Tomt 12v batteri..... igjen

Startet av fws, tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:54

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. november 2018, klokken 01:38
Sitat fra: Electrix på mandag 26. november 2018, klokken 22:30
Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. november 2018, klokken 19:30
Sitat fra: offpist på mandag 26. november 2018, klokken 15:11
Ja, for det som skjer er at batteriet tømmes helt om bilen står lenge, som over ferier osv.
Og når jeg sier helt, da mener jeg helt ned til 0,0V omtrent.

Har du ladekabelen i? Vår 2012 Leaf tømmer 12V batteriet på 8-10 dager om den står med ladekabelen i. Står den uten ladekabel i tappes ikke 12V batteriet. Så jeg passer alltid på å ta ut kabelen om vi ikke skal bruke den på en uke eller mer.
Er ikke dette en gammel software-feil som ble rettet opp for flere år siden? Forutsetter selvfølgelig at bilen har blitt oppdatert da...

I følge forhandleren er bilen min oppdatert med siste versjon, men feilen er der fortsatt.

Men forhandleren har altså ingen løsning på feilen?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

offpist

Sitat fra: jkirkebo på mandag 26. november 2018, klokken 19:30
Sitat fra: offpist på mandag 26. november 2018, klokken 15:11
Ja, for det som skjer er at batteriet tømmes helt om bilen står lenge, som over ferier osv.
Og når jeg sier helt, da mener jeg helt ned til 0,0V omtrent.

Har du ladekabelen i? Vår 2012 Leaf tømmer 12V batteriet på 8-10 dager om den står med ladekabelen i. Står den uten ladekabel i tappes ikke 12V batteriet. Så jeg passer alltid på å ta ut kabelen om vi ikke skal bruke den på en uke eller mer.

Jeg har prøvd å la bilen stå både med ladekabel i og uten ladekabel, det samme skjer.
Nå er det blitt fast rutine å koble fra 12V batteriet for hver bilen blir stående mer enn en helg.

Har noen info om hvor dette tenningsreleet befinner seg? Antar det sitter i sikringsboksen sammen med resten av rele`ne. I så fall burde det være en enkel sak å bytte selv.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

TorC

Det er vel blitt nevnt tidligere, men napper du ut ODBII dongelen når du lar bilen stå over litt tid?

Den bruker ikke voldsomt med strøm, men litt tar den selv om bilen er slått av.

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Nikke

Jeg har et helt annet problem. 12V batteri HELT tomt. Får ikke åpnet dør eller panser eller ladeluke. Helt dødt. Noen tips for å hjelpe meg inn i bilen?

leafnor

Sitat fra: Nikke på tirsdag 11. desember 2018, klokken 22:40
Jeg har et helt annet problem. 12V batteri HELT tomt. Får ikke åpnet dør eller panser eller ladeluke. Helt dødt. Noen tips for å hjelpe meg inn i bilen?
Ta nøkkel ut av fjernkontroll, og låse opp døren. Åpne så panser, og sette en batterilader på 12V
Nøkkel ser du på 0:38 her:
https://www.youtube.com/watch?v=Y8ZQ0xsJi1o
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TB

Om 12V er helt tomt må en gjerne koble på en starthjelp / eller "dum" lader.
Smarte ladere vil gjerne ikkje starte lading uten en viss spenning på batteriet.
(De mer avanserte har en "dødt batteri / strømforsyningfunksjon" som kan benyttes.)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Nikke

Sitat fra: leafnor på tirsdag 11. desember 2018, klokken 22:54
Ta nøkkel ut av fjernkontroll, og låse opp døren. Åpne så panser, og sette en batterilader på 12V

Nikke

Sitat fra: leafnor på tirsdag 11. desember 2018, klokken 22:54

Nikke

Hei, takk for svar. Det er dessverre ikke så enkelt. Dette er en Leaf 2011 modell. Jeg får ikke til å åpne førerdøren med den mekaniske nøkkelen engang. Det skjer ingenting når jeg bruker nøkkelen. Det er HELT tomt for strøm og det ser ikke ut som om det er en mekanisk lås. Det ser ut som om jeg må bryte meg inn i bilen for å i det hele tatt komme inn i den. Ikke imponert ;-)

Electrix

Det var rart at ikke nøkkelen styrer låsen direkte... :o

Minner meg om en jeg pratet med for mange år siden, han hadde dyrt bilstereoanlegg i bilen, og for å gjøre den sikrere hadde han fjernet den mekaniske delen mellom dørhåndtak/lås og selve låsdelen slik at den kun kunne åpnes med alarm/sentrallås. Det fungerte bra helt til bilen gikk tom for strøm en gang og han måtte få bilen løftet opp på bukk og koble til batterilader på ledningene fra undersiden av bilen...

Det du trenger å gjøre er å enten få tilgang til åpneren for panseret eller en eller annen ledning som er fast tilkoblet +spenning og koble til en batterilader der og lade via den ledningen og et eller annet -potensiale (karosseri på bilen). Her ville det vært genialt om du har tilhengerkontakt, ellers r det mulig du kan finne en lednign til lys eller noe?
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TorC

Låsen er helt mekanisk og trenger ikke strøm i det hele tatt.

Du skjønner selvsagt at du ikke skal trykke på knappene på fobben? Hvis bilen er tom for strøm så er den tom for strøm. Det hjelper ikke å trykke på knappene. Du må ta ut den fysiske nøkkelen fra fobben og låse opp med den.

cra

(Dette er ikke for å være ekkel) Det er fort gjort å tro at knappen bakpå FOB er for å bytte batteri i FOB.

https://youtu.be/7fqIQ0JK5eo?t=122
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

offpist

Dette er en lang tråd men jeg gjorde et lite gjennombrudd i denne saken. Kona sin leaf har alltid vært tom for strøm hvos den står noen dager og vi har vært igjenom 3 helt nye batterier.  Har holdt det litt i sjakk med å koble på en lader en gsng i blandt. Jeg leste en tråd på et annet forum at elektronikken i førerdøra som styrer vindusheisene kunne finne på å trekke strøm. Så jeg lirket ut bryterpanelet og riktig nok baksiden var god og lunken! Nytt panel ble bestilt på eBay for 200 kr inkl frakt. Byttet i juni og nå har bilen stått 3 uker mens vi har vært på ferie. Enda godt med strøm på 12V, det har aldri gått før! Vi var heldig om vi kom oss igjennom en langhelg.

Som sagt, dette er enkelt å feilsøke. Bare lirk ut bryterpanel i førerdøra og kjenn bak om den er lunken for det skal den ikke være.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

TorC

Den årsaken er vel nevnt tidligere i tråden, og en hel haug med andre tråder. Dette er en kjent årsak og er laget en drøss videoer om det, også av meg selv.

Her er forklaringen: https://www.youtube.com/watch?v=gYP3_LaYLBM

Her er metoden for å bytte:
https://www.youtube.com/watch?v=5m3ibbil_VI

Merk at det å "jekke" opp bryterpanelet lett kan gi skader. Det beste er å bruke plastikkverktøy, men det å bruke vanlige kjøkkenkniver dekket med ductape eller gaffa fungerer også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA