Mysterium: Hvorfor blinker bilene bak på meg?

Startet av Pitter fra Madla, tirsdag 10. februar 2015, klokken 07:41

« forrige - neste »

Kallisman

Kan det tenkes at blinkingen ikke er bevisst, men et resultat av dårlig veistandard? At det ser ut som bilen bak blinker fordi lysene på den går opp og ned når den homper bortover ujevn vei?
Har kjørt rød Model S P85, P15059, siden september 2013.
Venter P85D i juni.

Olatho

Litt malapropos - hvordan signaliserer man best til bilen _bak_  at den gjør noe galt?
Ble kjørende foran en fyr på søndag som kjørte med fjernlysene på i et langt strekke. Midt på dagen. Irriterende, men ikke nok til at jeg gad å stoppe for å slippe ham forbi. Det var tross alt rimelig tett trafikk så det hadde tatt litt tid å komme innpå igjen.

Øggen

Opplevde det samme her en dag.
Lette pulserende trykk på bremsepedal, gikk etterhvert over til å trykke takten på musikken(trance)
Da skjønnte hun at noe var galt, med henne

Lacaixxa

Sitat fra: nortrahof på tirsdag 10. februar 2015, klokken 17:09
Dersom man kjører lovlig hastighet (etter skilting) har jeg ofte opplevd å få biler bak meg som blinker med lysene. Da er hastigheten min justert etter GPSen, slik at eventuell feilvising på speedometer er eliminert. - Allikevel er folk såpass utålmodige at de blinker - spesielt trailere som liker å ta overhastighet før bakker.
- Er det 80 så er det 80 og ikke 81! - Det er det ikke jeg som bestemmer!

Håper du kjører til siden når de blinker. Det verste er de som er prinsippfast, leker politi og i tillegg liker å provosere (frem forbikjøringsulykker)
Heldigvis lett å kjøre forbi med 478 hk:)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Griffel

Sitat fra: Olatho på tirsdag 10. februar 2015, klokken 18:24
Litt malapropos - hvordan signaliserer man best til bilen _bak_  at den gjør noe galt?

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Teslanewbie

Husk på at hver gang du tar foten fra gasspedalen  og aktiverer regen  så aktiveres bremselysene .. hvis du pumpkjører  mye kan dette virke irriterende på dem bak deg da det ser som om du stendig gasser på og siden bremser ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Philip Marlowe

Jo, det er min teori også.

I tiden rett etter at jeg fikk bilen min, så opplevde jeg noen ganger at bilistene bak meg blinket da jeg lå i venstre fil. Jeg kjørte nok litt ujevnt i begynnelsen, var ikke så vant med regen, og når jeg slapp opp pedalen for mye gikk jo bremselysene på. Tror det irriterte enkelte som lå bak meg.

Etter hvert fikk jeg jo en mer jevn kjørestil og har ikke opplevd noe mer blinking fra dem bak.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

mj

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:14
Husk på at hver gang du tar foten fra gasspedalen  og aktiverer regen  så aktiveres bremselysene .. hvis du pumpkjører  mye kan dette virke irriterende på dem bak deg da det ser som om du stendig gasser på og siden bremser ...

Den lyser ikke hver gang den regenererer. (Da ville det å ligge bak føles som å være på tivoli.) Det kommer an på hvor kraftig hastigheten reduseres.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Teslanewbie

Sitat fra: mj på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:19

Den lyser ikke hver gang den regenererer. (Da ville det å ligge bak føles som å være på tivoli.) Det kommer an på hvor kraftig hastigheten reduseres.

Sett på chargebildet  på hovedskjermen så ser du på bildet av bilen når bremselysene aktiveres ... i høy hastighet nesten alltid ... i lav hastighet varierer det..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

ducktolate

Ut fra lysbilde på mørke veier og sett i speilet så ser det ut som Bremselys kommer på ved hurtig slipp av akspedal rundt 1,5 og ved sakte oppslipp rundt 3.

TorAtle

Bare en liten påminnelse til alle dere lovlydige sjåfører som stadig blir blinket på. Når dere ser en slik i speilet, vær snill og slipp den frem, da blir den sååå :-* :-* :-* glad!

Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

kos

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 10. februar 2015, klokken 23:53
Bare en liten påminnelse til alle dere lovlydige sjåfører som stadig blir blinket på. Når dere ser en slik i speilet, vær snill og slipp den frem, da blir den sååå :-* :-* :-* glad!

Ser aldri en slik i speilet?

bb

Sitat fra: TorAtle på tirsdag 10. februar 2015, klokken 23:53
En liten påminning til alle som kjører fossilbil og ligger bak en slik en. Det er ikke vits i å kjøre forbi. Når du tar igjen neste bil og Teslaen kommer bak, så kjører den forbi begge bilene innen fossilbilen har rukket å få girt ned og fått opp turtallet :P :P :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øyvind.h

Sitat fra: ducktolate på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:34

Ut fra lysbilde på mørke veier og sett i speilet så ser det ut som Bremselys kommer på ved hurtig slipp av akspedal rundt 1,5 og ved sakte oppslipp rundt 3.

Innslag av bremselys varierer med hastighet. Jo høyere hastighet, jo mer regen må til. På motorvei må man opp i ca 30-35kW.

Regen krever en helt annen pedal-sensitivitet enn man er vant med. Mange kan nok ende opp med å kjøre svært ubehagelig/rykkete om de ikke tenker på det.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pitter fra Madla

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. februar 2015, klokken 06:37
Sitat fra: ducktolate på tirsdag 10. februar 2015, klokken 21:34

Innslag av bremselys varierer med hastighet. Jo høyere hastighet, jo mer regen må til. På motorvei må man opp i ca 30-35kW.

Regen krever en helt annen pedal-sensitivitet enn man er vant med. Mange kan nok ende opp med å kjøre svært ubehagelig/rykkete om de ikke tenker på det.

Jeg kan love at det ikke var dette som var tilfellet i minst to av tilfellene. Spesielt den ene, da jeg kjørte helt stabilt og jevnt oppoverbakke i en undersjøisk tunnel. MEN det kan jo hende at lysene lager tivoli likevel. Software bug?
P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA