Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ryktes om ny nissan leaf 2016

Startet av tomrh, tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:33

« forrige - neste »

fonberg

Jeg kjøpte TSW-felgene med Nokiandekkene hos Tevo dekk på Tiller før vintersesongen høsten 2012. Ga vel ca 7000 for komplette hjul hos Tevo, mot 12000 som Witro skulle ha for vinterhjul. Fikk dem til å prøve felgen på bilen før de monterte dekkene, siden ingen hverken hos Witro eller andre steder jeg spurte (inkludert her inne) visste om 15" hadde plass til bremsekaliperne. Men det gikk bra, og siden har jeg ikke sett meg tilbake.

Skulle gjerne hatt 15" sommer også, men fortsetter nok med originalfelgene også etter Ecopiadekkene er oppbrukt.

(Sjekka også mulighet for 18" på Teslaen til vinter, men i ettertid er jeg glad det ikke var mulig - er litt annen dynamikk i den bilen og det blir mykt nok med Hakka i 19" kan man si.)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

tomrh

#61
Jeg kan oppdatere denne tråden med en forbruksmåling fra en annen tråd.

Testet kjøring t/r jobb uten varme, ved like klimatiske forhold (+9 til jobb, ca +15 hjem) og ca. like trafikale forhold på 90-vei, hovedsaklig med CC og med korte strekninger på 50 km/t. Det er justert for litt ulik rulleomkrets, og dekktrykk var 2,9 bar for begge. Tall er hentet fra carwings. Begge hjul har dekk som er klassifisert med rullemotstand B, så ulikhetene må skyldes hjulvekt og bredde.




Originale Tekna-hjul (215/50R17 Dunlop)0,146 kWh/km
195/65R15 Nokian WRD40,135 kWh/km
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Må bare gi skikkelig kred til navringer.no! Jeg har tidligere bestilt senterringer fra dem for å få 15"-felgene til å passe. Har nylig hatt et felgprosjekt til mjauen, og da jeg ikke mottok pakken etter tre uker sendte de en ny. Og denne gangen bestilte jeg senterkopper med dekaler også, slik at ordren var på knappe 700 kroner. Det må jeg si er god kundeservice!  :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kakraemer

Hiver meg på "15" bølgen" med Trinity Nordic felger og Continental WinterContact TS 860 - Europeisk type vinterdekk i dimensjon 195/65-15 91T. EU label C/B/72. Skal bruke settet året rundt. Et hjul veier 15,4 kg.
Kostet 4965,- (Kombinasjon av Finn.no og Dekk-outlet.no)
8)
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

nr1rayner

@kakraemer
Hvilke vinterdekk har du brukt før?
Heldigvis lenge til enda, men interessant å høre hvordan disse fungerer på vanskelig føre.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

kakraemer

Jeg har kjørt på Vredestein Nord-Trac 2 205/55-16 94T. EU label C/F/68.
Ikke de mest hardcore nordiske vinterdekkene, men absolutt gode nok på snø og med litt bedre våtegenskaper enn Nokian/Conti. Bor i sørvest så vinteren minner mer om Danmark/Nord Tyskland enn resten av Norge.  :)
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

nr1rayner

En eller annen plass her har sikkert tomrh nevnt at 1.gen har mer Nm, 280 vs 254 på gen 2.

Men ifølge info fra vegvesenet veier en gen 2 ca 100kg mindre enn gen 1.
Kan det virkelig stemme?

Tok noen sporadiske tester på finn-annonser.
Min er oppgitt til 1430kg, og jaggu meg er selv en Visia oppgitt til 1430.

Div gen1 er oppgitt til 1525kg.

På en side med masse info om mål, forbruk osv osv jeg bruker mye, www.cars-data.com/en/
er de oppgitt til respektive 1474kg og 1525kg.
30kwh skal vel såvidt være tyngre? Men også den er oppgitt til 1474kg.

0-100 tid er oppgitt til:
gen1: 11,9 sek
gen2: 11,5 sek
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Visia er lettest og veier 1474 kg, den sparer vekt ved å mangle utstyr. Det er feil at Tekna er oppgitt med samme vekt, for den og Acenta skal veie mer, ca. det samme som 1. Gen. Spørs om ikke 0-100 på 11,5 også er tall for Visia?

Jeg klarte 0-100 på 10,46 s med 15"-felger da (ref svar #57 i tråden). Det er jo knallbra i lys av de dataene du har linket til! 8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Hvilken app brukte du?
Må ta en test på min også da.
Tipper jeg kommer over 12 med Tekna-hjulene da  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Lastet ned den samme, men ikke prøvd enda.
Har også ulysse speed, fant ut i dag at den måler 0-60 og 0-100 km/t samt 1/4 mile.

Regnet med man fikk temmelig like resultat med elbil, men har endel variasjoner.
Ble ikke mange 0-100, men en del 0-60.
0-60 alt fra 3,8 til 5,1 sek.
Pga tekniske problemer med GPS på mobilen ble det et par 0-100 med stoppeklokke. Stoppet vel klokka litt tidlig, ca 105km/t som vel er rundt 97.
Fikk da 10,5 og 10,7.

Så fungerte GPS på mobilen igjen, og kjørte 2stk 0-100.
Hadde dårlig 0-60 tid på begge de (4,7 og 5,1 såvidt jeg husker).
0-100 havnet da på 11,3 og 11,7.

Kjørte forøvrig med forskjellige %, ca 90, 50 og 30. De beste 0-60 tidene fikk jeg vel egentlig med ca 50 og 30.

De oppgitte 11,5 stemmer nok da ganske greit på min med Tekna-hjulene.
Så med de fjærlette 15" du har drar du nok lett ifra ja  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

En annen god grunn til å velge 15"-felger (eller høyere profil på 16"):
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/2017/03/27/Drosjeeiere-fikk-dekk-og-felger-%C3%B8delagt-p%C3%A5-hullete-vei-14510818.ece

Har kjørt i mange stygge huller, kommet borti kantstein og kan bare "peise på" over fartsdumper. ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA