Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av e-Kvaase, fredag 13. mars 2015, klokken 15:45

« forrige - neste »

jan-c

Sitat fra: Gus1 på onsdag 25. februar 2015, klokken 21:53
Dette går fint, forskriften hadde overgangsordning mot gammel forskrift frem til 1/1-15.. :o

:o Phuii - takk for oppklaring Gus1
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Marius Engel

Arbeidet er erklært som å være i samsvar med NEK400:2014.

Da tar man utgangspunkt i den.

Det eneste jeg umiddelbart kan se er i strid med normen er at det er montert scuko på 16a, uten at det er lagt til grunn en risikovurdering for valgt løsning.

Er det montert overspenningsvern? Det er ett "BØR ha" i normen (ikke "skal ha"). I så fall, kommer det fram av risikovurdering at dette kan utelates for kursen, eller kanskje det er ett i hovedfordelingen med stort nok dekningsområde?

B-type jordfeilbryter er også ett BØR ha. Man skal egentlig ha god grunn til å ikke følge bør ha kravene, men de fleste installatører sier at kunden ikke vil betale for det. Men det er ikke kunden som bestemmer hva som skal stå i normen... (Dilemma)...

Hvis DLE finner avvik på installasjonen, blir det reklamasjon mot elektriker. 5 års reklamasjon på håndtverker tjenester. Spør eller send DLE en mail, så får du nok svar på det du lurer på ;)

Marius Engel


Sitat fra: Gus1 på onsdag 25. februar 2015, klokken 21:53
Dette går fint, forskriften hadde overgangsordning mot gammel forskrift frem til 1/1-15.. :o

Hjelper ikke når installatør ha erklært samsvar med NEK400:2014.
Da skulle han ha skrevet NEK400:2010...

jan-c

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 25. februar 2015, klokken 21:59
Arbeidet er erklært som å være i samsvar med NEK400:2014.

Da tar man utgangspunkt i den.
For el bil står det NEK400
Sitat
Det eneste jeg umiddelbart kan se er i strid med normen er at det er montert scuko på 16a, uten at det er lagt til grunn en risikovurdering for valgt løsning.
Dette har jeg forelagt elektrikern pr e-post før jul, men har ikke fått svar
Sitat
Er det montert overspenningsvern? Det er ett "BØR ha" i normen (ikke "skal ha"). I så fall, kommer det fram av risikovurdering at dette kan utelates for kursen, eller kanskje det er ett i hovedfordelingen med stort nok dekningsområde?
Ja, det er montert overspenningsvern i hovedskapet.
Sitat
B-type jordfeilbryter er også ett BØR ha. Man skal egentlig ha god grunn til å ikke følge bør ha kravene, men de fleste installatører sier at kunden ikke vil betale for det. Men det er ikke kunden som bestemmer hva som skal stå i normen... (Dilemma)...
Fikk aldri spørsmålet.
Sitat
Hvis DLE finner avvik på installasjonen, blir det reklamasjon mot elektriker. 5 års reklamasjon på håndtverker tjenester. Spør eller send DLE en mail, så får du nok svar på det du lurer på ;)
Det ender nok med en e-post til DLE, ja

Tusen takk for dine kommentarer :-)
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Marius Engel

Står det bare NEK400 er ikke samsvarserklæring utfylt riktig :)

Ferry

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 25. februar 2015, klokken 21:00
En jordfeil, som følge av irr/korrosjon/fuktighet blir ofte som en "diode".

Aha! Når jeg tenker etter så høres det fornuftig ut. Strøm gjennom fukt og forurensninger blir i praksis elektrolyse, og da kan mye rart skje. Dannelse av nye kjemiske forbindelser, og de kan sikkert opptre som en halvleder og virke som diode.

Sitat
Om jeg ikke husker helt feil dannes det kun fluks i en vanlig spole eller kjerne når spenningen er på vei opp eller ned (virlemåten til A-type). Det var ihvertfall noe i den retningen :)

(EDIT: det er vel noe av det samme som du også forsøker å komme fram til?)

Ja, vi mener nok det samme, bare forklart på to ulike måter. Fluksendring fører til induksjon i kjernen. http://no.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_induksjon

Ferry

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 25. februar 2015, klokken 19:36
En ekstra B-type jordfeilbryter er en bagatell. Både prismessig og plassmessig i det man kjøper en elbil... Betaler heller 1000kr ekstra for det, enn 10000kr ekstra for bilen, som det ble nevnt.

Jeg tror prisdifferansen er motsatt. Å implementere det i bilen koster minimalt. Serieprodusert i lavkostland kontra å leie en håndverker med norsk lønnsnivå og priser på materiell. Men det er ikke dermed sagt at bilprodusentene kommer til å bruke det. Biler som produseres i store antall har neppe veldig stor margin, og da sitter det langt inne å bruke noen få kroner ekstra på bedre komponenter. 

Sitat
Bilprodusentene trenger heller ikke forholde seg til NEK400:2014.

Det skulle bare mangle! "Norsk Elektroteknisk Komité" http://no.wikipedia.org/wiki/NEK_400 NEK400 gjelder for mye, dog ikke alt. Wiki-en ramser opp virkeområde. Kjøretøy er IKKE et av dem, og særlig ikke hvis de er produsert utenfor Norge.

Marius Engel

Kun campingvogner og bobiler som skal kobles til "landstrøm" :) Men det er en stor utfordring å få til.

Når det er sagt, NEK har ikke tilbakevirkende kraft. Det er snakk om NYE kurser for elbil. Timekostnaden blir akkurat den samme. Har du allerede lagt opp ett uttak, eller følger samme norm som da bygget ble utført, slipper unna med ett mindre sikkert anlegg.

Gus1

Hva er galt med Schuko på 16A, Marius?

Ferry, jeg er veldig enig med deg! Det vil være langt mer meningsfylt og konstruktivt å be elbilbransjen om en løsning på dette -hvis reelt problem-, enn elektroforetak.

Når NK64 skriver at "feilen kan flyte INNOVER i anlegget" legger de jo stor vekt på at feilen må stoppes så nørt som mulig bilen. Med en tilpasset type2-lader ville dette problemet vært eliminert med et pennestrøk.

Jeg ser på en elbil og tilpasset ladeenhet som et og samme produkt.
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Griffel

#54
Denne mystiske formuleringen i NEK 400-7-722:2014, avsnitt 722.531.2
Sitat
Det strømstyrte jordfeilvernet som beskytter tilkoblingspunktet skal minst være av type A. Ved strømforsyning med flere faseledere og hvis egenskapene til belastningen ikke er kjent, skal beskyttelsen mot DC feilstrømmer anordnes, for eksempel ved bruk av  strømstyrt jordfeilvern type B.
Kommer nok fra en oversettelse fra en tilsvarende EU norm, i EU vil det bety 3fas =Type B eller tilsvarende 1Fsa type A. I Norge skapte det forvirring derfor måtte NEK i ettertid avklare dette og det enkleste er da å lande på på den sikreste tolking slik den er gjengitt i #11
Sitatenfasete tilkoblinger i 230 V IT/TT i denne sammenhengen skal betraktes som koblet mellom faseledere.
...jordfeilvern type B skal anvendes med mindre det dokumenteres at bruk av strømstyrt jordfeilvern type A gir tilsvarende sikkerhet.

Dette gjelder da for nye kurser.

Feil på større trefaslikerettere forårsaket feil på vanlige jordfeilbrytere derfor ble Btypen utviklet for dette formål og det finnes jo ikke ennå jordfeilautomater (kombinasjon jordfeil/automatsikring) 2polet og feks 10A. Hvor riktig og viktig det er for mindre enfas kurser er vanskelig å si, men NEK har lagt seg på better safe than sorry linjen.

Vedtaket sier type B skal (altså ikke bør) med mindre en kan dokumenter at en har en vel så bra løsning. Det kan sikkert lages Type 2 ladestasjoner som ivaretar dette kravet, og sikkert også kabelklader, men siden en da ikke vet hvilken type kladd som settes i stikkontakten vil det i praksis bety at stikkontakter for lading ha B type jordfeilbryter for å samsvare med NEK 400-7-722:2014

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Marius Engel på onsdag 25. februar 2015, klokken 17:17
Dersom en kontrollør spør deg ett spørsmål som han mener kan ha betydning for tilsynet skal du svare ærlig. Hvis ikke bryter du eltilsynsloven.

At jeg ikke kan ljuge skjønner jeg. (Nå er det egentlig ikke MEG personlig dette handler om da, jeg bare tar rollen som djevelens advokat her)
Men da må jeg spørre, hvis jeg i dag vil ha satt opp en stikkontakt utenfor garasjen, hva er det elektrikeren/kontrolløren skal vite?
Er det lov å sette opp en stikkontakt uten kl. B jordfeilbryter? Jeg tenker da til helt generell bruk.
Er det lov hvis kontakten KAN brukes til lading av elbil? (egentlig et dustespørsmål. Enhver kontakt KAN jo brukes til lading av elbil.)
Hva innebærer det helt konkret at en kontakt er "beregnet for lading av elbil"?
Har det betydning for saken om eier av et elektrisk anlegg også er eier av en elbil?
Har en kontrollør tilgang til opplysninger om hvilke kjøretøy jeg eier?

Sitat
Er du ikke interessert i å ha ett elsikkert anlegg?

Jeg kan ikke godt svare nei på et slikt spørsmål, kan jeg vel? Jeg er jo ikke i mot sikre elanlegg, men jeg har en mengde spørsmål som jeg lurer på. Jeg er generellt i mot vage lover og regler som ikke fungerer i praksis. Regler må være klare og fornuftige for at folk skal respektere dem. Og jeg liker praktiske løsninger. Er schuko farlig sier du? Da må vi bytte ut schuko med noe bedre. Samtlige schuko. For vi vil vel ikke ha usikre elektriske anlegg?

Griffel

#56
Hans-Chr. Permo Eaton gir en forklaring på problemet se #9

Her prøver jeg på en omskriving:
Flyter det en likestrøms komponent (på grunn av bilens lader) vil ikke denne kunne detektes av strømtransformatoren i en vanlig jordfeilbryter.

Er feilen over en viss størrelse er det verre enn som så, strømtransformatoren går i metning og vil ikke lenger reagere på AC jordfeil. Flyter feilen runt i hele transformatorkretsen kan den også hindre andre jordfeilbrytere i å løse ut. Her er det nok et spørsmål om hvor stor likeretter som skal til og hvor mye kondensatorkapasitet som kreves før dette virkelig er et problem, men det er klart at en trefas lader lettere ved feil kan skape problemer.

Sitat fra: Ferry på onsdag 25. februar 2015, klokken 20:17
Hvis jeg skal tenke høyt, så tror jeg en tradisjonell jordfeilbryter kun er i stand til å registrere AC fordi den bruker en trafokjerne for gjøre målingen.
Derfor må B Type ha tilleggskomponenter. Hall ellement brukes i likestrøms tangamperemeter, og kan måle strømmer ned i mA området, så det inngår nok. Så det blir opplagt mer elektronikk i en slik dings.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Marius Engel

#57
Sitat fra: Ferry på torsdag 26. februar 2015, klokken 00:00
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 25. februar 2015, klokken 17:17
Dersom en kontrollør spør deg ett spørsmål som han mener kan ha betydning for tilsynet skal du svare ærlig. Hvis ikke bryter du eltilsynsloven.

At jeg ikke kan ljuge skjønner jeg. (Nå er det egentlig ikke MEG personlig dette handler om da, jeg bare tar rollen som djevelens advokat her)
Men da må jeg spørre, hvis jeg i dag vil ha satt opp en stikkontakt utenfor garasjen, hva er det elektrikeren/kontrolløren skal vite?
Er det lov å sette opp en stikkontakt uten kl. B jordfeilbryter? Jeg tenker da til helt generell bruk.
Er det lov hvis kontakten KAN brukes til lading av elbil? (egentlig et dustespørsmål. Enhver kontakt KAN jo brukes til lading av elbil.)
Hva innebærer det helt konkret at en kontakt er "beregnet for lading av elbil"?
Har det betydning for saken om eier av et elektrisk anlegg også er eier av en elbil?
Har en kontrollør tilgang til opplysninger om hvilke kjøretøy jeg eier?

Sitat
Er du ikke interessert i å ha ett elsikkert anlegg?

Jeg kan ikke godt svare nei på et slikt spørsmål, kan jeg vel? Jeg er jo ikke i mot sikre elanlegg, men jeg har en mengde spørsmål som jeg lurer på. Jeg er generellt i mot vage lover og regler som ikke fungerer i praksis. Regler må være klare og fornuftige for at folk skal respektere dem. Og jeg liker praktiske løsninger. Er schuko farlig sier du? Da må vi bytte ut schuko med noe bedre. Samtlige schuko. For vi vil vel ikke ha usikre elektriske anlegg?

Hvis du har elbil, så er det naturlig at du har ett uttak hvor du vanlivis lader denne. Vil ta dette som utgangspunkt for "elbilkontakten".

Utifra normen er det tillat med type A dersom du kjenner lasten, og det ikke er behov for B. (Sånn som jeg husker i farten). Gjelder installasjoner utført etter Nek 2014.

Kontrolløren har på lik linje med alle andre tilgang til kjøretøyoppøysninger. Det har alle via SMS til staten vegvesen. Men før en vanlig boligkontroll vil nok ikke kontrolløren gå så grundig ut. Vanligvis sjekkes områdene med en biltur, eller google maps, for å se hvor lang tid hvert tilsyn kommer til å ta. Små rekkehus tar halvparten av tiden til en større enebolig, sånn ca.

Det kan tenkes om det vil utføres ett prosjekt mot elbil lading, så blir det kontroll hos mange som har elbil. Dette blir nok gjort om det skjer mye uhell med ladig av elbil, men ikke ellers. DLE pleier å prioritere kontrollene der de får mest elsikkeehet for pengene, når det er mulig. Da planlegger de prosjekter mot f.eks. ulovlig arbeid eller andre ting, og sender søknad om godskriving mot andre kontroller til DSB.

Oppdager kontrolløren at du lader elbilen fra en "feil" stikk vil du helt sikkert ikke få avvik på dette, men nyttig informasjon om hvordan det bør være. Med mindre det er fare med måten bilen lades på. Hvis uttaket er nyinstallert av installatør, i samsvar med NEK400:2014 blir det sannsynligvis avvik om det er noe galt. Det er for å hjelpe deg, slik at du kan reklamere og få det utbedret gratis.

En kontroll handler ikke om å finne feil, men å sørge for sikre anlegg og at installatørene leverer det de skal til kunden. Det er like mye informasjon om bruk av elektrisk utstyr (men ikke alle er like mottagelig for informasjon) og mindre avvik blir vanligvis muntlig informert om, hvis ikke det er fare for brann eller berøring. Det er uansett eiers ansvar at anlegget er forskriftsmessig, og at all dokumentasjon oppbevares i anleggets levetid. (Installatør har kopi av Dokumentasjon i minst 5 år

Når det gjelder shuko er det kommet restriksjoner i form av tilkobling av VVB, elbil mm. Varmtvannsberedere er det som finnes desidert mest varmgang på! (Og varmeovner, spesielt på skjøteledninger og padder).

Når jeg lader elbilen på min industristikk på 16a, blir den også veldig varm på pinnene.

Ferry

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 26. februar 2015, klokken 07:45
Kontrolløren har på lik linje med alle andre tilgang til kjøretøyoppøysninger. Det har alle via SMS til staten vegvesen.

Jeg er klar over den muligheten, men jeg tenker motsatt vei. Kan en kontrollør ut fra navn på eier finne ut hvor mange biler han har. Altså uten å ha reg.nr. Ligningsmyndighetene har tilgang til disse opplysningene, har elkontrolløren det samme? Kan kontrolløren med loven i hånd forlange å få vite hvilke kjøretøy som eies av den som eier det elektriske anlegget? Videre kan jo eier ha flere elanlegg og flere biler. Kreves det da minst ett kl. B-vern på hvert sted? Og en annen problemstilling: Mannen eier huset og kjerringa eier bilen. Det finnes mange varianter av dette. Barna eier elbil. Leieboeren eier elbil, osv.

Sitat
Når det gjelder shuko er det kommet restriksjoner i form av tilkobling av VVB, elbil mm. Varmtvannsberedere er det som finnes desidert mest varmgang på! (Og varmeovner, spesielt på skjøteledninger og padder).

Men det er fremdeles lov å lade elbil fra schuko eller? Ja eller nei?

Sitat
Når jeg lader elbilen på min industristikk på 16a, blir den også veldig varm på pinnene.

Det høres merkelig ut. Da må det jo nesten være noe galt? Jeg lader i3 med 12 ampere på schuko, og det blir ikke varmt. Om en regner på det så skal det ikke kunne bli varmt heller. Så lenge alt er i orden, vel å merke.

Marius Engel

#59
Krav om jordfeilbryter type B gjelder for beskyttelse av kurs tiltenkt elbil-lading, lagt opp etter nek 2014. Ingen tilbakevirkende kraft i normen.

DLE har myndighet til å be om all nødvendig informasjon som er relevant for tilsynet, jf. eltilsynsloven (paragraf 4 eller 5 tror jeg det var). Jeg kan aldri tenke med at det noengang vil bli sjekket hvem som eier elbil, med mindre vi får en betydelig andel hendelser med lading av elbil. Og da tror jeg at det vil bli utført en normal teknisk kontroll av flere elbileieres bolig, og kundene vil bli godt informert om farene og andre ting å være oppmerksom på vedrørende elbil lading. Det viktigste er å forebygge, og informere. Kan dette gjøres mer effektiv på andre måter, vil dette bli gjort i stedet.
Når det er sagt, jeg tror ikke vi får så mye branntilløp med elbil lading at det noengang blir aktuelt. Jeg tror at man heller informerer kunder etterhvert som man tilfeldigvis er på boligkontroll hos en elbileier.

Du kan lade fra schuko ja. Men er kursen ment til elbil lading, og lagt etter nek 2014, skal den maks være 10a med schuko. 16a må være industristikk eller fast koblet ladeboks/stasjon.

Alle barna dine kan kjøpe elbil. Kjerringen og bestemor også. Legger du ikke opp ny kurs hvor nyeste norm blir fulgt, kan du lade med det som finnes fra før. Men det er ditt ansvar å sørge for at anlegget er forskriftsmessig (FEL - ikke NEK). Med andre ord; sjekk kontakt for varmgang, og sikringer. Stort mer kan du ikke gjøre, hvis ikke du velger å oppgradere anlegget, eller er fagmann selv.

Uansett, det er anbefalt egen kurs med jordfeilbryter, overspenningsvern og industristikk.

Jeg har ratio ladekladd, og jeg mistenker at det fabrikkmonterte støpselet ikke har optimal kontakt med kabelen. Som på varmtvannberedere blir støpselt maskinmontert på kabelen, og dette gir veldig ofte dårlige koblinger. Pinnene blir glovarme pga. koblingen, og smelter dermed stikkontakten. Vanligvis. Ettermonterte støpsler, utført korrekt, med endehylser og skrutilkobling, er oftest mye bedre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA