Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ryktes om ny nissan leaf 2016

Startet av tomrh, tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:33

« forrige - neste »

tomrh

#15
Merker meg at jeg nesten ikke har slitasje på dekkene. Det ene dekkparet var ganske slitt fra før, bare et par mm ned til slitemerket i mønsteret. Tenkte at disse skal jeg nok slite ut sesongen, kaste, og så kjøpe kvalitetsdekk. Nå, en hel sommer og 8.000 km senere er det forsatt vel en mm ned til slitemerket. Om den ekstraordinært lave slitasjen skyldes 15"-oppsettet eller dekk-kvaliteten vet jeg ikke. Men dekka er billige (Minerva F109), sikkert ikke all verdens slitestyrke.(?)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Silkefot

Hvis det er 4-5 år siden de var nye kan de ha begynt å bli harde og vil da slites mindre.
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

tomrh

Sitat fra: Silkefot på søndag 27. september 2015, klokken 22:42
Hvis det er 4-5 år siden de var nye kan de ha begynt å bli harde og vil da slites mindre.
Ja, kanskje det er årsaken. Disse dekka var fra 2009.

Forøvrig har jeg i kveld satt på 4 stk kliss nye Nokian WR D4 195/65R15 95H XL. EU-etikett B/B 69 dB. Blir spennende å se hvordan disse fungerer på vinterføre, strømforbruk etc. Førsteinntrykket er ihvertfall at de er ekstremt stillegående!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på søndag 11. oktober 2015, klokken 20:41
Forøvrig har jeg i kveld satt på 4 stk kliss nye Nokian WR D4 195/65R15 95H XL. EU-etikett B/B 69 dB. Blir spennende å se hvordan disse fungerer på vinterføre, strømforbruk etc. Førsteinntrykket er ihvertfall at de er ekstremt stillegående!
Etter to dager med jobbpendlig i temperaturer på 1 - 5 oC noterer jeg meg at med disse WR D4 dekkene har jeg ca. samme forbruk som med slitte originale sommerdekk i 16" (i tilsvarende utetemperaturer). Det er VELDIG bra, spesielt siden nye dekk har høyere rullemotstand enn slitte.  8)

Dette oppsettet blir nok til god hjelp for å klare totalt 9 mil t/r uten å kunne lade på jobb, som jeg dessverre har blitt tvunget til siden jobben har flyttet i nye lokaler.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kakraemer

Dette er de nyeeste "Euro" vinterdekkene fra Nokian?

Kan jeg spørre om hvorfor hastighetskode H (ikke T) og hvorfor 95 XL?
Xtra Load dekk veier som regel mer enn samme dimensjon i "ikke-XL".
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

tomrh

#20
Sitat fra: kakraemer på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 11:31
Dette er de nyeeste "Euro" vinterdekkene fra Nokian?

Kan jeg spørre om hvorfor hastighetskode H (ikke T) og hvorfor 95 XL?
Xtra Load dekk veier som regel mer enn samme dimensjon i "ikke-XL".
Ja, WR D4 har vel ingen prøvd før på norsk vinterføre.

Valgte 95H XL av den enkle grunn at denne har rullemotstand B mens de andre variantene du nevner har C.

Har sett også sett andre eksempler på at XL-varianten har lavere rullemotstand, kan være nettopp fordi de har litt stivere konstruksjon?

Ang hastighetsindeks H vs T. Indeksen forteller mye mer enn man skulle tro. Høy indeks vitner om presis konstruksjon og minimalt med ujevnheter. Velger alltid høyest mulig hastighetsindeks om alt ellers er likt.

Jfr http://www.dekkmann.no/dekk/dekkfakta
SitatSelv i svært lave hastigheter vil et dekk med høy hastighetsindeks takle doble unnamanøvre (f.eks elg i veien, barn i veien etc.) bedre enn et med lav indeks. Høyere indeks = bedre sikkerhet."
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kakraemer

Sikkert fint og flott på sommerdekk og tunge motorsterke biler.
Men, i et vinterdekk? Det må jo være gode grunner til at "alle" nordiske vinterdekk er Q eller T merket?
Uansett så har du valgt et "Euro vinterdekk" og jeg tror egentlig ikke det er stor forskjell på H og T utgaven. Skal du bruke det hele året? Har vurdert den løsningen selv - 15 tommere i "året rundt" utgave. Ikke de tøffeste vinterne her i sør-vest, viktigere med egenskaper på vann.
Mulig jeg venter på Michelin Cross Climate, men det er ikke testet skikkelig enda av "de store" (ADAC / NAF / TCS)

http://www.michelin.com/eng/media-room/press-and-news/michelin-news/Innovation/The-new-MICHELIN-CrossClimate-tire-a-turning-point-in-history
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

tomrh

Sitat fra: kakraemer på onsdag 14. oktober 2015, klokken 11:52
Sikkert fint og flott på sommerdekk og tunge motorsterke biler.
Men, i et vinterdekk? Det må jo være gode grunner til at "alle" nordiske vinterdekk er Q eller T merket?
Uansett så har du valgt et "Euro vinterdekk" og jeg tror egentlig ikke det er stor forskjell på H og T utgaven. Skal du bruke det hele året? Har vurdert den løsningen selv - 15 tommere i "året rundt" utgave.
Større krav til hastighetsindeks på autobahn. ;) I Norge er framkommelighet v/lav fart mye viktigere enn sikkerhet v/høy fart, sier seg selv. Nordiske vinterdekk egner seg best for å komme seg fram på hytteveien, men de er direkte farlige i høye hastigheter på slaps og vann - la ut en youtube-snutt i en annen tråd som viser dette tydelig på en testbane. Har Hakka R2 bak på mjauen akkurat nå, mykt, svampete og guffent mens det fremdeles er plussgrader ute. Men plutselig er det islagt tidlig en morgen...

Nei skal ikke bruke disse året rundt, bare som vinterdekk. Jeg har tidligere vurdert WR D3 men kom den gang fram til at grepet på snø og is er for dårlig. Men WR D4 skal være ytterligere forbedret og er nær de nordiske også på denne type føre. For min type pendlerkjøring i 90 km/t på saltet E6 tror jeg dette er et bedre valg sikkerhetsmessig, men har ei ofte islagt kneik hjemme også som skal forseres så vi får se hvordan det går. Har også et sett 16"-felger med Hakka 8 pigg i garasjen i bakhånd om Trøndelag skulle bli islagt.  :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Såvidt jeg husker har H annen oppbygging enn T. Det er vel også noe hardere gummi i slitebanen. Tror stamme i H og V var lik.. Man ofrer nok altså litt vintergrep, men får i gjengjeld et stødigere dekk. Så hva man velger er nok en smakssak.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#24
På etappen Skatval - Orkanger nå lørdag (85 km) ankom jeg hurtiglader med 36% igjen, iflg hurtigladeren. Startet fullt oppladet og forvarmet. Med 6-9 grader ute og bruk av varmeapparat hele veien (for det meste resirk, ca. 500W - 750W) er dette bra når jeg husker at vi i fjor kjørte i 20+ grader med klima avslått, samme kjørestil og ankom med 40% gjenværende. Riktignok var vi to i bilen i fjor, men læll. :) Skylder på 15"-oppsettet.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på torsdag 28. mai 2015, klokken 21:32
Om man virkelig vil eksperimentere med smale dekk på leaf så finnes det faktisk 165/80R15 på dekkonline.com. :o  :D Belastningsindeks 87 så de er lovlige å bruke.
Har ikke helt klart å legge fra meg denne idéen. Hva vil 4 cm smalere dekk gjøre med kjøreegenskapene? Noen som har kvalifiserte gjetninger? Eller noen som til og med har erfaringer med slike skinnies? :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Sitat fra: tomrh på tirsdag 10. november 2015, klokken 07:22
Har ikke helt klart å legge fra meg denne idéen. Hva vil 4 cm smalere dekk gjøre med kjøreegenskapene? Noen som har kvalifiserte gjetninger? Eller noen som til og med har erfaringer med slike skinnies? :)

Hva står det på BMW i3? Latterlig tynt i hvert fall  :P
Finnes det noe alternativ i 175 kanskje?
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 10. november 2015, klokken 08:45
Sitat fra: tomrh på tirsdag 10. november 2015, klokken 07:22
Har ikke helt klart å legge fra meg denne idéen. Hva vil 4 cm smalere dekk gjøre med kjøreegenskapene? Noen som har kvalifiserte gjetninger? Eller noen som til og med har erfaringer med slike skinnies? :)
Hva står det på BMW i3? Latterlig tynt i hvert fall  :P
Finnes det noe alternativ i 175 kanskje?
Ja sant. i3 har 155/70R19. Har ikke hørt at i3-eiere har klagd på dårlige kjøreegenskaper akkurat. :P
Er det noe ekstra BMW kan ha gjort som sikrer gode kjøreegenskaper med så tynne hjul?

Finnes dekk i 175 men det er stort sett bare svindyre classic dekk med hvit sidevegg og ingen EU-dekkmerking. Men 165/80R15 er jo perfekt mhp. rulleomkrets, og T-Trac2 dekkene fra Vredestein ser jo til og med ut å være litt kvalitet også med E/B merking og gode kundevurderinger. Har liggende et sett 6"x15" stålfelger jeg evt kunne teste ut på til sommeren. Får ruge litt mer på idéen. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kjell Leaf

Sitat fra: tomrh på tirsdag 10. november 2015, klokken 09:18
Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 10. november 2015, klokken 08:45
Sitat fra: tomrh på tirsdag 10. november 2015, klokken 07:22
Har ikke helt klart å legge fra meg denne idéen. Hva vil 4 cm smalere dekk gjøre med kjøreegenskapene? Noen som har kvalifiserte gjetninger? Eller noen som til og med har erfaringer med slike skinnies? :)
Hva står det på BMW i3? Latterlig tynt i hvert fall  :P
Finnes det noe alternativ i 175 kanskje?
Ja sant. i3 har 155/70R19. Har ikke hørt at i3-eiere har klagd på dårlige kjøreegenskaper akkurat. :P
Er det noe ekstra BMW kan ha gjort som sikrer gode kjøreegenskaper med så tynne hjul?

Finnes dekk i 175 men det er stort sett bare svindyre classic dekk med hvit sidevegg og ingen EU-dekkmerking. Men 165/80R15 er jo perfekt mhp. rulleomkrets, og T-Trac2 dekkene fra Vredestein ser jo til og med ut å være litt kvalitet også med E/B merking og gode kundevurderinger. Har liggende et sett 6"x15" stålfelger jeg evt kunne teste ut på til sommeren. Får ruge litt mer på idéen. :)
Ja, BMW har gjort noe for å bedre egenskapene, de har laget en menget lett bil ;-) Dekkene er vel også laget spesielt for BMW, så kanskje de har stivere sider enn vanlige dekk ?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Einar_S

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA