Hovedmeny

Pris pr km?

Startet av finn_roen, mandag 01. juni 2015, klokken 11:11

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: SR på tirsdag 02. juni 2015, klokken 20:43
Etter ett og et halvt år med TMS, med samme bruksmønster, har jeg langt mindre venting for å fylle på "drivstoff". Det meste gjøres jo mens jeg sover eller jobber. Tykkelsen på dieselslangen og antall liter pr minutt, blir i den sammenheng lite relevant....

Ventingen er på langtur, hadde håpet du forstod det, jeg sitter ikke heller og ser på bilen når jeg har den plugget i garasjen.  :P

Visst du fylte tanken en gang i uken (noen ganger flere) så var det ikke snakk om en vanlig familiebil du hadde tidligere eller et ekstremt kjøremønster. En full tank på min gamle Superb tilsvarte 1000km rekkevidde og det tilsvarte 2,5 uke mellom hver gang med fylling.

timingbeltkiller

På langtur må du lade 30 min hver
100 km med Leaf & CO
300 km med Tesla

Med diesel fyller du 5-10 min hver 1000-1500 km avhengig av tank og kjørestil.

Elbilen har mange fordeler framfor fossilen.
Men langturpausene  kan du ikke regne inn som en av disse.
Med mindre du ønsker å gå Goebbels og Komiske Ali i næringa.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Spinner

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 21:13Visst du fylte tanken en gang i uken (noen ganger flere) så var det ikke snakk om en vanlig familiebil du hadde tidligere eller et ekstremt kjøremønster. En full tank på min gamle Superb tilsvarte 1000km rekkevidde og det tilsvarte 2,5 uke mellom hver gang med fylling.
Usikker på om dette er trolling...
Folk har da forskjellige bruksmønster og behov når det gjelder bil, akkurat som at fossilbiler har varierende forbruk og størrelse på drivstofftank.

Og man må ikke vente til en fossilbil er tom før man fyller ;)

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 02. juni 2015, klokken 21:23
På langtur må du lade 30 min hver
100 km med Leaf & CO
300 km med Tesla

Med diesel fyller du 5-10 min hver 1000-1500 km avhengig av tank og kjørestil.

Elbilen har mange fordeler framfor fossilen.
Men langturpausene  kan du ikke regne inn som en av disse.
Med mindre du ønsker å gå Goebbels og Komiske Ali i næringa.

Jeg savner svar på mitt spørsmål på forrige side.
Og du bør umiddelbart lære deg forskjellen på fordel og fravær av ulempe.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: Sbr på tirsdag 02. juni 2015, klokken 21:33
Usikker på om dette er trolling...
Folk har da forskjellige bruksmønster og behov når det gjelder bil, akkurat som at fossilbiler har varierende forbruk og størrelse på drivstofftank.

Og man må ikke vente til en fossilbil er tom før man fyller ;)
I isåfall er det du som troller, det er du som satt opp en utregning på hvor mye tid du brukte på og fylle.
Og visst ikke behovet var der hvorfor fylle hver uke og noen ganger flere (hvor langt skal du?), og så kjører du en avstikker for og gjøre det da bruker man jo enda mer tid. WHY??

OnlyOne

1-1 Uavgjort

I daglig bruk, på korte eller mellomlange strekninger, så har til og med jeg, som ikke har fått sin Tesla enda, innsett at lading kan være vel så greit som fylling av bensin eller diesel, ift tidsbruk. Man lader når man jobber eller sover.

På langtur, derimot, mener jeg at det er å dra det langt å påstå at det er en fordel, tidsbesparende altså, å lade fremfor å fylle drivstoff. Ja, man kan fylle (ha, ha) tiden med noe nyttig, matpause, osv. Til og med hele ladetiden. Men man taper fleksibilitet. Man må gjøre disse nyttige gjøremålene der hvor ladestasjonene er. Og man kan ikke velge å hoppe over disse nyttige gjøremålene. Lever man veldig greit med det? Definitivt. Fordel? Definitivt ikke.
P85D
Bekreftet: 18.3.15
I produksjon: 19.4.15
Utlevert: 15.6.15
Model 3
Bestilt: 31.03.16

Spinner

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 21:43
I isåfall er det du som troller, det er du som satt opp en utregning på hvor mye tid du brukte på og fylle.
Og visst ikke behovet var der hvorfor fylle hver uke og noen ganger flere (hvor langt skal du?), og så kjører du en avstikker for og gjøre det da bruker man jo enda mer tid. WHY??

For å sitere en tidligere post:
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:58Ordblind??
::)

SR

He,he.  Jeg er her. Ser at Sbr måtte stå til ansvar for mitt innlegg, bruksmønster og regnestykke. Det er jo litt urettferdig.nselv om vi har forumnavn (bokstaver..) som ligner.

Jeg skrev i mitt innlegg at dette ville avhenge av bruksmønster, og at tallene knyttet seg til det.  Tenkte ikke at hvorfor jeg hadde det slik var interessant. Men detaljene var en ganske tørst X5, pendling og bykjøring. Ja, og så var ikke tanken tom alltid. Men dieselen var på sitt billigste på disse tidspunktene.

Når det gjelder langkjøring hvor poenget er å kjøre med færrest mulig og kortest mulig stopp, så er det nok fortsatt fossil som klarer dette best.  Men om det ikke er det fremste målet med langturen, så.....
Før S P85+, så  SP85D, deretter S P90DL, nå X 100D

cirys1

Sitat fra: OnlyOne på tirsdag 02. juni 2015, klokken 21:55
1-1 Uavgjort

I daglig bruk, på korte eller mellomlange strekninger, så har til og med jeg, som ikke har fått sin Tesla enda, innsett at lading kan være vel så greit som fylling av bensin eller diesel, ift tidsbruk. Man lader når man jobber eller sover.

På langtur, derimot, mener jeg at det er å dra det langt å påstå at det er en fordel, tidsbesparende altså, å lade fremfor å fylle drivstoff. Ja, man kan fylle (ha, ha) tiden med noe nyttig, matpause, osv. Til og med hele ladetiden. Men man taper fleksibilitet. Man må gjøre disse nyttige gjøremålene der hvor ladestasjonene er. Og man kan ikke velge å hoppe over disse nyttige gjøremålene. Lever man veldig greit med det? Definitivt. Fordel? Definitivt ikke.

Vell jeg er ganske enig med deg og spesielt det med fleksibiliteten, man er litt "hemmet" når man drar på langtur.
Ruten må planlegges via SC visst man ikke har planer om og være der lenge og det må stoppes på samme stedene hver gang, ikke alltid det passer og stoppe der (unger) men det "må" passe. (isåfall i tillegg til)
Slike transportetapper for min del handler og om komme fram ikke finne på mest mulig på veien, men når vi kommer fram. Men for all del det er gratis kjørte igjennom sikkert bompenger for 500kr på sist tur også.

Øyvind.h

Sitat fra: OnlyOne på tirsdag 02. juni 2015, klokken 21:55
På langtur, derimot, mener jeg at det er å dra det langt å påstå at det er en fordel, tidsbesparende altså, å lade fremfor å fylle drivstoff.
Merkelig at flere viser til denne påståtte fordelen ved å lade på langtur. Hvem i denne tråden hevder det er en fordel å lade fremfor å fylle drivstoff på langtur?

Personlig hadde jeg brukt MER tid på å fylle en S-klasse siste snaut to årene enn jeg hadde brukt på å vente på lading. Men det er naturligvis ikke ensbetydende med at det er en fordel å lade fremfor å fylle diesel på langtur. Det betyr derimot at jeg samlet sett bruker mindre tid på venting på lading enn venting på dieselpumpen.
Dette igjen avgjøres av mitt bruksmønster, som kun er et par langturer over 40-50 mil hvert år, samtidig som jeg kjører mange turer på mindre enn 40 mil der jeg har tilgang på strøm både hjemme og på destinasjonen.

I snitt tipper jeg dieselfyllingen per år tok rundt 2 timer. Plugge i hjemme 50-70 ganger i året tar meg kanskje 10-15 minutter totalt. Legg til et kvarter på å finne frem ladekabel på diverse destinasjoner hvor kabelen ikke henger klar. Så da er spørsmålet om jeg står og venter på superchargeren mer enn 1,5 time hvert år. Fasiten er så langt at jeg ikke gjør det. Fleksibiliteten ift. pausested er redusert på de aller lengste turene, men det har i praksis vært helt greit. Og redusert fleksibilitet en liten håndfull ganger er så ufattelig lett å svelge når jeg resten av mitt liv slipper bensinfylling  ;D Fossilbilen er for meg død og begravet for lengst. Selv om den lettere kan kjøre rundt kloden. Det er heldigvis ikke mitt behov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 21:03
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 02. juni 2015, klokken 20:46
Normalt bruker vi rundt 40 minutter på spisestopp, Tesla eller fossil.

Jeg kjørte alene, aner ikke hva folk bruker så lang tid på. Hadde meg en baguett på det ene stoppet tok kanskje 15 min maks og en burger på den andre SC tok kanskje 25min.

Ok, da har vi bare forskjellige definisjoner av å spise. Jeg tenkte ikke på junkfood. Vi setter oss helst ned ved et bord og spiser lunsj/middag på tallerken av porselen :)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

HåkonE

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 19:58
Model S selger selvsagt ikke bedre enn de andre premium merkene i USA, men enkeltvis ja. Så visst du sammenligner S-klasse med model S så selger model s bedre, eller cayenne eller A8.
De andre bilmerkene har en haug av modeller og velge i, så totalt sett er ikke en Model S noen storselger.
BMW f.eks har både X5/X6 og 7-serie som store biler og enkeltvis så selger hver av de mindre enn Model S men sammenlagt regjerer de tyske merkene langt foran Tesla. Porsche økte sine salgstall med 21% i 2014 i USA, uten avgiftsfritak.

Du kan ikke blande biler i flere kategorier i mange ulike prisklasser fra en produsent, med kun en modell fra en annen.

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 19:58Bilen er billig og kan forsvares i Norge selv med den prislappen p.g.a. avgiftsfritaket, jo man kan fint kjøpe model S for og spare penger. Er alternativet en familietralle til 550k som en typisk Passat kommer på med 4wd og en del utstyr så er det mye billigere og kjøpe en model S til 750k. Bare drivstoffbesparelsen dekker opp lånet på 200k mer også kommer bompenger og alt det andre i tillegg.

Du kan få en stor Skoda Superb fra 296k om du vil tenke økonomi. Du får en Passat starter på 356k. En AWD starter på 416k for de som må ha det. Priser før rabatt og kampanjer.

Du må også regne langt høyere verditap, strøm, dyr forsikring og masse dekk-spising på Model S.

elektrolux

Interresant tråd. Ikke angående pris pr km, men angående hvor fort tema gikk fra fakta baserte utgifter pr km til helt andre og mer hårsåre tema.

Har selv lurt på dette med kostnad / km og spesielt etter at en kamerat nevnte at de hadde betalt 16000 k for et nytt sett dekk. Dette er omtrent det samme en kan kjøpe en eldre elbil for idag, inkludert 2 sett dekk.

Skal en sette sammen noen av tallene her blir det 2,5 i avskrivning / km, 0,2 kr / km i strøm og 1 kr / km i dekk, altså like over 3 kr 50 øre km før en legger til service kostnader forsikring og reparasjoner

Ganger en det med 10 000 kr / år snakker en 35000 kr / året som er omtrent halvparten av det NAF regner som kostnaden på å bruke en VW Golf.

Slikt sett er det meget gunstig å velge Tesla. 

Selv har jeg valgt e-Up + et utall classikere, camper van, samt diverse MC. Har tidligere regnet at disse koster meg det samme som en Golf, eller altså dobbelt så mye som en Tesla.

Hadde jeg byttet ut alle disse kjøretøyene med en Tesla kunne jeg også sluppet unna med en garasje i stedet for alle de jeg nå må ha. Hadde også sluppet å mekke så mye, og i stedet kunnet nyte fritid til å gli rundt i Teslaen eller se TV, eller kvalitetstid med familien. :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amoss

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 17:58
Meget spesielt, en vanlig bensinpumpe leverer 40l i minuttet, så da tar det 1,5 minutt og fylle en vanlig tank, vet ikke hvor lang tid du bruker på taste pin 15 sek?

Skal gjerne innrømme at jeg aldri har tatt tiden med stoppeklokke. Men den tiden jeg normalt taper på å ta ett kjapt bensinstasjonstopp på de veiene jeg kjører til daglig, i forhold til å kjøre non-stopp, er på rundt 5 minutter når jeg kun bruker kortet i automaten og ikke stikker innom stasjonen for do-besøk, betaling eller handling. Stikker jeg innom selve stasjonen taper jeg rundt 10/15 minutter avhengig av evnt. kø inne.

Er du sikker på at denne oppgitte 40l/minutt er standard hastighet? Høres veldig mye ut... Noen som husker hastigheten på den bensinpumpa Tesla "konkurrerte" med under swap-demoen?  Visstnok den kjappeste pumpa i Los Angeles om jeg ikke husker feil, og de klarte å swappe 2 batteripakker på tiden det tok å fylle en bil på den pumpa.

Kan du virkelig ikke ringe i bilen??

Selvfølgelig kan jeg det. Både ringe, ta i mot telefoner og lese/sende meldinger. Men helst ikke når jeg kjører. Med handsfree er det lov å ringe, men opplever selv å bli vel så distrahert av en handsfree telefon som av en jeg holder til øret, så om jeg kan vente til jeg har stoppet så gjør jeg det. Å ta det i forbindelse med ett fyll-stopp er for meg en god løsning når det lar seg gjøre.

Nå kjørte 70 mil i strekk med Teslaen på fredag, 3SC to av de spiste jeg på og ved alle tre var jeg på dobesøk.
Hadde fremdeles et hav av tid til og sitte og vente på bilen, fylte fosilen idag morges 2 min.
Selvfølgelig til en annen kostnad, men venting er en ulempe, ikke en fordel.

Og uansett hvor jeg lader sitter det alltid en eller flere i bilen og venter, enten er de ferdig med og spise og dobesøk ellers så hadde de ikke trangen.

Nå skal ikke jeg kommentere hvor mye du ladet på denne turen, det har andre alt kommentert. Men når jeg er på langtur og stopper for fylling så kommer jeg ALDRI ned på disse berømte 5 eller 10 minuttene for en "bensinstopp". Da snakker vi om MINST 15 minutter, normalt 20 - 30 minutter. Jo flere man er i bilen (enten det er barn eller voksne) jo lengre tid. Jada, noen blir da ofte ventende på at de siste skal bli ferdig med sitt.

Ps: Jeg har da ikke påstått at man ALDRI må vente på lading? Det jeg har prøvd å poengtere er at forskjellen mellom å fylle drivstoff og lade på langtur ikke behøver å være SÅ ille som du (og mange andre) har prøvd å fremstille det som. Disse 5 minuttene - som jeg ser at du nå har valgt å redusere til 2 minutter i denne debatten - opp mot den tiden det tar å lade (og hvor lang den behøver å være vil være avhengig av bruk og behov - ser at du har valgt en strategi som gjør at du må bruke mer tid på lading på langtur) kan stilt opp mot hverandre slik du gjør virke som ganske stor forskjell. For mange vil det i praksis ikke være så store forskjellen. Til hverdags (dersom du har en elbil med tilstrekkelig rekkevidde for ditt normale behov) brukes det som flere her har påpekt i praksis tilnærmet 0 tid på lading, men fossilene må fortsatt fylles jevnlig.
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: Amoss på onsdag 03. juni 2015, klokken 00:45
Ps: Jeg har da ikke påstått at man ALDRI må vente på lading? Det jeg har prøvd å poengtere er at forskjellen mellom å fylle drivstoff og lade på langtur ikke behøver å være SÅ ille som du (og mange andre) har prøvd å fremstille det som. Disse 5 minuttene - som jeg ser at du nå har valgt å redusere til 2 minutter i denne debatten - opp mot den tiden det tar å lade (og hvor lang den behøver å være vil være avhengig av bruk og behov - ser at du har valgt en strategi som gjør at du må bruke mer tid på lading på langtur) kan stilt opp mot hverandre slik du gjør virke som ganske stor forskjell. For mange vil det i praksis ikke være så store forskjellen. Til hverdags (dersom du har en elbil med tilstrekkelig rekkevidde for ditt normale behov) brukes det som flere her har påpekt i praksis tilnærmet 0 tid på lading, men fossilene må fortsatt fylles jevnlig.

Veldig godt poeng dette. Det er vel så enkelt at for en som bruker bilen hovedsaklig til langkjøring, og derav mye alene vil oppleve at mye tid går med til lading ifht til å fylle fossilt. Mens f.eks min familie, som bruker bilen til mange men korte turer i hverdagen og en del langturer, men da stort sett med fem i bilen, så å si aldri opplever å måtte vente på lading. Men setter veldig pris på å slippe turen innom bensinstasjonen hver mandag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA