Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av e-Kvaase, fredag 13. mars 2015, klokken 15:45

« forrige - neste »

e-Kvaase

400v TN nett.
16A enfase CEE uttak 230v.

AC 3,6 Kw lader i elbil (maks på e-Golf).

Elektronikk i ladekabel som regulerer styrke på A (maks 3,6 Kw).
Internt jordvern 30mA i ladekabel.

Holder det da med jordfeilbryter type A, eller må man ha type B?

Speeder

Ja, det holder med med Type A.
Ihht nye NEK er det ikke krav til B før flere faseledere benyttes..
Zoe 43kW

e-Kvaase


Gus1

Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

e-Kvaase

Sitat fra: Gus1 på fredag 20. februar 2015, klokken 23:59
På stikkontakt eller type2-uttak?

For å sikre enfase cee 16A uttak. Ladestasjon har eget jordvern av samme type allerede.

Gus1

Er det nødvendig på en- eller tofasekurser da? Trodde problemet kun var på flerfasekurser med usymmetrisk last. Vanlig jordfeilbryter vil detektere dette som jordfeil sel om det ikke er det. Ellers ingen "forbedret" beskyttelse.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Griffel

#6
Sitat fra: Gus1 på søndag 22. februar 2015, klokken 23:50
Er det nødvendig på en- eller tofasekurser da? Trodde problemet kun var på flerfasekurser med usymmetrisk last. Vanlig jordfeilbryter vil detektere dette som jordfeil sel om det ikke er det.
Nei lasten kan være så usymetrisk den bare vil både for type A og type B
Sitat fra: Gus1 på søndag 22. februar 2015, klokken 23:50
Ellers ingen "forbedret" beskyttelse.
Type B beskytter bedre mot enkelte typer likestrøms jordfeil.
Forskriftene kan tolkes slik at det er nødvendig på enfas iT men ikke på enfas TN.
(uten at jeg vet hvorfor kravet er forskjellig)
Type B gir uansett bedre beskyttelse mot enkelte typer jordfeil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gus1

Du har sikkert rett igjen, Griffel.

Utfordringen er at det ikke lages (meg bekjent) topolte B-type jordfeilvern.
Jeg er også belært av Eaton at et B-type jordfeilvern kun vil komme til sin rett i flerfasekurser. Kanskje noe de bare sier siden de ikke lager topolte b-vern. Uansett er dette samme problematikk som for UPSer. De genererer likespenningsstøy ved gitt driftsprosedyrer som "vanlige" jordfeilbrytere løser ut på. På disse kan man eksempelvis benytte likestrømstøtstrømsikre jordfeilbrytere av Si-type.
http://ecatalogue.schneider-electric.no/ProductGroup.aspx?groupid=31467&navid=25297&navoption=6

Uansett er det sjelden "problem" ved tofaselading ( L1+L2/L3 eller 1+N) da dette stort sett gir symmetrisk last.
Utfordringen starter vel ikke før man kan oppleve at bilens lader fordeler lastene i et trefase/flerfase-fordeling. Da KAN kraftelektronikken i bilen "lure" vanlige trefasejordfeilbrytere til å løse ut uten en reell feil.

Jeg har en Chint-jordfeilbryter, og den løser aldri ut. -Kvalitet ;)


Her står litt om elbilproblematikken..
https://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=visheletraaden&forid=43911&start=0

Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Griffel

#8
Jeg har heller ikke klart for meg hvorfor Type B er nødvendig på enfas kurser.

Sitat fra: Gus1 på mandag 23. februar 2015, klokken 11:49
Uansett er det sjelden "problem" ved tofaselading ( L1+L2/L3 eller 1+N)

Sitat fra: Griffel på lørdag 06. mars 2010, klokken 22:19
Når en feil gjentas ofte nok blir det tilslutt riktig. Det ser ut til at det kan være iferd med å skje når det gjelder begrepet en-fas og to-fas.

I NEK 400 som definerer terminologien står det (ennå) riktig. En-fas enten spenningen er tatt mellom 0 og L eller mellom L1 og L2.
Dessverre har det i montørhåndboken som refererer til NEK, blitt feil, og riktige eksamensbesvarelser har fått feil av sensor. NEK prøver å få rettet opp i dette. En god venn og kollega, som sitter i NEK fortalt meg dette da jeg nevnte om feilen i montørhåndboka.

Jeg skjønner samtidig at der er greit å bruke begrepene slik det står i montørhånboka, da blir 1 sikring i en kurs 1 fas, 2 sikringer 2 fas og 3 sikringer 3 fas og det blir enkler å skille systemene for de som jobber med både IT TN nett, med tanke på hvilke forskrifter som gjelder. Vi må nok akseptere at noen kaller det for enfas og andre for tofas. (Men tofas betyr da ikke at det er to faser)
Se også:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,19648.msg325963.html#msg325963

Sitat fra: Gus1 på mandag 23. februar 2015, klokken 11:49. Da KAN kraftelektronikken i bilen "lure" vanlige trefasejordfeilbrytere til å løse ut uten en reell feil.
Det er nok ikke frykten for at den kan løse ut ved feil som er bakgrunn for forskriftskravet, men at den ikke løser ut på likestrøms-jordfeil.

Sitat fra: Gus1 på mandag 23. februar 2015, klokken 11:49
Jeg har en Chint-jordfeilbryter, og den løser aldri ut. -Kvalitet ;)
Jeg håper den løser ut ved testing, og ved jordfeil.
(Når jordfeilbrytere feilaktig løser ut skylles det ofte ladestrømmer til kondensatorer eller lange kabler. Dette problemet henger igjen sammen med størrelse på likeretter da store likerettere har større kondensatorer det er en plage men det har neppe noe med kravet å gjøre.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#9
Sitat fra: Gus1 på mandag 23. februar 2015, klokken 11:49
Her står litt om elbilproblematikken..
https://www.trainor.no/servlet/nettsted.forum?function=visheletraaden&forid=43911&start=0
Den beste forklaringen fant jeg et sted i linken over:
Sitat
Dagens B-typer har tatt med seg de fordelene som U-type hadde og noen flere, som å måle den tilbakeførte DC strømmen. Denne tilbakeførte DC strøm fra kraftelektronikk gjør andre jordfeilautomater blinde for sin egen jordfeil.
Dette har vi sett i mange år, ofte blir de produktene byttet ut uten at de har feil, vi har ofte sett jordfeilvern som løser ut for sent, men hvis de blir testet i en annen intallasjon løser de ut i tide. det finnes.
Tabeller som forteller i hvor stor grad switch-frekvenser påvirker utløserstrøm, benyttes det en U-type løser ikke jordfeilvernet til frekvensomformeren ut, i tillegg påvirker det de andre jordfeilvernene i fordelingen så de og løser ut senere enn de skal.

NEK tillater det lades det intil 10A pr kurs 1-fas, benyttes tre faser vil påvirkningen stige med √3 da lades det med 10x1,73=17,3A og over kravet i NEK, her vil DC strøm påvirke jordfeilvern.

Hans-Chr. Permo Eaton
Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg.
En gjør uansett ikke noe galt om en velger jordfeilautomat typ B. I verstefall får en bedre sikkerhet enn det en strengt tatt krever.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Gus1 på mandag 23. februar 2015, klokken 11:49
Du har sikkert rett igjen, Griffel.

Utfordringen er at det ikke lages (meg bekjent) topolte B-type jordfeilvern.

ABL lager topolte B-vern, se http://www.salto.no/produkt/100011-Jordfeilvern-Type-B-for-elbillading

Men ellers er det vel ikke noe problem å bruke et 4-polet vern på topolt tilførsel, annet enn at det tar to moduler ekstra plass i skapet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#11
Sitat fra: Griffel på mandag 23. februar 2015, klokken 13:30
Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg.
En gjør uansett ikke noe galt om en velger jordfeilautomat typ B. I verstefall får en bedre sikkerhet enn det en strengt tatt krever.
Etter noen timers leting kan det se ut som jeg har funnet svaret på:
"Men den gir ingen forklaring på hvorfor for enfas at/om B kreves for iT anlegg og A er bra nok i TN anlegg."
Så var det altså ikke slik, men bare en merkverdig formulering, som heller ikke NK64 forsto :'(.

NEK NK64 har derfor levert en tolkning:

Sitat
NK64 har mottatt flere henvendelser knyttet til kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 vedrørende valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy. Mange har stilt spørsmål om når man kan betrakte egenskapene til belastningen som kjent, og ikke minst om enfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.
.
.
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
.
.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.

Altså:
NK64 (NK=norm komite) har vedtatt at enten det er et iT anlegg (som noen kaller 2fas) eller TN anlegg (som kalles enfas) en får sin enfas 230V til en ladekurs fra, skal type B anvendes med mindre en kan dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet.

(For 400V 3fas er det imidlertid ingen tvil om at det er Type B gir størst sikkerhet, og jeg vil ikke påta meg å dokumentere at Type A gir like stor sikkerhet som Type B ved enfas tilkobling. Slik dokumentasjon vil sikkert bli minst like kostbart som en type B jordfeilbryter.)

Kilde: http://www.nk64.no/NK64_NEK400_Tolkninger_View.aspx
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 23. februar 2015, klokken 15:46
Normens formulering om strømforsyning med flere faseledere innebærer at i 230 V IT, TT og TN-systemer, er tilkoblingene alltid forsynt med flere faseledere.
.
.
NK64 har på denne bakgrunn vedtatt følgende: 
Kravet i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2 valg av type strømstyrt jordfeilvern for beskyttelse av tilkoblingspunkt for lading av elektriske kjøretøy innebærer at strømstyrt jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.

Takk Griffel, dette var meget nyttig informasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gus1

Ja, dette var oppklarende, og det ble videre unødvendig å stille dette spørsmålet videre til Jørn Holtan i NK64-komiteen. Heldigvis utvikler elektrofag seg hvert år, og det er det som gjør det utholdelig å jobbe med. Faseterminologibegrepene vi vokste opp med er også endret ser jeg. Dumt, for nå forstår ingen hvilket nett man opererer i uten å eksplisitt nevne det.

Salto-boksene steg ca. 2000kr i pris når det topolte vernet ble implementert i ladestasjonen, så resultatet av alle kravene blir vel at flere og flere bestiller en "vanlig utestikkontakt" for å omgås hele greiene..

:)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

jkirkebo

Sitat fra: Gus1 på mandag 23. februar 2015, klokken 22:52
Salto-boksene steg ca. 2000kr i pris når det topolte vernet ble implementert i ladestasjonen, så resultatet av alle kravene blir vel at flere og flere bestiller en "vanlig utestikkontakt" for å omgås hele greiene..

Da lurer man fort seg selv, om man skulle få en anleggskontroll av DLE. Om elbilen da lader på en stikkontakt som er installert etter at man fikk bilen blir det nok vanskelig å overbevise dem om at nevnte kontakt ikke var beregnet på elbillading ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA