en finfin tur! Hilsen hvit P85+ på Randers ;)
Hyggelig å preike med deg der...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: Harlex på torsdag 16. juli 2015, klokken 21:43
I fjor hadde jeg en egen tråd i forbindelse med vår årlige tur til den franske riviera.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12533.msg344601.html#msg344601
I år virker det som at "alle" skal nedover så jeg nøyer meg med en oppsummering i denne tråden:
Startet fra Bergen og tok danskebåten... Overnatting i Hannover, sørtyskland og Milano før vi cruiste inn på den franske riviera via den italienske riviera. ( Dormo- Nice går helt greit) Ca samme veien tilbake....
Bilen: bilen fungerte bra inntil vi fikk totalsstopp på A8 på den franske riviera. Takket være kjent unik Tesla service gikk dette greit. Det viste seg å være den kjente kontaktorfeilen på batteriet. Vi fikk tilfredsstillende leiebil av Tesla. Pga. tidstrøbbel rakk de ikke å fikse batteriet. Løsningen var nytt batteri. Jeg er ikke lei meg for det. Byttet et b-batteri mot et nytt D-batteri. Ellers så har ferien vært finfin. Har kun ladet på SC foruten litt på leiehus..... Så idag at jeg hadde fått en miniatyrbulk på støtfangeren bak men det er vel å forvente etter snart 55 000 km. Hadde forøvrig en kantkjøring i parkeringshus i Frankrike... Banningen etter den ligger vel som ekko i fjellene der fremdeles i mange år fremover... Alt i alt en finfin tur. Har truffet MANGE hyggelige Teslaeiere på SC-ene nedover...både norske og utenlandske...... Total reise ble  ca 5000 km... Gjentar suksessen neste år....   
Glemte å nevne at jeg ikke er enig i kritikken som fremkommer i forhold til navigasjonen. Har brukt den hele veien og er imponert... Ytterst få feil og veldig praktisk å bare taste inn hotellet man skal på.... Trip-planeren som per nå kun er beta har også vært veldig bra.... Hadde med oppdatert tom tom også men den ble ikke brukt....
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Lacaixxa

Bra å høre at tesla håndterte det på en bra måte Harlex. Befinner meg i JLP nå. Anbefaler du via Milano til returen ? Jeg fulgte tesla navi og kjørte gjennom Frankrike (og en ikke-fungerbar SC i d'Orange) på vei ned.

2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA