Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Får ikke opp ladestasjoner i kart

Startet av Trekkoppbil, søndag 28. juni 2015, klokken 15:43

« forrige - neste »

sven erik

Sitat fra: toppi på fredag 29. mai 2015, klokken 22:13
Det jeg misliker med samkjøring er at man innfører en ordning som er vanskelig å kontrollere.
Man "frister" mange til å snike, og dermed flere til å bryte loven.

Hvem ser vel om det sitter barn i barnesetene, eller hva sitter bak de mørke vinduene bak.
Politiet får en håpløs jobb med å kontrollere dette.

På E-18 gjennom A&B hadde sniking i kollektivfeltet sklidd ut for lenge siden, hadde det ikke vært for jevnlige kontroller, og høye bøter. Er redd dette blir vanskelig å gjennomføre med samkjøringsregelen.

Det hadde vært så mange andre tiltak som hadde vært bedre.
Med langsiktige og forhåndsvarslede tiltak kunne man gjort det grønne skiftet raskere og forutsigbart, og folk kunne tilpasset seg.
Ved for eksempel å si at fra 2017 er det forbudt med fossilbil innenfor ring 1, 2018 kun et felt for fossile biler på E-18 gjennom A&B, 2020 forbudt for fossile biler innenfor ring 2, osv....

Men køer blir det uansett  ::)

ja inne på noe der og  en får nokk solgt mindre elbil nå   for alle blir utrygge hva forsvinner neste gang i en fei  kan ungå kø med elbusser som går hver 10 min som er gratis   da senker man køene  + lakt e-18 til e-6  denne åra utenom  byen  da kan en få masse ned

sven erik

vet dere hvem som egentlig har fått til våre fordeler og at vi har el skilter  ?

arthur

Hvis man ikke finner noen å samkjøre med, forferdelig ord, så er det vel bare å kjøpe seg en oppblåsbar dukke, kle den opp og plassere denne i forsetet ved siden av sjåføren?
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

hgs

Sitat fra: arthur på lørdag 30. mai 2015, klokken 07:09
Hvis man ikke finner noen å samkjøre med, forferdelig ord, så er det vel bare å kjøpe seg en oppblåsbar dukke, kle den opp og plassere denne i forsetet ved siden av sjåføren?

Oppblåsbare dukker har stort anvendelsesområde, men ett sted går grensen.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Griffel

Sitat fra: hgs på lørdag 30. mai 2015, klokken 10:32
Sitat fra: arthur på lørdag 30. mai 2015, klokken 07:09
Hvis man ikke finner noen å samkjøre med, forferdelig ord, så er det vel bare å kjøpe seg en oppblåsbar dukke, kle den opp og plassere denne i forsetet ved siden av sjåføren?

Oppblåsbare dukker har stort anvendelsesområde, men ett sted går grensen.
Jeg tør nesten ikke tenke på hva kolleger vil tro om de ser en oppblåsbar i passasjersetet. (For ikke å snakke om når du tar den med inn på arbeidsplassen).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ElGreeen

Tilgangen til carpool lanes for plug in hybrider i solstaten California, ved utdeling av såkalte "green stickers" vil ikke lenger være tilgjengelig. Dermed har salget rast og Toyota plug in hybrid modellen Prius vil bli trukket fra markedet. Analytikere har analysert bruktbilpriser på hybrider med og uten green sticker, og som dere alle nå sikkert har gjettet dere til, så er prisen mye høyere for bruktbiler med stick'ern som gir tilgang til hva vi kaller "kollektivfelt" her hjemme. Trenger vi insentiv til kjøp av miljøbiler?

http://www.greencarreports.com/news/1098353_ca-green-stickers-all-but-gone-will-plug-in-hybrid-sales-suffer-without-carpool-lane-access


Nissan Leaf Tekna 2015

Olemann

Det har vel mange gjort allerede, og klart surt å miste et gode.

Men; hyggeligere å snu seg bakover og takke for alle de årene vi har kunnet nyte både køfri kollektivfelt og gratis (og til det siste) stort sett ledige plasser på ladeplasser i sentrum.

Det er jo sånn med alt, er man ikke tidlig ute får man aldri noen stor bonus.  Kjøper man aksjer når de  har steget i endel år er man ofte for sent ute......Tar man derimot risken med å tilhøre "the bleeding edge" så kan man ha flaks, og også uflaks.
Nå er elbilene stort sett uten store ulemper (trege, utrygge, kalde, rare ++) og dermed kjøpes de av for mange til at store fordeler kan beholdes.....lett matte dette :-)

Vi får vente til det kommer en ny type enda sunnere biler (som er stygge, trege, kalde og rare) da kan det igjen bli noen fordeler til dem som er villig til å leve med det stygge, trege, kalde og rare. :)

elektrolux

Sitat fra: Olemann på søndag 31. mai 2015, klokken 12:21
Vi får vente til det kommer en ny type enda sunnere biler (som er stygge, trege, kalde og rare) da kan det igjen bli noen fordeler til dem som er villig til å leve med det stygge, trege, kalde og rare. :)

Som f.eks Tuc Tuc'en jeg viser til på forrige side ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kjølholdt

Samkjøring er helt ok måte å løse problemet på, da har du valget stå i kø med fossilbil eller samkjøre som er smart, ser ikke at dette kan være et problem.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Griffel

Det virker jo som noen tror at "kollektivfeltet er mistet" dette er jo langt fra tilfelle.

Her er det snakk om begrensede restriksjoner en kort periode hver dag på noen km av Norges mest trafikkerte veistrekning.

Etter hvert som det blir trafikkproblemer på andre veistrekninger vil lignende restriksjoner bli innført. Kanskje innført litt tidligere enn strengt tatt nødvendig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lurvine

jeg forstår det rett at jeg fortsatt kan kjøre i kollektivfeltet alene, inn mot Oslo om ettermiddagen og ut fra Oslo om morgenen?``altså utenom de oppsatte tidene for +1.
VW e-up (aka Snowflake)
Oslo - Sandvika

Griffel

Sitat fra: Lurvine på tirsdag 02. juni 2015, klokken 18:21
jeg forstår det rett at jeg fortsatt kan kjøre i kollektivfeltet alene, inn mot Oslo om ettermiddagen og ut fra Oslo om morgenen?``altså utenom de oppsatte tidene for +1.
Klart du kan.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Vind

Jeg hadde regnet litt god tid i dag - men brukte like mye tid som på en søndag morgen til jobb (12 min fra Høvik til Oslo Sentrum).  Skiltet om samkjøring 7-9 er tydelig.

Dette må vi kunne leve med.  Tror for de fleste elbiler kan det bety opp mot 10-15 minutter ekstra kø når det normaliserer seg.

Fordelen er også at man slipper den litt farlige inn og ut kjøringen før fletting av trafikk på Blommenholm og Høvik

Tror vi skal kunne leve med dette - og de som ikke kan det må reise tidligere eller før...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

El Electrico

I dag var det kontroll i kollektivfeltet - og bare når jeg kjørte forbi var det 3 el-biler som fikk bot!  :)

Regner med og håper at politiet kommer å stå ofte der hvis det er så lønnsomt.

Thomas Parsli

De kommer til å stå der -og det kan bli lønnsomt!
http://www.budstikka.no/bil/e18-sandvika/elbil/na-30-elbiler-stoppet-i-kontroll-pa-e18/s/5-55-93890

Jeg synes de burde skrevet ut bøter (126.000,-), forutsatt at skiltingen er god (har fortsatt ikke kjørt strekningen eller sett bilder av skiltene).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA