Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Soneparkering

Startet av Olemann, søndag 26. april 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

tonl

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 01. juni 2015, klokken 14:39
Ja ser det er nesten fult og noen ganger kø på Lier SC akkurat når folk er på vei hjem fra jobben eller på spesielle utfartsdager. Ellers er det nesten tomt. Går rykter om at SC Lier skal utvides med flere ladestolper.

Sollie burde det vært flere ladeplasser.

dosmont

Sitat fra: krl på mandag 01. juni 2015, klokken 23:41
Det er oftere fullt på superladere enn på bensinstasjoner. Jeg har faktisk aldri stått i kø på en bensinstasjon. Så det er en fordel å få opp flere ladepunkter, selv om det kun er kø når mange er ute på tur samtidig. Hvis folk begynner å kvier seg for å ta Tesla-en på hyttetur, så skal det ikke mye til for å bytte tilbake til bensin/dieselbil...

Jeg har også sett flere drosjer som bruker superladere som "holdeplass" i det siste. Det må være bedre for alle parter med et eget drosjeprodukt/konsept hvor sentralene og/eller sjåfører kan gå sammen om å kjøpe en "drosjepakke". Denne kan f.eks. inneholde tilgang til dedikerte superladere/hurtigladere på flyplasser og andre viktige holdeplasser + serviceavtale med ekstra kjørelengde og garantert responstid. Noe som er ekstremt viktig for drosjesjåfører.

Snakket med en drosjesjåfør, mens jeg ladet.
Tesla drosjesjåførene ønsker seg egene superladere de kan sette på strategiske plasser og drifte selv, bare tesla legger til rette for salg, så blir det solgt mye ladere.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

bb

Sitat fra: dosmont på tirsdag 02. juni 2015, klokken 00:48
Snakket med en drosjesjåfør, mens jeg ladet.
Tesla drosjesjåførene ønsker seg egene superladere de kan sette på strategiske plasser og drifte selv, bare tesla legger til rette for salg, så blir det solgt mye ladere.
Jeg snakket med servicesenteret i Amsterdam da jeg var der. De sier at taxiene har egne «superchargers» som lader 60 kW ellerno. Mulig jeg husker feil, men det var i alle fall noe DC-lading som er raskere enn 22 kW. Slik skulle det vært rundt i de store byene i Norge også.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

cirys1

Så mye som en drosje står i ro løpet av en dag hadde den fint klart seg med 22kW, på noen holdeplasser rundt omkring. Helt unødvendig med SC.

mandresen

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 07:13
Så mye som en drosje står i ro løpet av en dag hadde den fint klart seg med 22kW, på noen holdeplasser rundt omkring. Helt unødvendig med SC.
Hvorfor er det unødvendig?
Tesla tenker jo business, jo raskere ladere, jo flere Taxi eiere vil gå over til Tesla. Da bruker de jo kortere tid på å lade og flere kan lade på kortere tid.
Og det vil bli færre Taxi'er på "våre" SC'er og det er positivt for oss.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

o.b.lix

Sitat fra: krl på mandag 01. juni 2015, klokken 23:41
Jeg har faktisk aldri stått i kø på en bensinstasjon.

Det har jeg - mange ganger...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

weld77

Sitat fra: mandresen på tirsdag 02. juni 2015, klokken 07:28
Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 07:13
Så mye som en drosje står i ro løpet av en dag hadde den fint klart seg med 22kW, på noen holdeplasser rundt omkring. Helt unødvendig med SC.
Hvorfor er det unødvendig?
Tesla tenker jo business, jo raskere ladere, jo flere Taxi eiere vil gå over til Tesla. Da bruker de jo kortere tid på å lade og flere kan lade på kortere tid.
Og det vil bli færre Taxi'er på "våre" SC'er og det er positivt for oss.

En av de som kjører Tesla som Taxi i Oslo sa at han kun trenger å lade dersom han får tur til Gardermoen i løpet av dagen. En vanlig Taxi i Oslo kjører ca 15-20 mil om dagen (overraskende lite, men han vet vel hva han snakker om....) så det går fint på en lading. I Oslo står taxier svært mye i ro, så det trengs muligens ikke veldig mye effekt for å lade det nødvendige i løpet av dagen.

Hvordan det er i andre norske byer vet jeg ikke.


Øyvind.h

Sitat fra: dosmont på tirsdag 02. juni 2015, klokken 00:48
Snakket med en drosjesjåfør, mens jeg ladet.
Tesla drosjesjåførene ønsker seg egene superladere de kan sette på strategiske plasser og drifte selv, bare tesla legger til rette for salg, så blir det solgt mye ladere.
Det er egentlig en veldig spennende tanke. SC-nettverket vokser utrolig raskt, og jeg kan nå lett kjøre på kryss og tvers i Europa (selv om jeg normalt kjører rett forbi superchargerne).

Om Tesla vil kunne de lett mangedoblet antallet SC i Europa, bare ved å slippe inn kommersielle aktører. Jeg har absolutt betalingsvilje for SC dersom den ligger et sted jeg har behov for å lade. Dvs. jeg kan fint leve med et kjernenettverk som er gratis, samt et stort nettverk med betalingsladere.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Sitat fra: mandresen på tirsdag 02. juni 2015, klokken 07:28
Hvorfor er det unødvendig?
Tesla tenker jo business, jo raskere ladere, jo flere Taxi eiere vil gå over til Tesla. Da bruker de jo kortere tid på å lade og flere kan lade på kortere tid.
Og det vil bli færre Taxi'er på "våre" SC'er og det er positivt for oss.

Les hva jeg skriver, en taxi står utrolig mange timer stille i løpet av en dag, står man og venter 4-5 timer hver dag på neste kunde er det mer enn nok med 22kW ladere og mye billigere er det også.

GOS

I Stavanger sier taxi sjåførene at de kjører typisk 250 km per dag.
De Tesla taxiene som jeg har snakket med sier at taxiselskapet har satt egne type 2 22 kw ladestasjoner. Her har vi jo ingen SC å kjøre til for å lade med mindre en har lyst på 2t kjøretur sørover eller nordover....men da er det ikke mye så mye på tanken når de kommer tilbake.
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

dosmont

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 11:42
Sitat fra: mandresen på tirsdag 02. juni 2015, klokken 07:28
Hvorfor er det unødvendig?
Tesla tenker jo business, jo raskere ladere, jo flere Taxi eiere vil gå over til Tesla. Da bruker de jo kortere tid på å lade og flere kan lade på kortere tid.
Og det vil bli færre Taxi'er på "våre" SC'er og det er positivt for oss.

Les hva jeg skriver, en taxi står utrolig mange timer stille i løpet av en dag, står man og venter 4-5 timer hver dag på neste kunde er det mer enn nok med 22kW ladere og mye billigere er det også.
Men drosjene foretrekker superlading, det gjør du å ;D
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

cirys1

Sitat fra: dosmont på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:25
Men drosjene foretrekker superlading, det gjør du å ;D

Jeg foretrekker SC når jeg er på lengre kjøretur, drosjene må uansett vente på neste kunde, lade kan gjøres mens de venter. Visst det stemmer at de kjører så lite som nevnt tidligere her, så er det mer enn nok tilstrekkelig med et par timer med 22kW.

Hele filosofien med og lade bør være og lade når man kan ikke når man må. Da har man alltid nok strøm på batteriet.
Eks. Jeg drar heller på et kjøpesenter her i Bergen med 22kW enn og dra på SC her, for den har ingen tilbud(bensinstasjon), på senteret så kan jeg gjøre noe jeg allikevel må og handle.

dosmont

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 13:41
Sitat fra: dosmont på tirsdag 02. juni 2015, klokken 12:25
Men drosjene foretrekker superlading, det gjør du å ;D

Jeg foretrekker SC når jeg er på lengre kjøretur, drosjene må uansett vente på neste kunde, lade kan gjøres mens de venter. Visst det stemmer at de kjører så lite som nevnt tidligere her, så er det mer enn nok tilstrekkelig med et par timer med 22kW.

Hele filosofien med og lade bør være og lade når man kan ikke når man må. Da har man alltid nok strøm på batteriet.
Eks. Jeg drar heller på et kjøpesenter her i Bergen med 22kW enn og dra på SC her, for den har ingen tilbud(bensinstasjon), på senteret så kan jeg gjøre noe jeg allikevel må og handle.
Tror ikke det er slik at drosjene står så ofte som du skal ha det til at de gjør.
Problemstillingen er når det er mye kjøring så må det lades hurtig, for hvis de går glipp av en tur så er det tapte penger.
Ellers tror jeg at det å kunne være klar til alle type oppdrag er noe som er psykologisk innrettet i de fleste skåførene.
dette varierer fra plass til plass, hvilke type oppdrag som er vanligst.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

cirys1

Sitat fra: dosmont på tirsdag 02. juni 2015, klokken 14:26
Tror ikke det er slik at drosjene står så ofte som du skal ha det til at de gjør.
Problemstillingen er når det er mye kjøring så må det lades hurtig, for hvis de går glipp av en tur så er det tapte penger.
Ellers tror jeg at det å kunne være klar til alle type oppdrag er noe som er psykologisk innrettet i de fleste skåførene.
dette varierer fra plass til plass, hvilke type oppdrag som er vanligst.

Vell du må nesten bare se etter det, på Flesland så står det gjerne 50 drosjer og venter på tur, det samme med Gardermoen og Sentralbanestasjon. Og de står der lenge, og jeg tror ikke det er så mye kjøring per dag noe som også andre her bekrefter. I verste fall så kjører de i 4 av de 10 timene de er på vakt, så de har masse tid og lade på.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA