Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan sjekke en brukt elbil? (Batteri - lading? E-up!)

Startet av fws, onsdag 08. april 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

bob-bob

Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. september 2016, klokken 07:10
Ingen Leaf er fikset! Alle reduserer ladespenningen til 12,9V.
Det stemmer ikke. Min Leaf lader greit på 13,8 volt. Målt selv. Øker spenningen til ca 14,5 ved bruk av vindusvisker , men den krabber også opp på denne spenningen innimellom UTEN bruk av vindusvisker/spyler.
Hvorfor du mener at din bil er retningsgivende for alle andres biler vet jeg jo ikke , men det stemmer ihvertfall ikke i forhold til min bil.  8)
Når det IKKE lades , så ligger spenningen på ca 12,7 volt. Helt greit.

leafolainen

Da har jeg snakket med en kar på Autocenteret i Bergen. Han sa at problemet kunne være knyttet til "en heng i IPM'en" og dermed være et engangstilfelle, men det kunne også være et problem med batteriet eller en systemfeil. Har avtalt time for å komme inn og lese av feilmeldinger og foreta batteritest. Jeg spurte om han kjente til om det var systematiske feil med regulering av ladespenningen, men det gjorde han ikke. Han sa at de hadde sett en "økende trend" med 12V-batteriproblemer i det siste, men at de ikke hadde funnet noen systematiske feil enda. Jeg spurte også om hva batterispenningen burde ligge på og da var svaret helst over 12.7V, men minst 12.3V for at ting skulle virke ordentlig.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Yeyeye

Sitat fra: bob-bob på tirsdag 20. september 2016, klokken 11:49
Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. september 2016, klokken 07:10
Ingen Leaf er fikset! Alle reduserer ladespenningen til 12,9V.
Det stemmer ikke. Min Leaf lader greit på 13,8 volt. Målt selv. Øker spenningen til ca 14,5 ved bruk av vindusvisker , men den krabber også opp på denne spenningen innimellom UTEN bruk av vindusvisker/spyler.
Hvorfor du mener at din bil er retningsgivende for alle andres biler vet jeg jo ikke , men det stemmer ihvertfall ikke i forhold til min bil.  8)
Når det IKKE lades , så ligger spenningen på ca 12,7 volt. Helt greit.
Da tror jeg nesten din er unik, min er også 2016 model, men oppfører seg akkurat som nevn i andre tråder. Tror(legg merke til tror) også din faler ned til underkant av 13volt typisk et lite 10min(har ikke fulgt opp hvor lenge, men etter hvert på kjøreturen er min rundt 12,98 i følge leafspy) etter oppstart. Den havner opp på 14,5 ved spyling av ruta, men havner fort ned på 13 noen min senere. Tar det for gitt at leaf gen3 er lik tidligere generasjoner på denne biten.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Olee

Sitat fra: bob-bob på tirsdag 20. september 2016, klokken 11:49
Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. september 2016, klokken 07:10
Ingen Leaf er fikset! Alle reduserer ladespenningen til 12,9V.
Det stemmer ikke. Min Leaf lader greit på 13,8 volt. Målt selv. Øker spenningen til ca 14,5 ved bruk av vindusvisker , men den krabber også opp på denne spenningen innimellom UTEN bruk av vindusvisker/spyler.
Hvorfor du mener at din bil er retningsgivende for alle andres biler vet jeg jo ikke , men det stemmer ihvertfall ikke i forhold til min bil.  8)
Når det IKKE lades , så ligger spenningen på ca 12,7 volt. Helt greit.
Ligger den på 13,8V under hele ladingen? Har du målt når du har kjørt også?

bob-bob

#154
Sitat fra: Olee på tirsdag 20. september 2016, klokken 14:08
Sitat fra: bob-bob på tirsdag 20. september 2016, klokken 11:49
Sitat fra: Lynet på tirsdag 20. september 2016, klokken 07:10
Ingen Leaf er fikset! Alle reduserer ladespenningen til 12,9V.
Det stemmer ikke. Min Leaf lader greit på 13,8 volt. Målt selv. Øker spenningen til ca 14,5 ved bruk av vindusvisker , men den krabber også opp på denne spenningen innimellom UTEN bruk av vindusvisker/spyler.
Hvorfor du mener at din bil er retningsgivende for alle andres biler vet jeg jo ikke , men det stemmer ihvertfall ikke i forhold til min bil.  8)
Når det IKKE lades , så ligger spenningen på ca 12,7 volt. Helt greit.
Ligger den på 13,8V under hele ladingen? Har du målt når du har kjørt også?
Nei den ligger ikke på 13,8 volt under hele ladingen. Den går høyt opp i spenning først  (opp mot 14,4 til 14,5 volt), og så synker den ned mot 13,7 til 13, 8  volt mens ladingen fortsetter. Dersom du ikke kjører bilen eller bruker noe særlig strøm , så synker den ned mot 12,7 volt  - da lades det omtrent ikke. Dersom man bruker endel strøm , så slår laderen inn i igjen , og oppfører seg omtrent likt i ny syklus. Lengden avhenger selvsagt av forbruket/umiddelbar belastning. Bruk av strømkrevende greier som f.eks vindusvisker/ spyler eller annet , trigger ny ladesekvens temmelig raskt.

Bilen vedlikeholdslader også 12 volt batteriet selv innimellom , når den er avskrudd. Mener bestemt at det også skjer når bilen ikke er tilkoplet ekstern strøm , men kanskje bare 1 gang pr døgn eller noe slikt. Det har jeg altså IKKE målt , bare leste det på et forum. Det som er sikkert er at 12 volt solcelle panelet på taket vedlikeholdslader 12 volt batteriet - altså bare holder spenningen oppe til en viss grad.

Jeg tror at de som opplever strømtomt har en feil på bilen eller batteriet - så enkelt er det. Jeg er nå på min 3. fabrikknye Leaf i familien , og vi har kjørt de 2 første over 110000 km til sammen. ( den eldste er byttet inn ) , og min nye er gått 13000 km siden mars i år. Vi har overhodet ikke hatt noen batteri eller strømproblemer på noen av bilene.  ::)
 

nr1rayner

Får vel her skyte inn at min gikk på 14,4v (sånn ca) LENGE etter oppstart fra flatt batteri.
Holdt bilen i drift i hvert fall i 30 min, og samme spenning hele tiden.
Har også sett at den har holdt høy spenning enkelte ganger. Og om vinteren ser det ut til at den lader med temmelig høy spenning hele tiden.
Så, det er tydeligvis en eller annen overvåking av 12v-batteriet.

Normalt sett vil min kjøre 14,4v i ca 1 min, for så å droppe til 12,96v og ligge der hvis ikke viskerne blir brukt.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Ok, da har jeg vært en runde ut med bilen (barnehagehenting), og her er det værre en jeg først trodde :P
Koblet opp leafspy og startet, spenningen opp i 14,40, men datt ned til 12,96 før jeg var ute av gårdsplassen. I løpet av den 15-20 min lange turen økte spenningen kun da jeg prøvde viskerne, da går den gradvis opp til 14,40 og ligger der noe under 1 min. Uansett bruk ellers med lys,vifte på fullt osv så lå ladespenning på 12,96(blinker til med 13,04 noen få ganger). På tur hjem lå leafspy tilkoblet ved oppstart, spenning lå på 12,40 og var ned på 12,08 før bilens dcdc satte igang lading. Spenningen lå denne gangen på 14,40 i sikkert godt over 50sekunder før den igjen falt ned på 12,96 igjen. Ved hjemkomst datt spenning fort under 12,4 selv ved god sol her ute på gårdsplassen. Jeg sjekket nå med multimeter, og det viste 13,04 når leafspy viste 12,96(startet opp igjen) Jeg sjekket også etter inntaket av middagen her, for å sjekk om spenning økte litt igjen, men glemte å la bilen stå ulåst og sentrallåsen trakk såklart ned spenningen noe, men uansett 12,40 ca. Ved bruk av sentrallåsen 2 ganger, så jeg så lavt som 11,9V. Jeg må nok sette på lader på 12V batteriet i kveld :(
Det er utrolig lite som skal til for å tappe ned batteriet kritisk, når det allerede har så dårlig spenning, så rart at bilen ikke holder 14,4 lenger og uansett burde den lave ladespenningen minst ligget på 13,8+ ved kjøring. Slik vår bil nå oppfører seg, er det den sikre død for 12V batteriet.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Yeyeye

#157
Her er noen screenshot av leafspy, først under kjøring, så ved bruk av viskerne. Bilde av multimeter først ved bruk av sentrallås, så et min etterpå. Sterk sol, så solcellepanelet hjelper ikke stort akkurat.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

nr1rayner

@Yeyeye
Helt i tråd med mine funn, som ligger et godt stykke lenger opp i tråden.
Det er nok til å holde liv i bilen, men ja, siden de valgte blybatteri som 12v varer det nok kortere antall år enn det kunne gjort med normal lading.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Satte bilen på lading nå(altså lading av fremdriftsbatteri), og akkurat samme skjer med 12V ladingen da også. Kjapt opp på 14,4 noen sekunder før den lader på 12,99-13V, altfor lavt til at 12V batteriet får noen lading i det heletatt.  Det ekstra dumme nå, var at når jeg satte på ctek ladern på 12V batteriet, så vil jo ikke den sette igang lading heller
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

nr1rayner

Igjen, helt i tråd med det jeg har funnet  ;)  :P
Kan nesten virke som den føler på hva 12v-batteri trekker.
Men da skal da den "øyet" på batteriet bestandig være grønt, men det er det jo sjeldent...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Batteriet har grønn indikator, men etter erfaring med Think og dens lave ladespenning eller heller lave ladespenning og korte ladesykluser, så vet jeg at vedlikeholdsfrie batterier med slik indikator ikke er å stole på. Thinken lader riktignok borti 14 under kjøring, men trekker litt for mye standby og når den da "vedlikeholdslader" 12V batteriet lader den noe mindre tror det var 13,4 og det blir for lite når det lades bare en halv time. Resultatet er at batteriet dør alt for tidlig likt på Leafen. Reddes litt av at vi så ofte lader og bruker bilene, men 12V batteriet har langt mindre kapasitet en opprinelig. Tipper dette er mye av grunnene til at så mange opplever dødt 12V batteriproblemet.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

leafolainen

Har sjekket litt i kveld jeg også og min Leaf oppfører seg helt likt. Utrolig at de ikke har fikset dette i software etter så mange år.


Sent from my iPhone using Tapatalk

nr1rayner

Akkurat dette er nevnt flere ganger i denne tråden (men skjønner godt at man ikke orker å bla seg gjennom 10-11 sider med babbel  :P )

Det er også nevnt at, ja, batteriet dør fortere hvis det stadig vekk er 50% ladet, men, det forklarer fortsatt ikke hvorfor man plutselig står der med 3v etter at bilen står ubrukt i 1 dag, mens den daglig fungerer helt fint OG har stått i 1+ uker tidligere uten problemer  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Vi trenger en spenningslogger som kan stå på 24/7, da ser en hvor fort spenningen synker når ting skjer. Da kan en få bedre oversikt over bilens eget lademønster av 12V batteriet. Men igjen et batteri slikt mitt i dag oppførte seg, er praktisk talt tomt når spenningen dupper under 12 volt ved bruk av sentrallåsen. Skal koste på meg å sjekke strømtrekk ved bruk av sentrallåsen, mulig den trekker mere en jeg tror. Jeg frykter at det er så lite kapasitet igjen at tilfeldighetene er avgjørende om en her får tomt 12V før bilen lader neste gang. Fra 12V og ned til 3volt er det relativt kort vei, da det aller meste av kapasiteten ligger fra 12,72 og ned til 12V, 11,5 regnes som helt tomt og batteriet tar varig skade av noe tid med lavere spenning. Det er selvsagt forskjeller på de forskjellige blybatteriene også, så blir litt grovsynsing☺️
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA