Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zoe eller e-up, lading, osv.

Startet av Mippen, tirsdag 31. mars 2015, klokken 21:54

« forrige - neste »

P85D+

Har både P85D og 85D og ja P,en er stivere og fastere. ( ikke helt relevant test da P er x-ICE og 85D er Hakka8)

Er som å sammenligne P85 med P85+. Personlig så synest ikke jeg P,en er for stiv.

Det stemmer også at bilene er vesentlig stivere i høy modus.

X-ICE konklusjon så langt = betydelig bedre enn R2 mht stabilitet. Oppleves som like bra på div. Forskjellige vinterunderlag.
P85D og 85D

Mippen

Kjørte hjem fra påskeferie i dag med bilen min. Startet med 92%. Hadde ikke før startet på turen før det blåste kraftig opp og det ble vinter med våt sleip snø i veien på 1,2,3... Hadde derfor et ekstremt høyt forbruk de første milene opp mot 300wh/km, sikkert delvis pga. jeg måtte varme opp bilen også. Mistet første fergen. Den gikk fra land akkurat når vi kom. Vi ble dirigert mot bommen men kapteinen ville ikke stoppe så fergemannen beklaget. Var bare å vente en time. Da måtte jeg også varme bilen opp på nytt etter å ha ventet på venterommet en time.

Neste ferge rakk vi fint. Pga. det dårlige været tok vi en annen kjørerute. Det viste seg at denne ruten var lengre slik at det fort kom advarsel om å snu og kjøre korteste veien. Vi valgte like godt å ignorere advarselen og slo av navi stemmen. Kom derfor fram til SC i Sandane med rett over 30km igjen i rest etter 287,1 km. Når det ble under 4 mil igjen kuttet bilen effekten slik at batteriet ikke skulle ryke så fort. Ladet til 90 % (Noe som tok 50 minutter) og satt nesen mot Bergen. Etter 268 km var vi hjemme og hadde 78km eller 17% igjen i rest.
Fremtiden er elektrisk.

GeirHM

Det er flott med alle erfaringene som deles i denne tråden for oss med D! Veldig spennende med flere sammenligninger mellom D og andre utgaver slik du bidrar med @P85D+.

Hvordan er gjennomsnittsforbruket deres? Jeg har kjørt 1700 km og har nok et forbruk på rundt 230. Men det har vært mye vinterkjøring med ski på taket og helt nye R2 vinterhjul (19 tommer).

Bilen er nå til lakkforsegling ( Modesta BC05) og samtidig blir vinduer og skinnseter behandlet. Hos en proff detailer anbefalt gjennom @snefall her inne. Veldig spiselig pris også synes jeg. I tillegg er han behjelpelig med å gjøre innkjøp av alt nødvendig brukerutstyr på vaskefronten. Og jeg får et kurs i bilvask.

DashCam er innkjøpt og skal innstalleres av leverandøren. Håper også å få til det denne uken. Også gjennom forumet her. ( Jeg er skremt av alt hærverk rapportert både her og på facebook.)

Jeg får også ledlys i bagasjerommet gjennom sigurdi her på forumet.

Når det gjelder erfaringene bak rattet er alt fortsatt en drøm. Jeg har noen erfaringer jeg gjerne deler:

* Bilen har litt mer blindvinkler enn jeg er vant med. Og den er stor og bred så jeg jobber med å få et avslappet grep om all finmanøvering. De første besøkene på superladerne krevde sin mann, det å få plassert korrekt bakhjørne av bilen rett i forhold til ladestasjon, humhum. Kjente meg blodfersk da.

* Ut av trange parkeringsplasser på gata i Oslo. Det viste seg at jeg måtte sette på creep-mode for å unngå at bilen begynte å trille i feil retning når gata hadde helling. Nå er den vanlige automatfølelsen tilbake.

* De grafiske markeringene for kjøreretning i ryggekameraet er en nytelse når du skal svinge i en ryggesituasjon. Jeg har en litt trang garasjesituasjon hvor dette gjør manøveringen til en lek.

* SW 6.2 og navigasjon. Det er en virkelig mangel at det ikke er mulig å sette opp steder du skal innom som "way points". Det gjør jo at ladeplanleggingen ikke er ideell. Og det må da være en veldig enkel sak å inkludere?

Martinius

Merverdiavgift og andre skatter er ikke noe for meg så jeg bestilte meg en Tesla 85D. Etter en under par utlevering hos Tesla Drammen. Utsettelser, manglende utstyr slik at jeg måtte dra tilbake to ganger for å hente ting, så bar det ut på langtur i påsken. Hvis man først må ha noen ekstra bilturer til Drammen så er ikke dette den verste bilen å gjøre det i... Jeg har aldri kjørt en mer stabil og styringspresis bil, og akselerasjonen er definitivt krazybananas. Jeg må si jeg er glad for at jeg ikke har en 200 kNOK insane knapp i bilen. Jeg hadde gjort meg selv bilsyk.

Anygayz, jeg bestilte kun sommerhjul og etter sjekking av værmelding så var fjellet utelukket. Jeg rettet nesekonusen mot Stavanger via Kristiansand, og bilen er helt rå, jeg ler meg ihjel! Jeg tar meg selv i å holde igjen. Kanskje det har med alderen å gjøre (30+ haha), men før har jeg alltid sett på bilen som en begrensning på hvor fort jeg kan kjøre, og hvor jeg kan forbikjøre. Nå er undertegnede begrensningen.

Jeg har et uttalt mål om å slite ut Michelin dekkene ila. en sommersesong før vintersåle settes på standardfelgene. Aero felgene har faktisk vokst veldig på meg (i motsetning til cyclone). Må si jeg ble nervøs da det ble 0 grader og sidelengs sludd som la seg i veikanten på vei mellom Kristiansand og Stavanger, men det gikk fint, selv om jeg nok ikke fikk slitt ut dekkene så mye under slike forhold, hehe.

Som de fleste andre nevner så går bilen som på skinner. Jeg har provosert fram et par slipptak, men det varer ikke særlig lenge før den henter seg inn. Finishen på dash etc. er overraskende bra, lite knirk som forsvant med et knips, og en vibrering fra en høytaler i sidedør ved høy bass, men det er vel sånt man kan fikse selv. Etter å lest på forumet skulle en tro at interiøret er totalt sugus, men det holder en god kvalitet (terningkat 4). SC nettverket er et av de beste argumentene for å kjøpe Tesla. Jeg ladet tre ganger på returen på den store hjemfartsdagen, og opplevde ikke kø en gang, dog fikk jeg siste plassen i Lyngdal. Cruisekontroll systemet er genialt på dager med mye trafikk, men på norske Europaveier, der det er rundkjøringer hver 5. kilometer må man være obs på å sette ned hastigheten for hvis den mister bilen foran så akser den raskt og plutselig midt i rundkjøringen, hold fast! Bilen er brei og jeg føler jeg treffer veimerkingen oftere en før, eller er det en "nær veimerking varsling" i bilen? Jeg fikk hvertfall vibrasjonslyd noen ganger, selv om jeg ikke kun se stiplet varselmerking i selve veibanen.

For de som fortsatt tviler på om de skal kjøpe en TMS... LØP Å KJØP. Nødvendigheten av D kan jeg ikke uttale meg om før til vinteren. Dette ble et "mutterings from a mad woman" type innlegg. Det er bare å gratulere alle som får Teslaen sin i disse dager! En kjempeopplevelse. Lading i Oslo sentrum trodde jeg skulle bli vanskelig, men det er alltids en ladeplass å finne.

Mippen

0-110 test med 85D på våt vei med hakka r2 vinterdekk by moi. ;)

Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: Toosleezaay på onsdag 08. april 2015, klokken 10:30
Jeg har et uttalt mål om å slite ut Michelin dekkene ila. en sommersesong før vintersåle settes på standardfelgene.
Om de er i nærheten av så slitesterke som Goodyear-dekkene sier jeg lykke til.
Har 2,5 sesonger på dem så langt, og la dem på igjen nå for noen dager siden. Fortsatt mye mønster igjen. Bilen har gått 30K.

Nokian R2 dekkene har to vintersesonger bak seg. Fortsatt 6mm merke synlig på alle sammen, så de holder en sesong til.

Og dette er med aktiv kjøring, i rwd bil  8)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nortrahof

Det jeg lurer på er hvorfor all verden det er en manuell bryter i frunk som åpner panserlåsen?
Frunk på en 85D er såpass liten at det ikke er plass til en person. - Hadde dette vært en mekanisk nødåpning, kunne jeg ha forstått det - om mekanismen i el.låsen ikke virket (men det er kanskje mulig å løse den ut via å fjerne nosecone?).

Trunken (uten seter), derimot har ikke tilsvarende manuell bryter bare et deksel der bryteren skal sitte. Her er jo plass til et menneske - og man kan vel risikere å bli låst inne ved el.bakluke?

Jeg mener dette skulle ha vært omvendt.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Davidsv

Sitat fra: nortrahof på mandag 20. april 2015, klokken 21:28
Det jeg lurer på er hvorfor all verden det er en manuell bryter i frunk som åpner panserlåsen?
Frunk på en 85D er såpass liten at det ikke er plass til en person. - Hadde dette vært en mekanisk nødåpning, kunne jeg ha forstått det - om mekanismen i el.låsen ikke virket (men det er kanskje mulig å løse den ut via å fjerne nosecone?).

Trunken (uten seter), derimot har ikke tilsvarende manuell bryter bare et deksel der bryteren skal sitte. Her er jo plass til et menneske - og man kan vel risikere å bli låst inne ved el.bakluke?

Jeg mener dette skulle ha vært omvendt.


Du skal definitivt kunne åpne trunken manuelt. Mekanismen er bak dekselet. Fra brukerhåndboken:


S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Kvark

Sitat fra: nortrahof på mandag 20. april 2015, klokken 21:28
Det jeg lurer på er hvorfor all verden det er en manuell bryter i frunk som åpner panserlåsen?
Frunk på en 85D er såpass liten at det ikke er plass til en person. - Hadde dette vært en mekanisk nødåpning, kunne jeg ha forstått det - om mekanismen i el.låsen ikke virket (men det er kanskje mulig å løse den ut via å fjerne nosecone?).
Jeg mener dette skulle ha vært omvendt.

Det er absolutt plass til et barn oppi der, og bilen er produsert i USA.
S85D

ksandal

#144
kjørte bergen - jølster i helgen(197km hver vei, pluss en liten skogstur)
. kjørte omtrent som en bmw eier :o og kom frem med akkurat 50% rest batteri... ladet 15 min på hurtiglader ved jølster camping for og sikre at jeg slapp angstanfall på vei hjem  :o
testet bilen litt opp matretunnellen og den er frisk ja 8)
kom inn på hurtiglader HAUKÅS MED 1% :o
men ingen panikk.... kunne kjørt litt finere og spart mye strøm på veien om det hadde blitt behov for det. hadde fint klart og kjørt uten den ladestoppen i jølster ;D

FANTASTISK BIL.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

petersv

Til dere med ny 85D uten hifi-pakka, er DAB aktivert?

Mippen

Kan bektefte at et barn lett får plass i frunken
Fremtiden er elektrisk.

nortrahof

Får man et barn oppe i frunken, så er dette et temmelig lite barn. For det første skal de forstå at dette er en knapp til å trykke på for å komme ut - for det andre skal de finne den.

Takker for opplysninger om nødåpning av trunk. Dette var ikke selvforklarende som de fleste nødåpninger skal være. Har sett dette dekslet mange ganger og trodd dette var et deksel for en knapp som ble montert der i forbindelse med barneseter i trunk, for de biler som har dette?
- Ville aldri ha funnet åpningsmekanismen i en krisesituasjon der man først må pirke vekk dekslet og deretter forstå at denne wiren som er festet med borrelås er nødåpning. Sort deksel og sort håndtak på wiren gjør det ikke enklere.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Mippen

#148
Fra tesla siden på fb. Så det er ikke selvforklarende med den knappen. Dette var jo eier også og han hadde jo fått med seg at det skulle være en knapp.
Fremtiden er elektrisk.

ksandal

Sitat fra: petersv på tirsdag 21. april 2015, klokken 09:02
Til dere med ny 85D uten hifi-pakka, er DAB aktivert?

Nei. og det går vist ikke ann og få aktivert heller så vidt jeg forstår, da det må ettermonteres en dab antenne og noe mer...  egen lang tråd om dette om du søker litt.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA