Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Soneparkering

Startet av Olemann, søndag 26. april 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

Dennis

De er helt klart et problem også, men de er som oftest i det minste hyggelige og viser hensyn hvis det er fult.

Sist jeg var på tur var det taxier som sto å ladet på begge SC jeg var innom. Den ene taxien var fulladet. Likevel sto den der de 40 minuttene jeg ladet. Flere Taxieiere ser ut til å bruke SC som sin lokale taxisentral.

Krishell

Da ringer man telefonnummeret på siden av biler og bestiller taxi et par km unna... Enkelt.

Håper ikke de bygger ut på soli. Kun sett 1 bil der tidligere. Bedre å spre laderene litt utover. 

cirys1

Sitat fra: RaBalder på søndag 31. mai 2015, klokken 15:52
Men at en del eiere bruker SuperCharger for å foreta "hjemmelading" istedet for å ordne seg en ladeordning som dekker behovet dems i det daglige. Er nok mange taxi'er, men og andre.

Jeg bruker ofte SC som er i nærheten, jeg har aldri opplevd kø. Når jeg er der, er jeg der som regel alene eller en annen bil. Kø blir det når man velger og lade når alle andre skal lade, har man mulighet for ukurante tider så står man der alene.

satheesh.net

Jeg tror ikke helt folk forstår hvor mye arbeid det er å få på plass en SC-lokasjon. Alt fra omfattende søknadsprosess til "vrange naboer" og andre (til tider håpløse) utfordringer.

Det er dessuten ikke alle som ønsker en slik ladeplass på sin tomt heller, samt infrastruktur for strøm og annet som trengs. Teamet til Tesla er veldig flinke og de har et ganske godt innblikk i både hva folk ønsker og hvor det er mest hensiktsmessig og få opp en SC. De har også budsjetter de må ta hensyn til. På toppen av det hele er de godt orienterte om at folk (ref. taxier) bruker SC til næringsvirksomhet. Tenk hvis det skulle komme en SC mellom Oslo og Gardermoen? Denne vil garantert (!) bli verdens mest brukte SC. Til gjengjeld vil salget av Tesla sine biler nå nye høyder. (Tenk når TMX blir lansert. Perfekt taxibil med 'gratis strøm'.)

Vi i TOCN vet litt om hvor vanskelig det kan være å få på plass bare én lader. Utrolig at Tesla har fått til så mye som de har spør du meg.

Fint at de utvider allerede eksisterende ladere også. Bare det ikke går på bekostning av nye lokasjoner i nær fremtid.

bb

I går var jeg på Haukås og ladet. Det var to ledige kontakter der. Jeg fikk en lader for meg selv og hadde ca. 250 A ladestrøm. Så kom en grå P85D ved siden av og fikk resten av kapasiteten som var rundt 90 A. Jeg spurte han om han skulle langt. Ja, han skulle videre til Stavanger. Derfor koblet jeg av min og hans, og så koblet han på slik at han fikk 250 A og jeg fikk 90 A. Jeg hadde ikke hastverk og skulle allikevel spise der.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Jejl

Sitat fra: bb på søndag 31. mai 2015, klokken 19:07
I går var jeg på Haukås og ladet. Det var to ledige kontakter der. Jeg fikk en lader for meg selv og hadde ca. 250 A ladestrøm. Så kom en grå P85D ved siden av og fikk resten av kapasiteten som var rundt 90 A. Jeg spurte han om han skulle langt. Ja, han skulle videre til Stavanger. Derfor koblet jeg av min og hans, og så koblet han på slik at han fikk 250 A og jeg fikk 90 A. Jeg hadde ikke hastverk og skulle allikevel spise der.
Tommel opp. Bra metode for å redusere ladekøene.

Det burde vært et valg i bilen om at du kan gi fra deg hovedladefarten hvis en annen bil kommer. Skal du likevel stå der en time så vil dette være en smart måte å utnytte kapasiteten bedre på laderne.

bb

Sitat fra: Jejl på søndag 31. mai 2015, klokken 21:11
Sitat fra: bb på søndag 31. mai 2015, klokken 19:07
I går var jeg på Haukås og ladet. Det var to ledige kontakter der. Jeg fikk en lader for meg selv og hadde ca. 250 A ladestrøm. Så kom en grå P85D ved siden av og fikk resten av kapasiteten som var rundt 90 A. Jeg spurte han om han skulle langt. Ja, han skulle videre til Stavanger. Derfor koblet jeg av min og hans, og så koblet han på slik at han fikk 250 A og jeg fikk 90 A. Jeg hadde ikke hastverk og skulle allikevel spise der.
Tommel opp. Bra metode for å redusere ladekøene.

Det burde vært et valg i bilen om at du kan gi fra deg hovedladefarten hvis en annen bil kommer. Skal du likevel stå der en time så vil dette være en smart måte å utnytte kapasiteten bedre på laderne.
Det hadde vært fint :) Det hadde også vært fint om man kunne se hvilken stolpe som gir bra speed. Dette kan lett implementeres via OTA update. Men dessverre tror jeg ikke slikt kommer med det første.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Thor2014


Mr.Hansen

Sitat fra: bb på søndag 31. mai 2015, klokken 19:07
I går var jeg på Haukås og ladet. Det var to ledige kontakter der. Jeg fikk en lader for meg selv og hadde ca. 250 A ladestrøm. Så kom en grå P85D ved siden av og fikk resten av kapasiteten som var rundt 90 A. Jeg spurte han om han skulle langt. Ja, han skulle videre til Stavanger. Derfor koblet jeg av min og hans, og så koblet han på slik at han fikk 250 A og jeg fikk 90 A. Jeg hadde ikke hastverk og skulle allikevel spise der.

Fantasitisk ELbil oppførelse Bjørn!
Dette skal jeg også gjøre mere fremover når jeg har god tid.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

Wattson

Opplever stadig vekk kø for å lade i begge retninger i Drammen på ettermiddagene, samt ladekø også på Solli hver søndag ettermiddag/kveld.
S90D 22de mars 2017 AP2 (+bestilt FSD)
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Dennis

Ja ser det er nesten fult og noen ganger kø på Lier SC akkurat når folk er på vei hjem fra jobben eller på spesielle utfartsdager. Ellers er det nesten tomt. Går rykter om at SC Lier skal utvides med flere ladestolper.

ihlhaug

Jeg har vært innom Aurland, Dombås, Klett, Grong, Mosjøen, Storjord og Innhavet siste dagene og var for det meste eneste der.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

cirys1

Det som er avgjørende er tiden man lader på, det er som veinettet, overbelastet 3-4 timer hver dag. Velger man en annen tid er det "tomt"..

krl

Det er oftere fullt på superladere enn på bensinstasjoner. Jeg har faktisk aldri stått i kø på en bensinstasjon. Så det er en fordel å få opp flere ladepunkter, selv om det kun er kø når mange er ute på tur samtidig. Hvis folk begynner å kvier seg for å ta Tesla-en på hyttetur, så skal det ikke mye til for å bytte tilbake til bensin/dieselbil...

Jeg har også sett flere drosjer som bruker superladere som "holdeplass" i det siste. Det må være bedre for alle parter med et eget drosjeprodukt/konsept hvor sentralene og/eller sjåfører kan gå sammen om å kjøpe en "drosjepakke". Denne kan f.eks. inneholde tilgang til dedikerte superladere/hurtigladere på flyplasser og andre viktige holdeplasser + serviceavtale med ekstra kjørelengde og garantert responstid. Noe som er ekstremt viktig for drosjesjåfører.

bb

Sitat fra: Mr.Hansen på mandag 01. juni 2015, klokken 12:05
Sitat fra: bb på søndag 31. mai 2015, klokken 19:07
I går var jeg på Haukås og ladet. Det var to ledige kontakter der. Jeg fikk en lader for meg selv og hadde ca. 250 A ladestrøm. Så kom en grå P85D ved siden av og fikk resten av kapasiteten som var rundt 90 A. Jeg spurte han om han skulle langt. Ja, han skulle videre til Stavanger. Derfor koblet jeg av min og hans, og så koblet han på slik at han fikk 250 A og jeg fikk 90 A. Jeg hadde ikke hastverk og skulle allikevel spise der.

Fantasitisk ELbil oppførelse Bjørn!
Dette skal jeg også gjøre mere fremover når jeg har god tid.
Jeg synes vi alle bør hjelpe hverandre både med å opplyse hvordan 1A/1B, 2A/2B osv fungerer og å ta hensyn hvis det er kø. Jeg har en gang sett en fyr som ønsket å teste hvor mye rated range han fikk ved å lade til 100 %. Han gjorde dette mens det var kø på SCen. Svært dårlig timing. Sånt bør man enten gjøre hjemme eller en tid da det ikke er kø.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA