Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av e-Kvaase, fredag 13. mars 2015, klokken 15:45

« forrige - neste »

Rasmus.B

Er litt usikker på hva dette betyr i praksis.
Vil det si at om en bruker orginal ladekabel som følger med bilen, så må stikket den kobles til ha Type B vern tilkoblet kursen?
Gjelder det kun ny instalasjoner som er tiltenkt lading av elbil, eller gjelder det alle nyinstallasjoner der man måtte finne det for godt å plugge inn bilen?
Og litt på siden, men når det gjelder byggesettet ditt, Kirkebo,  vil en da alltid bli nødt til å sikre det med Type B, og hvis det er en portabel ladestasjon må B vernet monteres i boksen sammen med kontaktoren?

Og hva med andre uorginale ladekabler som chargeamps og lignende? Uten at jeg kan si det sikkert, så tviler jeg på at de har type B vern.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

e-Kvaase

Det er nok jordfeilbryter klasse B som blir normen fremover hvis kursen skal brukes til å lade elbil.

Når det er sagt, så er det ingen av de elektrikerene som jeg har ringt siste uka som har oversikt over hva dette innebærer. Det er vanlig jordfeilvern klasse A som foreslås selv om det opplyses om at kursen skal brukes til lading av elbil.

EDA Elektro Data monterer Siemens veggboks som kjøpes via VW forhandler. De bruker heller ikke pr. dd. jordfeilvern klasse B. De benytter fortsatt klasse A - Si type.

Griffel

Sitat fra: e-Kvaase på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:40
EDA Elektro Data monterer Siemens veggboks som kjøpes via VW forhandler. De bruker heller ikke pr. dd. jordfeilvern klasse B. De benytter fortsatt klasse A - Si type.
Det har de som du ser anledning til "dersom dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet."
Det er mulig at VW har tilfredstillende dokumentasjon på denne løsningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. februar 2015, klokken 03:44
Da lurer man fort seg selv, om man skulle få en anleggskontroll av DLE. Om elbilen da lader på en stikkontakt som er installert etter at man fikk bilen blir det nok vanskelig å overbevise dem om at nevnte kontakt ikke var beregnet på elbillading ;)

Det der åpner for et helt humlebol av definisjoner og løsninger. Når er det stikkontakta mi går fra å være beregnet på elbil framfor høyttrykksvasker f.eks? Hva om jeg har to stikkontakter ved siden av hverandre og bruker en til vedkløyver og en til elbil? Plutselig en dag bytter jeg om. Neste uke selger jeg elbilen og kjøper fossil. Året etter er det igjen elbil i huset. Men da parkerer jeg annerledes og lader plutselig fra stikkontakta som jeg hovedsaklig bruker til plenklipperen og den elektriske snøfreseren.
Hva innebærer "beregnet for elbillading"? Kan jeg putte et nattlys i stikkontakta når jeg ikke lader elbilen og argumentere for at kontakta hovedsaklig er beregnet for det ettersom nattlyset brukes 2/3 av tida?

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 24. februar 2015, klokken 08:55
Er litt usikker på hva dette betyr i praksis.
Vil det si at om en bruker orginal ladekabel som følger med bilen, så må stikket den kobles til ha Type B vern tilkoblet kursen?
Gjelder det kun ny instalasjoner som er tiltenkt lading av elbil, eller gjelder det alle nyinstallasjoner der man måtte finne det for godt å plugge inn bilen?
Og litt på siden, men når det gjelder byggesettet ditt, Kirkebo,  vil en da alltid bli nødt til å sikre det med Type B, og hvis det er en portabel ladestasjon må B vernet monteres i boksen sammen med kontaktoren?

Og hva med andre uorginale ladekabler som chargeamps og lignende? Uten at jeg kan si det sikkert, så tviler jeg på at de har type B vern.

Kravet gjelder nye kurser beregnet på lading. Det har ikke tilbakevirkende kraft, og gjelder heller ikke portabelt utstyr. Du kan altså fritt lade med hva slags ladekabel du vil, hvor du vil. Kun den som skal sette opp en ny kurs må ta dette kravet i betraktning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rasmus.B

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:05
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. februar 2015, klokken 03:44
Da lurer man fort seg selv, om man skulle få en anleggskontroll av DLE. Om elbilen da lader på en stikkontakt som er installert etter at man fikk bilen blir det nok vanskelig å overbevise dem om at nevnte kontakt ikke var beregnet på elbillading ;)

Det der åpner for et helt humlebol av definisjoner og løsninger. Når er det stikkontakta mi går fra å være beregnet på elbil framfor høyttrykksvasker f.eks? Hva om jeg har to stikkontakter ved siden av hverandre og bruker en til vedkløyver og en til elbil? Plutselig en dag bytter jeg om. Neste uke selger jeg elbilen og kjøper fossil. Året etter er det igjen elbil i huset. Men da parkerer jeg annerledes og lader plutselig fra stikkontakta som jeg hovedsaklig bruker til plenklipperen og den elektriske snøfreseren.
Hva innebærer "beregnet for elbillading"? Kan jeg putte et nattlys i stikkontakta når jeg ikke lader elbilen og argumentere for at kontakta hovedsaklig er beregnet for det ettersom nattlyset brukes 2/3 av tida?

Om kontakten er installet etter at man fikk elbil og primært brukes til lading vil jeg påstå den er beregnet til lading. Mulig man kan klare å sno seg unna ved bruk av en kontakt hjemme, men om det settes opp en fast ladestasjon skal man være flink for å klare det tror jeg...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gus1

E-kvaase - Har helt rett.
Det er svært få som vet om dette kravet, samt hvordan det løses i praksis. For den vanlige "enkle" forbruker er dette også en svært tungsolgt løsning på grunn av prisen. Ditto er salg av ladestasjoner blitt forferdelig tungt etter implementering av B-vernet. Jeg taper daglig tilbud på montering av fremlegg til elbilpunkter fordi jeg har dette med i tilbudet og forklarer hvorfor, mens andre ikke har dette med og mener A-vern er fullgodt.

Jeg tror også det blir umulig for DLE å håndheve utvendige stikkontakter forskjellig. Videre å påstå at uttaket brukes til lading av elbil. Hadde jeg fått et slikt avvik hadde jeg meldt tilbake "Lading av elbil har opphørt fra dette uttaket", -case closed. Og dette vet de mer oppegående forbrukerne. Uansett er det alltid eier og bruker som er ansvarlig. Ber han om en stikkontakt 16A med 4mm2 kabel, så må han få det...

Med NEK åpningen for rundstift 16A lading har det vokst frem en jungel av tredjepartsløsninger med overganger og masse kreativt. Det hadde vært like greit at kravet utelukkende var type2 for ladepunkt tilknyttet bolig.

Dette minner og steamdusj og badestamp problematikken. Stort, flott og dyrt utstyr skal man ha, men kommer elektrikeren med en regning så rynker alle på nesen og syns alt er dyrt og unødvendig..  ;)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:18
Mulig man kan klare å sno seg unna ved bruk av en kontakt hjemme,

Det er ikke bare mulig, det er helt sikkert! Du trenger ikke være et øyeblikk i tvil om at "folk" vil påstå at kontakta primært brukes til noe annet enn elbillading. Hvem kan påstå noe annet? Ei hvilken som helst kontakt kan jo brukes til hva som helst. At det står en bil til lading akkurat når kontrolløren er der kan ikke ha noe å si. Det kan jo godt være et unntakstilfelle. Og skulle det ha noe å si, så er det jo bare å la være å lade akkurat den dagen. Parkér et annet sted. Dra en skjøteledning rundt huset og lad fra kontakta til utebassenget. Lån naboens bil og plugg i motorvarmeren. Where there is (un)will, there is a way..

e-Kvaase

Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:52
Sitat fra: e-Kvaase på tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:40
EDA Elektro Data monterer Siemens veggboks som kjøpes via VW forhandler. De bruker heller ikke pr. dd. jordfeilvern klasse B. De benytter fortsatt klasse A - Si type.
Det har de som du ser anledning til "dersom dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet."
Det er mulig at VW har tilfredstillende dokumentasjon på denne løsningen.

Mulig de har dokumentasjon på dette, det kjenner jeg ikke til.

Ratio ladestasjonen fra elbilhjelpen har f.eks. akkurat samme type jordfeilbryter integrert.
Kan ikke skjønne at den skal være noe farligere å bruke.
Begge er bare bokser som forteller hvor mye strøm laderen i bilen kan trekke.

Elektronikken i alle disse ladestasjonene benytter vel standardkomponenter.
De er konstruert etter gjeldene standarder og normer for lading av elbil.
Hvis man velger noe fra anerkjente leverandører er man nok trygg uansett.

Problemet er jo at det er stor variasjon i nett typer, antall faser man bruker ved lading og varierende grad av sikkerhet i el-anleggene rundt omkring. Da standardiserer man bare på klasse B for å få en mal på hvordan dette skal gjøres for å høyne sikkerheten på en enkel måte for alle.

Griffel

Sitat fra: Ferry på tirsdag 24. februar 2015, klokken 11:22
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:18
Mulig man kan klare å sno seg unna ved bruk av en kontakt hjemme,

Det er ikke bare mulig, det er helt sikkert! Du trenger ikke være et øyeblikk i tvil om at "folk" vil påstå at kontakta primært brukes til noe annet enn elbillading. Hvem kan påstå noe annet? Ei hvilken som helst kontakt kan jo brukes til hva som helst. At det står en bil til lading akkurat når kontrolløren er der kan ikke ha noe å si.
Det går jo ann å tenke seg om, vil jeg ha et anlegg som er så sikkert som praktisk mulig, eller vil jeg spare 2000 kr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#26
Sitat fra: Ferry på tirsdag 24. februar 2015, klokken 11:22
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:18
Mulig man kan klare å sno seg unna ved bruk av en kontakt hjemme,

Det er ikke bare mulig, det er helt sikkert! Du trenger ikke være et øyeblikk i tvil om at "folk" vil påstå at kontakta primært brukes til noe annet enn elbillading. Hvem kan påstå noe annet? Ei hvilken som helst kontakt kan jo brukes til hva som helst. At det står en bil til lading akkurat når kontrolløren er der kan ikke ha noe å si. Det kan jo godt være et unntakstilfelle. Og skulle det ha noe å si, så er det jo bare å la være å lade akkurat den dagen. Parkér et annet sted. Dra en skjøteledning rundt huset og lad fra kontakta til utebassenget. Lån naboens bil og plugg i motorvarmeren. Where there is (un)will, there is a way..

Hvis du eier en enebolig og en elbil vil jeg tro du i så fall blir nødt til å gjøre rede for hvordan den lades. Å overbevise en kontrollør om at du ikke lader den hjemme på gårdsplassen kan bli vanskelig, spesielt på en splitter ny kontakt ved siden av den naturlige parkeringsplassen. Men om en har lyst til å prøve seg på slike krumspring, så hver så god. Kl.B jordfeilbrytere fåes til litt over tusenlappen nå, så prisøkningen fra kl.A er ikke all verdens.

En ulempe jeg dog kan se er om man har begrenset plass i sikringsskapet. kl.B vern fås ikke som integrerte jordfeilautomayer foreløpig, så de vil kreve 2-4 modulers ekstra plass.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gus1

Det aller beste for både for forbruker og elektrobransjen var lading via type2, og at man da kun fremførte en kurs til uttaket. Eventuell tilleggsbeskyttelse som B-vern etc. var plassert i uttaksboksen. Dette gir også den teknisk beste løsningen i form av at vernet plasseres så nært uttaket som mulig. Schuko er etter mitt syn nødlading.

Da hadde det også vært opp til elbilbransjen og deres partnere å konstruere en tilpasset ladeløsning med de forutsetninger som burde lagt til grunn, ikke en haug enkeltstående elektrofirma.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

jkirkebo

Sitat fra: Gus1 på tirsdag 24. februar 2015, klokken 14:31
Det aller beste for både for forbruker og elektrobransjen var lading via type2, og at man da kun fremførte en kurs til uttaket. Eventuell tilleggsbeskyttelse som B-vern etc. var plassert i uttaksboksen. Dette gir også den teknisk beste løsningen i form av at vernet plasseres så nært uttaket som mulig. Schuko er etter mitt syn nødlading.

Hvorfor er det best å ha vernet i ladeboksen? Står vernet i skapet så beskyttes jo også kabelen mot jordfeil, f.eks ved en skadet nedgravd PFSP. Eller tenkte du på dobbelt opp med jordfeilautomat kl.A i skapet og jordfeilbryter kl.B i boksen?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ferry

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. februar 2015, klokken 13:58
Hvis du eier en enebolig og en elbil vil jeg tro du i så fall blir nødt til å gjøre rede for hvordan den lades.

Må jeg virkelig det? Hva er konsekvensen hvis jeg ikke sier noe? Og er det virkelig nok å eie en elbil for at kontrolløren skal hekte seg opp i det? Jeg kan jo si at dattera mi disponere bilen. Og hvis han spør om hvor hun befinner seg, så er det ikke sikkert han får svar.. Eller jeg kan si at jeg er overdrevent opptatt av elsikkerhet, og derfor kun lader bilen på type 2 kontakt borte på kjøpesenteret. Dere ser vel at det finnes en milliard forklaringer på hva ei stikkontakt brukes til? Og det finnes alle grader av bruk til elbil, fra aldri brukt til alltid brukt. 

Sitat
Å overbevise en kontrollør om at du ikke lader den hjemme på gårdsplassen kan bli vanskelig, spesielt på en splitter ny kontakt ved siden av den naturlige parkeringsplassen.

Men må jeg overbevise en kontrollør om noe som helst? Innebærer kontroll av det elektriske anlegget avhør av eieren? Hvem har bevisbyrden? Hvis kontrolløren påstår at jeg bruker en kontakt til lading av elbil, og jeg i realiteten ikke gjøre det, hvor kan jeg klage? Det er jo faktisk mulig å ikke lade bilen hjemme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA