Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan sjekke en brukt elbil? (Batteri - lading? E-up!)

Startet av fws, onsdag 08. april 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

nr1rayner

#180
Kjøpte en slik sak for å sjekke strømtrekk og mah
http://www.ebay.co.uk/itm/112146282584?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Tappet boosteren min, som nå har ligget pal i hanskerommet i 1 mnd, og kom til den nette sum av 3Ah, "litt" mindre enn 20Ah som oppgitt i annonsen på ebay altså..
Batteriet hadde da en hvilespenning på 12,5v. Det hadde nok fortsatt hatt nok strøm til å starte Leafen uten blybatteriet tilkoblet skulle jeg tro.
Driver og lader det opp igjen nå gjennom denne dingsen, så får vi se hvor mange Ah det går inn..

EDIT:
Da var den fulladet igjen, og den nette sum av 6 Ah gikk inn på boosteren  ;)
Da med 5,1 v, så kapasiteten skulle vel da bli ca 30 Wh.
"litt" mindre enn de 20.000 mAh som loves, men hey, hvis man regner med AA-spenning 1,2v på oppladbare, så gir det jo mer enn den lover  :P
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AtellusCalidus

vart på service med bilen idag och de nämnte att man bör "vedlikeholdslade" batteriet nu på vintertid om den står mycket ute. SMFH alltså... detta sa de aldrig något om när jag köpte bilen. Antar väl att det blivit ett stort problem nu. Så ska man behöva köpa en sån där booster nu för 1500:- eller?? Någon som kan rekommendera något billigare?

Sent from my XT1092 using Tapatalk


nr1rayner

Har (u)heldigvis ikke stått med tomt batteri etter jeg fikk tak i min billige booster, så vet ikke hvor varmt jeg kan anbefale den. Men den så i hvert fall ut til å starte bilen uten at batteriet var koblet til.

En booster er utrolig kjekt å ha de gangene man eventuelt har bruk for det. Men, hva er sannsynligheten for at man får bruk for den..? Blir den ubrukt er det jo bare bortkastede penger.
Har du mulighet for å lade 12v separat ville jeg vel heller lagt noen kr i en god vedlikeholdslader, som uansett er kjekt å ha.

Vedlikeholdslading av fossilbiler som går lite er helt normalt, men burde være totalt unødvendig på en elbil da 12v lades både under lading, forvarming og kjøring. Kun et reelt tap under oppstart og mens den står uten laderen i..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rio

Sitat fra: AtellusCalidus på torsdag 03. november 2016, klokken 14:20
vart på service med bilen idag och de nämnte att man bör "vedlikeholdslade" batteriet nu på vintertid om den står mycket ute. SMFH alltså... detta sa de aldrig något om när jag köpte bilen. Antar väl att det blivit ett stort problem nu. Så ska man behöva köpa en sån där booster nu för 1500:- eller?? Någon som kan rekommendera något billigare?

Sent from my XT1092 using Tapatalk



Med mindre du planlegger å la bilen stå i over en uke med ladekladden tilkoblet så trenger du neppe noen booster/lader. (Bortsett fra på de bilene det er feil på, og da må feilen uansett rettes.)

En elbil er ikke som en eksosbil - du trenger ikke 12V-batteriet stort, bortsett fra noen å sekunder ved oppstart, og i tilfelle du må bruke nødblink.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

AtellusCalidus

Sitat fra: Rio på torsdag 03. november 2016, klokken 20:44

Med mindre du planlegger å la bilen stå i over en uke med ladekladden tilkoblet så trenger du neppe noen booster/lader. (Bortsett fra på de bilene det er feil på, og da må feilen uansett rettes.)

En elbil er ikke som en eksosbil - du trenger ikke 12V-batteriet stort, bortsett fra noen å sekunder ved oppstart, og i tilfelle du må bruke nødblink.
ja men tråden handlar ju om bilar med 12V batteriproblem väl? Nu har jag iofs inte haft någon issue med bilen på ett tag men har fått ringa efter assistans 2 ggr efter att jag låtit bilen stå över natten utan laddkabel i - och detta var i våras.

Trodde länge att problemet hade att göra med en defekt lamp(lys) sensor men är nu inte så säker på det längre...

Sent from my XT1092 using Tapatalk

bob-bob

Sitat fra: AtellusCalidus på torsdag 03. november 2016, klokken 14:20
vart på service med bilen idag och de nämnte att man bör "vedlikeholdslade" batteriet nu på vintertid om den står mycket ute. SMFH alltså... detta sa de aldrig något om när jag köpte bilen. Antar väl att det blivit ett stort problem nu. Så ska man behöva köpa en sån där booster nu för 1500:- eller?? Någon som kan rekommendera något billigare?

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Vi har nå vår 3. leaf , kona har nr 2 , og nr 1 har jeg solgt.  Bilene våre står ute absolutt året rundt. Har hatt leaf siden 2013 , og kjørt til sammen  over 130000 km med bilene til sammen. Vi har ALDRI hatt batteriproblemer  , og vi har aldri ladet 12 volt batterier med egen lader. Bilenes egne ladesystemer er helt åpenbart tilstrekkelige , dersom det ikke er feil på batteriet.  Håper dette gir deg noen svar.  8)

AtellusCalidus

Sitat fra: bob-bob på fredag 04. november 2016, klokken 07:20
Sitat fra: AtellusCalidus på torsdag 03. november 2016, klokken 14:20
vart på service med bilen idag och de nämnte att man bör "vedlikeholdslade" batteriet nu på vintertid om den står mycket ute. SMFH alltså... detta sa de aldrig något om när jag köpte bilen. Antar väl att det blivit ett stort problem nu. Så ska man behöva köpa en sån där booster nu för 1500:- eller?? Någon som kan rekommendera något billigare?

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Vi har nå vår 3. leaf , kona har nr 2 , og nr 1 har jeg solgt.  Bilene våre står ute absolutt året rundt. Har hatt leaf siden 2013 , og kjørt til sammen  over 130000 km med bilene til sammen. Vi har ALDRI hatt batteriproblemer  , og vi har aldri ladet 12 volt batterier med egen lader. Bilenes egne ladesystemer er helt åpenbart tilstrekkelige , dersom det ikke er feil på batteriet.  Håper dette gir deg noen svar.  8)
Som tidigare nämnt trodde jag mig ha spårat felet till en defekt strömbrytare så jag har redan iofs haft mer svar på mitt problem med Leafen än de flesta andra här. Återigen, har du inget problem med 12V batteri så vet jag inte riktigt varför du kommenterar överhuvudtaget...

Sent from my XT1092 using Tapatalk


tomrh

Jeg har heller ALDRI hatt problemer...og kommenterer litt her likevel. :D

Jeg tror det har med bruksmønster å gjøre, de som lader og kjører hver dag har vel ikke dette problemet? Man mistenker vel en ukjent "vampire drain"-mekanisme som trekker litt strøm, og over tid blir det mer enn batteriet har godt av. Når et 12V batteri først har blitt utladet, er det blitt litt dårligere neste gang og problemet eskalerer.

Vi lader og bruker Leafen hver dag og har egentlig forberedt meg på at problemet kan oppstå. Hvis det skjer, er planen at jeg da asap skal bytte ut med et 12V lithium batteri som ihvertfall ikke blir dårligere av å lades ut, som drar nytte av å ikke være toppladet til enhver tid og som har bms som kutter før det er for sent.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bob-bob

Sitat fra: AtellusCalidus på fredag 04. november 2016, klokken 07:26
Sitat fra: bob-bob på fredag 04. november 2016, klokken 07:20
Sitat fra: AtellusCalidus på torsdag 03. november 2016, klokken 14:20
vart på service med bilen idag och de nämnte att man bör "vedlikeholdslade" batteriet nu på vintertid om den står mycket ute. SMFH alltså... detta sa de aldrig något om när jag köpte bilen. Antar väl att det blivit ett stort problem nu. Så ska man behöva köpa en sån där booster nu för 1500:- eller?? Någon som kan rekommendera något billigare?

Sent from my XT1092 using Tapatalk

Vi har nå vår 3. leaf , kona har nr 2 , og nr 1 har jeg solgt.  Bilene våre står ute absolutt året rundt. Har hatt leaf siden 2013 , og kjørt til sammen  over 130000 km med bilene til sammen. Vi har ALDRI hatt batteriproblemer  , og vi har aldri ladet 12 volt batterier med egen lader. Bilenes egne ladesystemer er helt åpenbart tilstrekkelige , dersom det ikke er feil på batteriet.  Håper dette gir deg noen svar.  8)
Som tidigare nämnt trodde jag mig ha spårat felet till en defekt strömbrytare så jag har redan iofs haft mer svar på mitt problem med Leafen än de flesta andra här. Återigen, har du inget problem med 12V batteri så vet jag inte riktigt varför du kommenterar överhuvudtaget...

Sent from my XT1092 using Tapatalk
Er det litt uklart hvorfor jeg kommenterer , så utdyper jeg gjerne :
Jeg kommenterer det fordi dette er en tråd som omhandler problematikk rundt 12 volt batteri. Mange mener det kan være et feildesign på selve ladesystemet på Nissan leaf , og andre (inkludert deg) opplever at forhandlere og brukere anbefaler vedlikeholdslading med egen lader.  Jeg , på min side , mener det er unødvendig i en normal brukssituasjon , og har derfor en annen mening som jeg også begrunner med vår brukserfaring over mange år. Mener du jeg ikke har rett til å kommentere innlegg på denne siden fordi jeg har en mening , så synes jeg det er leit. Min hensikt er bare å hjelpe , selv om jeg kanskje ikke mener det samme som alle andre.  :-X

nr1rayner

Nå begynner (også) denne tråden å bli ganske lang, så f.eks. Atellus har vel ikke bladd seg gjennom alt..?
Og det skjønner jeg så inderlig godt  ;)
Men der ligger endel (kanskje) nyttig informasjon.

Men jeg kan oppsummere noe av det, og "svare" litt på det tomrh og bob har skrevet.
Tomrh sier det er viktig å ha bilen ofte i bruk.
I følge forhandler har det hovedsaklig vært problem med de som kjører sjeldent og lite, så ja, mye brukt er bra for å holde det "toppladet".
    Jeg kjører normalt, eller litt over normalt mye, ca 15'km i året. Bilen er stort sett ute og lufter seg hver dag, eller 6 dager i uka. Sjelden den står mer enn 1-2 døgn.
Likevel har jeg stått tom 3 ganger nå, når bilen har stått i 1,5 døgn.

Bob mener ladesystemet er bra nok.
Det er nok for dårlig mtp at det er blybatteri som brukes, men ja, det er tilfredsstillende og skal i seg selv ikke føre til at man er strømtom, såfremt bilen er i bruk.

De gangene jeg har hatt tomt 12v har spenningen på det vært på 3 volt! Det skyldes IKKE dårlig lading, det skyldes at noe trekker strøm.
9v kunne jeg kanskje vært med på dårlig lading, men ikke når det er helt flatt og bilen har stått i 1-2 døgn.
Ladingen virker å være "intelligent". Normalt holder den 14,x volt i ca 40sek etter oppstart eller at man plugger inn ladekabel. Etter dette ligger spenning på 12,9-13,0v. Med mindre man bruker viskerne (fram), da kjører den på med 14,x v igjen.
Da jeg startet opp etter nødhjelp, lå den på 14,x volt i minst 30 min. Det virker altså som den følte at 12v var utladet, og sendte ekstra strøm.

Jeg har sjekket opp og ned med alt av lys etc. Det eneste som kan stå på er vel nødblink og parklys.
Parklys må man først åpne sjåførdør, vri om bryteren til park. Da vil park holde seg på (ikke sjekket hvor lenge). Uansett, da får man varsel i display og en irriterende lyd man ikke overser med mindre man er døv.
Taklys og leselys slår seg av etter ca 10-15 min uansett om bilen er låst eller ikke.
Dog, stod med bakluka åpen ei stund, og lysene holdt seg på, så det er nok mulig at lysene holder seg på over natta hvis man ikke lukker dørene skikkelig..
Dette har dog ikke skjedd de gangene jeg har stått tom, bilen har vært låst, noe som betyr at alle dører er lukket.

Det skal være en høyfrekvent pipelyd fra motorrommet i 1-2 min etter bilen er slått av.
Mest sannsynlig er det noe her som ikke avslutter riktig, altså et rele henger seg og står på og derfor tømmer 12v.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 04. november 2016, klokken 09:35
Likevel har jeg stått tom 3 ganger nå, når bilen har stått i 1,5 døgn.
Viktig poeng. For hos deg står vel bilen da uten å være tilkoblet? Hos meg kan den stå ubrukt en dag, eller to eller hele ferien, men alltid tilkoblet nettet uten å lade, enten på 80% eller en eller annen timerinnstilling.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Det stemmer tomrh, min står IKKE tilkoblet, og gjorde heller ikke det de 3 gangene..
Men lader den egentlig 12v hvis den står koblet til, altså etter den er fulladet?
Det het vel noe om at den ikke bør være koblet til strøm over lengre tid.. Noe som jeg "heldigvis" ikke har noen problemer med  ;D  8)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

Sitat fra: nr1rayner på fredag 04. november 2016, klokken 11:24
Det het vel noe om at den ikke bør være koblet til strøm over lengre tid.. Noe som jeg "heldigvis" ikke har noen problemer med  ;D  8)
Nja...det menes vel å la den stå 100% oppladet over lengre tid (som den gjerne blir når man bare plugger i). Når 80% er i bruk kuttes jo ladestrømmen før 100%.

Det ligger litt i kortene her at Leaf bare vedlikeholdslader 12V batteriet tilkoblet vegg og under kjøring, og at vampire drain fra 12-volten er høyere enn vi har trodd.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bob-bob

Sitat fra: nr1rayner på fredag 04. november 2016, klokken 09:35
Nå begynner (også) denne tråden å bli ganske lang, så f.eks. Atellus har vel ikke bladd seg gjennom alt..?
Og det skjønner jeg så inderlig godt  ;)
Men der ligger endel (kanskje) nyttig informasjon.

Men jeg kan oppsummere noe av det, og "svare" litt på det tomrh og bob har skrevet.
Tomrh sier det er viktig å ha bilen ofte i bruk.
I følge forhandler har det hovedsaklig vært problem med de som kjører sjeldent og lite, så ja, mye brukt er bra for å holde det "toppladet".
    Jeg kjører normalt, eller litt over normalt mye, ca 15'km i året. Bilen er stort sett ute og lufter seg hver dag, eller 6 dager i uka. Sjelden den står mer enn 1-2 døgn.
Likevel har jeg stått tom 3 ganger nå, når bilen har stått i 1,5 døgn.

Bob mener ladesystemet er bra nok.
Det er nok for dårlig mtp at det er blybatteri som brukes, men ja, det er tilfredsstillende og skal i seg selv ikke føre til at man er strømtom, såfremt bilen er i bruk.

De gangene jeg har hatt tomt 12v har spenningen på det vært på 3 volt! Det skyldes IKKE dårlig lading, det skyldes at noe trekker strøm.
9v kunne jeg kanskje vært med på dårlig lading, men ikke når det er helt flatt og bilen har stått i 1-2 døgn.
Ladingen virker å være "intelligent". Normalt holder den 14,x volt i ca 40sek etter oppstart eller at man plugger inn ladekabel. Etter dette ligger spenning på 12,9-13,0v. Med mindre man bruker viskerne (fram), da kjører den på med 14,x v igjen.
Da jeg startet opp etter nødhjelp, lå den på 14,x volt i minst 30 min. Det virker altså som den følte at 12v var utladet, og sendte ekstra strøm.

Jeg har sjekket opp og ned med alt av lys etc. Det eneste som kan stå på er vel nødblink og parklys.
Parklys må man først åpne sjåførdør, vri om bryteren til park. Da vil park holde seg på (ikke sjekket hvor lenge). Uansett, da får man varsel i display og en irriterende lyd man ikke overser med mindre man er døv.
Taklys og leselys slår seg av etter ca 10-15 min uansett om bilen er låst eller ikke.
Dog, stod med bakluka åpen ei stund, og lysene holdt seg på, så det er nok mulig at lysene holder seg på over natta hvis man ikke lukker dørene skikkelig..
Dette har dog ikke skjedd de gangene jeg har stått tom, bilen har vært låst, noe som betyr at alle dører er lukket.

Det skal være en høyfrekvent pipelyd fra motorrommet i 1-2 min etter bilen er slått av.
Mest sannsynlig er det noe her som ikke avslutter riktig, altså et rele henger seg og står på og derfor tømmer 12v.
Parklys slår seg også av etter et par minutter når bilen er avskrudd (2013 og 2016 modell) og dører lukket ... Ellers takk for innlegg !

nr1rayner

Gjør det det også ja bob.. Det har jeg faktisk ikke testet, bare vet at man kan gå fra bilen med p-lys eller nærlys, men den varsler pent ifra hvis man gjør det.
De gangene jeg eventuelt skulle hatt bruk for parklys har det vært fordi bilen skal være synlig, og da er det egentlig selvsagt for meg at de holder seg på, men da vet jeg det.  ;)
Nødblink it is hvis bilen skal holdes synlig, eller... slår kanskje også den seg av..  :P

Poenget var uansett at man skal være utrolig skjødesløs for å la noe stå på som gjør at 12v tappes.
Det er jo ikke uvanlig på litt eldre biler å glemme av taklampe, kjørelys e.a. og derfor tappe 12v, men det går strengt tatt altså ikke an på Leaf.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA