Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av plvr, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:55

« forrige - neste »

thilo

Sitat fra: Lacaixxa på søndag 28. juni 2015, klokken 21:42Ser at satheesh.net brukte Comwell Middelfart på turen til Berlin. Dette ser veldig bra ut, og ligger ved siden av SC. Jeg tenker å bestille her om ikke noen har dårlige erfaringer:) Forresten en noe elbilferie-bekymret kone jeg også;)
Brukte den til og fra Stuttgart, helt greit den.
S85D rød - EL677xx (Tromsø).
Medlem i elbilforeningen og TOCN (signaturmedlem)

smurf

#61
Sitat fra: plvr på lørdag 27. juni 2015, klokken 13:27
Da tenker jeg å klare meg med følgende i Danmark:
1. SC
2. Type 2
3. Norsk til dansk schuko som jeg kjøper i Danmark: http://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik
4. Overgangsadapter 230V CEE til 230V jordet uttak http://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
5. Skjøteledning 2,5mm2

Kan dette gå bra da?

Samme pakkliste som jeg har hatt på to tidligere turer dit og nå 3 gang. Må legge til at jeg kun har brukt SC og resten har vært back-up. Men det kommer jo an på hvor i DK man skal og avstand til SC.

Og svar på spm: Ja det går bra :-) Bare vær obs på at ladeplasser ikke alltid er reservert elbiler i DK. Hadde tenkt å benytte E-On sin type 2 utenfor hotellet ifjor men der var det aldri ledig pga fossilbiler.
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Cobos

Hvordan gjør dere det med reise over vannet? Jeg ønsker jo et godt kompromiss mellom kjørelengde (ikke for lang), pris på å få bilen til Tyskland og vettuge steder å sove. Jeg ser at for meg som skal videre til Belgia er det enklest med Oslo-Kiel ferga, men det er rimelig dyrt med ca 5500,- for 2 personer t/r. Kjøre hele veien gjennom Danmark betyr jo minst en ekstra overnatting. Sjekket også til Hirtshals og det var dyrt og langt. Så langt har jeg kommet fram til at Gøteborg -Kiel er den beste løsningen utenfor sesongen. Da er det overnatting på båten og sparer vel nesten 600 km. Det koster bare rundt 2700,- hvis jeg velger steerage lugar :)

Spørsmålet er vel om det er noen andre lure løsninger for å komme seg til kontinentet for oss.
Gjelder meg og madamen og bare jeg har lappen. Vi har også en S60 som gjør at reisetid blir markant lenger også med SC.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

E_S

Jeg regnet og forsket ganske mye på dette da jeg bodde i Tyskland for noen år siden.

Dette var mine konklusjoner, forutsatt at Oslo/Østlandet er utgangspunktet:
* Det enkleste er uansett Oslo-Kiel. Vær obs på at det enn så lenge ikke er mulig å lade bilen ombord, men det er SC ikke så langt fra Kiel. Kan være håpløst dyrt i høysesong, men ofte greit priset ellers.
* Göteborg-Kiel er også et bra alternativ, men min erfaring er at det sjelden er spesielt mye billigere i høysesong.
* Skal du til Nord/Øst-Tyskland eller BeNeLux-landene er det billigst å reise Larvik-Hirtshals og kjøre resten.
* Å kjøre gjennom Sverige og Danmark er forholdsvis dyrt (broer med høye bompenger, dyre småturer med ferge), så det er mitt sistevalg.

Det er verdt å ha i bakhodet at med Oslo-Kiel eller Göteborg-Kiel får man en "hotellovernatting" med på kjøpet og begynner frisk og uthvilt i Kiel morgenen etter. De andre alternativene gir ganske mye mer kjøring.

Tar man båten fra Larvik kl. 08 på morgenen er man for eksempel i Berlin 11-12 timer senere. Kjøretiden fra Kiel (uten ladetid) til Berlin er bare drøyt 3 timer.

Konklusjonen min for å komme seg til kontinentet med bil:

Førstevalg: Oslo-Kiel
Andrevalg: Göteborg-Kiel
Tredjevalg: Larvik-Hirtshals
Fjerdevalg: Kjøre hele veien
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

elbilertilalle

Sitat fra: E_S på mandag 29. juni 2015, klokken 12:24
Førstevalg: Oslo-Kiel
Andrevalg: Göteborg-Kiel
Tredjevalg: Larvik-Hirtshals
Fjerdevalg: Kjøre hele veien

3 og 4 ta samme tid fra Oslo; det har Bjørn tested. Og 4 er billigere. Begge bruene i DK koster halvparten av 1 overfart Larvik-Hirtshals.
Model S P85DL - levert 31/mars/2015 (solgt)
Model X 100D - levert 29/juni/2017
http://dehnes.com

Cobos

Takk for gode tips E_S. Jeg ser at for meg som typisk reiser fra nord- Belgia er Kiel - Oslo problematisk. Det tar meg ca 10-12 timer å kjøre med lading og siden ferja krever innsjekk kl 12 krever det at jeg kjører hele natta, som ikke er optimalt eller en overnatting i nord- Tyskland. Sånn sett er det bedre med til Gøteborg som går senere. Men vi har venner i Berlin så kanskje legge inn et besøk der.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Lacaixxa

#66
Ser det er en del som har planer om å kjøre sørover. Er det noen som har erfaringer om hvilken vei som er best å bruke, gjerne tilknytning til en overnatting? Tesla navigasjonen veksler på å anbefale A1 eller A7. Vurderer overnatting i Sør-Tyskland på vei til Nice.

2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

E_S

Sitat fra: elbilertilalle på mandag 29. juni 2015, klokken 13:13

3 og 4 ta samme tid fra Oslo; det har Bjørn tested. Og 4 er billigere. Begge bruene i DK koster halvparten av 1 overfart Larvik-Hirtshals.

Det kommer også an på hvor man skal. Skal man til BeNeLux, vest i Tyskland eller lengre ned i vest er det jo helt greit, men går turen til Øst-Europa ønsker man gjerne å komme seg fra Sjælland over til Tyskland og sitter da med Rødby-Puttgarden eller Gedser-Rostock, som begge koster over tusenlappen..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Restusj

Jeg planlegger ferie ned til Frankrike men i sentral Frankrike er der bare et fåtall SC og jeg må nok ta i bruk alternativer. Iflg Tesla kommer der en SC i Clermont-Ferrand i løpet av 2015, men kan ikke basere meg på at den er ferdig innen juli.
Alternativet er blandt annet Renault sine hurtigladere. Dog, jeg er noe usikker på hvilken type kopling som kreves her. Plugg Type 3c sier meg lite. E det kanskje ChaDemo som kreves her eller en spesialplugg for Europa?
http://chargemap.com/points/details/concession-renault-diam

S85, 85kW, Grå, 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Park, Nappa-skinn, Vinterpakke, dobbeltlader,

E_S

Sitat fra: Restusj på tirsdag 30. juni 2015, klokken 13:17
Alternativet er blandt annet Renault sine hurtigladere. Dog, jeg er noe usikker på hvilken type kopling som kreves her. Plugg Type 3c sier meg lite. E det kanskje ChaDemo som kreves her eller en spesialplugg for Europa?

Mens alle andre europeiske land har bestemt type 2 har Frankrike (som vanlig) funnet på noe eget. Type 3c er en raring som såvidt meg bekjent ikke finnes noe annet sted.

Sånn ser den ut: http://www.e-station-store.com/en/type-2-electric-vehicle-charging-cords/35-charging-cord-type-2-to-type-3c-32a-400v.html
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Dennis

Frankrike er dessverre mester på å finne på sine egne standarder. Virker som de bare må ha egne plugger uansett.

Hvis man ser på et av de programmene som går på Discovery om bygging av Airbus fly som er et samarbeid mellom Tyskland, Frankrike + flere land så har jaggu de franske luringene også der klart å kødde det til med sine egne plugger som ikke passet på kontaktene til ledningsnette på vingene som kom fra et annet land  ;D

pizzahjul

Mulig dette er gammelt nytt, men det var ihvertfall kjekt å vite for oss:

På parkeringsplassen ved Legoland i Danmark, nesten rett ved inngangen, står det 6 e-on ladestolper. Der kan man lade så lenge man vil for 99,- DKK. Disse gir 11kW. Man trenger bare å ringe telefonnummeret som står på stolpene. Oppgi stolpenummeret og damen i andre enden åpner ladeporten. Hun trenger også et betalingskortnummer. Ingen abonnement kreves. Man må ta med type2-kabel selv. Vi var der på mandag, og da var alle ladestolpene ledige.

Utrolig kjekt å få fylt opp tanken mens man besøkte parken!

HelectriC

Sitat fra: pizzahjul på torsdag 02. juli 2015, klokken 16:44
Mulig dette er gammelt nytt, men det var ihvertfall kjekt å vite for oss:

På parkeringsplassen ved Legoland i Danmark, nesten rett ved inngangen, står det 6 e-on ladestolper. Der kan man lade så lenge man vil for 99,- DKK. Disse gir 11kW. Man trenger bare å ringe telefonnummeret som står på stolpene. Oppgi stolpenummeret og damen i andre enden åpner ladeporten. Hun trenger også et betalingskortnummer. Ingen abonnement kreves. Man må ta med type2-kabel selv. Vi var der på mandag, og da var alle ladestolpene ledige.

Utrolig kjekt å få fylt opp tanken mens man besøkte parken!

Når du i tillegg får plass rett ved inngangen så er det noe verdt det og. Fikk du betale for parkeringen og eller er det inkludert i de 99? Parkeringen koster normalt noe og. Selve ladingen koster veldig lite om du trekker fra.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

felix

Må betale ja, 50 kr. (Kan kjøpes på forhånd og printes ut). Litt dårlig informasjon på de stolpene, så i alt stresset ble vi stående der uten og lade (første gang).

Så det ble diskutert lading ved overnatting i Danmark. Kan anbefale http://www.hindsgavl.dk/da/forside. De har rød plugg som med UMC gir 11kw.

Ljosdal

Sitat fra: Restusj på tirsdag 30. juni 2015, klokken 13:17
Jeg planlegger ferie ned til Frankrike men i sentral Frankrike er der bare et fåtall SC og jeg må nok ta i bruk alternativer. Iflg Tesla kommer der en SC i Clermont-Ferrand i løpet av 2015, men kan ikke basere meg på at den er ferdig innen juli.
Alternativet er blandt annet Renault sine hurtigladere. Dog, jeg er noe usikker på hvilken type kopling som kreves her. Plugg Type 3c sier meg lite. E det kanskje ChaDemo som kreves her eller en spesialplugg for Europa?
http://chargemap.com/points/details/concession-renault-diam

Vi skal også reise til Frankriket, helt sør. Der ligger det en del SC, men det er litt skralt på ned dit..
Men vi håper å klare hele veien ned KUN ved hjelp av SC.. Har med Type 2, men det er vel ubrukelig i Frankriket.... Tvi Tvi  8)

Svart P85 Signature #88

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA