Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av e-Kvaase, fredag 13. mars 2015, klokken 15:45

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Ferry på tirsdag 24. februar 2015, klokken 18:52
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. februar 2015, klokken 13:58
Hvis du eier en enebolig og en elbil vil jeg tro du i så fall blir nødt til å gjøre rede for hvordan den lades.

Må jeg virkelig det? Hva er konsekvensen hvis jeg ikke sier noe? Og er det virkelig nok å eie en elbil for at kontrolløren skal hekte seg opp i det? Jeg kan jo si at dattera mi disponere bilen. Og hvis han spør om hvor hun befinner seg, så er det ikke sikkert han får svar.. Eller jeg kan si at jeg er overdrevent opptatt av elsikkerhet, og derfor kun lader bilen på type 2 kontakt borte på kjøpesenteret. Dere ser vel at det finnes en milliard forklaringer på hva ei stikkontakt brukes til? Og det finnes alle grader av bruk til elbil, fra aldri brukt til alltid brukt. 

Sitat
Å overbevise en kontrollør om at du ikke lader den hjemme på gårdsplassen kan bli vanskelig, spesielt på en splitter ny kontakt ved siden av den naturlige parkeringsplassen.

Men må jeg overbevise en kontrollør om noe som helst? Innebærer kontroll av det elektriske anlegget avhør av eieren? Hvem har bevisbyrden? Hvis kontrolløren påstår at jeg bruker en kontakt til lading av elbil, og jeg i realiteten ikke gjøre det, hvor kan jeg klage? Det er jo faktisk mulig å ikke lade bilen hjemme.
Hvorfor ønsker du redusert sikkerhet?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. februar 2015, klokken 18:56
Hvorfor ønsker du redusert sikkerhet?

Nå legger du ord i munnen på meg. Jeg har aldri sagt at jeg ønsker redusert sikkerhet. Kan du ikke heller svare på spørsmålene jeg stiller?


Gus1

Vi er vel inne på essensen ved spørsmålet her. Fagfolk er uenig om hvordan dette skal løses. Og som Griffel spør om.. Ingen ønsker å redusere sikkerhetsnivået. Snarere tvert i mot. Men kundens økonomi styrer. Type2 med B-type vern og gjerne 32A fremlegg er svært dyrt målt mot 10A og enkel schuko. Ingen tvil om hvilket av de to løsningene som er sikkerhetsmessig best, uavhengig av jordfeilvernkarakteristikken.

Men la elektrikere være elektrikere. B-type vern har ingen andre forutsetninger i en elektrisk installasjon (særlig når de kun beskytter en kurs) annet enn for en elbil. Etter mine begreper er det derfor litt rart at man kan ha to enkle stikk på vegg ved parkeringen som har hver sin karakteristikk på jordfeilvernet (ene til elbilen og andre til vedkløyveren). -Og poenget er at dette skjønner folk, og snor seg unna. Derfor burde "vern av elbiluttaket" påhvilt produsent av ladeløsningen, ikke elektrikeren.

@jkirkebo: Jeg er av den oppfatning at et vern så nært elbilpunktet som mulig er gunstig fordi det gir raskest mulig utkobling ved feil (dog nesten irrelevant ved boliginst pga. relative lengder), men ikke minst utkoblingen skjer ved tilkoblingsstedet. Det gjør det lett for forbruker å resette.
Men som du videre skriver så er det så uendelig mange andre vurderinger som må tas av elektriker. Som du skriver, forlegningsmåte, kabeltype, ytre påvirkning, lengde ++++. Om man legger kl.2 til elbilladeren vil automatsikring inne, og ladeboks med jordfeilvern ute være en veldig god løsning. Med kabel i bakken vil det ikke være en god løsning..

Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Rasmus.B

Mye av dette bunner ut i økonomi. Sikkerhet har sin pris, og er fornuftig priset opp til ett  visst nivå. Skal man øke sikkerheten over dette nivået går pris og kanskje brukervennlighet i været. Det aller sikreste er jo å ikke lade bilen, eller utstyre seg med verneutstyr hver gang en skal koble bilen til eller fra bilen, men det er ikke særlig brukervennlig. En fastmontert Salto lader eller tilsvarende med strekking av kabler og ny kurs er ganske kostbart, og blir kanskje flere tusen dyrere med det nye vernet. Da er jo selvfølgelig fristelsen stor for å bare plugge bilen inn i nærmeste stikk, og gjerne med en 10 - 20 meters skjøteledning og ferdig med det. Da har man beskyttelse fra "ladekladden" på ledningen. Slik har jeg ladet Leafen min (uten skjøteledning) i over 3 år på shuko stikk både på 10A og 16A. Det fungerer knirkefritt.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

e-Kvaase

Sitat fra: Rasmus.B på onsdag 25. februar 2015, klokken 09:17
Mye av dette bunner ut i økonomi. Sikkerhet har sin pris, og er fornuftig priset opp til ett  visst nivå. Skal man øke sikkerheten over dette nivået går pris og kanskje brukervennlighet i været. Det aller sikreste er jo å ikke lade bilen, eller utstyre seg med verneutstyr hver gang en skal koble bilen til eller fra bilen, men det er ikke særlig brukervennlig. En fastmontert Salto lader eller tilsvarende med strekking av kabler og ny kurs er ganske kostbart, og blir kanskje flere tusen dyrere med det nye vernet. Da er jo selvfølgelig fristelsen stor for å bare plugge bilen inn i nærmeste stikk, og gjerne med en 10 - 20 meters skjøteledning og ferdig med det. Da har man beskyttelse fra "ladekladden" på ledningen. Slik har jeg ladet Leafen min (uten skjøteledning) i over 3 år på shuko stikk både på 10A og 16A. Det fungerer knirkefritt.

Når vi snakker om sikkerhet...
Ny kurs med automatsikring, kabel, jordfeilbryter klasse A, type si, CEE uttak enfase 16A og arbeid - 3200,-
Tillegg for jordfeilbryter klasse B - 3250,-

Over dobling av prisen ved bruk av klasse B jordfeilvern.
Tenker at den nye kursen uansett er bedre/sikrere å bruke enn å lade fra en schuko på 10A.
Tror ikke det er noe eget jordfeilvern separat for denne kursen heller, kun en automatsikring med C karakteristikk.

Marius Engel

#35
Så vidt jeg har forstått vil en A-type løse ut ved pulserende likestrømmer, garantert. Men ikke garantert ved en helt glatt likestrøm ved jordfeil.

Ved helt glatte likestrømmer (jordfeil), og/eller ved spesielle laster, kan det være nødvendig med type B.

Jeg er ikke helt sikker... ;)

Marius Engel


Sitat fra: Ferry på tirsdag 24. februar 2015, klokken 18:52
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. februar 2015, klokken 13:58
Hvis du eier en enebolig og en elbil vil jeg tro du i så fall blir nødt til å gjøre rede for hvordan den lades.

Må jeg virkelig det? Hva er konsekvensen hvis jeg ikke sier noe? Og er det virkelig nok å eie en elbil for at kontrolløren skal hekte seg opp i det? Jeg kan jo si at dattera mi disponere bilen. Og hvis han spør om hvor hun befinner seg, så er det ikke sikkert han får svar.. Eller jeg kan si at jeg er overdrevent opptatt av elsikkerhet, og derfor kun lader bilen på type 2 kontakt borte på kjøpesenteret. Dere ser vel at det finnes en milliard forklaringer på hva ei stikkontakt brukes til? Og det finnes alle grader av bruk til elbil, fra aldri brukt til alltid brukt. 

Sitat
Å overbevise en kontrollør om at du ikke lader den hjemme på gårdsplassen kan bli vanskelig, spesielt på en splitter ny kontakt ved siden av den naturlige parkeringsplassen.

Men må jeg overbevise en kontrollør om noe som helst? Innebærer kontroll av det elektriske anlegget avhør av eieren? Hvem har bevisbyrden? Hvis kontrolløren påstår at jeg bruker en kontakt til lading av elbil, og jeg i realiteten ikke gjøre det, hvor kan jeg klage? Det er jo faktisk mulig å ikke lade bilen hjemme.

Dersom en kontrollør spør deg ett spørsmål som han mener kan ha betydning for tilsynet skal du svare ærlig. Hvis ikke bryter du eltilsynsloven.

Hvor du lader elbilen har betydning for tilsynet, og kunne vurdere elsikkerheten i anlegget.

Er du ikke interessert i å ha ett elsikkert anlegg?

Forsikringsseskapene er blitt veldig flike til å sjekke gamle rappporter hos DLE ved brann, eller sjekke om du har nektet tilkomst. Har DLE fattet vedtak om at du må utbedre kursen du lader elbilen på (eks. varmgang i stikkontakten), og det begynner å brenne ett år senere i garasjen din hvor denne kontakten står. Da sitter du kanskje igjen med ett problem hvis ikke du har meldt avviket rettet. Det samme gjelder om du nekter dem tilkomst.


Gus1

Ingen ønsker utrygge elanlegg. Men dessverre blir det nok konsekvensen dersom man fortsetter å øse på med dyre løsninger. Selv med antall elbiler i Norge vil markedet for B-type jordfeilvern være mikroskopisk. -Altså alltid dyrt.

NK64 skriver i sin tolkning: "DC-lekkstrømmer og DC-feilstrømmer i forbindelse med lading kan dersom de fritt vil flyte innover i installasjonen kunne medføre at funksjonen til strømstyrte jordfeilvern i installasjonen blir ødelagt. Hensikten med å bruke strømstyrt jordfeilvern type B er å forhindre at DC-lekkstrømmer eller –feilstrømmer kan flyte inn i installasjonen."

Ergo er det boligen som skal beskyttes mot bilen, og ikke omvendt. Jeg mener derfor kravet til vern burde påfalt utstyrsprodusenten av lader/bil, og ikke elektriker med tolkningsrom. Det betyr nok lite for folk om e-golfen koster 310.000, eller 320.000. Mens det derimot er en kjempeforskjell om elektrikeren presenterer en kostnad på 5.000 eller 7.000. Og løsningen nå blir jo automat+B-type, og ikke bare en kombiautomat. Det er ikke sikkert at dette er plass til en gang i allerede overfylte gamle nebb-skap. Da drives kostnaden enda mer opp...

NK64 og elbilbransjen burde funnet fornuftige løsninger på å i større grad få brukere til å benytte type2 bokser. Hadde de vært levert med bilen ville vel dagens regler utløst momsfradrag på boksen også..
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

jkirkebo

Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 25. februar 2015, klokken 15:08
Ny kurs med automatsikring, kabel, jordfeilbryter klasse A, type si, CEE uttak enfase 16A og arbeid - 3200,-
Tillegg for jordfeilbryter klasse B - 3250,-

Over dobling av prisen ved bruk av klasse B jordfeilvern.

Det behøver ikke å bli så dyrt, jeg har 4-pol klasse B jordfeilbrytere på lager til 1400,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Marius Engel

Hvis det er for trangt i skapet, kan man montere en 2 moduls kapsling utenfor skapet. Billig sak.

Kanskje vi burde gå tilbake til den tiden vi hadde N-skinne og kun enpolte automater i fasen? Det tok lite plass...

At samfunnet utvikler seg, og det blir krav om jordfeilvern, overspenningsvern, komfyrvakt osv. er en posetiv ting. Ikke en negativ sak. Det kan ha reddet liv, og store materielle verdier, uten at vi vet om det engang.

En gang klagde jo folk på bilbelte og barnesete i bil også. Den tiden er vel forbi...

En ekstra B-type jordfeilbryter er en bagatell. Både prismessig og plassmessig i det man kjøper en elbil... Betaler heller 1000kr ekstra for det, enn 10000kr ekstra for bilen, som det ble nevnt.

Hvis den kostnaden blir for mye, har man kanskje ikke råd til elbil...

Bilprodusentene trenger heller ikke forholde seg til NEK400:2014.

Ferry

#41
Sitat fra: Marius Engel på onsdag 25. februar 2015, klokken 17:12
Så vidt jeg har forstått vil en A-type løse ut ved pulserende likestrømmer, garantert. Men ikke garantert ved en helt glatt likestrøm ved jordfeil.

Hvis jeg skal tenke høyt, så tror jeg en tradisjonell jordfeilbryter kun er i stand til å registrere AC fordi den bruker en trafokjerne for gjøre målingen. Og trafoer overfører ikke likestrøm. Fant et bilde i farta:




Pulserende likestrøm er egentlig både AC og DC. Feks. kan en strøm variere mellom 9 og 11 ampere. Den vil da bestå av 10 ampere DC og 2 ampere AC peak-peak.
En kl. A jordfeilbryter er en relativt enkel og primitiv konstruksjon. Jeg tipper at en kl. B inneholder aktiv elektronikk, halvledere, kanskje også en mikrokontroller?

Marius Engel

#42
En jordfeil, som følge av irr/korrosjon/fuktighet blir ofte som en "diode". Altså den leder i ene retningen, men ikke i andre retningen.
Da får man en pulserende likestrømsjordfeil som går kun i den ene halvperioden. Amplitudeverdien blir da den samme som for den vanlige vekselspenningen i den ene halperioden, i den andre halvperioden vil den ligge på null (siden det da ikke er jordfeil i dennne halvperioden).

Sånn ca. er det jeg har forstått det.

(Under her tipper jeg også litt):
Hvis lasten har komponenter som lager glatt likestrøm, og det blir jordfeil der, får man altså en glatt likestrøm til jord. Dette kan ikke A-type oppfatte (den trenger pulserende strømmer), men B-typen oppfatter slike strømmer.

Om jeg ikke husker helt feil dannes det kun fluks i en vanlig spole eller kjerne når spenningen er på vei opp eller ned (virlemåten til A-type). Det var ihvertfall noe i den retningen :)

(EDIT: det er vel noe av det samme som du også forsøker å komme fram til?)

jan-c

Nå er jeg skikkelig i tvil om elektrikeren har gjort dette i henhold til gjeldende forskrift.
15. desember 2014 fikk ordnet opp i sikringsskapet, samtidig som jeg fikk elektrikeren til å legge opp ny dedikert kurs til kommende el-bil.

Hovedtrekk for kursen:
- 6kvmm
- Kombiautomat 3fas 32C 30mA RCBO. 1631468 Garo jordfeil automat 3x 32A c.
- Ute på vegg under tak i en Garo boks med 16A sikring og Schuko.

Det er levert samsvarserklæring, jeg har klippet ut litt av den, og legger den ved her. Det er også levert Rapport fra risikovurdering og sluttkontroll - Dokumentasjon av serviceoppdrag med lav risiko - Sikringsskap og ny kurs ut for El bil.

Tror dere DLE vil henge seg opp i denne?
2018: e-Golf
2015: e-Golf
2013: Golf VII

Gus1

Dette går fint, forskriften hadde overgangsordning mot gammel forskrift frem til 1/1-15.. :o
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA