Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av plvr, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:55

« forrige - neste »

Harlex

#135
Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 16. juli 2015, klokken 23:04
Bra å høre at tesla håndterte det på en bra måte Harlex. Befinner meg i JLP nå. Anbefaler du via Milano til returen ? Jeg fulgte tesla navi og kjørte gjennom Frankrike (og en ikke-fungerbar SC i d'Orange) på vei ned.
Yepp... Anbefaler Milano... Fin vei med mye fint å se... Det er vel ca 300+ km fra Nice... Går greit i normal hastighet med full lading... Ca 100-120 km/t. Jeg lunket i begynnelsen og ga på  til 140 150 km/t underveis...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

ToWalkOrDrive

#136
Sitat fra: Harlex på torsdag 16. juli 2015, klokken 22:03
Sitat fra: Harlex på torsdag 16. juli 2015, klokken 21:43
I fjor hadde jeg en egen tråd i forbindelse med vår årlige tur til den franske riviera.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12533.msg344601.html#msg344601
I år virker det som at "alle" skal nedover så jeg nøyer meg med en oppsummering i denne tråden:
Startet fra Bergen og tok danskebåten... Overnatting i Hannover, sørtyskland og Milano før vi cruiste inn på den franske riviera via den italienske riviera. ( Dormo- Nice går helt greit) Ca samme veien tilbake....
Bilen: bilen fungerte bra inntil vi fikk totalsstopp på A8 på den franske riviera. Takket være kjent unik Tesla service gikk dette greit. Det viste seg å være den kjente kontaktorfeilen på batteriet. Vi fikk tilfredsstillende leiebil av Tesla. Pga. tidstrøbbel rakk de ikke å fikse batteriet. Løsningen var nytt batteri. Jeg er ikke lei meg for det. Byttet et b-batteri mot et nytt D-batteri. Ellers så har ferien vært finfin. Har kun ladet på SC foruten litt på leiehus..... Så idag at jeg hadde fått en miniatyrbulk på støtfangeren bak men det er vel å forvente etter snart 55 000 km. Hadde forøvrig en kantkjøring i parkeringshus i Frankrike... Banningen etter den ligger vel som ekko i fjellene der fremdeles i mange år fremover... Alt i alt en finfin tur. Har truffet MANGE hyggelige Teslaeiere på SC-ene nedover...både norske og utenlandske...... Total reise ble  ca 5000 km... Gjentar suksessen neste år....   
Glemte å nevne at jeg ikke er enig i kritikken som fremkommer i forhold til navigasjonen. Har brukt den hele veien og er imponert... Ytterst få feil og veldig praktisk å bare taste inn hotellet man skal på.... Trip-planeren som per nå kun er beta har også vært veldig bra.... Hadde med oppdatert tom tom også men den ble ikke brukt....

Kanskje det er nasjonale eller lokale forskjeller på hvor navigasjonen er god. Og at den suger flere steder i Norge? Et eksempel fra i går: Jeg kjørte fra Sandnes til Drammen for å hente en sykkel jeg hadde kjøpt. Kjørte E39/E18 på tross av at navi ville jeg skulle kjøre over fjellet - greit nok. Da jeg skulle hjem etter en bedre hamburger ved xxl så ladet jeg på Lier. Tenkte at navi skulle få viljen og at jeg skulle kjøre over fjelletvia Kongsberg og Vinje SC. Første rare ting er at den ikke ville jeg skulle forbi Notodden. Jeg fulgte navi for søken etter nye eventyr. På vei til Vinje tar den meg over veier kun egnet for Range Rovere på noe som muligens en gang har lignet asfalt. Må si jeg ble mektig imponert over kjøremaskinen Tesla, men all ristingen kan umulig være bra for bilen. Etter lenge og vel er jeg på Vinje, og her kommer største feilen: den vil ha meg via Haugesund og ferje for å komme til Sandnes. Det skal ta over 5 timer. Ikke noetips om Dalen og Suleskar. Til og med da jeg endret destinasjon til Byrkjedalstunet vil den ha meg på en nordlig rute. Da jeg endret til Fidjeland fikk jeg endelig anvisninger via Dalen/Suleskar.Dette tok vel 2,5 timer hjem. Og igjen: fantastisk deilig å trø oppover bakkene. Og sønnen var kjempefornøyd morgenen etter da han fikk prøvd den nye sykkele etter at pappaen hadde kjørt 950km for å hente.

PS: Jeg brukte gratisappen Maps på Android telefonen til navigasjonssjekking, bla ved å fi nne raskeste vei fra Vinje. Den ville ikke til Haugesund, så kanskje ikke Tesla vil at jeg skal ha for lite batteri ved destinasjonen...
Tesla Model 3 Performance 2019-
Tesla Model S 85               2014-2018

VL

Hei! Et par ting jeg lurer på  :)... Det står nok flere steder inne på forumet, men ikke alltid like enkelt å finne fram.

Finnes det overganger fra den lade kabelen som følger med bilen, til de vanlige hurtigladerne som leaf etc bruker? Og hvor er dette å få kjøpt i så fall?

Så var det navigasjonen. Når jeg velger en hurtiglader å navigere til blir jeg ofte satt til å kjøre innom en annen først. Er dette fordi bilen vet at jeg ikke når fram?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

tonl

Sitat fra: VL på fredag 17. juli 2015, klokken 09:06
Hei! Et par ting jeg lurer på  :)... Det står nok flere steder inne på forumet, men ikke alltid like enkelt å finne fram.

Finnes det overganger fra den lade kabelen som følger med bilen, til de vanlige hurtigladerne som leaf etc bruker? Og hvor er dette å få kjøpt i så fall?

Så var det navigasjonen. Når jeg velger en hurtiglader å navigere til blir jeg ofte satt til å kjøre innom en annen først. Er dette fordi bilen vet at jeg ikke når fram?

1. Hvis du sikter til Chademo lading som Leaf bruker, så har du denne adapter som Tesla selger. http://shop.teslamotors.com/collections/model-s-charging-adapters/products/chademo-adapter koster 3600kr sist jeg sjekket med Tesla Nord (Grorud).

2. Ta heller det som veiledende. JEg har opplevd at navi oppgir kortere avstand mellom a og b enn det er i virkeligheten. Den bommer som regel med mellom 10-20km. Og jeg kjørte samme ruta som navien anbefaler.

VL

Takk for svar!

Det skal jeg huske på. Noen som vet om bilen klarer Bergen - Gol uten å lade? I følge km skal jo dette gå, men man vet jo aldri?

Er det stort vits å gå for en Chademo overgang da? Hvor mange amper for man ladet på den? Og når man er på langtur i Norge, klarer man seg ikke greit med SC?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Lacaixxa

Det bør vel ikke være noe problem sommerstid (?) I vinter tok jeg en halvtime på hurtiglader i Eidfjord. Da gikk det greit til Geilo.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Tuxedo

Sitat fra: Lacaixxa på fredag 17. juli 2015, klokken 21:36
Det bør vel ikke være noe problem sommerstid (?) I vinter tok jeg en halvtime på hurtiglader i Eidfjord. Da gikk det greit til Geilo.
Bergen - Gol med fulladet 85-batteri er uproblematisk sommerstid.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

VL

Når dere lader på hurtiglader, da bruker man ladekabelen som følger med bilen + Chademo adapter om jeg forstår riktig? Ser noen snakker om noen røde stikk rundt om. Da trenger jeg kun et rødt endestykke slik som det blåe som passer stander kabelen sant? Og hvor raskt kan man lade på hurtigladerne?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

cairnz

Sitat fra: VL på fredag 17. juli 2015, klokken 23:02
Når dere lader på hurtiglader, da bruker man ladekabelen som følger med bilen + Chademo adapter om jeg forstår riktig? Ser noen snakker om noen røde stikk rundt om. Da trenger jeg kun et rødt endestykke slik som det blåe som passer stander kabelen sant? Og hvor raskt kan man lade på hurtigladerne?
Chademo-adapteret plugger du mellom bilen og chademoladeren. du bruker da ikke ladekabelen som fulgte med bilen. "Rødt" endestykke er for å lade på 3-fase. Denne går rett på ladekabelen som fulgte med bilen, du bruker da det røde istedet for det sorte (eller blå).
Elbilist

VL

Sitat fra: cairnz på fredag 17. juli 2015, klokken 23:06
Sitat fra: VL på fredag 17. juli 2015, klokken 23:02
Når dere lader på hurtiglader, da bruker man ladekabelen som følger med bilen + Chademo adapter om jeg forstår riktig? Ser noen snakker om noen røde stikk rundt om. Da trenger jeg kun et rødt endestykke slik som det blåe som passer stander kabelen sant? Og hvor raskt kan man lade på hurtigladerne?
Chademo-adapteret plugger du mellom bilen og chademoladeren. du bruker da ikke ladekabelen som fulgte med bilen. "Rødt" endestykke er for å lade på 3-fase. Denne går rett på ladekabelen som fulgte med bilen, du bruker da det røde istedet for det sorte (eller blå).

Takk :) Da må det skaffes et slikt. Er det ellers noen adaptere som er grei å ha i Norge/Sverige?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Tuxedo

Sitat fra: VL på fredag 17. juli 2015, klokken 09:06
Så var det navigasjonen. Når jeg velger en hurtiglader å navigere til blir jeg ofte satt til å kjøre innom en annen først. Er dette fordi bilen vet at jeg ikke når fram?
Ofte skyldes dette at navigasjonen har hysterisk rekkeviddeangst hvis ruteplanlegger er slått på i instillinger, så her må man nesten gjøre noen beregninger selv.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

dosmont

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 18. juli 2015, klokken 00:43
Sitat fra: VL på fredag 17. juli 2015, klokken 09:06
Så var det navigasjonen. Når jeg velger en hurtiglader å navigere til blir jeg ofte satt til å kjøre innom en annen først. Er dette fordi bilen vet at jeg ikke når fram?
Ofte skyldes dette at navigasjonen har hysterisk rekkeviddeangst hvis ruteplanlegger er slått på i instillinger, så her må man nesten gjøre noen beregninger selv.
Er litt drygt ja.
Når du kommer på 7% så finner den en nærmer som du ikke har trengt å lade på
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

weld77

#147
Rekkeviddeplanleggeren er ubrukelig med Norges topografi.

Jeg stod på Lom med 173tkm igjen etter Strynefjellet. Fikk ikke lagt inn SC Lillehammer som lå 171 km unna (ble routet via Dombås - en omvei på 14 mil). Fikk ikke lagt inn Ringebu en gang (48 km kortere enn til SC Lillehammer)  Gav faen og kjørte sørover. Etter en stund fikk jeg lagt inn Ringebu, hvor jeg skulle ankomme med 1% batteri. Advarsler om "drive slowly" osv. Hadde bøtter og spann med rekkevidde igjen i følge instrumentpanelet. Nådde SC Lillehammer med 23 tkm igjen. Det er mye nedoverbakke og forbruker fra Lom og sørover er svært lavt.

Faktisk rekkevidde har altså blitt undervurdert med 7-8 mil, eller 25% av batterikapasiteten.

Da jeg kjørte fra Elverum en uke tidligere la jeg inn Alvdal (neste SC). Bilen mente jeg skulle snu, kjøre tilbake til Elverum og lade i 0 minutter for så å kjøre nordover.

Tuxedo

Ja, jeg kjører alltid med trip planner avslått i navigasjonen.  Den skaper stort sett bare forvirring.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

dosmont

Bare et reisetips, sikkert nevnt tidligere men skader ikke å nevne det igjen :)

Hvis dere skal til Østerrike så kjøp en "vignette"
Klistremerke som skal vise at du har betalt en type veiavgift.
Koster 8 eur a 10 dager, og alle bensinstasjonene ifbm autobahn har dem.
Boten er på 100 euro hvis du blir tatt.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA