Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av plvr, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:55

« forrige - neste »

VL

Da er det blitt bestemt at vi skal tilbringe 5 dager på fjellet neste uke, før vi kjører videre. Nærmere sagt Geilo. Vet det er en SC på gol, men den blir det litt langt å kjøre til å fra når vi holder til på Geilo. Det blir jo en god del kjøring rundt om til forskjellige fasiliteter.
Hotellet har heller ikke mulighet for lading av elbil ( helt idiotisk at jeg ikke får lade med skjøtekabel en gang ) Så er det noen som vet om muligheter for lading der oppe? Er det kun vanlig hurtiglader? Og hvor mange KM får man ut av en hurtiglader ved å lade i 30 min f.eks?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

weld77

Får vel nesen 30 mil på en halvtime om du har en ladegruppe alene. Men mister en del på de 5 milene med oppoverbakke tilbake til Geilo. Om du topper godt opp på Gol på veien har du ganske mye småkjøring. Videre fra Geilo er det mye nedoverbakke og lavt forbruk.

Sikkert noen som låner bort en stikkontakt en natt eller to mot litt påskjønnelse i form av noe vin, litt penger eller en prøvetur i bilen.

Det er en offentlig hurtiglader på Geilo, men den har kun Chademo og krever adapter til noen tusenlapper for å kunne brukes på en Tesla. 22kW-punkt finnes ikke så vidt jeg kan se.

Tuxedo

#152
Sitat fra: VL på lørdag 18. juli 2015, klokken 16:12
Da er det blitt bestemt at vi skal tilbringe 5 dager på fjellet neste uke, før vi kjører videre. Nærmere sagt Geilo. Vet det er en SC på gol, men den blir det litt langt å kjøre til å fra når vi holder til på Geilo. Det blir jo en god del kjøring rundt om til forskjellige fasiliteter.
Hotellet har heller ikke mulighet for lading av elbil ( helt idiotisk at jeg ikke får lade med skjøtekabel en gang ) Så er det noen som vet om muligheter for lading der oppe? Er det kun vanlig hurtiglader? Og hvor mange KM får man ut av en hurtiglader ved å lade i 30 min f.eks?
Enig i at det er idiotisk at hotellet ikke legger til rette for lading eller gjør noen undersøkelser.  Hadde satset på å bare kjøre litt rundt og lete etter en blå eller rød kontakt.  Det er så mange bedrifter på Geilo at det helt sikkert er noen som har en.  De aller fleste stiller kontakten sin til rådighet dersom man fremstår som vennlig og hyggelig og legger litt kontanter i potten. Det fine med å komme seg ut fra byen til litt mindre bebygde strøk er at folk man møter er stort sett mye mer løsningsorienterte  :D
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Tai

Sitat fra: dosmont på lørdag 18. juli 2015, klokken 15:48
Bare et reisetips, sikkert nevnt tidligere men skader ikke å nevne det igjen :)

Hvis dere skal til Østerrike så kjøp en "vignette"
Klistremerke som skal vise at du har betalt en type veiavgift.
Koster 8 eur a 10 dager, og alle bensinstasjonene ifbm autobahn har dem.
Boten er på 100 euro hvis du blir tatt.

Og skal du videre til eller gjennom Slovenia må du ha vignette der og. Et annet tips for Østerrike er at det er strengt forbudt med dashcam! Du risikerer kraftige bøter om du blir tatt!

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

VL

@Tuxedo:

Ja det er ganske så på trynet! Får vel bare prøve meg litt fram som du sier, lete litt... Eventuelt kjøpe den adapteren til Chademo kontakten. Men det var jo en vanvittig pris på den da! Visst ikke lurer jeg på om jeg skal strekke en skjøteledning fra leiligheten jeg skal bo i, å lade via den, men det blir vel dårlig stemning om hotellet får greie på dette...
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

MeTesla

Jeg kom hjem i går fra bilferie der vi kjørte Sverige - Danmark - Tyskland via Bremen videre til Nederland, noen netter der før vi dro via Belgia til Frankrike og endte opp i Calais på Holiday Inn der.

Mine erfaringer:

Superlading: Flotte saker! Men mye trafikk på disse. Måtte vente noen ganger men ikke mange. Uansett trist å komme som nr 2 og få redusert kapasitet. Mange steder var også en av laderne ute av stand.

Annen lading: Ikke nødvendig for min del. Hadde med Type 2 og rødt + blått adapter men ingen landsspesifikke overganger så disse hadde jeg kanskje uansett ikke fått noen glede av.

Trafikk: Ja. Mye til tider. Lange køer spesielt rundt Hamburg.

Bilen som sådan, 3 uker gammel: En drøm å kjøre. Litt risting i ratt i høyere hastigheter? Eller bare noe jeg innbillte meg? Ladelukeproblemer som beskrevet i annen tråd. Ut over det en veldig god opplevelse med bilen. Den står nå og puster ut og nyter sitt 10A sugerør som den skal kose seg med lenge og vel før vi drar på fjellet om 2 dager:-)

SR

Sitat fra: MeTesla på mandag 20. juli 2015, klokken 09:38

Bilen som sådan, 3 uker gammel: En drøm å kjøre. Litt risting i ratt i høyere hastigheter? Eller bare noe jeg innbillte meg? Ladelukeproblemer som beskrevet i annen tråd. Ut over det en veldig god opplevelse med bilen.

Vi har også akkurat avsluttet en lang Europatur. Jeg registrerte også risting i bilen i hastigheter ov 130 km/t. Men jeg klarte ikke å lokalisere det til risting i rattet slik det oppleves ved ubalanserte hjul. Det opplevdes mer som risting i hele bilen.

Jeg opplevde forøvrig også at ladeluken av og til ikke åpnet seg ved bruk av knappen på SC. Men det løste seg alltid ved å sikte litt opp mot bakruta. Mener å ha lest her inne at føleren sitter der.
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

Tuxedo

I dag åpner SC i Girona, for de som er på de kanter.  Spanias første.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

jkirkebo

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 21. juli 2015, klokken 09:18
I dag åpner SC i Girona, for de som er på de kanter.  Spanias første.

Nja, det er vel godt over en uke siden jeg hørte om første gjennomførte lading der. Mulig det er noe offisielt i dag men den har vært åpen en god stund.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Tuxedo

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 21. juli 2015, klokken 09:26
Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 21. juli 2015, klokken 09:18
I dag åpner SC i Girona, for de som er på de kanter.  Spanias første.

Nja, det er vel godt over en uke siden jeg hørte om første gjennomførte lading der. Mulig det er noe offisielt i dag men den har vært åpen en god stund.
Ja, offisiell åpning kl 12.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Teslanewbie

#160
Sitat fra: Tai på lørdag 18. juli 2015, klokken 19:28
Sitat fra: dosmont på lørdag 18. juli 2015, klokken 15:48
Bare et reisetips, sikkert nevnt tidligere men skader ikke å nevne det igjen :)

Hvis dere skal til Østerrike så kjøp en "vignette"
Klistremerke som skal vise at du har betalt en type veiavgift.
Koster 8 eur a 10 dager, og alle bensinstasjonene ifbm autobahn har dem.
Boten er på 100 euro hvis du blir tatt.

Og skal du videre til eller gjennom Slovenia må du ha vignette der og. Et annet tips for Østerrike er at det er strengt forbudt med dashcam! Du risikerer kraftige bøter om du blir tatt!

Tai


Vedrørene dashcam.  Det gis bot på 10000euro .. også ande land har forbud . Luxemburg etc :

http://www.rt.com/news/194236-germany-dashcam-video-fine/


Spørsmål :

Må  kameran demonteres ( har blackvue 650 dual)  eller er det nok med å trekke ut kablene ?

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cairnz

Merk at det er forskjell mellom bøter for å ha dashcam i bilen operativt (Østerrike, bl.a.) og det å laste opp videoer fra det (De fleste andre).

Hvis du drar ut kablene på 650-en er det jo en smal sak å dra ut selve kameraet og legge det i hanskerommet når du kjører i f.eks. Østerrike.

Elbilist

Teslanewbie

Sitat fra: cairnz på tirsdag 21. juli 2015, klokken 10:33
Merk at det er forskjell mellom bøter for å ha dashcam i bilen operativt (Østerrike, bl.a.) og det å laste opp videoer fra det (De fleste andre).

Hvis du drar ut kablene på 650-en er det jo en smal sak å dra ut selve kameraet og legge det i hanskerommet når du kjører i f.eks. Østerrike.

Får jo ikke fjernet kameraene  uten å fjerne festet som er limt fast med 3M ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

cairnz

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 21. juli 2015, klokken 10:36
Sitat fra: cairnz på tirsdag 21. juli 2015, klokken 10:33
Merk at det er forskjell mellom bøter for å ha dashcam i bilen operativt (Østerrike, bl.a.) og det å laste opp videoer fra det (De fleste andre).

Hvis du drar ut kablene på 650-en er det jo en smal sak å dra ut selve kameraet og legge det i hanskerommet når du kjører i f.eks. Østerrike.

Får jo ikke fjernet kameraene  uten å fjerne festet som er limt fast med 3M ?

Joda, kameraene sitter jo bare "klipset" fast i festene. Det er en liten knapp du kan holde inne, så kan du dra ut kameraene enkelt. At festene til kameraet sitter igjen kan jo umulig være ulovlig :)
Elbilist

Teslanewbie

Sitat fra: cairnz på tirsdag 21. juli 2015, klokken 10:38
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 21. juli 2015, klokken 10:36
Sitat fra: cairnz på tirsdag 21. juli 2015, klokken 10:33
Merk at det er forskjell mellom bøter for å ha dashcam i bilen operativt (Østerrike, bl.a.) og det å laste opp videoer fra det (De fleste andre).

Hvis du drar ut kablene på 650-en er det jo en smal sak å dra ut selve kameraet og legge det i hanskerommet når du kjører i f.eks. Østerrike.

Får jo ikke fjernet kameraene  uten å fjerne festet som er limt fast med 3M ?

Joda, kameraene sitter jo bare "klipset" fast i festene. Det er en liten knapp du kan holde inne, så kan du dra ut kameraene enkelt. At festene til kameraet sitter igjen kan jo umulig være ulovlig :)


P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA