Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Soneparkering

Startet av Olemann, søndag 26. april 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

Dennis

Hadde folk parkert foran bensinpumpa og dratt på shopping i timesvis hadde det vært lite populært. SC er jo vår eneste mulighet til å få ladet i en hastighet som er akseptabel på tur.

AC 11/22 treglading kan man jo benytte hvis man har så mye annet å drive på med.


aness

Sitat fra: tonl på mandag 11. mai 2015, klokken 09:24
Sitat fra: sigurdi på mandag 11. mai 2015, klokken 09:12
Drammen var det tvil om pga den ligger litt for nær Oslo og Drammen så daglig lading var en fare, men den kom pga lokasjonen er så viktig for trafikk gjennom Oslo både fra vest og sør, samt trafikk fra Vest og nørd/vest til sverige.

Tror ikke denne påstanden stemmer helt. Se for eks London der har dem massevis av SC innenfor en radius på ca 50km. Westfield White City med 8 båser + 2 båser andre steder.

London ser litt spesiell ut, flere av superladerene ser ut til å være på plasser hvor det koster å parkere.
Jeg vil tro at det gjør at trykket på dem blir litt mindre.

Øyvind.h

Når ladenivået nærmer seg bilens ladegrense får man pushvarsel til telefonen som sier "Supercharing almost complete" eller noe sånt.

Normalt drar jeg når pausen er over, noe som pleier å matche greit med når bilen har nok rekkevidde til å komme frem. Som oftest varer pausen litt lenger slik at rekkevidden blir langt mer enn jeg trenger.
SC-besøket varer alt fra 5-25 minutter sånn roughly. En gang 45 min fordi pausen varte så lenge, men da var de aller fleste ladebåsene ledige uansett.

Men jeg har kun en eneste gang ladet bilen "full", dvs til den har stoppet pga limit nådd. Å fylle "full" er jo et gammeldags fyllemønster som henger igjen fra fossilbilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cairnz

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. mai 2015, klokken 10:35
Når ladenivået nærmer seg bilens ladegrense får man pushvarsel til telefonen som sier "Supercharing almost complete" eller noe sånt.

Normalt drar jeg når pausen er over, noe som pleier å matche greit med når bilen har nok rekkevidde til å komme frem. Som oftest varer pausen litt lenger slik at rekkevidden blir langt mer enn jeg trenger.
SC-besøket varer alt fra 5-25 minutter sånn roughly. En gang 45 min fordi pausen varte så lenge, men da var de aller fleste ladebåsene ledige uansett.

Men jeg har kun en eneste gang ladet bilen "full", dvs til den har stoppet pga limit nådd. Å fylle "full" er jo et gammeldags fyllemønster som henger igjen fra fossilbilen.

"Almost complete" får du ved 80%.
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: sangiovese på mandag 11. mai 2015, klokken 09:12
Andremann har dårlig tilgang på lademuligheter. På jobb finnes det riktignok noen få ladepunkter, men disse er alltid opptatt lenge før han kommer seg på jobb. Hjemme parkerer han i ei rekke av carporter, men disse har ikke opplegg for strøm. Ikke vil han betale mangfoldige tusen for å få lagt opp strøm dit heller. Så da ender han opp med å kjøre fire mil hver vei til nærmeste superlader en gang i uka for å fylle opp til 100%.

4000km ekstra i året for å lade? Om han regner litt på dette tror jeg han fort finner ut at det blir mye billigere over tid å betale for å få ladeopplegg hjemme. 4000km koster en del penger selv om drivstoffet er gratis. Dekk, slitasje på bil, forsikring osv.

Nei, det opplegget hadde jeg aldri orket. Har Solli 18km unna og har bare brukt den én gang, da jeg testet i 5 minutter. Så lenge jeg har 15-20tkm igjen på måleren når jeg passerer der blir det strake veien hjem. Strøm er billig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: nie på mandag 11. mai 2015, klokken 09:56
Kanskje SC som hovedregel burde være plassert "ute i gokk" for å sikre nødvendig kapasitet til de mer langveisfarende?

Lading i "gokk" uten noen servicetilbud er uinteressant for min del ihvertfall. Som et minimum må det være et ok spisested der med toalett. Helst en dagligvarebutikk innen gangavstand også. Står laderen for øde til velger jeg heller 22kW lading på et mer sentralt sted.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MadsKB

Standardstrategien til Tesla virker å være gokk-plassering av superladerene. (Erfaring etter min tur til England i forrige uke). Egentlig helt greit siden man allikevel står der i 20 minutter og slår ihjel litt tid og får mosjon på tur bort til nærmeste sjappe.

I London virker det som de plasserer masse superladere i sentrum som en gimmick, samt markedsmessige hensyn ettersom fast parkeringsplass (med lademulighet) i London sentrum gjerne koster mer enn en bil.


Dennis

#67
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. mai 2015, klokken 10:56
Sitat fra: sangiovese på mandag 11. mai 2015, klokken 09:12
Andremann har dårlig tilgang på lademuligheter. På jobb finnes det riktignok noen få ladepunkter, men disse er alltid opptatt lenge før han kommer seg på jobb. Hjemme parkerer han i ei rekke av carporter, men disse har ikke opplegg for strøm. Ikke vil han betale mangfoldige tusen for å få lagt opp strøm dit heller. Så da ender han opp med å kjøre fire mil hver vei til nærmeste superlader en gang i uka for å fylle opp til 100%.

4000km ekstra i året for å lade? Om han regner litt på dette tror jeg han fort finner ut at det blir mye billigere over tid å betale for å få ladeopplegg hjemme. 4000km koster en del penger selv om drivstoffet er gratis. Dekk, slitasje på bil, forsikring osv.

Nei, det opplegget hadde jeg aldri orket. Har Solli 18km unna og har bare brukt den én gang, da jeg testet i 5 minutter. Så lenge jeg har 15-20tkm igjen på måleren når jeg passerer der blir det strake veien hjem. Strøm er billig.

Koster fort litt i dekk å kjøre dit ja.

Ser hva jeg har brukt av dekk på min P85D til nå og har regnet meg fram til at det koster ca 1 kr pr km i dekk med Michelin 21" hvis de varer 15 000-18 000 km som det ligger an til med tanke på slitasje til nå.
Nå har jeg kjørt ganske så aktivt i starten så regner med slitasjen går litt ned med tiden, men uansett må man nok regne med minst 50 øre i dekk pr km.
Og så kommer annen slitasje, forsikring osv og mest sannsynlig en kopp kaffe mens man venter. Og da er nok regnestykket helt klart bedre til fordel for hjemme. Og må da også være bedre å være hjemme enn å sitte på en SC å lade? hvis man har det fælt hjemme så kan jeg forstå at man heller ønsker å lade på SC :P

nie

Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. mai 2015, klokken 11:01
Sitat fra: nie på mandag 11. mai 2015, klokken 09:56
Kanskje SC som hovedregel burde være plassert "ute i gokk" for å sikre nødvendig kapasitet til de mer langveisfarende?

Lading i "gokk" uten noen servicetilbud er uinteressant for min del ihvertfall. Som et minimum må det være et ok spisested der med toalett. Helst en dagligvarebutikk innen gangavstand også. Står laderen for øde til velger jeg heller 22kW lading på et mer sentralt sted.
Nettopp.
Når kapasiteten på dette lade-nettet drar seg til må jo hensikten være å få vekk alle som ikke MÅ hurtiglade.
Dersom du er på langtur og må ha 15min påfyll for å komme helt frem så er du bare glad for å slippe til raskt og komme deg videre. Shopping og kaffi blir da helt underordnet.

RaBalder

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 11. mai 2015, klokken 11:49
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. mai 2015, klokken 10:56
Sitat fra: sangiovese på mandag 11. mai 2015, klokken 09:12
Andremann har dårlig tilgang på lademuligheter. På jobb finnes det riktignok noen få ladepunkter, men disse er alltid opptatt lenge før han kommer seg på jobb. Hjemme parkerer han i ei rekke av carporter, men disse har ikke opplegg for strøm. Ikke vil han betale mangfoldige tusen for å få lagt opp strøm dit heller. Så da ender han opp med å kjøre fire mil hver vei til nærmeste superlader en gang i uka for å fylle opp til 100%.

4000km ekstra i året for å lade? Om han regner litt på dette tror jeg han fort finner ut at det blir mye billigere over tid å betale for å få ladeopplegg hjemme. 4000km koster en del penger selv om drivstoffet er gratis. Dekk, slitasje på bil, forsikring osv.

Nei, det opplegget hadde jeg aldri orket. Har Solli 18km unna og har bare brukt den én gang, da jeg testet i 5 minutter. Så lenge jeg har 15-20tkm igjen på måleren når jeg passerer der blir det strake veien hjem. Strøm er billig.

Koster fort litt i dekk å kjøre dit ja.

Ser hva jeg har brukt av dekk på min P85D til nå og har regnet meg fram til at det koster ca 1 kr pr km i dekk med Michelin 21" hvis de varer 15 000-18 000 km som det ligger an til med tanke på slitasje til nå.
Nå har jeg kjørt ganske så aktivt i starten så regner med slitasjen går litt ned med tiden, men uansett må man nok regne med minst 50 øre i dekk pr km.
Og så kommer annen slitasje, forsikring osv og mest sannsynlig en kopp kaffe mens man venter. Og da er nok regnestykket helt klart bedre til fordel for hjemme. Og må da også være bedre å være hjemme enn å sitte på en SC å lade? hvis man har det fælt hjemme så kan jeg forstå at man heller ønsker å lade på SC :P
Kan gleden over å kjøre seg en tur i en Tesla måles i penger  ::)  ;D

tonl

Det som "mangler" her er SC litt nord for Oslo. Fra Solli SC til Lillehammer SC kan være en lang strekning hvis det er kø på Solli eller Lillerhammer, avhenging hvilke vei man kjører mot.

frosken

Det hadde vært fint med litt flere superchargers på østlandet.

E16 trenger en SC ved Hønefoss og/eller på Fargernes. E6 hadde hatt godt av en SC på Jessheim eller Eidsvoll.

jkirkebo

Sitat fra: nie på mandag 11. mai 2015, klokken 11:55
Sitat fra: jkirkebo på mandag 11. mai 2015, klokken 11:01
Sitat fra: nie på mandag 11. mai 2015, klokken 09:56
Kanskje SC som hovedregel burde være plassert "ute i gokk" for å sikre nødvendig kapasitet til de mer langveisfarende?

Lading i "gokk" uten noen servicetilbud er uinteressant for min del ihvertfall. Som et minimum må det være et ok spisested der med toalett. Helst en dagligvarebutikk innen gangavstand også. Står laderen for øde til velger jeg heller 22kW lading på et mer sentralt sted.
Nettopp.
Når kapasiteten på dette lade-nettet drar seg til må jo hensikten være å få vekk alle som ikke MÅ hurtiglade.
Dersom du er på langtur og må ha 15min påfyll for å komme helt frem så er du bare glad for å slippe til raskt og komme deg videre. Shopping og kaffi blir da helt under ordnet.

Ja, men det blir veldig upraktisk. Først stoppe 45-60 min. eller så for å spise, deretter kjøre kanskje et kvarter og så stoppe et kvarter til for å lade? Det orker jeg ikke. Blir for oppstykket. Da får SC-nettverket meget liten verdi for min del.
Ikke at jeg bruker det så mye nå heller, har vel brukt SC et par ganger hittil i år og kunne lett unngått det begge ganger om jeg ville.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RuneW

Av nysgjerrighet: Hvordan stiller man seg egentlig i kø ved en SC? Danner man en egen kø bak han første som venter, eller står man rundt omkring og holder orden på hvem som kom først? Eller er det "gribbe-metoden", altså å hive seg inn til en SC før de andre rekker det?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Muffinman

Enkelt. Jeg lar bare kameraten min gå seg en runde og beundre alle bilene som står til lading mens jeg står klar til å rygge inn. De blir som regel fort ferdige.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA