Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Soneparkering

Startet av Olemann, søndag 26. april 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

Car-El

Hvis dem tør å gå ut av bilen for å koble fra kabelen.  ;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

krl

Sitat fra: RuneW på mandag 11. mai 2015, klokken 15:18
Av nysgjerrighet: Hvordan stiller man seg egentlig i kø ved en SC? Danner man en egen kø bak han første som venter, eller står man rundt omkring og holder orden på hvem som kom først? Eller er det "gribbe-metoden", altså å hive seg inn til en SC før de andre rekker det?
Jeg har sett at det er enkelte som "sirkler rundt byttet" på Brokelandsheia, og dermed stresser opp de som har stått i kø en stund. Men det virker som om de fleste er fornuftige når det gjelder å vente på tur. Ingen negative opplevelser så langt for min del.

audioboy

Får bil forhåpentligvis om 1 uke i Drammen. DS nevnte at de normalt lader til 70-80%, men at de muligens nå ikke hadde kapasitet til dette. Skal på langtur første helgen så tenkte å kjøre bort til Lier Nord og eventuelt fylle der rundt 17:00 fredag.

* Må jeg regne med kø?
* Som førstegangs SC-bruker, er det et kø-opplegg der?
* Finnes det nettsted eller annet sted man kan se hvor mange uttak som er i bruk på aktuell superlader? Hadde vært kjekt om man står i kø på Lier Nord og det er ledige plasser på Sør...
TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

tonl

Sitat fra: audioboy på søndag 31. mai 2015, klokken 02:40
Får bil forhåpentligvis om 1 uke i Drammen. DS nevnte at de normalt lader til 70-80%, men at de muligens nå ikke hadde kapasitet til dette. Skal på langtur første helgen så tenkte å kjøre bort til Lier Nord og eventuelt fylle der rundt 17:00 fredag.

* Må jeg regne med kø?
* Som førstegangs SC-bruker, er det et kø-opplegg der?
* Finnes det nettsted eller annet sted man kan se hvor mange uttak som er i bruk på aktuell superlader? Hadde vært kjekt om man står i kø på Lier Nord og det er ledige plasser på Sør...

1. De gangene jeg har opplevd på kø der er mellom kl 11-12, kl 13-14 og 17-1830. Da er det gjerne full både på Lier Nord og Sør + 1-2 biler i kø.
2. Første mann til å stille seg i kø. Har ikke opplevd at noen sniker. Syns alle er voksne nok til å vite når det er ens tur.
3. Pr dags dato er det ikke noe online tjeneste som viser ledig plass på de enkelte SC. http://supercharge.info/ viser info om de enkelte SC f.eks antall ladeplasser tilsammen. Det hadde vært kjekt om Tesla legger status på de forskjellige SC (antall ledig, ute av drift, ca ventetid osv) på neste FW/SW release. Lov å håpe.

Ellers lykker til som elbil eier.

Jejl

Sitat fra: audioboy på søndag 31. mai 2015, klokken 02:40
Får bil forhåpentligvis om 1 uke i Drammen. DS nevnte at de normalt lader til 70-80%, men at de muligens nå ikke hadde kapasitet til dette. Skal på langtur første helgen så tenkte å kjøre bort til Lier Nord og eventuelt fylle der rundt 17:00 fredag.

* Må jeg regne med kø?
* Som førstegangs SC-bruker, er det et kø-opplegg der?
* Finnes det nettsted eller annet sted man kan se hvor mange uttak som er i bruk på aktuell superlader? Hadde vært kjekt om man står i kø på Lier Nord og det er ledige plasser på Sør...
Hvis det er mange ledige, velg et nr som det ikke lader en annen bil på så får du høyere ladefart. Står det feks biler på 1a, 3a, og 4a, så velger du 2 a eller b.

audioboy

Takk for all info!  Håper egentlig jeg må innom SC på vei ut av Drammen så får jeg trykket litt rundt på skjermer og ratt før jeg tar langtur. Har lest manual perm til perm, sett omtrent alt det som finnes av instruksjonsvideoer på nett av lading, skjerm og instrumentskjermen, men litt lettere å lære seg alt da man faktisk sitter i bilen. Regner med det går fint å trykke rundt på skjerm, åpne/lukke dører/trunk/frunk, sette opp kobling til MyTesla, BT etc. mens bilen lader?
TMS85D  2015 /    M3 2019  /  E-tron 55 2020

fonberg

Vi kjørte Trondheim-Köln onsdag-fredag, kun på superladere:

1) Alvdal onsdag kveld: alene
2) Elverum onsdag kveld: alene
3) Solli tordag morgen: 2-3 biler til
4) Uddevalla torsdag formiddag: fullt/én i kø. (Her var 4a og 4b ikke i stand og ga bare ca 20kW)
5) Falkenberg torsdag lunsj: 2-3 biler til
6) København torsdag middag: fullt, måtte vente ti minutter. NB! Tabbe å hoppe over Löddeköpinge som har åtte plasser, siden København har bare to plasser (pluss to plasser forbeholdt verksted).
7) Middelfart torsdag kveld: 1-2 biler til
8) Rødekro torsdag kveld: alene
9) Busdorf torsdag kveld: alene
10) Hamburg (Lindtner Hotel) fredag morgen: alene
11) Bad Fallingbostel fredag formiddag: alene NB! Kun to staller, og (eneste?) restauranten i nærheten krever kontanter.
12) Lauenau fredag lunsj: én til
13) Kamen fredag etter lunsj: tre-fire til

OT:
Har sett flere nederlandske TMS-er på SC-ene.
Regn med kraftig viftelyd foran i TMS-en ved SC-lading etter lengre strekk med rask kjøring i sommertemperatur. Tydelig at batteriet trenger litt kjøling når det dyttes på 115 kW.
Ellers er jeg veldig fornøyd med Autobahn-egenskapene til Teslaen.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

tonl

Sitat fra: fonberg på søndag 31. mai 2015, klokken 12:05
6) København torsdag middag: fullt, måtte vente ti minutter. NB! Tabbe å hoppe over Löddeköpinge som har åtte plasser, siden København har bare to plasser (pluss to plasser forbeholdt verksted).

Køge er et alternativ hvis du hadde nok strøm. Men ligger ca 4-5 mil unna.

cyber

Sitat fra: fonberg på søndag 31. mai 2015, klokken 12:05
Vi kjørte Trondheim-Köln onsdag-fredag, kun på superladere:

1) Alvdal onsdag kveld: alene
2) Elverum onsdag kveld: alene
3) Solli tordag morgen: 2-3 biler til
4) Uddevalla torsdag formiddag: fullt/én i kø. (Her var 4a og 4b ikke i stand og ga bare ca 20kW)
5) Falkenberg torsdag lunsj: 2-3 biler til
6) København torsdag middag: fullt, måtte vente ti minutter. NB! Tabbe å hoppe over Löddeköpinge som har åtte plasser, siden København har bare to plasser (pluss to plasser forbeholdt verksted).
7) Middelfart torsdag kveld: 1-2 biler til
8) Rødekro torsdag kveld: alene
9) Busdorf torsdag kveld: alene
10) Hamburg (Lindtner Hotel) fredag morgen: alene
11) Bad Fallingbostel fredag formiddag: alene NB! Kun to staller, og (eneste?) restauranten i nærheten krever kontanter.
12) Lauenau fredag lunsj: én til
13) Kamen fredag etter lunsj: tre-fire til

OT:
Har sett flere nederlandske TMS-er på SC-ene.
Regn med kraftig viftelyd foran i TMS-en ved SC-lading etter lengre strekk med rask kjøring i sommertemperatur. Tydelig at batteriet trenger litt kjøling når det dyttes på 115 kW.
Ellers er jeg veldig fornøyd med Autobahn-egenskapene til Teslaen.

Sikkert et dumt spørsmål ; du har sikkert en hensikt med det.. , men hvorfor lader du til tider hver 100 km ?

fonberg

Sitat fra: tonl på søndag 31. mai 2015, klokken 12:59
Sitat fra: fonberg på søndag 31. mai 2015, klokken 12:05
6) København torsdag middag: fullt, måtte vente ti minutter. NB! Tabbe å hoppe over Löddeköpinge som har åtte plasser, siden København har bare to plasser (pluss to plasser forbeholdt verksted).

Køge er et alternativ hvis du hadde nok strøm. Men ligger ca 4-5 mil unna.

Jepp, Køge var plan A, men vi fikk mye motvind og veldig kraftig regn nedover svenskekysten, så det gikk mye mer strøm enn planlagt. Og så presterte jeg å misse avkjøringen til Löddeköpinge hvor jeg kunne ta en kjapp etterfylling (Plan B), så derfor ble Køben eneste alternativ. Hadde bare 15 tkm igjen da vi kom til København.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

fonberg

Sitat fra: cyber på søndag 31. mai 2015, klokken 13:00

Sikkert et dumt spørsmål ; du har sikkert en hensikt med det.. , men hvorfor lader du til tider hver 100 km ?

Noen ganger fordi det er litt lengre til påfølgende lader igjen, andre ganger fordi vi bare føler for en stopp og en strekk på beina, eller fordi det passer å spise.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

joda

Sitat fra: audioboy på søndag 31. mai 2015, klokken 10:56
Regner med det går fint å trykke rundt på skjerm, åpne/lukke dører/trunk/frunk, sette opp kobling til MyTesla, BT etc. mens bilen lader?

Ja, det er helt uproblematisk. Alt kan gjøres i/med bilen mens den lader, med unntak av å kjøre ;)
TMS 85D

weld77

Kjørte Oslo-Kristiansand-Oslo sist uke. Ladet på Lier siden ungene ville ha niste (undvendig ladestopp, men det passet seg slik). To biler til. Var bekymret for Brokstadheia da jeg har lest om kø, men var kun to andre der på lørdag i pinsehelgen så fikk en ladegruppe alene. På tilbaketuren fredag ettermiddag var det også kun to andre som ladet da jeg ankom. Så dette går tydligvis i bølger... Lørdag i pinsehelga er jo ingen stor utfartsdag men fredag ettermiddag (ladet ca kl 18) skulle man forvente en del trafikk fra Oslo mot Sørlandet, men dengang ei. Eller så hadde jeg bare flaks.

Har stått fem-ti minutter i kø på Solli en gang, that's it på totalt syv superladerstopp.

Dennis

Håper Tesla finner en løsning raskt slik at de forbanna taxiene ikke får tilgang til SC så blir nok ikke kø på SC et stor problem med det første.

Hvis de lar det gå for langt blir det slik som feks Nederland hvor taxier står å holder plass til andre taxier og det blir veldig dårlig stemning av.

RaBalder

Sitat fra: Cookie Monster på søndag 31. mai 2015, klokken 15:17
Håper Tesla finner en løsning raskt slik at de forbanna taxiene ikke får tilgang til SC så blir nok ikke kø på SC et stor problem med det første.

Hvis de lar det gå for langt blir det slik som feks Nederland hvor taxier står å holder plass til andre taxier og det blir veldig dårlig stemning av.

Er vel ikke taxi som er problemet.


Men at en del eiere bruker SuperCharger for å foreta "hjemmelading" istedet for å ordne seg en ladeordning som dekker behovet dems i det daglige. Er nok mange taxi'er, men og andre.


Jeg synes med fordel at Tesla Motors kunne ha håndhevet intensjonen med SuperCharger litt bedre.

Supercharger

  • "Stasjonene er strategisk plassert for å minimere antall stopp på lange kjøreturer" Ref: Supercharger




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA