Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Trenger hjelp i diskusjon

Startet av Tesla-man, mandag 23. mars 2015, klokken 19:02

« forrige - neste »

eldanz

Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

cirys1

Sitat fra: OddB på lørdag 07. mars 2015, klokken 17:02
Den diskusjonen tar nok ikke slutt. ..og bør heller ikke ta slutt  Det kommer  stadig til nye folk, som IKKE har brukt et par år av livet for å sette seg inn i alle aspekter rundt  bilen, slik veteranene  her på forumet  har....

Det sier han som støtter teknologi..  ::)
Det er det som er fint med Internett, jeg som ikke eier en Tesla kan sikker mer om den en 60 år gammel mann som har har hatt den siden den kom. Og sannelig har jeg ikke sett flere uttalelser ifra folk som har hatt bilen "lenge" som ikke understøtter at dobbeltlader er et "must", jeg mener allikevel at det er synd at de fjerner den som valg og dobler prisen på en lokal Tesla visst man ønsker det.

Det som jeg ser er gjentakende for de som forsvarer dobbeltlader er de som har en hytte i gokk eller familie i gokk, jeg ser at også Bjørn N har forsvart det i mange av sine videoer og poster, men det er vell ingen av han siste poster han har hatt bruk for det. SC nettverket har eksplodert det siste året, og sånn imellom alle storbyer ned til sør Frankrike skulle man ikke trenge noe annet i Europa. Ser man på kartet over 2015-2016 så totaldekker det Europa, det vill ikke være noe behov for noe annet ved større forflyttinger, og en eller annen gang i løpet av døgnet så må man sove og da har man plutselig over 170 km bare ved 16 A lading. Så jeg ser ikke noe akutt behov men jeg skjønner at de som slipper en to timers omvei på vei til hytta synes det er kjekt, men det ender ut ut i hvor man skal ferdes oftest.  :)

OddB

#182
Siden du ikke har bilen er altså dine "erfaringer" kun  basert  på antagelser og andres erfaringer. Greit nok det...
Det mange ting man sjelden har  behov for, men som man setter stor pris på den dagen man får bruk for dem ( sikkerhetsbelte,  brannslukningsapparat og forsikringer )
Mange av oss har tenkt å ha bilen  noen år, og de færreste  er så synske  at de kan utelukke  at de kan få behov for laderne.
Det kan f.eks. være at du skal rekke et bryllup  i "Gokk" og kommer i en ladeklemme.  Da kan det hende at en av de 600 22kW laderne er akkurat  der du har behov for at den skal være. Større  sjanse enn å tilfeldigvis  treffe på en SC.
For min del som  er født i Gokk og ofte  reiser dit har jeg tjent inn mesteparten av investeringen  på 4 sparte hotellrom  i fjor sommer.
Det er ingen som sier at du MÅ velge  dobbeltlader,  men du bør tenke over konsekvensene  og ha et godt grunnlag  til å gjøre  dine prioriteringer.  Jeg prioriterte  bort P85, 21" og skinnseter,  men valgte dobbeltlader  og fullt adaptersett  fra Kirkebø. ..ren forsikring
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

cirys1

Sitat fra: OddB på lørdag 07. mars 2015, klokken 22:04
Siden du ikke har bilen er altså dine "erfaringer" kun  basert  på antagelser og andres erfaringer. Greit nok det...
Det mange ting man sjelden har  behov for, men som man setter stor pris på den dagen man får bruk for dem ( sikkerhetsbelte,  brannslukningsapparat og forsikringer )
Mange av oss har tenkt å ha bilen  noen år, og de færreste  er så synske  at de kan utelukke  at de kan få behov for laderne.
Det kan f.eks. være at du skal rekke et bryllup  i "Gokk" og kommer i en ladeklemme.  Da kan det hende at en av de 600 22kW laderne er akkurat  der du har behov for at den skal være. Større  sjanse enn å tilfeldigvis  treffe på en SC.
For min del som  er født i Gokk og ofte  reiser dit har jeg tjent inn mesteparten av investeringen  på 4 sparte hotellrom  i fjor sommer.
Det er ingen som sier at du MÅ velge  dobbeltlader,  men du bør tenke over konsekvensene  og ha et godt grunnlag  til å gjøre  dine prioriteringer.  Jeg prioriterte  bort P85, 21" og skinnseter,  men valgte dobbeltlader  og fullt adaptersett  fra Kirkebø. ..ren forsikring
Som sagt før man bor i gokk eller skal til gokk, og jeg støtter ikke at de har fjernet det og fordoblet prisen, men jeg sier at det er avhengig av hvilken bruk du skal ha.
For meg er ikke ultra hifi så viktig, men jeg synes det er viktig og tenke over valg som ikke "ødelegger" annenhåndsverdien, noe som jeg mener tøyseter i en premium bil gjør. 21 har ingen som helst praktisk betydning og kan endres så mye man ønsker senere, men bilen ser en del "frekkere" ut med de (min personlige mening)  :)

finn_roen

Syntes det er rart at denne bilen med så stor batteri pakke, ikke lengre har dobbel lader som tilvalg, har ved flere anledninger vudert å installere 22kw ladestasjon hjemme.
det ville vært digg å kunne lade opp batteriet på 3-3 1/2t, og spontant hive seg avgårde på hyttetur etc..
Cirys1: Når det gjelder skinsetetne til Tesla så er vel verken de eller interiøret forøvrig så veldig premium.
Tøysetene i Tesla ser overaskende bra ut og er gode å sitte i..

cirys1

Sitat fra: finn_roen på lørdag 07. mars 2015, klokken 22:36
Cirys1: Når det gjelder skinsetetne til Tesla så er vel verken de eller interiøret forøvrig så veldig premium.
Tøysetene i Tesla ser overaskende bra ut og er gode å sitte i..

Det er jo litt synd siden både pris og bilprodusent mener de er i premium segmentet.
Jeg har aldri prøvd tøysetene, men i en bil til 700-800 tusen så mener jeg det kan se kjipt ut, men jeg har sett at mange har arumentert for tøy i andre bilmerker, men at det forringer annenhåndsverdien er jeg ikke tvil om, det er langt mellom de som ønsker og kjøpe en bruktbil med tøy til over en halv mill..  :)

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på lørdag 07. mars 2015, klokken 22:44
Jeg har aldri prøvd tøysetene, men i en bil til 700-800 tusen så mener jeg det kan se kjipt ut, men jeg har sett at mange har arumentert for tøy i andre bilmerker, men at det forringer annenhåndsverdien er jeg ikke tvil om, det er langt mellom de som ønsker og kjøpe en bruktbil med tøy til over en halv mill..  :)

Så er det også en del av oss som typisk beholder bilene våre til salgsverdien er nede på 5-sifret ihvertfall, da har nok slikt ganske mye mindre å si enn for de som bytter etter maks 3 år. Jeg har skinn selv, men hadde valgt grått stoff om det var et alternativ. Foretrekker stoffseter da jeg synes de er mer komfortable, men orker ikke dystert, sort interiør.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cirys1

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. mars 2015, klokken 23:06
Så er det også en del av oss som typisk beholder bilene våre til salgsverdien er nede på 5-sifret ihvertfall, da har nok slikt ganske mye mindre å si enn for de som bytter etter maks 3 år. Jeg har skinn selv, men hadde valgt grått stoff om det var et alternativ. Foretrekker stoffseter da jeg synes de er mer komfortable, men orker ikke dystert, sort interiør.
Du har jo grått skinn som et alternativ da..  :)
Vell jeg bytter bil ganske ofte, har to og det har jeg hatt de siste 10 årene, Siden 2009 har jeg blitt "forelsket" i en Subaru Forester 2007, den skal aldri bli byttet ut bare hovedbilen.
Den har gått 350k km 100 av de kjørt av meg ikke et eneste feilslag bare slitedeler også går den på gass så ikke aller verst økonomisk. Men bortsett ifra dens enorme pålitelighet og sinnsvake 4WD system så er det en "frakter", det er ikke så mye kjøreglede i bilen, selv om jeg har stivet den opp nok til og fjerne "båtfølesen".
Nå synes jeg Tesla virket veldig "tight" og fin de 3 prøveturene jeg har fått med bilen og det blir nok en del langturer med den når jeg får kjøpt, ifra Bergen til Fredrikstad (tilogmed Torp) med familien.. :)

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på lørdag 07. mars 2015, klokken 23:33
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. mars 2015, klokken 23:06
Så er det også en del av oss som typisk beholder bilene våre til salgsverdien er nede på 5-sifret ihvertfall, da har nok slikt ganske mye mindre å si enn for de som bytter etter maks 3 år. Jeg har skinn selv, men hadde valgt grått stoff om det var et alternativ. Foretrekker stoffseter da jeg synes de er mer komfortable, men orker ikke dystert, sort interiør.
Du har jo grått skinn som et alternativ da..  :)

Jepp, det er jo det jeg har i bilen. Men hadde heller valgt grått stoff om det var en mulighet. Og da fortrinnsvis rene stoffseter, ikke slik del-kunstskinn som Tesla sine "stoffseter" er.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sven erik

jeg har dobbelt lader og den er vert sin vekt i gull for meg  bruker den hver uke når jeg er i norge og det er minst 
mens her i spania er det oftere  å ned hit brukte jeg 2 dager i spania i stede for 4
så jeg vil ha dobbelt lader / en lader som lader 22 kilovatt i gjenn

boppus

Hva om det ble tilbud om trippellader? Helt nødvendig? Eller er grensen ved nøyaktig to?
Det fører ingensteds å diskutere dette.
EQC 2020
Reservert: Model Y, Cybertruck
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015

Tesla-man

Sikkert dem som ville hevdet at trippel også er heeeelt nødvendig - blir jo sååå mye kortere ventetid....  hehe
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Dennis

En på TMC forumet som har sett en ny bil hvor dobbeltlader nå står som inkludert. Den har også den nye sort fargen Obsidian Black.


Eivind_Bergen

Hæh? På det bildet der er dobbeltladeren ført opp som en tilleggsopsjon til $ 1.500.

bb

Sitat fra: boppus på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:45
Hva om det ble tilbud om trippellader? Helt nødvendig? Eller er grensen ved nøyaktig to?
Det fører ingensteds å diskutere dette.
Det som hadde vært nyttig var quadlader. Da ville bilen kunne ta imot 43 kW AC som er 400 V trefas 63 A. Kombiladestasjonene som har både CHAdeMO, CCS og Type 2. Type 2-pluggen leverer som regel 43 kW AC. Dette ville gitt 200 km/t typical.

Når det gjelder dobbeltlader så har jeg hørt rykter om at den vil komme tilbake i konfiguratoren. Men om det blir tilvalg eller alltid inkludert vet jeg ikke noe om.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA