Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ryktes om ny nissan leaf 2016

Startet av tomrh, tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:33

« forrige - neste »

tomrh

Kjørte på en skrue i går kveld og punkterte. Dekktett hjalp ikke og dekksjappene er stengt, så jeg endte med å legge på sommerhjulene til fossilen sånn midlertidig. 15" stålfelger med 205/65R15 dekk. Interessant forskjell i kjøreopplevelse. Ble adskillig mykere og mer komfortabel, nesten så jeg liker det litt faktisk. :) Er det andre her som kjører Leaf på 15-felger?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

Her er en til som kjører 15 tommer, med målsetning om lavere rullemotstand og økt rekkevidde:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3949.msg38531.html#msg38531
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

#2
Ja jeg har lagt merke til den tråden, som er ganske gammel nå. Har ikke sett noe nyere. Å gå ned til 15" blir litt som å banne i kirka når trenden går mot større felger og lavere profil. Men den trenden kommer fra fossilbilverdenen, hvor økonomi og miljø ikke er sexy. Dekka fra fossilen har rullemotstand C, men strømforbruk er like lavt som med de originale Ecopia-dekka som har B. Så for rekkevidde har det noe for seg helt klart, samt at dekkene blir billigere å kjøpe. Fant forøvrig ut at det er 195/65R15 som er riktig dimensjon for 15". Må si at komforten ble virkelig bra, Leafen ruller silkemykt her på grusveiene vi har i området her på bygda.

Edit: Etter å ha kjørt i 30-sone over fartsdumper i kveld er jeg solgt. Kan kjøre 5 km/t fortere og likevel oppleves det mykt og behagelig. Testet også noen krappe svinger for å teste grep. Gikk helt greit det, ble ikke så mye dårligere enn fryktet. Det blir 15" sommerfelger nå, usexy og snålt, men det får være. Har noen jeg kjøpte brukt på finn som egentlig var tenkt til fossilen men nå blir de til Leafen istedet. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Det punkterte Ecopia-dekket fikset, tilbake på 205/55R16 igjen. Mykheten forsvant litt. Noe skuffende faktisk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#4
For gøy veide jeg noen felger. Original Leaf-felg med Hakka 8 pigg 205/55R16 veide 18,7 kg. Og 15"x6" stålfelg fra fossilen med 205/65R15 sommerdekk veide 18,0 kg. Felgene jeg nylig kjøpte på finn og planlegger å bruke, 15"x6,5" alufelg, foreløbig med 205/70R15 vinterdekk som skal av, veide bare 15,7 kg. :) Synes originalfelgene er svintunge!

15"-felgene jeg kjøpte på finn (etter felgrens):
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Bilen ble da ikke så rar med 15"-felger egentlig. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Grunner til å downsize til 15":
- Lettere felger -> reduserer ikke-suspendert masse -> sprekere aksellerasjon, lavere forbruk
- Smalere dekk og felger -> lavere luftmotstand -> lavere forbruk
- Det finnes smalere dekk med laveste rullemotstand A i 15" enn i 16". (F.eks. 185/65R15)
- Bedre fjæring og kjørekomfort
- Billigere dekk og felger

Noen interessante lenker:
http://www.dekkleader.com/veiledning-dekk/pavirkning-av-felgenes-vekt
http://vgd.no/forbruker/bil/tema/846510/tittel/daarligere-akselrasjon-med-stoerre-dekk-felger/innlegg/11133345/#11133345
http://ecomodder.com/forum/showthread.php/aero-mods-data-change-cd-change-installment-7-a-2684.html
http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Blip

Er ikke 195/65 15 nærmere i størrelsen? Litt smalere, men enda billigere...
https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=195-65r15-205-55r16

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

tomrh

Sitat fra: Blip på mandag 18. mai 2015, klokken 15:57
Er ikke 195/65 15 nærmere i størrelsen? Litt smalere, men enda billigere...
https://www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=195-65r15-205-55r16
Ja, du har helt rett. Fossilen hadde imidlertid 205/65R15 fra før, så jeg byttet bare mellom bilene for å slippe en ekstra dekkutgift akkurat nå. Noen C/C dekk som jeg skal slite ut denne sesongen. Gleder meg virkelig til å kjøpe dekk i 195 eller 185 bredde med rullemotstand A, det tenker jeg skal merkes! 8) Kul link forresten, bedre dekk-kalkulator enn den jeg har brukt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Reiel

Jeg har gått andre veien. Har satt på 7,5x18 felger. 8) Bruker mere strøm men kommer meg fortsatt på jobb så da er jeg fornøyd.  ;D Ikke så ille i forhold til stivhet som jeg hadde forventet heller. Dekk er i dim 225/40-18.

tomrh

#10
Sitat fra: Reiel på torsdag 21. mai 2015, klokken 14:59
Jeg har gått andre veien. Har satt på 7,5x18 felger. 8) Bruker mere strøm men kommer meg fortsatt på jobb så da er jeg fornøyd.  ;D Ikke så ille i forhold til stivhet som jeg hadde forventet heller. Dekk er i dim 225/40-18.
Jeg er nok en særing som ofrer utseende for noen km ekstra rekkevidde. Men jeg hater å måtte hurtiglade for å komme meg hjem fra Trondheim om høsten de gangene jeg ikke kan lade. Og jobben min flytter i nye lokaler til høsten, der jeg ikke er garantert lademulighet lengre. Det å kunne skvise ut ei mil ekstra er gull verdt. Og ikke minst svært komfortabelt, ble faktisk en helt annen bil å kjøre. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på torsdag 21. mai 2015, klokken 19:34
Jeg er nok en særing som ofrer utseende for noen km ekstra rekkevidde.

Hvor mye glede får man egentlig av fine felger mens man kjører, sitter på jobb eller hjemme i stua?

Mulig at jeg er sær, men "fine" felger står omtrent nederst på lista over ting jeg prioriterer ved bil.

tomrh

Jeg skjønner godt at man kan glede seg over stylet bil med fete felger. :) Men for meg må det som skal se bra ut også være funksjonelt. At man har tatt felgtrenden fra fossilbil og inn i elbil-verdenen var kanskje ikke det lureste pga rekkevidde. At Tekna leveres med 17"-felger og lavere profil bærer mer preg av mote enn energisparing. Alle lo av i-MiEV's smale og rare dekk dimensjoner, men den bruker jo lite strøm. Færre lo av BMW sine smale 19"-felger, for når det er BMW må det jo være bra og gjennomtenkt. For større hjuldiameter gir mindre rullemotstand, og smalere dekk gir lavere luftmotstand. Mer "riktige" (energisparende) 17"-felger på Tekna ville f.eks. vært 6,5" brede, mer lukket slik som e-Golfen sine, og levert med 205/55R17 A-dekk som standard..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#13
Om man virkelig vil eksperimentere med smale dekk på leaf så finnes det faktisk 165/80R15 på dekkonline.com. :o  :D Belastningsindeks 87 så de er lovlige å bruke. Vredestein og Nankang best på rullemotstand med E. Må vel ha 5 eller 5,5 toms felgbredde da, vet ikke om det finnes så smalt med boltsirkel 5x114,3?

Jo - fant faktisk Ronal R52. Litt tøffe var de også.  8)

Slik ser dimensjonen ut.  :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Etter nesten 2 måneder på 205/65R15 må jeg bare innrømme at dette er det beste valget jeg har gjort, løvet er bare helt superdeilig å kjøre! Skal kjøre på 15" året rundt nå, er blitt helfrelst. 8)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA