Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan sjekke en brukt elbil? (Batteri - lading? E-up!)

Startet av fws, onsdag 08. april 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

Olee

Parklys skrur seg ikke av hvis ikke førerdøren åpnes, heller ingen varsling om at de står på. Men det er jo ikke hver dag man parkerer slik  ::)

AtellusCalidus

Sitat fra: nr1rayner på fredag 04. november 2016, klokken 15:55
Gjør det det også ja bob.. Det har jeg faktisk ikke testet, bare vet at man kan gå fra bilen med p-lys eller nærlys, men den varsler pent ifra hvis man gjør det.
De gangene jeg eventuelt skulle hatt bruk for parklys har det vært fordi bilen skal være synlig, og da er det egentlig selvsagt for meg at de holder seg på, men da vet jeg det.  ;)
Nødblink it is hvis bilen skal holdes synlig, eller... slår kanskje også den seg av..  [emoji14]

Poenget var uansett at man skal være utrolig skjødesløs for å la noe stå på som gjør at 12v tappes.
Det er jo ikke uvanlig på litt eldre biler å glemme av taklampe, kjørelys e.a. og derfor tappe 12v, men det går strengt tatt altså ikke an på Leaf.
Jag har inga som helst bevis för att det är taklampan som orsakat denna "vampire drain" på min Leaf men jag är ganska övertygad om att bilen nu klarar sig några dagar utan att stå inkopplad. Senast i 3 hela dagar utan problem. Vad var skillnaden denna gång mot de 2 andra gånger den gick tom? Absolut ingenting, utom att jag slått taklampan till OFF istället för DOOR.

Antingen är det bara en tillfällighet, eller så ligger det något bakom det... Just saying.

Sent from my XT1092 using Tapatalk

nr1rayner

Tror nok mer på tilfeldighet ja Atellus.
Min har stått flere dager (sjeldent, men det skjer) uten problem. Stod vel i 1 uke under sommerferien i år og i fjor, og startet opp lett som ingenting.
Men enkelte ganger tåler den altså ikke 1-2 døgn..

Pære i taklampa har jeg byttet til LED, og såvidt jeg husker har alle strømtomme dager vært med denne LED-pæra i. Også LED i bagasjerommet på min  ;)
Har ikke målt strømtrekket på den, men tipper det ligger rundt 1-2 watt, noe som vel skal bety at den kan stå med taklampa på i 1 uke eller 2, og fortsatt ha nok strøm på 12v til å kunne starte..

Sier ikke da at det IKKE er noe feil med taklampa di, for det kan det selvfølgelig være. Men jeg tror nok mer på at et eller annet rele henger, og din opplevelse derfor er ren tilfeldighet..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AtellusCalidus

Ja, då kan jag konstatera att det inte var taklampan då... Leaf-jävuln blev lämnad över helgen ute i kylan (från fredag till sön kväll) med ca 60% i batteri men lik förbannat så var 12-voltaren slut när jag skulle hämta upp den. Tredje gången gillt för mig alltså. Kanske dags att slå en signal till Autonova och be dem byta skiten?

kjbu

Sitat fra: AtellusCalidus på mandag 21. november 2016, klokken 16:01
Ja, då kan jag konstatera att det inte var taklampan då... Leaf-jävuln blev lämnad över helgen ute i kylan (från fredag till sön kväll) med ca 60% i batteri men lik förbannat så var 12-voltaren slut när jag skulle hämta upp den. Tredje gången gillt för mig alltså. Kanske dags att slå en signal till Autonova och be dem byta skiten?
Kan du bruke norsk forbrukerlov som sier at selger har lov til å (prøve å) rette samme feil 3 ganger før DU har rett til å HEVE kjøpet? Kanskje du må ha hjelp fra forbrukerrådet for å få det til. Lever bilen tilbake, få igjen alle pengene, og kjøp en Ampera E til våren.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

AtellusCalidus

Sitat fra: kjbu på tirsdag 22. november 2016, klokken 08:45
Sitat fra: AtellusCalidus på mandag 21. november 2016, klokken 16:01
Kan du bruke norsk forbrukerlov som sier at selger har lov til å (prøve å) rette samme feil 3 ganger før DU har rett til å HEVE kjøpet? Kanskje du må ha hjelp fra forbrukerrådet for å få det til. Lever bilen tilbake, få igjen alle pengene, og kjøp en Ampera E til våren.
Detta hade jag gärna gjort, men jag är helt avhängig av att ha bil till jobbet varje dag så här blir det rätt och slätt bara till å vänta på Amperan och sen sälja Leafen med all hast mens den fortfarande är värd något...

nr1rayner

Begynner å bli lenge siden Leafen har vært tom for 12v nå, så det er vel forhåpentligvis på tide igjen snart så jeg får testet ebay-boosteren min..

Imidlertid fikk jeg testet den på en moped med startproblemer her om dagen. Kjørte den ganske lenge på starteren uten å bukke, når jeg gav opp påstod den fortsatt at batteriet var fullt
:+1: så langt altså  ;)
Trondheim

Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

medic.66

Nå har jeg ikke lest igjennom alle innlegga her så mulig dette er tatt opp tidligere. Jeg hadde også problem med 12v batteriet når den sto tilkopla lader. Batteriet ble tappa uvisst for meg hvilken grunn. Nissan bytta 12v batteriet for meg uten at det hjalp. Jeg er helt sikker på at det ikke var no lys el no som sto på. Det viste seg at det var et rele (vet ikke hvilket) som hengte seg opp innimellom. De bytta dette og 12v batteriet har fungert etterpå.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

Rio

Sitat fra: medic.66 på søndag 05. februar 2017, klokken 10:51
Nå har jeg ikke lest igjennom alle innlegga her så mulig dette er tatt opp tidligere. Jeg hadde også problem med 12v batteriet når den sto tilkopla lader. Batteriet ble tappa uvisst for meg hvilken grunn. Nissan bytta 12v batteriet for meg uten at det hjalp. Jeg er helt sikker på at det ikke var no lys el no som sto på. Det viste seg at det var et rele (vet ikke hvilket) som hengte seg opp innimellom. De bytta dette og 12v batteriet har fungert etterpå.

Kan du be forhandleren din lese tilbake, og finne ut hvilket det er?

Det kan hjelpe andre å foreslå det til sine forhandlere.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

nr1rayner

Sitat fra: medic.66 på søndag 05. februar 2017, klokken 10:51
Det viste seg at det var et rele (vet ikke hvilket) som hengte seg opp innimellom. De bytta dette og 12v batteriet har fungert etterpå.

Det høres ut som kan være fiksen.
Fint om du klarer å finne ut hvilket rele det er snakk om  :D
Trondheim

medic.66

Jeg har nå sendt mail til Nissan verkstedet. Så fort jeg får et fornuftig svar skal jeg legge det ut her.
Evje

medic.66

Da har jeg fått svar fra Nissan. Det var et tenningsrele som ble skifta.
Evje

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Lynet

Fikk du ikke høre hvor dette releet står?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

medic.66

Sitat fra: Lynet på tirsdag 07. februar 2017, klokken 16:50
Fikk du ikke høre hvor dette releet står?

Nei dessverre, spurte ikke om det. Det han sa da de skifta det var at de hadde kontakta importøren for å få hjelp til å løse dette problemet. Importøren hadde gitt dem tipset om dette releet. Det hadde visstnok blitt skifta på flere biler som hadde 12v problemer. I følge importøren skulle dette være kjent.
Evje

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA