Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av LarsP, fredag 21. november 2014, klokken 09:49

« forrige - neste »

CitB59EL

Vi sto fra 45-96%=51% oppladning dvs ca 95 min ladetid. Du får ca 33% pr time. Rekkevidde pakken tar ca 30 min. Vi bruker rekkevidde pakken(115%-94% reelt av brutto kapasitet) ved start på lange turer å så lade vanlig ved 1 ladestopp  da  vi sparer ca 30 min ladetid.
Dette skjer KUN ved langturer ca 1-2 gang pr mnd. Har vanlig lading opp til 100% (78% reelt av brutto kapasitet) vanligvis. Er ikke anbefalt å bruke rekkevidde pakken hele tiden pga batteri slitasje.   

Softblue

#76
En runde opp E6 til Hamar i dag 22 mil med forbruk på 18,9Kw/100Km. (Urban med 17-toms felger og somerdekk). Sol, vindstille, tørre veier og stort sett flat vei. Uteteperatur ca 14 grader på dagen, så jeg kjørte uten aircon. Lå for det meste i 80 og 90 på cruisecontrollen og E+ kjøreprogram med radio. Jeg var alene i bilen, så den var lett lastet.
Hvis batteriet er på 28Kw (uten Range Plus) så er potensiell rekkevidde 148Km hvis du tørr å kjøre til det er tomt. Og det gjør man ikke hvis man ikke må. Batterivarselet kommer på når det er 14Km rekkevidde igjen, så 130-140 km er vel mest realistisk.
Med Range Plus 31.5kw delt på 18,9kw skulle gi 167km rekkevidde, dvs 150-160km.
Disse tallene gjelder for langkjøring hvor bilen stort sett ruller uten betydelige stopp.

Hvem kan klandre VW når NEFZ-syklusen (EU forbruk- og rekkevidde-test) er så langt unna virkeligheten. Offisielle tall for MB Electric Drive er 16,6Kw/100Km. Det amerikanske forurensningstilsynet EPA gir en standard 28kWh Mercedes B electric Drive 87 miles range, tilsvarende 140 km.

2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

CitB59EL

Da har vi hatt første turen med vinter dekk Nokian 205/60-16 R2 med hjulkapsel felger. Bilen bruker merkbart MINDRE strøm! Vi kjørte fra Stjørdal til Storilien-Nabocash(600 høydemeter) og tilbake igjen. Været var 8-10 grader og regn hele tiden. Hadde full lastet bil med mye varer på retur. 20 grader Auto/AC. Forbruk 21,8 på dash totalt sett. Dette hadde ikke vært mulig med 17" på våt vei. Forbruk lå under 20 på søyler hele veien bortsett fra Meråker og opp naturligvis!

Startet med helt kald bil på vanlig lading (99%) så forbruket var høyt i strartn hadde 22,3(dash) i forbruk på Meråker ved tur dit. Ladet ca 35% på Coop på ca 1 time og hadde igjen 18% ved ankomst etter 163km kjørt.

Når en trekker fra 5-15% for våt vei så vil forbruket være under 20 på dash på en slik tur å det er MEGET BRA i mine øyne! 

Softblue

Jeg merker at forbruket påvirkes av farten. Hvilken gjennomsnittsfart hadde du på turen?
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

CitB59EL

Kjørte fartsgrense stort sett og fulgte traffikken opp og lavere tilbake pga dårlig sikt i regn med 70 i 80 sonen. Turen består av 30-80 soner med hovedvekt på 60,70 og 80 soner.  Endte på 60 km/t i snitt på hele turen på 163 KM.

luciafani

Hei. Vet dere hvordan bilen beregner rekkeviden? Det er i hvert fall ikke en vanlig gjennomsnittsberegning. Når jeg starter med for eksempel 230 km rekkevide etter full lading beregner bilen det jo på en 16.6 kwh/100km forbruk. Men etter for eksempel 30 km med et forbruk som er mindre, for eksempel 15.5 kwh/100km er summen av distansen jeg har allerede kjørt (30km) og restrekkevide (for eksempel 180km) alltid mindre enn 230km. Summen må jo egentlig ligger høyere, når jeg har et mindre forbruk enn 16.6 kwh/100km, ikke sant?

CitB59EL

B klassen beregner rekkevidde pessimistisk hele tiden er vår erfaring. De er nok livredde at folk kjører tom bilen for strøm. Vi resatte begge målerne 2 ganger når bilen var ny ellers  bruker kjørte km opp mot % igjen på batteri og forbrukt strøm i % som beregning selv.

Forbruk i Dash gir en pekepinn men ikke mer siden den viser for høyt pga at den tar med ladetap. En må ta med  bergningen at 16.6 kWh/100 på bil tilsvarer 14 kWh/100 km i virkeligheten.  Har du 15.5 kWh/100 via dashbord så bør du  komme over 200 km på vanlig lading.

CitB59EL

Da har vi klart å tømme B klassen sitt batteri.. Kjørte Stjørdal-Overhalla via Namsos. Siden vi hadde over 60% batteri igjen i Steinkjer tok vi sjansen på å kjøre hele veien.. Det skulle vi ikke ha gjort! Føret gikk fra tørre veier og 5-6 grader til Steinkjer og  2 grader og regn-noe som gjorde at de få % som egentlig skulle være reserve forsvant. Bilen klarte 183 km med 18.8 KW/h/100 km i forbruk og 64 km/t i snitt fart. Kjørte på 19 AUTO/AC hele veien. Stoppet 5 km fra målet.

Fikk til å kjøre kun 1 km etter at måler gikk til 0 km. I sommer kjørte jeg 5 km i en test og det var fremdels igjen mye effekt på motor så tydelig at temperatur spiller stor rolle på hvor mye en kan hente ut fra batteri!

Lærdommen er at 0% igjen ER 0 KM på B klassen heretter!

TM

183 km er jo bra da. Da kan vel ikke det reelle forbruket vært mer enn 17 kw/100 km. Er det ikke slik at forbruksmåleren på B-klasse tar med tapet i ladeprosessen når den oppgir forbruket ?

CitB59EL

Forbruket blir: 32.2(rekkevidde pakke)/183= 17,6 kWh/100 km hvis jeg har regnet rett. Er kona som kjørte å hun slo meg gitt i lavt forbruk! Trodde ikke det var mulig å kommer under 20 under slike forhold... Jeg hadde 23 på siste tur selv.

Er litt irritert siden jeg SA til kona at joda dette med 19 i forbruk da skulle vi komme fram med noen % igjen siden jeg har fått vite fra Mercedes at når måler viser 16,6 kWh/100 km så er reelt forbruk 14,0 kWh/100 pga lade tap. Det viste seg å ikke stemme.... 

Nå viser det seg at 18,8=17,6 kWh/100 km og ikke ca 16 kWh/100 km som jeg gikk utfra de opplysninger jeg hadde fått fra Mercedes.


TM

@CitB59EL, hvilken dekk-dimensjon og merke kjører du på ?

tomrh

Sitat fra: TM på søndag 27. desember 2015, klokken 09:05
@CitB59EL, hvilken dekk-dimensjon og merke kjører du på ?
Står i tråden lengre opp:
Sitat fra: CitB59EL på mandag 02. november 2015, klokken 09:09
Da har vi hatt første turen med vinter dekk Nokian 205/60-16 R2 med hjulkapsel felger. Bilen bruker merkbart MINDRE strøm!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mattis

Tomt batteri! kjørte fra Høvåg i lillesand komune opp til rysstad i valle komune. Avgårde med fullt batt+rekkeviddepakke.. 157 km og drøyt 300 høydemeter. 2 pers i bilen. piggfrie vinterdekk. Ac off med varme på 20 grader inne i bilen. Vær og føre: på tur oppover lå det mellom 0 og -3 grader hele tiden, men fint vær og tørre veier. kjørte vel de siste 5 km med 0 på alle batteri-parametre og kom altså akkurat frem dit vi skulle. kjørte så økonomisk som mulig hele veien. rullet mye i nedoverbakker og på sletter.

dagen etter: på tur ned til høvåg igjen: snø og slafs hele veien ned.1-3 minusgrader hele tiden. sugde batteri ut av bilen. ladestopp på evje hvor 2 av 4 ladere var ute av drift! ladekø! takk!!! dreit i lading og kjørte ned til kr.sand hvor vi måtte lade 45 min for for og komme oss siste 3 milene hjem.

elbil på vinterstid... nååååh!!! det går, men det er stress som faen, med uforutsigbart batteriforbruk(vær og føreforhold) og ustabile ladere langs veien hjelper ikke på akkurat!


tutti

#88
Sitat fra: Mattis på mandag 28. desember 2015, klokken 09:06
elbil på vinterstid... nååååh!!! det går, men det er stress som faen, med uforutsigbart batteriforbruk(vær og føreforhold) og ustabile ladere langs veien hjelper ikke på akkurat!

he he. I gamle dager kjørte jeg think og franske elbiler. Det var rekkeviddestress, selv på sommeren. Noen ting har heldigvis blitt bedre.

Å kjøre over 150 km, om vinteren, over kupert terreng, med en elbil til halv pris av en tesla, er egentlig veldig bra!

CitB59EL

Da har vi gjort første vinter tur i vinter temperaturer. Startet på -15 grader i Overhalla i og var innom -20 ved Namdalseid og avsluttet i -8,5 grader i Steinkjer. Hovedvekt på under -12 grader. Fine vinter veier med is/snødekke hele veien. Prøvde å starte med rekkevidde pakke-men med 10A lading så går ikke dette ilag med forvarming og batteri blir tappet så fikk hele 5 km på rekkevidde pakke... med forbruk på ca 48 kWh/100 km og kaldt batteri som konsekvens! Forbruket lå derfor over 30 kWh/100 km i ca 5 mil! Kom til slutt ned på 27.1 kWh/100 km med 19 km est rekkevidde og 21% batteri igjen etter 99,8 km kjørt snitt fart på hele 53 km/t da vi tok det rolig for å komme fram!  Så ser ut at bilen klarer ca 12 mil med forsiktig kjøring MED rekkevidde pakke i kulde! Hadde 18 grader Auto med AC for å ikke fryse ræva av oss og ungene! Vi prøvde 17 grader men det ble vel kaldt.  Dette er det jeg forventer av bilen.

Fra Steinkjer etter lading og opp til 100% og liten dasj med rekkevidde pakken (3km). Merkbart varmere batteri med lading fra 400V 16A og forbruket sank raskt ned til under 30 kWh/100 km og havnet til slutt på 24,7 kWh/100 km etter 95 km med 26 km est rekkevidde og snitt hastighet på 62 km/t. Noe varmere med -7 i steinkjer og -3,5 ankomst i stjørdal. Tørre fine asfalt veier hele veien. Kjørte fartsgrense med CC og 18 grader Auto AC.

Ser ut som bil klarer ca 12 mil ved normal lading under disse forhold noe som er bra i min bok!

Konklusjonen er at B klasse duger fint i kaldere omgivelser med få varmet og ladet med 400V 16A for å få nok varme i både bil og batteri! 10A 230V duger ikke...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA