Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Soneparkering

Startet av Olemann, søndag 26. april 2015, klokken 23:40

« forrige - neste »

Olemann


Nå ble det likevel ikke noen Tesla på meg, men er rimelig sikker på at en modell som ville være bedre mht. kø er å gi avslag ved kjøp tilsvarende forhåndsbetalt strøm (NOK 20.000???) og heller belaste litt mer enn kW prisen ved ladning.  Da ville alle som kunne i stor grad ladet hjemme, og reelle "reiseladebehov" unngår kø.

_Christian

#46
Hvorfor gidder for å bruke tid på å hverdagslade på SC. Koster jo ikke akkurat mye penger å lade den hjemme. Min fritid er i allefall verdt mye mer en de 60kr jeg sparer i strøm på å kjøre å lade på SC.

HelectriC

Sitat fra: Car-El på søndag 10. mai 2015, klokken 20:45
Du Muffe-duffe!

Den det va da litt på kanten. Det blir som å si at dem som har kjøpt elbil kommer bakerst i helsekøen siden dem ikke har betalt avgifter til staten. Og jo dyrere elbil, jo lengere bak havner du.

Men han som kjøpte en fossilbil med over en mill til statskassa får et delux rom på sykehjem med egen minibar, den dagen hun/han/det trenger det.

Vet at du mente det med humor. Men den var dårlig... humoren allså.

Gå å legg deg! Klarer du ikke humor får du flytte til Nord-Korea! Må alt være så sykt seriøst at man ikke kan tulle med noe som har med Tesla å gjøre? Noen tar seg på lit for stort alvor.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: _Christian på søndag 10. mai 2015, klokken 23:40
Hvorfor gidder for å bruke tid på å hverdagslade på SC. Koster jo ikke akkurat mye penger å lade den hjemme. Min fritid er i allefall verdt mye mer en de 60kr jeg sparer i strøm på å kjøre å lade på SC.
Koster meg drøyt 200,- i strøm i måneden å lade tilnærmet alt hjemme.
At noen velger å hurtiglade et batteri til flere hundre tusen regelmessig for å spare noen kroner er ikke klokt.
For ikke å snakke om verdsetting av egen tid, men den lar jeg ligge :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sjøhyene

Opplevd kø på Lier flere ganger. Spesielt Lier nord der det bare er 4 plasser. Heldigvis er det jo sånn at Lier sør bare er noen hundre meter unna med sine 8 plasser, så de fleste kjører nok bare rett videre til Lier sør, når de ser at 4 er opptatt pluss en i kø.
Kan virke som Max burger er mer populært en Marche blant tesla eiere :)
Ganske sikker på at de må bygge ut Lier til minimum 8+8 etterhvert, eventuelt få noen i nærheten som avlaster.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Dennis

Har også vært 2 stk ladere ute av drift og en som bare fungerer noen ganger på Lier sør.

Har bare ladet på SC 4 ganger men hver gang har det vært ladere som ikke fungerer, hadde de klart å holde 8 laderne igang tror jeg det hadde gått fint en stund til.

nie

Sitat fra: _Christian på søndag 10. mai 2015, klokken 23:40
Hvorfor gidder for å bruke tid på å hverdagslade på SC. Koster jo ikke akkurat mye penger å lade den hjemme. Min fritid er i allefall verdt mye mer en de 60kr jeg sparer i strøm på å kjøre å lade på SC.

Tror ikke at folk med bil til 6-700k kjører på den lokale superladeren for å spare penger.

Personlig har jeg mer tro på at dette handler om Tesla-eiere som har en problematisk situasjon for hjemmelading. Det er nok slik at Tesla-konseptet frister mange flere enn dem med egen garasje og tilrettelagt lading. Da er nok f.eks. superladeren på Haukås en praktisk løsning for mange.

Etterhvert som antallet Tesla vokser vil nok problemet med kø på superladerne bare vokse.
Når jeg får min bil, vil jeg komme til å bruke superladeren på Sandane nokså regelmessig ved kjøring Bergen-Sunnmøre. Jeg trenger da denne laderen sent fredag kveld og tidlig på søndag kveld og er da avhengig av at kapasiteten er tilstrekkelig til at ventetiden ikke blir for lang.
Det hjelper meg svært lite om denne superladeren står ubrukt fra mandag-torsdag.

Så superlader-stasjonene må dimensjoneres for å ta peak-trafikken, dvs fredag og søndag.
Ellers i uken lader de fleste av oss hjemme.

Dennis

Er nok en god del som lader på SC for å spare penger istedet for å lade hjemme.
Utrolig hvor god tid folk har bare det er "gratis" :P


Muffinman

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 11. mai 2015, klokken 08:53
Er nok en god del som lader på SC for å spare penger istedet for å lade hjemme.
Utrolig hvor god tid folk har bare det er "gratis" :P
Enig, man skal ikke undervurdere dette. Og mange ferske elbilister veier ikke sparte kroner opp mot kostnaden ved å lade hjemme, men mot å fylle fossilt drivstoff. Det er nok en mental greie som må avvennes tror jeg.

snurrehue

Sitat fra: nie på mandag 11. mai 2015, klokken 08:40
Tror ikke at folk med bil til 6-700k kjører på den lokale superladeren for å spare penger.

Personlig har jeg mer tro på at dette handler om Tesla-eiere som har en problematisk situasjon for hjemmelading. Det er nok slik at Tesla-konseptet frister mange flere enn dem med egen garasje og tilrettelagt lading. Da er nok f.eks. superladeren på Haukås en praktisk løsning for mange.

Jeg har et par eksempler av de jeg kjenner til.
Førstemann har gjort det sport i å betale minst mulig for bilholdet. Han skal aldri betale parkering. Han skal aldri betale noe som helst for service. Han skal aldri betale noe som helst for lading. Siste innebærer at han aldri lader hjemme, men kjører heller til en superlader i nærheten jevnlig for å fylle opp. Og dette er altså en fyr som betalte 800 000 kroner for sin bil. Men han elsker å skryte av hvor mye han sparer.

Andremann har dårlig tilgang på lademuligheter. På jobb finnes det riktignok noen få ladepunkter, men disse er alltid opptatt lenge før han kommer seg på jobb. Hjemme parkerer han i ei rekke av carporter, men disse har ikke opplegg for strøm. Ikke vil han betale mangfoldige tusen for å få lagt opp strøm dit heller. Så da ender han opp med å kjøre fire mil hver vei til nærmeste superlader en gang i uka for å fylle opp til 100%.

sigurdi

#55
Desverre så tror jeg ikke SC blir bygd ut for peak hours og her er hoved grunnene:

- Største kostnad er faste kostnader og ikke forbruket av strøm.
(Så svært dyrt å ha mange SC stående, som ikke er i bruk 6 av 7 dager i uka)
- Peak hours må man faktisk forvente å vente noe, dette gjelder når en skal spise, ta ferge, gå på do osv så er ikke bare SC som det blir mye trafikk på.

Dersom en kjører litt utenom alle andre kan en slippe å stå i kø, dette gjelder jo hver dag inn til Oslo også. :-)

Men utbygging kommer og da flere lokasjoner og destinasjons ladere istede for 20 ladepunkt i drammen.

SC teamet følger med, får mail når SC går ned, men får ikke reperert uten deler, det er svært høyt press på leveranser av ladere for tiden så desverre er det noe ventetid på deler.
(Tror det er en av grunnenen til at det ikke er mulig å velge dobbelt lader, Tesla klarer ikke å produsere nok ladere for tiden, husk det går 12stk ladere pr SC (2 ladebåser) så på Lier står det 72 ladere (samme som i bilen). :-)

Drammen var det tvil om pga den ligger litt for nær Oslo og Drammen så daglig lading var en fare, men den kom pga lokasjonen er så viktig for trafikk gjennom Oslo både fra vest og sør, samt trafikk fra Vest og nørd/vest til sverige.

Tror og "daglig" ladere, raskt venner seg til å lade utenfor peak hours greit de vil spare på lading men de gidder ikke stå i kø når de skal lade og finner fort ut når på døgnet det ikke er folk på SC. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

tonl

#56
Sitat fra: sigurdi på mandag 11. mai 2015, klokken 09:12
Drammen var det tvil om pga den ligger litt for nær Oslo og Drammen så daglig lading var en fare, men den kom pga lokasjonen er så viktig for trafikk gjennom Oslo både fra vest og sør, samt trafikk fra Vest og nørd/vest til sverige.

Tror ikke denne påstanden stemmer helt. Se for eks London der har dem massevis av SC innenfor en radius på ca 50km. Westfield White City med 8 båser + 2 båser andre steder.


Teslanewbie

Har på flere SC møtt drosjer som lader der regelmessig og i lyngdal fikk jeg intrycket av at lokale tesla eiere bruker SC som parkeringsplass når de handler på kjøpesenteret ... en sto i flere timer etter at jeg var ferdig og hadde omparkert ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

nie

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 11. mai 2015, klokken 09:39
Har på flere SC møtt drosjer som lader der regelmessig og i lyngdal fikk jeg intrycket av at lokale tesla eiere bruker SC som parkeringsplass når de handler på kjøpesenteret ... en sto i flere timer etter at jeg var ferdig og hadde omparkert ..
Det kan fort viser seg at strategien om å legge SC-ene nær ulike service-tilbud ikke er så smart.
Når det blir for behagelig for lokalbefolkningen å kombinere lading (15min) med shopping som kanskje tar 30min ++ vil gjennomstrømningen av biler på SC bli for lav.

Kanskje SC som hovedregel burde være plassert "ute i gokk" for å sikre nødvendig kapasitet til de mer langveisfarende?
Det er vel det som er hensikten med SC-nettverket?

RaBalder

For min del, så har jeg forlatt superlader i løpet av 1-2 minutter etter at lading er ferdig. Svært sjelden jeg forlater bilen når jeg er innom superlader.


Men en greie som vil være flaut nok kanskje...

  • Når bilen avslutter lading på superlader, startes en klokke.
  • Hvis bilen fremdeles er tilkoblet superlader når klokken har talt 5 minutter, så slås nødblink på

Da henger man ut de som opptar plass på supercharger uten å lade.

Kanskje er det nok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA