Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Får ikke opp ladestasjoner i kart

Startet av Trekkoppbil, søndag 28. juni 2015, klokken 15:43

« forrige - neste »

Trekkoppbil

I går kom det en nyhet om at elbiler ikke får kjøre i kollektivfeltet østgående gjennom Bærum fra Sandvika, uten å ha passasjerer, kl 07-09.

Det blir varsla på svært kort frist, når det kommer en nyhet onsdag, om at endringen skal trees i kraft på mandag, og nyheten er dårlig kunngjort.
Mange sliter med å få dagen til å gå rundt, med jobb, reising, levering og henting av barn osv. Man har gjerne innretta familien med arbeidssteder, arbeidstider, barnepass, kjøretøy, så man akkurat får det til å gå rundt, og man må hele tida regne seg fram til hvert minutt man kan spare.  Man rekker ikke å endre på jobb, transportmidler og barnebass på så kort tid.
Det var jo venta at Oslo-trafikken ville bli berørt av planlagt arbeid, men at det skulle komme nye regler i Bærum kom uten varsel. Regjerning har hatt ønske om å bevare el-bilfordelene til 2017, og det har vært snakk om at endringer er blitt meldepliktige til Esa, og vegvesenet ville vente med å vurdere E18 i Bærum til høsten.

Jeg ser heller ikke behovet for å begrense trafikken i kollektivfeltet om sommeren, da det ikke er så stor trafikk da, og de siste dagene har køene vært i ferd med å avta, og man skulle tru at trafikken ville flyte best slik det var, da man utnytter vegen best om el-biler kjører i kollektivfeltet. Nå vil det oppstå begrensninger for alle, når det blir dårligere flyt på veiene.

På fredager har også trafikken flytt svært bra med ordningen man har nå, så jeg forstår ikke poenget med å gjøre endringer for fredagen.

Det er ikke strømmen med el-biler som er for stor for kollektivfeltet, men det er kryssende trafikk fra påkjørselene ved Blommenholm og Høvik som skaper flaskehals. Her varer ikke flaskehalsen så lenge som 2 timer om morgenen, kanskje 1 time, og det er ingen grunn til å tru at den vil vokse, men heller minske.

1. juni starter tunnellarbeider i Oslo, og det vil være innsnevringer på Ring3 i lange perioder. Da er det rimelig å tru at mange bilister fra Bærum, vil unngå Ring3 og dermed kjøre andre veier enn E18 for å komme til Oslo, og påkjøringspresset ved Blommenholm og Høvik bør bli redusert.

Man kunne fått mye større utnyttelse av E18, om man hadde flytta kollektivfeltet til venstre felt, hvor det ikke er kryssende trafikk, og man hadde latt lokalbusser kjøre på småveier ved siden av E18, mens ekspressbusser og andre brukere av kollektivfeltet kunne kjøre uhindra fram.

Rødkleiv

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:19
I går kom det en nyhet om at elbiler ikke får kjøre i kollektivfeltet østgående gjennom Bærum fra Sandvika, uten å ha passasjerer, kl 07-09.

Det blir varsla på svært kort frist, når det kommer en nyhet onsdag, om at endringen skal trees i kraft på mandag, og nyheten er dårlig kunngjort.
Mange sliter med å få dagen til å gå rundt, med jobb, reising, levering og henting av barn osv. Man har gjerne innretta familien med arbeidssteder, arbeidstider, barnepass, kjøretøy, så man akkurat får det til å gå rundt, og man må hele tida regne seg fram til hvert minutt man kan spare.  Man rekker ikke å endre på jobb, transportmidler og barnebass på så kort tid.
Det var jo venta at Oslo-trafikken ville bli berørt av planlagt arbeid, men at det skulle komme nye regler i Bærum kom uten varsel. Regjerning har hatt ønske om å bevare el-bilfordelene til 2017, og det har vært snakk om at endringer er blitt meldepliktige til Esa, og vegvesenet ville vente med å vurdere E18 i Bærum til høsten.

Jeg ser heller ikke behovet for å begrense trafikken i kollektivfeltet om sommeren, da det ikke er så stor trafikk da, og de siste dagene har køene vært i ferd med å avta, og man skulle tru at trafikken ville flyte best slik det var, da man utnytter vegen best om el-biler kjører i kollektivfeltet. Nå vil det oppstå begrensninger for alle, når det blir dårligere flyt på veiene.

På fredager har også trafikken flytt svært bra med ordningen man har nå, så jeg forstår ikke poenget med å gjøre endringer for fredagen.

Det er ikke strømmen med el-biler som er for stor for kollektivfeltet, men det er kryssende trafikk fra påkjørselene ved Blommenholm og Høvik som skaper flaskehals. Her varer ikke flaskehalsen så lenge som 2 timer om morgenen, kanskje 1 time, og det er ingen grunn til å tru at den vil vokse, men heller minske.

1. juni starter tunnellarbeider i Oslo, og det vil være innsnevringer på Ring3 i lange perioder. Da er det rimelig å tru at mange bilister fra Bærum, vil unngå Ring3 og dermed kjøre andre veier enn E18 for å komme til Oslo, og påkjøringspresset ved Blommenholm og Høvik bør bli redusert.

Man kunne fått mye større utnyttelse av E18, om man hadde flytta kollektivfeltet til venstre felt, hvor det ikke er kryssende trafikk, og man hadde latt lokalbusser kjøre på småveier ved siden av E18, mens ekspressbusser og andre brukere av kollektivfeltet kunne kjøre uhindra fram.

Dette er jo i henhold til elbilforeningens sterke ønske, så man kan jo melde seg ut derfra. Det kommer i hvert fall en utmelding fra undertegnede.

Vind

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:19
Dette er jo i henhold til elbilforeningens sterke ønske, så man kan jo melde seg ut derfra. Det kommer i hvert fall en utmelding fra undertegnede.
Det er da ordentlig dumt.  Elbilforeningen har jobbet for å få inn samkjøring som ett alternativ til helt stopp.   

Så hadde det ikke vært for elbilforeningen hadde mange fordeler vært borte allerede.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

aurba

Sitat fra: Vind på torsdag 28. mai 2015, klokken 23:28
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:19
Dette er jo i henhold til elbilforeningens sterke ønske, så man kan jo melde seg ut derfra. Det kommer i hvert fall en utmelding fra undertegnede.
Det er da ordentlig dumt.  Elbilforeningen har jobbet for å få inn samkjøring som ett alternativ til helt stopp.   

Så hadde det ikke vært for elbilforeningen hadde mange fordeler vært borte allerede.

Ja, uten elbilforeningen hadde det vel ikke vært noen fordeler å fjerne heller, de har jo vært pådrivere i et par tiår for de fordelene som er i dag :)
Think City 2010, Lithium

Rødkleiv

Sitat fra: aurba på torsdag 28. mai 2015, klokken 23:53
Sitat fra: Vind på torsdag 28. mai 2015, klokken 23:28
Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:19
Dette er jo i henhold til elbilforeningens sterke ønske, så man kan jo melde seg ut derfra. Det kommer i hvert fall en utmelding fra undertegnede.
Det er da ordentlig dumt.  Elbilforeningen har jobbet for å få inn samkjøring som ett alternativ til helt stopp.   

Så hadde det ikke vært for elbilforeningen hadde mange fordeler vært borte allerede.

Ja, uten elbilforeningen hadde det vel ikke vært noen fordeler å fjerne heller, de har jo vært pådrivere i et par tiår for de fordelene som er i dag :)

De er flinke på mange måter og de har sikkert gjort mye bra.Kanskje til og med litt for flinke ved at vi har fått kjøpe subsidierte Teslaer i tusentall (ja, jeg benyttet meg av det) og ertet på oss noen og enhver.
Men når de fronter samkjøring så hardt, så representerer de ikke mine interesser lenger og de har i tillegg sannsynligvis satt en stopper for den eventyrlige utviklingen som har vært i utbredelsen av elbiler i Norge.

J0nArne

+1
Nettopp kjøpt en elbil og rakk å kjøre kollektivfeltet i 2 uker. Denne skal nå ut på salg på Finn og kjøper meg en fossilbil. Dessverre ikke så attraktivt å kjøre en elbil for meg personlig og kjenner flere andre som vil gjøre det samme

pwb

Hvis man kjøper elbil på dette grunnlaget   "Mange sliter med å få dagen til å gå rundt, med jobb, reising, levering og henting av barn osv. Man har gjerne innretta familien med arbeidssteder, arbeidstider, barnepass, kjøretøy, så man akkurat får det til å gå rundt, og man må hele tida regne seg fram til hvert minutt man kan spare.  Man rekker ikke å endre på jobb, transportmidler og barnebass på så kort tid."   så må jeg i at noe er riv ruskende galt. Det viser seg gang på gang på gang at gir man folk i Norge littegrann så vil de ha alt, absolutt alt og mere til. Alt man kan grabbe til seg skal tas om man trenger det eller ikke. Dette gjelder alt, ikke bare elbil. Før kunne man gi noen kroner til søppelkjørere så de tok med seg ekstra sekk, men det er stoppet. Før kunne man få matvarer som skulle kastes hvis man jobbet i butikk, men dette er det slutt på. Alle goder innskrenkes fordi man ikke har magamål i det hele tatt. At dere ikke skjems. Ta ett eksempel i dag, inn til jobb forbi grytelokket (mortensrud) har det jo blitt ett lite kollektivfelt. I dag var det ikke kø og jeg kjørte til rundkjøringen, var vel kanskje 4-5 biler bak meg så langt jeg kunne se. Der kommer det faen steike en idiot i en elgolf rasende forbi og selv om alle andre holdt 50-55 km hvor det er 50 så skal han forbi alle sammen og holder sikkert 75-80 for å komme helt frem. Det er slik oppførsel som gjør at man blir sett på som idiot, snylter og lavapanan tulling når man kjører elbil. Når man nå også klarer å komme med sutring fordi man skal stenge kollektivfeltet i noen timer så hjelper det ikke på saken. Skjerp dere. Håper kollektivfeltet og alle andre goder forsvinner så fort som fa**, det har vi fortjent slik som mange av oss oppfører seg.

Rødkleiv

Sitat fra: pwb på fredag 29. mai 2015, klokken 07:43
Hvis man kjøper elbil på dette grunnlaget   "Mange sliter med å få dagen til å gå rundt, med jobb, reising, levering og henting av barn osv. Man har gjerne innretta familien med arbeidssteder, arbeidstider, barnepass, kjøretøy, så man akkurat får det til å gå rundt, og man må hele tida regne seg fram til hvert minutt man kan spare.  Man rekker ikke å endre på jobb, transportmidler og barnebass på så kort tid."   så må jeg i at noe er riv ruskende galt.

Hva er din anbefaling?  Si opp jobben og gi vekk ungene?

Sitat fra: pwb på fredag 29. mai 2015, klokken 07:43
Det viser seg gang på gang på gang at gir man folk i Norge littegrann så vil de ha alt, absolutt alt og mere til. Alt man kan grabbe til seg skal tas om man trenger det eller ikke. Dette gjelder alt, ikke bare elbil.
Hvor nøye har du egentlig fulgt med i norsk politikk de siste årene? Det er faktisk slik at myndighetene har ønsket å få flere over i elbil. Derfor har de subsidiert elbileiere, gitt tilgang til kollektivfeltet m.m. Mener du politikken er feil, eller mener du at det umoralsk at enkeltpersoner tilpasser seg slik myndighetene ønsker?

Sitat fra: pwb på fredag 29. mai 2015, klokken 07:43Før kunne man gi noen kroner til søppelkjørere så de tok med seg ekstra sekk, men det er stoppet.
Her må du trå varsomt; dette kan minne om korrupsjon. De fleste kommuner tilbyr større dunk hvis man genererer mye søppel.

Sitat fra: pwb på fredag 29. mai 2015, klokken 07:43Før kunne man få matvarer som skulle kastes hvis man jobbet i butikk, men dette er det slutt på.
Her er du jo midt i kjernen av de vesentlige samfunnsproblemene. Bare så jeg forstår; Er det generelle poenget at alt var mye bedre før? Evnt før hva? Elbilen? Velferdssamfunnet? Den industrielle revolusjon?

Sitat fra: pwb på fredag 29. mai 2015, klokken 07:43
Alle goder innskrenkes fordi man ikke har magamål i det hele tatt. At dere ikke skjems. Ta ett eksempel i dag, inn til jobb forbi grytelokket (mortensrud) har det jo blitt ett lite kollektivfelt. I dag var det ikke kø og jeg kjørte til rundkjøringen, var vel kanskje 4-5 biler bak meg så langt jeg kunne se. Der kommer det faen steike en idiot i en elgolf rasende forbi og selv om alle andre holdt 50-55 km hvor det er 50 så skal han forbi alle sammen og holder sikkert 75-80 for å komme helt frem. Det er slik oppførsel som gjør at man blir sett på som idiot, snylter og lavapanan tulling når man kjører elbil.
Det kan også være andre årsaker til at man blir sett på som idiot, snylter og lavapanan tulling, men eksemplet du nevner er relevant. Det kan ha vært en søppelkjører som ble forsinket fordi noen hadde prakket på ham en sekk mer enn planlagt, men mest sannsynlig var det en riv ruskende gal småbarnsforelder som skulle rekke jobben.



Sele

Sitat fra: pwb på fredag 29. mai 2015, klokken 07:43
Hvis man kjøper elbil på dette grunnlaget   "Mange sliter med å få dagen til å gå rundt, med jobb, reising, levering og henting av barn osv. Man har gjerne innretta familien med arbeidssteder, arbeidstider, barnepass, kjøretøy, så man akkurat får det til å gå rundt, og man må hele tida regne seg fram til hvert minutt man kan spare.  Man rekker ikke å endre på jobb, transportmidler og barnebass på så kort tid."   så må jeg i at noe er riv ruskende galt. Det viser seg gang på gang på gang at gir man folk i Norge littegrann så vil de ha alt, absolutt alt og mere til. Alt man kan grabbe til seg skal tas om man trenger det eller ikke. Dette gjelder alt, ikke bare elbil. Før kunne man gi noen kroner til søppelkjørere så de tok med seg ekstra sekk, men det er stoppet. Før kunne man få matvarer som skulle kastes hvis man jobbet i butikk, men dette er det slutt på. Alle goder innskrenkes fordi man ikke har magamål i det hele tatt. At dere ikke skjems. Ta ett eksempel i dag, inn til jobb forbi grytelokket (mortensrud) har det jo blitt ett lite kollektivfelt. I dag var det ikke kø og jeg kjørte til rundkjøringen, var vel kanskje 4-5 biler bak meg så langt jeg kunne se. Der kommer det faen steike en idiot i en elgolf rasende forbi og selv om alle andre holdt 50-55 km hvor det er 50 så skal han forbi alle sammen og holder sikkert 75-80 for å komme helt frem. Det er slik oppførsel som gjør at man blir sett på som idiot, snylter og lavapanan tulling når man kjører elbil. Når man nå også klarer å komme med sutring fordi man skal stenge kollektivfeltet i noen timer så hjelper det ikke på saken. Skjerp dere. Håper kollektivfeltet og alle andre goder forsvinner så fort som fa**, det har vi fortjent slik som mange av oss oppfører seg.
Elbil fordelene ble innført fordi myndigheten ønsket et høyere salg av elbiler. Elbil fordelene forsvinner ikke pga at noen oppfører seg som idioter i trafikken. Fordelene viskes ut sakte men sikkert fordi myndighetene nå sidestiller elbil med fossilbil. Dette er helt feil for når det gjelder rekkevidde så har fortsatt elbilen en lang vei og gå,uten om Tesla da som ikke er oppnåelig for de fleste.
Kutt av fordeler vil stagnere elbilsalget det er jeg helt sikker på. Hvis noen tror økningen av elbiler skyldes tanken på miljø så må de tro om igjen..

grorudklovnen

Dersom man skal stoppe et slikt vedtak hos SVV så må man bruke offentlighetsloven til å kreve å se saksbehandlingspapirene bak dette vedtaket. Er det gjort noen utredninger som viser faktisk at dette er en riktig avgjørelse? Sannsynligvis er grunnlaget for avgjørelse svært vag og bærer preg av politisk og administrativt taktisk spill i de byråkratiske korridorene. Skal man spekulere videre så er det sannsynligvis de samme maktmenneskene bak dette vedtaket som vi at man skal satse mer på buss på E18 for å få presset gjennom en ny E18.

Griffel

Bør noen reagere på at vi mister kollektivfeltet uten varsel?

Uten varsel? her er det noen som ikke følger med i timen, dette har vært varslet i minst et år.

Jeg kjøpte elbil før det var lov å kjøre i kollektivfeltet (avgiftsfritak kom før). Når det ble lov å kjøre "også elbil" forsto jeg at denne ordningen ikke ville vare evig, at elbilfordelene vil forsvinne gradvis, og at en får nyte dem så lenge det varer. Det som innføres nå er trods alt en ganske begrenset restriksjon som som daglig berører et par tusend elbilister.

Etterhvert som antall elbiler øker vil det bli restriksjoner også andre steder avhengig av hvilke problemer som oppstår.

Om 20 år når "alle" kjører elbil er alle fordeler fjernet, (men derimot er det et forbud mot import av biler beregnet på fossilt drivstoff).

Sitat fra: grorudklovnen på fredag 29. mai 2015, klokken 09:33
Skal man spekulere videre så er det sannsynligvis de samme maktmenneskene bak dette vedtaket som vi at man skal satse mer på buss på E18 for å få presset gjennom en ny E18.
? Denne må du forklare.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

#11
de som satt i styre i elbil foreningen før fikk til masse fordeller  de som sitter nå får fler og fler fjernet
tilogmed rejeringen hvar for og  fortsette  med at vi skulle få kjøre kolektiv feltet  men før rejeringen fikk sakt fra kom  elbilforeningen med dette med samkjøring til  statens vegvesen  og derfor ble det sån  så jeg vet ikke

da ble og ordningen for lenger strekning

at noen kjører idiot finner en overalt

tallyho

Man kan opptre som forhandler eller man kan opptre som tosk. Elbilforeninga valgte det første, heldigvis. Forhandling gir bedre uttelling enn å stille ultimatum. Alltid. Bare prøv selv! Ved å stille ultimatum ender man opp med å bli tatt som en useriøs tulling, og da mister man enhver påvirkningsmulighet.

Er det virkelig noen som innbiller seg at elbiler skal få beholde rett til å kjøre i kollektivfeltet i uoverskuelig framtid? En bedre varslet innskrenking enn denne skal man lete lenge etter!
2015 E-Golf
2016 Tesla S90D
2016 Tesla 3 reservert

Sele

Sitat fra: tallyho på fredag 29. mai 2015, klokken 16:03
Man kan opptre som forhandler eller man kan opptre som tosk. Elbilforeninga valgte det første, heldigvis. Forhandling gir bedre uttelling enn å stille ultimatum. Alltid. Bare prøv selv! Ved å stille ultimatum ender man opp med å bli tatt som en useriøs tulling, og da mister man enhver påvirkningsmulighet.

Er det virkelig noen som innbiller seg at elbiler skal få beholde rett til å kjøre i kollektivfeltet i uoverskuelig framtid? En bedre varslet innskrenking enn denne skal man lete lenge etter!
Nei men etter 50000 elbiler det vil si 2 prosent av dagens bilpark synes jeg er for tidlig. Elbil kan ikke sidestilles med fossilbil pga rekkevidde utenom Tesla som er i en egen klasse.

sven erik

se hva tidligere ledere har fått til dagens  leder er  jo for å legge ordene i munn på rejeringen
og i denne  saken var det feil part de gikk inn i forhandling  med 
og  elbil foreningen  er for å  trappe ned tingene fra 2017   2018  mens fler i ftortinget mener vi må ha dette lenger  så vorfor komme med ufordeler når rejeringen vil det ovente

de som vil ha vidre fordelene ta komtakt med meg på facebook  sven erik grunsbo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA