Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mine første timer i min egen Model S!

Startet av e-Kvaase, fredag 13. mars 2015, klokken 15:45

« forrige - neste »

Leon

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 26. februar 2015, klokken 14:21
Krav om jordfeilbryter type B gjelder for beskyttelse av kurs tiltenkt elbil-lading, lagt opp etter nek 2014. Ingen tilbakevirkende kraft i normen.

...

Du kan lade fra schuko ja. Men er kursen ment til elbil lading, og lagt etter nek 2014, skal den maks være 10a med schuko. 16a må være industristikk eller fast koblet ladeboks/stasjon.

....

Da antar jeg at jeg får samme krav om jordfeilbryter type B når jeg skal bytte en 16A utendørs Schuko, under tak i en carport, med en CEE industrikontakt for billading, eller gjelder kravet bare for opplegg av ny kurs?

Har i dag en portabel Ratio ladestasjon kjøpt fra Elbilhjelpen før jul, som kan stilles fra 6/8-10-13 og 16A via en bryter. Bruker denne i dag midlertidig via en kort overgangskabel fra CEE-støpsel til Schuko-kontakt. Har den innstilt på 10A, og har sjelden bruk for mer. Kjøpte den for at jeg skulle kunne plukke den ned fra veggen og ta den med meg hvis jeg en sjelden gang skulle ha bruk for 13 eller 16A treglading, samtidig som at den hadde en gunstig pris.

Har allerede CEE-støpselet jeg ønsker å bruke, men det høres ut som at den kan bli vanskelig å finne en elektriker som vil montere opp dette i stedet for dagens Schuko, uten at det kommer mange på mye ekstra kostnader.

Eller tar jeg feil?

Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Marius Engel

#61
Tror nok ikke det er noe problem. Det er fullt lovlig å følge den normen som var gjeldende da anlegget ble bygget, for mindre utvidelser og reparasjoner.

Så er det noe med at du vil heve elsikkerheten i anlegget, selv om du ikke reprosjekterer anlegget etter nyeste norm. Nettopp dette gjør du ved å montere en industristikk. Dette blir sett på som en posetiv oppgradering.

Så man har lov å montere CEE stikk ett år, overspenningsvern neste år, og B-type neste år igjen. Alt for å heve elsikkerheten, i ett eksisterende anlegg, på en eksisterende kurs.

Jeg har montert en ny kurs hos meg, med en shuko, og en CEE stikk. Da kan jeg plugge i flere typer ladekabler, uten å bruke overgang.

Leon

Ser at det har kommet en helt ny veileder for installatører av ladestasjoner, utarbeidet i et samarbeid mellom Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Norsk Elektroteknisk Komite (NEK), Foreningen for El og IT-bedriftene (NELFO) og Elbilforeningen:

http://elbil.no/elbilforeningen/dokumentarkiv/finish/8-brosjyrer-og-nyhetsbrev/384-lading-av-elektriske-biler-planlegging-og-prosjektering-av-ladeinstallasjoner

Denne sier blant annet: "Det skal være ett uttak per bil, og hvert uttak skal være individuelt beskytte av et strømstyrt jordfeilvern med utløserstrøm på 30mA, av type B.
Bakgrunnen for dette kravet om jordfeilbryter type B, er at bilens ladesystem normalt genererer likestrøm. Dette kan føre til at andre vanlige jordfeilbrytere ikke "ser" en jordfeil, og dermed ikke løser ut."
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Marius Engel

Er nok "gammel" ;)
Men forklaringen om B type var grei og enkel :)

Ferry

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 26. februar 2015, klokken 14:21
Krav om jordfeilbryter type B gjelder for beskyttelse av kurs tiltenkt elbil-lading,

Det er den definisjonen der jeg egentlig er ute etter. Finnes det noen konkrete retningslinjer, lovverk, forskrifter eller rundskriv som definerer når en kurs er tiltenkt elbil og ikke? Eller legges det opp til at hver enkelt elektriker og kontrollør skal synse noe om saken? Det vil jo være alle grader av tiltenkt. Fra dedikert ladestolpe på plass merket for elbil, til sporadisk lading fra kontakta bak tv-en via skjøteledning gjennom badet, ut vinduet, over plenen og bort til bilen. For å trekke det litt i begge retninger.

Marius Engel

Det er eier/bruker som bestemmer om den nye kursen er tiltenkt elbillading eller ikke.

Det blir som kurs til vaskemaskin. En vanlig stikkontakt, men plassert der vaskemaskinen kommer til å stå, og tiltenkt benyttet til vaskemaskin.

Gus1

Ferry tenker helt likt som alle "kunder" vil gjøre. Når det koster penger er de dessverre kyniske. "Vanlig" stikkontakt til 5000,- eller type2-boks med B-vern til 15.000,- -Vel, valget er enkelt for kunden. Vi elektrikere har kun opplysningsplikt i forhold til anbefalt løsning når man kan "sno" seg unna regelverket.

Som du skriver, Marius, så er det eier og bruker som har ansvaret. Dersom han bestiller "stikkontakt for vedkløyver ved parkeringen utenfor garasjen", og elektriker merker det i kursskjema og samsvarserklæring, så er dette stuerent. "Nødlading" via schuko vil være lov så lenge en lader er utstyrt med slik plugg.

Jeg har veldig lyst å se den saken der DLE anmerker dette, evt. stenger strømmen, og i verste scenario der forsikringen gir avkortning/regresskrav på utbetaling dersom -hundredeogettute- brann.

DLE bør ha viktigere oppgaver enn dette. Så lenge storparten av alle elbiler lades fra boliger etter gamle forskrfter så er problemet -tross alt- mikroskopisk.

DSB/DLE burde heller laget et objektivt og informativt hefte om elbillading som fulgte med bilen, eller ble ettersendt ved registrering. Det ville nok hatt større effekt enn at en elektriker på 23 prøver å forklare dette...
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Elnix

Skal installere en kurs for elbil snart (16A med CEE). Har per dags dato en felles jordfeilbryter i fordelingen, montert før samleskinnen for automatene. Det vil være en god del mindre arbeid å bytte dette ut med et klasse B-vern enn å sette opp et separat til den nye kursen.

Spørsmålet er da om kravene er overholdt? Eller kreves det separat kl. B-vern til bare den kursen? Ut i fra det jeg har lest går ikke dette klart frem (nå har jeg ikke satt meg altfor godt inn i dette enda, derfor jeg spør).
2015 VW e-Golf

Gus1

Kravet i normen er eksplisitt: (NEK 400:2014 722.531.2 - Alle ladestasjoner og stikkontakter for elbil skal ha eget strømstyrt jordfeilvern ikke over 30mA B-type"

Det er vel ikke godt nok å bytte ut eksisterende vern. Det er videre også en uønsket sak at hele huset "faller ut" ved en feil...
8)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

Knatten

Ja. Men dette har ikke tilbakevirkende kraft, så gjelder bare nyinstallasjoner.

Knatten

Elnix

Sitat fra: Gus1 på tirsdag 12. mai 2015, klokken 14:42
Kravet i normen er eksplisitt: (NEK 400:2014 722.531.2 - Alle ladestasjoner og stikkontakter for elbil skal ha eget strømstyrt jordfeilvern ikke over 30mA B-type"

Det er vel ikke godt nok å bytte ut eksisterende vern. Det er videre også en uønsket sak at hele huset "faller ut" ved en feil...
8)

Se der ja, takker. Ut i fra virkemåten for kl. B-vern som er beskrevet i ulike tråder her før, er vel dette egentlig logisk, men greit å få det bekreftet.

Du har rett i at det er uønsket at hele huset (leiligheten i dette tilfellet) faller ut ved feil, men felles jordfeilbryter var vel det som var vanlig på begynnelsen av 2000-tallet... Oppgradering til jordfeilautomater står definitivt på ønskelisten, men det får bli en gang jeg har tid og penger  :)



2015 VW e-Golf

jkirkebo

Sitat fra: Gus1 på tirsdag 12. mai 2015, klokken 14:42
Kravet i normen er eksplisitt: (NEK 400:2014 722.531.2 - Alle ladestasjoner og stikkontakter for elbil skal ha eget strømstyrt jordfeilvern ikke over 30mA B-type"

Det er vel ikke godt nok å bytte ut eksisterende vern. Det er videre også en uønsket sak at hele huset "faller ut" ved en feil...
8)

Enig i det, men for de som har to elbiler kunne det nok vært greit å brukt en felles Type B jordfeilbryter for de to ladekursene. Mye penger å spare, og jeg ser ikke helt den store ulempen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: Elnix på tirsdag 12. mai 2015, klokken 15:44
. Oppgradering til jordfeilautomater står definitivt på ønskelisten, men det får bli en gang jeg har tid og penger  :)
Tid er vel ikke det store problemet, elektrikkeren bruker kanskje 5 timer om du har et skap med rundt 20 2polete automater av gammel type, og dette er jobber "alle" gir fastpris på.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#73
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mai 2015, klokken 16:00
Enig i det, men for de som har to elbiler kunne det nok vært greit å brukt en felles Type B jordfeilbryter for de to ladekursene. Mye penger å spare, og jeg ser ikke helt den store ulempen.
I og med at det ikke finnes type B kombiautomater, antar jeg at dette ligger innenfor det som godkjennes, som en slags overgansordning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Gus1

@Knatten: -Jo, dette utløser de nye kravene. Det Elnix beskriver er en ny kurs. I de tilfellene skal det i følge retningslinjer utgitt av DSB utføres installasjon etter de nyeste forskriftene.

@Griffel: Jeg tror det er vanskelig å utstede erklæring om samsvar ihht. NEK 400:2014 på løsningen du skisserer med å bytte ut foranstående jordfeilvern. Dersom du bytter jordfeilvern og i tillegg utvider med en ny kurs så øker du risikoen for at en feil løser ut hele huset. Dette tror jeg neppe er forenelig med FEL, NEK 400:2014. Her kunne man nok møtt kvist i en vrien kontrollør og reklamasjonen kunne vært et faktum for firmaets del. Uansett er vel også hensikten -teknisk sett- å beskytte huset mot en likestrømsjordfeil. Hvordan kan det dokumenteres at dette vil være ivaretatt med en forankoblet B-type JF? Det vil vel da være teoretisk mulig at en slik jordfeil vil flyte i installasjonen før det løser ut vernet?

@jkirkebo: Forankoblet B-type jordfeilbryter for flere uttak vil vel ikke by på problemer. Dette er vel også praksis når det kommer til eks. ladestolper med flere uttak. Tar jeg ikke feil så er vel den løsningen akseptert også i presiseringen fra NK64. Men, løsningen har konsekvenser som bør informeres om til bruker og som han bør akseptere. I en bolig vil det normalt ikke være et problem at to ladepunkt brytes ved feil. Men i en fellesgarasje i et sameie kan dette skape problemer for flere uavhengige brukere som er avhengig av lading. Jeg tror ikke at man bryter forskrift eller norm i noen av tilfellene, men i siste eksempel vil vel ulempene være store for de enkelte brukerne ved feil. Er jo litt kjipt å ikke rekke flyet fordi naboen sin elbil hadde feil slik at ladekursen din også røk ut? Risikovurdering skal brukes aktivt og for alt det er verdt!  :)
Gus1

2017 Mercedes 250e Electric Drive 
2014 Volkswagen e-Up!
2005 LandCruiser GX
1981 Toyota Crown SuperSaloon

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA