Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvordan sjekke en brukt elbil? (Batteri - lading? E-up!)

Startet av fws, onsdag 08. april 2015, klokken 23:02

« forrige - neste »

Gliderman

Hei
Jeg fikk nytt batteri i bilen i desember i fjor, snaut to etter at jeg fikk bilen. Etter dette batteribyttet har jeg begynt å følge litt med på ladespenning og den er alt for lav. I korte perioder går den opp til 14,4V, som er veldig bra, for så og falle ned til 13,5-13,8 en lenger periode og stuper så ned under 13V. Hvilespenning på batteriet varierer mellom 12.54V og 12,12V det vil si en SOC fra 80% og ned til ca 50%. Nissan takker for resultatene og lover meg nytt batteri når dette feiler. Det finnes visstnok ingen fiks for lav ladespenning, selv om jeg har fått en oppdatering som skal avhjelpe problemet.

Mvh
Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

nr1rayner

Bestilte "jump starter" nå
http://www.ebay.co.uk/itm/Popular-12V-20000mAh-Car-Jump-Starter-Pack-Booster-Charger-Battery-Power-Bank-/291813662069?hash=item43f1731d75:g:3YEAAOSwzJ5Xf3bN

Med så stor batterikapasitet de "lover" burde man jo nesten vurdere å kjøpe inn et lass av sånne hvis driftsbatteriet skulle dø  :P
Menmen, klarer den bare å levere 12v skulle jeg tro den er bra nok til å vekke liv i en død Leaf.
Når den kommer skal jeg koble fra 12v og se om jeg får start kun ved hjelp av denne.
Burde vel kanskje også tappe 12v ned til 3v som jeg har hatt noen ganger, men det klarer vel sikkert bilen å gjøre helt selv en gang til  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#122
Siden bilen min bommet på dato for den årlige tradisjon med tomt 12v,tok den i år 2 dager (så langt) for sikkerhets skyld.. Ergerlig nok har ikke boostpakken kommet enda (men med litt hell kommer den sikkert i morgen...).
Vel, stod igjen hjemme på en fridag, og her har jeg da mer enn nok av 12v fra andre kilder ;)
Igjen målte jeg 3,5v.

Før jeg iverksatte gjenoppliving tok jeg en tlf til Witro.
Han var sikker på at batteriet mitt var dødt, de har mange Leaf på veien, og hadde i noen tilfeller på 3-4 år gamle biler vært borti å måtte bytte batteri. Men de hadde ikke vært borti noen andre årsaker til 12v-problem enn dødt batteri.. Kom vel strengt tatt her en innrømmelse om at 12v-batteriene er dårlige, noe de nektet blankt på i fjor.
Tja, det bør jo vare lengre, men ok, ikke umulig at batteriet er dødt etter 2 år.
Forklarer at jeg, denne gangen også, stod med 3,5v og bilen brukes sgs daglig uten problemer og at jeg er rimelig sikker på at det er noe i bilen som henger. Glemte å nevne at den tidligere har stått i 1-2 uker uten bruk og uten problemer...
Nei, det hørtes jo ut som ikke, under noen omstendigheter, kunne være tilfellet at det var noe feil med bilen (Nissan leverer jo selvsagt kun 100% gjennomprøvde og feilfrie produkter må vite...).
Skulle de gjøre noe skulle de ta ny batteritest (1 år siden sist, mye kunne visstnok skje på 1 år..).
Var batteri i orden skulle de lete etter krypstrøm.

Halloo!
Har de utdannelse der de sitter?
Joda, et batteri kan dø i løpet av et år, men vil da gi signaler før det havner på 3,5v. Og uansett, når det er så lavt er det helt dødt, ikke "litt" dødt.. Ikke-fungerende-dødt..
Har jeg stått der med startproblemer og 10-11,x volt har jeg vært enig. Eller 12,6v og ikke nok power til å starte bilen.
Forklarte forøvrig også at jeg har målt hvilespenning på 12,3-12,6v for kort tid siden..
Har bilen vært tom hver dag, eller hver gang bilen ikke brukes 1-2 dager, har det vært vits å lete etter krypstrøm, men i slike tilfeller der det skjer en gang nå og en gang da kan de bruke 3 mnd å lete etter krypstrøm uten å finne noe som helst.
Men igjen, bilen er det jo ikke noe feil med, og Nissan har IKKE gjort noe feil, for et slikt problem har de ALDRI hørt om før..
De kunne være så vennlige å sette opp en time til meg da, neste fredag kunne de kanskje skvise meg inn, men hvis jeg ringte igjen på mandag/tirsdag var nok den timen opptatt..

Jada, neida, så.. Hva skal man gjøre da mon tro?

PS: For batterisjekk var det svært viktig at batteri var fulladet.. Det vil jo egentlig si at jeg må levere bilen dagen før slik at de har mulighet å ha det på lading natten over..

Tok gjennopplivingen selv, turte såvidt å slå av bilen etter ca 5 min. Spenningen så da ut til å stabilisere seg på rundt 12,6v.
Stod med bilen på i ca 30 min, hele tiden med god lading (ca 14,2-14,3v).
2min etter bilen var slått av var det fortsatt 12,8v.
Vennligst forklar meg hvordan et dødt batteri tydeligvis tar til seg så mye strøm på så kort tid...
Joda, det kan jo være "surface-charge" og Ah ikke akkurat er mange, men likevel. Alle døde batteri jeg har vært borti har vært utrolig trege å ta til seg lading, og hvilespenning har vært langt nede på 12, men heller på 11-tallet..
Velvel, lite hjelp å få fra Nissan i hvert fall..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Ca halvtime etter bilen ble slått av er hvilespenning 12,6v. Synker til ca 12,3 under oppstart.
Tatt noen småtester med last av lys, tja, mulig det ikke er optimalt, men ingenting skremmende..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 18. august 2016, klokken 03:12
Bestilte "jump starter" nå
http://www.ebay.co.uk/itm/Popular-12V-20000mAh-Car-Jump-Starter-Pack-Booster-Charger-Battery-Power-Bank-/291813662069?hash=item43f1731d75:g:3YEAAOSwzJ5Xf3bN

Med så stor batterikapasitet de "lover" burde man jo nesten vurdere å kjøpe inn et lass av sånne hvis driftsbatteriet skulle dø  :P
Menmen, klarer den bare å levere 12v skulle jeg tro den er bra nok til å vekke liv i en død Leaf.
Når den kommer skal jeg koble fra 12v og se om jeg får start kun ved hjelp av denne.
Burde vel kanskje også tappe 12v ned til 3v som jeg har hatt noen ganger, men det klarer vel sikkert bilen å gjøre helt selv en gang til  ;D

Sett at de har en lignende sak på biltema til en tusing, den har dog bare 10000mAh
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Kompakt-starthjelpPowerpack-2000035586/
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

nr1rayner

De "20.000mah" den jeg har bestilt inneholder skal man nok ta med mange melkeglass med salt..
Klart, man får tak i bedre slike, men målet mitt var å få tak i noe som fungerer, billigst mulig  :P
Leveringstid er helt klart en bakdel da..

Må vel presisere at jeg ikke har noen problemer med å bytte 12v hvis det er det som feiler bilen, men ser egentlig ingen grunn til at det er det som er problemet..
Kan sikkert flytte over batteriet fra Leafen i diesel'n, og det lever i mange år til selv om det er underdimensjonert for en diesel..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Yeyeye

Du har jo hatt noen runder ned på vel kritisk nivå på det batteriet, det er nok helt klart blitt skadet av slike utladninger, men hvor kritisk er det jo kun en reel måling som kan avdekke. Ble fristet til en slik ebaysak jeg også, selv om det nok er enda en ting jeg slettes ikke trenger☺️ Ser jo at batterispenningen også på min "nybil" er merkelig lav til tider. Er flau på vegne av stor Nissan at det ikke klarer fikse slike enkle bugs ::)
Alt av data/software i konsernet ser jo ut til å være maks nedprioritert.
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

nr1rayner

#127
Kjekt å ha en sånn sak, hvis den funker. Neste gang jeg står med tomt 12v er det kanskje litt kaldere og vesentlig lengre hjemmefra..
Tipper den saken der fungerer fin-fint til å få liv i Leafen, men dieselen min må nok ha "litt" heftigere saker hvis den skulle stå tom..


Tredje gang det er flatt nå. Det tar nok skade ja, men heldigvis har det skjedd om sommeren. Vinteren er nok verre, da kan syra fryse..
Akkurat det skjedde nok med en diesel-varebil jeg hadde. Hadde stått over natta med 2x55w lys på, i -15C. Ventet å måtte bytte det, men det levde fine dager lenge det  :)
Uansett, helt optimalt er det nok ikke, men såfremt jeg ikke opplever slike problemer som nå, har jeg aldri startproblemer.

Måtte søke litt rundt på det store intraweb her nå, og finner mange tråder på mange forum med folk som har samme problem.
Men, forhandleren (og sikkert Nissan) har aldri hørt om fenomenet.
Da er det vel spørsmål om evne eller vilje...
For oss som ikke selger bilen er det vel klart at et av bilens systemer henger seg iblant, som noen vel også hadde "bevist" lenger opp i tråden her et sted.

Leste ikke av med Leafspy under gjennopplivingen i dag, men SOC i bilen gikk fra 72 til 70% under den ca halvtimen jeg stod "på tomgang" uten varme/AC på..
Så DC-DC må ha trekt ganske mye strøm vil jeg tro..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

#128
Apropos " Er flau på vegne av stor Nissan at det ikke klarer fikse slike enkle bugs ::)
Alt av data/software i konsernet ser jo ut til å være maks nedprioritert."

Ta en titt på denne om appen deres..
Safety third som de sier  ;D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AtellusCalidus

Sitat fra: fws på tirsdag 17. mars 2015, klokken 09:54
Jeg greier vist det Nissan mener er umulig. Nå er det tredie gang den går tom siden bilen var ny. Det som er spesielt denne gangen er at bilen hadde laderen plugget i.
BNH Har hatt bilen inne før og har ikke funnet noe galt med batteriet (de tok omfattende tester da). Software er nyeste versjon. Jeg misstenker at batteriet kan være årsaken. Men det kan like gjerne være bilen som ikke lader batteriet, eller at noe trekker strøm.
Når jeg snakker med verkstedet lurte de selvfølgelig på om det hadde stått på noe lys i bilen. Men hvis det teoretisk ikke skal gå ann å tømme 12v batteriet, så skulle man jo kunne ha på lys (eller andre ting) i bilen uten å tømme 12v batteriet. Da skal man jo ikke gå tom før hovedbatteriet er tomt.
Jeg vet vi har diskutert temaet før. Men jeg lurer på om problemet har blitt løst med nytt batteri, eller om det er noe annet som gjør at batteriet (12v) ikke blir vedlikeholdsladet.

Jeg har forøverig Euro leafen.
Us Leaf här. Tömt 12v batteri två gånger och fannt ut efter mycket forum browsing att de mycket möjligt kan vara det förbannade jävla taklampan som tydligen har en On/Off/Auto modus. Den har sedan jag köpte bilen stått på AUTO. Då bilen stod parkerad några dagar i sträck första gången detta skedde trodde jag att bilen hade stått för länge och att huvudbatteriet gått timt för ström. Men andra gången det skedde så var huvudbatteriet FULLT.

Så fan vet om den jävla taklyset är sönder eller felkopplat men efter att jag slått av det helt (OFF) har detta inte skett igen.

Tog den till Nissan men de visste ju såklart ingenting och ville bara få mig att betala för felsökning.

Sent from my XT1092 using Tapatalk


nr1rayner

@Atellus
Jeg har LED i taklys, så det skal kunne stå på i temmelig mange dager uten at 12v blir tomt.
Men uansett, har sjekket min opp og ned i mente for hva som kunne stått på, og fant faktisk ingenting..
Selv om du setter taklampa på, vil den slå seg av selv etter ei stund.
Setter du på lys (park, hovedlys osv) vil disse slå seg av når du åpner sjåførdør. Vel, mulig de holder seg på hvis du klatrer ut passasjerdøra, men det er jo litt ugunstig så de færreste av oss gjør vel det til vanlig..
Hvis lysene ikke slås av vil du få varsel (sett at man går ut sjåførdøra).
Etter det jeg fant er alle systemer sgs idiot-sikkert.
Sigarettenneren har ikke strøm uten at bilen er på.

Vel, nødblinken fortsetter vel sikkert i det uenderlige...
Kan derfor ikke se at det er brukerfeil, med mindre man totalt har ignorert varsel om å slå av lysene eller latt nødblink stå på over natta..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gliderman

Kan se ut som Vestfold Auto er på sporet av hvorfor 12V blir tømt. De har bestilt ny PDM modul, så håper dette løser problemet.
Den blir stående noen uker i påvente av ny modul og i mellomtiden kan jeg disponere en Yaris. Makan til dustebil.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

nr1rayner

Hva i all verden er en PDM modul? Hvor sitter den og hva koster herligheten?

Skjønner godt at det er en svært intrikat sak å finne løsningen på når ingen vet når det skjer, men noen hos en så stor Leaf-forhandler som Witro Trondheim (og Nissan-systemet forøvrig) må da ha fått med seg at dette faktisk skjer, og innrømme det..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på fredag 09. september 2016, klokken 21:27
Hva i all verden er en PDM modul? Hvor sitter den og hva koster herligheten?

Power Distribution Module "modul"
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Mr Pioneer50

Sitat fra: nr1rayner på fredag 09. september 2016, klokken 21:27
Hva i all verden er en PDM modul? Hvor sitter den og hva koster herligheten?

Skjønner godt at det er en svært intrikat sak å finne løsningen på når ingen vet når det skjer, men noen hos en så stor Leaf-forhandler som Witro Trondheim (og Nissan-systemet forøvrig) må da ha fått med seg at dette faktisk skjer, og innrømme det..
PDM = Power Distribution Module
Eller rett og slett en liten strømfordeler/sikringsboks
I sin tid byttet vi mange av de på US biler
2016 Leaf Nordic 30 kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA