Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan sjekke en brukt elbil? (Batteri - lading? E-up!)

Startet av fws, onsdag 08. april 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

Mr Pioneer50

Defekt PDM er en kjent sak på Leaf også.
Hvis bare noen hos Nissan kunne fått hodet ut av ræva og sett seg litt rundt, ville de nok oppdaget at det faktisk er en kampanje på dette...( i alle fall på US biler)
https://speakev.com/threads/nissan-leaf-pdm-recall-notice.162/
2016 Leaf Nordic 30 kW

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mr Pioneer50

#137
Riktig

The e-PT component of the NISSAN LEAF 13MY, such as the electric motor, inverter, and the charging system, are all integrated into one unit as shown in Figure 1, and achieves great weight reduction. The Power Delivery Module (PDM) in Figure 1 is the combined unit and consists of the charger, DC/ DC Converter, and the Junction Box.
 
Og til de som lurte på hvor den sitter;


2016 Leaf Nordic 30 kW

leafnor

Leaf 2012/Aug 160.000 km

Mr Pioneer50

#139
Er redd du har rett i det...

The PDM includes an On Board Charger, DC/DC converter and high voltage junction box (J/B).
The On Board Charger converts single-phase AC power from a home power outlet to DC power and
increases the voltage in order to charge the Li-ion battery.
The DC/DC converter reduces the voltage of the Li-ion battery to provide power to the 12V battery in order to operate the vehicle's electric components (headlights, audio system, etc.).
The J/B provides electric power from the Li-ion battery to all high voltage parts of the vehicle.

Høres jo også sannsynlig ut at det er den som forårsaker problemet og som sagt tidligere, her er det en kampanje...
2016 Leaf Nordic 30 kW

nr1rayner

Hmm, etter det som stod i det brevet kan jeg ikke forstå at det er relevant til dødt-over-natta 12v..
Forstår det slik at det KAN være lade-problem i høy temperatur.. Sistnevnte har vi sjeldent (utendørs) i Trondheim. Ladeproblem har jeg strengt tatt hatt ved et par anledninger, med dertil feilkoder og lamper..
Så det kan jo ha en sammenheng.
Får se om det skjer flere ganger. Første gang er i hvert fall registrert hos forhandler, så da skal ikke saken gå ut på garantien med det første.. Nevnte samtidig klarlakk som slipper på bakfanger, men her var visst garantien 3 år, så jeg var for sein ut.
Få slikt registrert hos forhandler, så får Nissan ta kostnadene av bytte av PDM, forhåpentligvis..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Mr Pioneer50

Sitat fra: nr1rayner på lørdag 10. september 2016, klokken 11:34
Hmm, etter det som stod i det brevet kan jeg ikke forstå at det er relevant til dødt-over-natta 12v..
Forstår det slik at det KAN være lade-problem i høy temperatur.. Sistnevnte har vi sjeldent (utendørs) i Trondheim. Ladeproblem har jeg strengt tatt hatt ved et par anledninger, med dertil feilkoder og lamper..
Så det kan jo ha en sammenheng.
Får se om det skjer flere ganger. Første gang er i hvert fall registrert hos forhandler, så da skal ikke saken gå ut på garantien med det første.. Nevnte samtidig klarlakk som slipper på bakfanger, men her var visst garantien 3 år, så jeg var for sein ut.
Få slikt registrert hos forhandler, så får Nissan ta kostnadene av bytte av PDM, forhåpentligvis..
Er det feil på elektronikken kan symptomene være ulike, kan være flere typer feil også. Nå har ikke jeg satt meg inn i hele tråden her, men hvis det er sånn at bilen blir tom for strøm og man ikke finner feilen ved vanlige metoder så er det jo nærliggende å tenke modul...

I gamle dager med Peugeot 106 reise jeg land og strand rundt og bytte disse modulene. De ble nemlig ikke godkjent av Staten for de sendte for mye elektrisk støy på strømnettet under lading. Alle bilen måtte derfor ha ny modul. Jeg husker vi testet før og etter på en bil Lyse energi i stvg hadde.
2016 Leaf Nordic 30 kW

nr1rayner

Skal ikke krangle på den påstanden nei Pioneer  ;)
Men å få ny modul fra Nissan er kanskje ikke så lett...
Aner ikke hvordan den saken er bygd opp, eller fungerer, men ser for meg et enkelt relé som henger seg opp.
Men, det er vel som vanlig ikke bare bare å bytte ut en enkelt del i den modulen..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Sjekket da innvendig lys på min, prøvde først å kun sette taklampa i on, lukke bilen uten å låse.
Et sted mellom 5 og 15 min slukket lampa.
Prøvde så å sette på bryter for begge leselys og bryter for alle interiørlys samt taklampa i on, også denne gang uten å låse bilen.
Sjekket kun etter ca 20 min, da var alle lamper slukket.

Skal ikke si at det er slik på alle Leafer, og systemet er, til enhver tid, feilfritt.
Men, det gir i hvert fall god grunn til å konkludere at brukerfeil stort sett kan utelukkes, med mindre man har gått fra bilen med nødblink på..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafolainen

#144
Da kan jeg melde meg inn i tomt 12V-batteri-klubben. 2016-modell, kjøpt i februar. Den går stort sett daglig, og er ofte med på hytten (10 mil+ hver vei). Vi kjørte 12 mil så sent som i går, likevel var det flatt 12V-batteri etter fruen hadde vært på jobb i dag. Utrolig at en så ny bil skal ha den typen problemer med så godt som optimal bruk... Fikk startet den med startkabler, og tenker å lade over natten. Har ikke multimeter for hånden, så jeg fikk ikke målt hva spenningen var før jeg begynte å lade. Får se hva Autocenteret sier i morgen...

Forresten; bør man koble fra batteriet før man lader? Har en 4A smartlader fra biltema.

Burger

Av det jeg leser av 12 volts problemer, så ville jeg begynt å samle bevis for å oppheve kjøpet. Ikke for å gjøre det men å kunne presse de med det dersom de ikke får det til på to forsøk. Posetive er at de har klart å fikse feil på dette etter lang tid.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Lynet

Ingen Leaf er fikset! Alle reduserer ladespenningen til 12,9V.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Yeyeye

Enig med Lynet! Så lenge vi ser ladespenning på rundt 13volt og lavere, så er ikke dette bra. Tar meg i å spyle frontruta oftere en nødvendig for å booste ladespenningen til 14,5 i en periode etterpå. Takk for tipset om det Lynet.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Powerflux

#148
Sitat fra: Yeyeye på tirsdag 20. september 2016, klokken 08:55
Enig med Lynet! Så lenge vi ser ladespenning på rundt 13volt og lavere, så er ikke dette bra. Tar meg i å spyle frontruta oftere en nødvendig for å booste ladespenningen til 14,5 i en periode etterpå. Takk for tipset om det Lynet.
Sant nok og merkelig at ikke dette fixes med en softwareendring??
Merkelig nok har min nå ruller over 82000 km på snart 3-1/2 år og har enda tilgode å stå fast med flatt batteri :-X
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Yeyeye

Det er jo sånn det bør være da ;)
Men ladespenningen er uansett for lav for at batteriet skal ha et godt liv, lysene blir jo også vesentlig svakere.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA