Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvilket utstyr er "må ha" på e-Golf?

Startet av plvr, onsdag 22. juli 2015, klokken 09:55

« forrige - neste »

Tuxedo

I hvert fall fra Oslo må det forhåndsbestilles plass.  Prisene varierer noe vanvittig etter sesong og belegg.  Linker:

http://www.colorline.no/batreise/bilpakke_fra_kristiansand

http://www.dfdsseaways.no

http://www.stenaline.no


P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

VL

Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

LA-Thing

Min første skikkelige langtur i sommer:

Etappe 1. Drammen – Cotignac
Til Larvik med mellomlading ved biblioteket, gratis offentlig type 2 punkt. Overfart til Hirtshals, første overnatting syd for Ålborg. Videre sydover, mye regn, kø og veiarbeid i nord-Tyskland ellers OK. Unngå SC Bad Fallingbostel, kun 2 plasser og lite å finne på der. Overnattet ved Göttingen. Gikk bedre dagen etter, mange hyggelige folk på SC'ene. Ankomst Genéve. Service og garantiarbeider på servicesenteret der, veldig bra service. Kjørte videre til Chambery, bortgjemt SC med 2 plasser, men både hotell og restauranter på området. Ankomst Cotignac på ettermiddagen påfølgende dag, via SC hos Tesla hvor jeg kunne slappe av i loungen med en kald cola; 38°C ute.

Etappe 2. Cotignac – Riccione
Etter noen dager i Cotignac kjørte jeg til Frejus, som også bare har to plasser. Begge opptatt, norsk og sveitsisk bil. La lapp i bilen om at de gjerne kunne ringe når de var klare. Nordmannen ringte etter ca. 20 min, takk! Da hadde en nyankommet svenske allerede tatt plassen til sveitseren slik at jeg bare fikk 19 kW. Det tok litt tid å få ladet opp, men heldigvis kjølig i ventehallen til hotellet.
Hadde allerede bestemt meg for at avstanden til SC Dorno ble for lang og bestilt hotell med ladeplass i Savona. Kjørte langs kysten hele dagen. Går smått, men mye å se på. Prøvde å finne noen ladepunkter som ifølge chargemap.com skulle være i San Remo, uten hell. Ankom NH hotell i Savona og fant ladeplassen. Den var delvis blokkert av en BMW, men var uansett mindre enn 2m bred, så det hadde likevel ikke fungert. Fikk stå litt utenfor plassen og fikk bruk for medbrakt skjøteledning (2.5 kvadrat, selvsagt) for Schuko. Angret på at jeg ikke hadde overgang til 16A CEE, men fikk ladet mer enn nok i løpet av natten. Meget bra service fra betjeningen, tror folkene i resepsjonen var mer nede i P-kjelleren for å sjekke bilen enn de stod bak skranken. Betalte kun for parkering, ikke lading. På vei hjem en drøy uke senere så jeg at SC Varazze hadde åpnet, så da er det hullet i SC nettverket tettet.
Videre via Dorno og Modena dagen etter. Var ekstremt varmt, 38-40°C, men ingen problemer. Stod kokende fossilbiler i hver nødlomme langs motorveien.

I Riccione ble bilen stort sett stående i P-kjelleren. Var litt frem og tilbake med hotellet hvor jeg kunne lade, hvor mye og hva det kostet etc. Tilbød å betale 50 cent pr. kWh. Fikk tilgang til en 10A Schuko i bakgården en dag. Ladet der hele dagen på 190V(!) helt til ca. kl. 2100. Da gikk utelyset automatisk på og kursen ble overbelastet. Hadde ladet ca. 25 kWh. Da hotellet så dette var det greit å lade fra et 16A 400V 3-fas stikk i P-kjelleren. Fikk først ikke lov til dette, da flere hoteller deler på denne plassen og de mente det ville bli mye styr å fordele strømutgiftene. Ladet ca. 20 kWh der, men betalte ingenting. Hotellet fant ut at de betalte 18 cent pr kWh, det var ikke noen vits å ta betalt for 45 kWh, ca. 8 euro.

Tok en tur til IKEA i Rimini mest for å komme unna stranda en dag og sjekke ut ladetilbudet. Fikk det sagnomsuste Eneldrive-kortet i bytte mot mitt førerkort. Men 3 av 4 ladepunkter var ikke i drift, det som var i drift var en pussig kontakt jeg ikke har sett før; type 3a. Så da ble det bare en is og retur til hotellet.

Etappe 3. Riccione – Drammen
En uproblematisk hjemreise via Gotthard, Frankfurt og Hirtshals. Utrolig hvor effektivt regen er i sveitsiske alper og Kassel-bakkene, knapt noe merforbruk. Mye trafikk så hastigheten var mest rundt 120 km/t. Fikk kjørt en lengre strekning i ca. 180 km/t, bilen ligger veldig stabilt og fint, men føles litt løs i hekken i slike hastigheter. Ikke at hjulene slipper, men at foringene mellom bakramme og karosseri kanskje er litt for myke. Igjen mye hyggelige folk på SC'ene, både andre Tesla-eiere og nysgjerrige folk som lurer på hvorfor du putter en diger kabel inn i baklykta. Veldig god service på hotellet ved SC Hamburg!

Oppsummering:
Ifølge bilens trippteller: 5423.9 km, 1104.9 kWh, 204 Wh/km.
Kjøretid ca. 94 timer, ladetid ca. 22 timer. Ladetiden ble brukt til spising, toalettbesøk, kaffe, surfing, sosialt samvær.
Kostnader til drivstoff: 0,-

Ser at jeg har kjørt veldig 'safe'. Kunne antagelig spart noe tid ved å lade mindre, eller hoppe over flere SC'er. Men jeg var på ferie, så ingen grunn til å stresse. Alle ladestopp skyldtes heller ikke behov for lading, men andre behov. Men når en først stopper kan en like gjerne lade litt.
Drammen, Tesla Model S #2510

Joachim@sancon.no

Ser at du har litt annen lade strategi en hva jeg hadde på min tur til syd Tyskland. Jeg hadde også ca 5500km fordelt på 6 dager med transport etapper. Jeg brukte NAV flittig for å beregne ladebehov til neste sc. Jeg la meg på 10-15% over hva jeg trengte og kom ofte frem med ca 5% igjen. Tror det var sjeldent jeg ladet mer en 60%.

Alt i alt hadde jeg 11 timer lading om jeg trekker fra lading på hotellene hvor vi overnattet. Vi hadde også lite kø på sc og deling av ladere så vi fikk ofte 100 kw under mye av ladingen.

Skader ikke å lade høyt opp, men kan se ut til man benytter en del ekstra tid om man "sikrer" seg. For min del var det å dokumentere ladetid kun for å vise enkelte i familien som er ikke kan ha elbil pga for mye bortkastet tid til lading, at det faktisk er helt uproblematisk å kjøre rundt i Europa.

For min del som fikk bilen i april har sommerens tur vært svært nyttig, og jeg føler at det meste at rekkevidde angsten er kurert.

Tuxedo

Jepp, tror de fleste Teslaeiere blir totalt kvitt rekkeviddeangsten etter første langtur.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA