Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: ryktes om ny nissan leaf 2016

Startet av tomrh, tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:33

« forrige - neste »

Kjell Leaf

Sitat fra: Einar_S på tirsdag 10. november 2015, klokken 14:05
Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 10. november 2015, klokken 13:31
Ja, BMW har gjort noe for å bedre egenskapene, de har laget en menget lett bil ;-) .....
Kanskje for lett? http://www.dinside.no/925155/stjernesmell-for-bmw-i3
Ja, det er jo skuffende å ikke klare 5 stjerner, selv om de var nære. Men tror ikke det har noe med bilens vekt å gjøre. Det var bare sidekollisjon mot stolpe og nakkeskade (setene) som var negativt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

tomrh

Iflg div artikler om i3's dekk så er 19" diameter med på å lage en lengre kontaktflate enn mindre hjul, og Ecopia 500 er spesialdesignet med stive sidevegger. Dessuten er jo sideveggen ikke høyere enn Tekna sin med 215/50R17.

Til sammenligning vil 165/80R15 ha endel høyere sidevegg som sikkert ikke er spesielt stiv. Og Leaf er tyngre. Høres ikke særlig bra ut for kjøreegenskapene nei. Har heller ikke funnet noen andre som har vært gale nok til å prøve, selv ikke i USA. :D

Det mer fornuftige valget av skinnies er vel 185/65R15 eller 185/60R16, men kan vel ikke kalles skinnies da akkurat.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#32
Fikk veid litt felger og dekk i dag. Med Nokian WR D4 veier et hjul nå bare 14,6 kg! Til sammenligning veier original felg m/Hakka 8 hele 18,7 kg, og Momo Win2 sommerfelg m/Ecopia veier 17,5 kg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 05. desember 2015, klokken 16:14
Fikk veid litt felger og dekk i dag. Med Nokian WR D4 veier et hjul nå bare 14,6 kg! Til sammenligning veier original felg m/Hakka 8 hele 18,7 kg, og Momo Win2 sommerfelg m/Ecopia veier 17,5 kg.
Har ikke tenkt så mye over det før men merket den utrolige forskjellen da jeg i helga tok på de svintunge originalfelgene m/piggdekk midlertidig pga hålke. Tilbake på 15" nå, Leafen er bare så sykt mye sprekere!  8) Forskjellen utgjør hele 4 kg pr hjul. Skulle vært interessant å målt aksellerasjonstider.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Noen har gått ned en felgstørrelse fra standard 17" til 16" på sin elektriske B-klasse og fått bedre rekkevidde.
Sitat fra: CitB59EL på mandag 02. november 2015, klokken 09:09
Da har vi hatt første turen med vinter dekk Nokian 205/60-16 R2 med hjulkapsel felger. Bilen bruker merkbart MINDRE strøm!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Opplever faktisk like bra forbruk, om ikke marginalt bedre, med Hakka 8 pigg i original dim på tunge originale felger som med de smalere WRD4 på lette 15", oppgitt med rullemotstand B. Klør meg i hodet her.  ???

To hypoteser:
- Hakka 8 har ekstremt lav rullemotstand, kanskje A
- Felgvekt, dekkvekt og -bredde gir mye mindre utslag på rekkevidde enn jeg trodde.

Heller foreløbig mot første hypotese siden jeg har lest endel dokumentasjon om downsizing og dekkbredde. Er det andre som kjører Hakka 8 og kan uttale seg om opplevd rullemotstand i forhold til andre dekk?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på søndag 25. oktober 2015, klokken 22:13
På etappen Skatval - Orkanger nå lørdag (85 km) ankom jeg hurtiglader med 36% igjen, iflg hurtigladeren. Startet fullt oppladet og forvarmet. Med 6-9 grader ute og bruk av varmeapparat hele veien (for det meste resirk, ca. 500W - 750W) er dette bra når jeg husker at vi i fjor kjørte i 20+ grader med klima avslått, samme kjørestil og ankom med 40% gjenværende. Riktignok var vi to i bilen i fjor, men læll. :) Skylder på 15"-oppsettet.
Sjekket opp turen på you+nissan, forbruket var 0,158 kWh/km. Dette var uten klimamod. Bra det med kliss nye vinterdekk og varme hele veien.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

epsilone6

Ble overrasket over hvor stor forskjellen i forbruk var på 16" og 18" Continental i Motors test av sommerdekk

tomrh

Sitat fra: epsilone6 på mandag 21. mars 2016, klokken 11:33
Ble overrasket over hvor stor forskjellen i forbruk var på 16" og 18" Continental i Motors test av sommerdekk
Og disse prosentene kan multipliseres med 3 for elbiler.  ::)

Men det er faktisk mulig å få til 18" på Leaf uten å øke forbruket vs. standard 16" oppsett. Man velger Toyo NanoEnergy 2 i 215/40R18 eller 215/45R18, den eneste dekktypen med rullemotstand A i disse dimensjonene (de andre begynner på C). DannyRS kjører med disse og har meget bra forbrukstall. Det ville nok også hjelpe å skaffe 7" eller 7,5" bred felg istedet for 8" som felgkonfiguratorene ofte foreslår for Leaf.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 05. desember 2015, klokken 16:14
Med Nokian WR D4 veier et hjul nå bare 14,6 kg! Til sammenligning veier original felg m/Hakka 8 hele 18,7 kg.
Etter en periode med originalfelger + pigg (grunnet speilblank hålke en dag i januar) er jeg over på disse 15"- felgene igjen, meningsløst å knatre rundt med pigg på bare veier.

Har fortalt det før, må bare fortelle det igjen:

Leafen er bare så vanvittig sprek!!  8) Som et villdyr. Som våryre kalver som slippes ut på beite.  ;D Kjører vanligvis i Eco og det er visst bra, for i kveld kjørte jeg i D. FOR en aksellerasjon!! Standard felgoppsett blir som en sidrumpa islandsgamp i forhold. Det er helt tydelig hva 16 kg mindre ikke-suspendert masse betyr. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kvikken

Ikke-suspendert? Du mener vel ikke-fjæret som i not-suspended.

tomrh

Jepp, dårlig oversettelse. Ufjæret masse.

Det er forresten mer enn det som virker inn på aksellerasjonen, hjulets radiale tyngdepunkt flyttes nærmere sentrum på en liten felg, noe som minsker hjulets treghetsmoment.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

#42
Jesus Kristus, Judas, døperen og alle de andre!! Tok fram sommerhjul i dag, original Tekna, altså 215/50-17,Tekna-felg og Dunlop Enasave EC300.
2 stk stoppet på 20,6 kg, 1 på 21,0.. Den siste fikk jeg ikke målt da vekta gikk tom for strøm  :P


Edit: Nye batterier i badevekta, og vinterhjulene veid, stoppet på 17,3 kg.
205/55-16 Yokohama IG30 på original felg. Vinterfelgene mine er vel annerledes enn den standard 16"-felgen som Leafen kommer med..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Strengt tatt mener dere roterende masse. Kan man f.eks. flytte deler av batteriet til bremsekaliperen (som også er uavfjæret, men ikke roterende) vil bilen gå nøyaktig like godt. Men havner vekten på roterende deler blir det noe helt annet.
Høyere vekt på roterende deler har sine fordeler og ulemper, mer energi går til akselerasjon, men man har også mer energi i bevegelse og derfor triller lenger og mer regenerering.

Så har det jo også noe å si om hvor vekten er på den roterende massen (lett felg, tungt dekk eller omvendt).
Her begynte tankene å vandre til en litt mer avansert felgtype, ideelt sett burde vekten være mot sentrum under akselerasjon, men ved jevn fart og brems (regenerering selvsagt) burde vekten slynges ut.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 23. mars 2016, klokken 12:41
Tok fram sommerhjul i dag, original Tekna, altså 215/50-17,Tekna-felg og Dunlop Enasave EC300.
Vi skulle se om disse 15"-felgene passer på Teknaen din. Si fra når du ønsker å bytte dekk så kan jeg komme. Det blir i så fall en voldsom reduksjon av roterende masse for Teknaen da, med 7 kg x 4 = 28 kg! Spent på å høre hva du synes. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA