Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Får ikke opp ladestasjoner i kart

Startet av Trekkoppbil, søndag 28. juni 2015, klokken 15:43

« forrige - neste »

Rødkleiv

Det er jo ikke annet å forvente enn  at politiet så smått begynner å håndheve denne inndragningen av elbilfordeler. Hvor idiotisk og lite formålstjenelig den enn er.

Det som få har tatt innover seg, er at dette er markerer vendepunktet for en fantastisk periode for elbilen i Norge. I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. Samkjøring kommer aldri til å ta av. Jeg blir overrasket hvis antall elbiler i samkjøringsfeltet overstiger 20% av hva det var før forbudet.

Jeg blåser egentlig i de enkelte som rammes av dette, men problemet er at den viktigste fordelen elbilen hadde, nå er borte. Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte.

Det såkalte elbilforliket som elbilforeningen applauderer, er jo heller ikke entydig positivt. Det kan gi økt utbredelse av elbiler hvis bilene blir bedre i et raskere tempo enn politikerne (med antiavgiftspartiet Frp i spissen) rekker å skattelegge/trekke tilbake subsidier). Det kan også være en skikkelig brems for salget, hvis avgiftskåte politikere kommer konkurransedyktige elbiler i forkjøpet.


Sele

Sitat fra: El Electrico på onsdag 03. juni 2015, klokken 10:04
I dag var det kontroll i kollektivfeltet - og bare når jeg kjørte forbi var det 3 el-biler som fikk bot!  :)

Regner med og håper at politiet kommer å stå ofte der hvis det er så lønnsomt.

Ingen som fikk bot i dag men refs.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/30-elbileiere-fikk-refs-for-a-kjore-i-kollektivfeltet-1.12391571

El Electrico

#47
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. S

Du er langt ute på vidda med din påstand. At du har mistet din fordel som betyr mest for deg, er bare synd for deg og noen få andre... Men mye bedre for meg og mange andre som klarer å tilpasse seg :-)

K S

Fordelen jeg har med elbil er drivstoff, mao tull å kjøpe elbil, men kjøreopplevelse og et bidrag i riktig retning mtp miljø gjør at jeg synes det er verdt det. Stå på tomgang med elbil, varmt og godt, og helt ren samvittighet.

(Det hadde sikkert idioten med Ford Focus diesel som lot bilen stå på tomgang mens han hentet varer. Sa til ham når han kom ut: For billig drivstoff i Norge. Han var ikke enig, og jeg fikk påpeke menigsløsheten i tomgangskjøringen...)

Rødkleiv

Sitat fra: El Electrico på onsdag 03. juni 2015, klokken 14:18
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. S

Du er langt ute på vidda med din påstand. At du har mistet din fordel som betyr mest for deg, er bare synd for deg og noen få andre... Men mye bedre for meg og mange andre som klarer å tilpasse seg :-)

Det er du som er på viddene. Jeg har ikke mistet noen fordel og det er ikke synd på meg. Les innlegget mitt før du kommenterer.

El Electrico

du har på vidda uansett - enten fordi du har mistet fordelen som betyr mest for deg eller fordi du utaler deg om ting du ikke har noe kunnskap om. :-)

Rødkleiv

Sitat fra: El Electrico på onsdag 03. juni 2015, klokken 14:43
du har på vidda uansett - enten fordi du har mistet fordelen som betyr mest for deg eller fordi du utaler deg om ting du ikke har noe kunnskap om. :-)

Der tar du feil. Burde ikke du gjøre leksene dine i stedet for å trolle her?

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte.

Vi hadde jo alle helst sett at det var mulig å opprettholde full tilgang til kollektivfeltet. Men når det er fullt så er det fullt. Det blir spennende å se hvilken innvirkning innstrammingen har på elbilsalget vest for Oslo. Kollektivfeltet på E18 i Bærum/Oslo er på mange måter et offer for suksessen til elbilsatsningen. Det er jo i utgangspunktet fint at det har blitt så mange elbiler og da må vi faktisk forholde oss til at mengden utgjør en utfordring for enkelte insentiver.

Nøkkelen fremover tror jeg blir å opprettholde at kjøpsprisen for elbilene forblir gunstig i forhold til fossilbiler. Samtidig må det jobbes for bruksinsentiver som er robuste i forhold til mengde elbiler. Miljøfelt kan være et slikt tiltak.

Det kan nok også være slik at fossilbilene kommer til å merke pisken noe mer samtidig som noen av gulrøttene forsvinner for elbilene.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

jkirkebo

Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
Det som få har tatt innover seg, er at dette er markerer vendepunktet for en fantastisk periode for elbilen i Norge. I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. Samkjøring kommer aldri til å ta av. Jeg blir overrasket hvis antall elbiler i samkjøringsfeltet overstiger 20% av hva det var før forbudet.

Jeg blåser egentlig i de enkelte som rammes av dette, men problemet er at den viktigste fordelen elbilen hadde, nå er borte. Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte.

Hmm, første måned etter at dette trådde i kraft er den 3. beste noensinne mhp. elbilsalget så foreløpig har ikke dine spådommer gått i oppfyllelse for å si det pent.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sandpusher

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. juli 2015, klokken 14:14
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
Det som få har tatt innover seg, er at dette er markerer vendepunktet for en fantastisk periode for elbilen i Norge. I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. Samkjøring kommer aldri til å ta av. Jeg blir overrasket hvis antall elbiler i samkjøringsfeltet overstiger 20% av hva det var før forbudet.

Jeg blåser egentlig i de enkelte som rammes av dette, men problemet er at den viktigste fordelen elbilen hadde, nå er borte. Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte.

Hmm, første måned etter at dette trådde i kraft er den 3. beste noensinne mhp. elbilsalget så foreløpig har ikke dine spådommer gått i oppfyllelse for å si det pent.
Hehe, artig post :) Men rett skal være rett, disse bilene er nok alle bestilt lenge før de stengte noen bussfiler vest for Oslo. Vi får heller ta den frem om et halvt års tid, tenker konklusjonen blir den samme da.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Øyvind.h

Sitat fra: Sandpusher på torsdag 02. juli 2015, klokken 14:33
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 02. juli 2015, klokken 14:14
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:31
Det som få har tatt innover seg, er at dette er markerer vendepunktet for en fantastisk periode for elbilen i Norge. I kjerneområdet for elbil (Asker/Bærum/Oslo Vest) er nå hovedpoenget med elbil borte. Samkjøring kommer aldri til å ta av. Jeg blir overrasket hvis antall elbiler i samkjøringsfeltet overstiger 20% av hva det var før forbudet.

Jeg blåser egentlig i de enkelte som rammes av dette, men problemet er at den viktigste fordelen elbilen hadde, nå er borte. Salget kommer til å stupe og med mindre politikerne overstyrer SVV og elbilforeningen så er elbil på vei tilbake til hva det var pre 2010; noe for helt spesielt interesserte.

Hmm, første måned etter at dette trådde i kraft er den 3. beste noensinne mhp. elbilsalget så foreløpig har ikke dine spådommer gått i oppfyllelse for å si det pent.
Hehe, artig post :) Men rett skal være rett, disse bilene er nok alle bestilt lenge før de stengte noen bussfiler vest for Oslo. Vi får heller ta den frem om et halvt års tid, tenker konklusjonen blir den samme da.
Garantert. Ettersom det er svært få som bryr seg om kollektivfelt ift kjøp av elbil. Faktisk så lite som 12-13% i enkelte undersøkelser. Høyeste andelen jeg har sett i noen bred undersøkelse er 22%. Dvs svært få som vil droppe kjøp bare fordi denne fordelen reduseres.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trekkoppbil

Det kan ikke være noen enkel sak med kollektivfeltet, når det ikke er plass til alle. Det var ikke trafikken i kollektivfeltet som var for stor, men det var kryssende trafikk fra påkjøringsrampene som skapte kø. Jeg trur det kunne løses med en eller annen for for kreativ trafikkdirigering.

Men det er fortsatt mange innskrenkinger som jeg synes er unødvendige:

  • På fredager er det ingen god grunn til å holde oss ute fra kollektivfeltet om morgenen. Trafikken ville gli best for stort sett alle, om el-bilene utnytter kollektivfeltet da. Kansje med unntak av motorsyklister som liker at det er lite trafikk i kollektivfeltet
  • Og omtrent likedan på sommeren som på fredager
  • Det er påkjøringene ved Blommenholm og Høvik som har vært flaskehalsene. Etter Høvik, bør det være åpent for el-biler i kollektivfeltet gjennom resten av Bærum fram til Fornebu

Jeg forstår heller ikke at veiarbeid i Oslo, skal være en grunn til å stenge kollektivfelt for den som kjører i Bærum. Det bør jo være tverrt i mot, at veiarbeidet i Oslo, fører til mindre påkjøring fra Blommenholm og Høvik, som er flaskehalsene.
For tida har Smedstadstunnelen innskrenkninger, og det høres ut som at det er brukt som argument til å innskrenke bruk av kollektivfelt helt andre steder.
Jeg forstår ikke logikken her: Smedstadstunnellen er ingen flaskehals, og innskrenking her vil ha marginal innvirkning på trafikkavviklinga, siden flaskehalsene er helt andre steder på Ring3. Flaskehalsen er først og fremst over smestadlokket, hvor køene brer seg ned på Ring3 når det er trafikktopper, så høyre felt blir blokkert av kø, og gjennomgangstrafikken på Ring3 blir strupa til venstre felt. Mye trafikk går til og fra smedstadlokket, så det er ikke like mye trafikk under smedstadlokket som det er ellers på Ring3.
Nylig var det en langvarig periode med innsnevring til ett felt ved Ris, og jeg kan ikke forstå annet enn at det skulle ha langt alvorligere følger. Da det blei gjort så stort nummer av innsnevring av Smestadtunnellen, så høres det ganske grunnløst ut. Kunne ikke trafikkplanleggerene høre litt på oss bilister som ferdes på veiene, og ser hvordan trafikken flyter?

Knotten

Artig å lese disse innleggene, utrolig god underholdning!!   ;D ;D ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA